Jong paard: stijf, kogelbles. & onverklaarbare achteruitgang

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 16:11

Sizzle schreef:
Wat een ellende.
Met de pssm kun je hem ook niet een jaartje op het land gooien en aankijken -O-


Er is meer dan wei. Er zijn zat paarden met pssm die wel 24/7 buiten gehouden worden. Juist omdat ze dan verdeeld over de dag en met regelmaat bewegen. En ook geen stress ervaren van opsluiten, alleen staan, geen eten bijv etc etc.

Mijn ene ruin heeft geen pssm, maar dus wel oude peesblessures, is ir en ex hb. Wij hebben een paddock paradise aangelegd. Ook voor de 2 andere oudjes met artrose, de oude shet en de jonge merrie met verleden.

Die ruin loopt al even heel goed en kan zelfs weer beperkt op de wei. Maar ik maai de wei een aantal keren, weet wanneer ik ze erop zet, weet wat ik heb gezaaid, hoe ik het onderhoud etc.

Toch zijn er juist veel overeenkomsten met ir, he en pssm management. en zie je dat veel pp's daar rekening mee houden. Je moet alleen zeker weten dat ze het dieet aan je paard geven en niks anders.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Jong paard: stijf, kogelbles. & onverklaarbare achteruitgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 16:24

Zelf aanleggen is natuurlijk top, maar dat gaat natuurlijk niet bij iedereen.
Ik weet wel hoe moeilijk het was om een goede 24/7 groep te vinden waar niet standaard de meeste paarden moddervet waren en die niet aangesloten waren op een weiland.
Natuurlijk zijn ze er, maar het is niet simpel.

Twiggy2008
Berichten: 21241
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 17:49

Helemaal waar, hoor, Sizzle, het is voor een IR paard al een ramp om een goede plek te vinden met het juiste voerbeleid. In mijn omgeving geen PP te vinden voor deze paarden. Dat geldt helaas ook voor PSSM en gerelateerde problematiek. Blij met mijn eigen plekje, maar wat een werk elke dag.... maar.... met liefde.

Ik vind het knap dat TS ook zó haar best doet voor dit paard. Als de liefde voor zo'n beestje eenmaal in je geworteld zit, doe je meer dan je voor mogelijk houdt.

Elin_

Berichten: 9633
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-20 17:37

Ik reageer via mijn telefoon dus ik quote een andere keer per bericht. Wil iedereen bedanken voor de lieve berichten. Ook via pb heb ik mooie dingen ontvangen.

Eind deze week hoor ik meer hoe het ervoor staat. Ik mis hem wel zeg. Zo'n lege stal is niks..

De patiënt in kwestie..
<3
Afbeelding


Ik probeer realistisch te blijven. Niet te positief maar ook geen doemdenken. We moeten kijken wat we nog kunnen en hoe de behandeling aanslaat
onze verhalen

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Jong paard: stijf, kogelbles. & onverklaarbare achteruitgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 17:54

pssm kan ook voor steeds terugkerende blessures zorgen. Eerlijk gezegd weet ik niet of dit ooit nog een rijpaard zal worden.
Ik zou toch op de verkoper proberen te verhalen.

tamary

Berichten: 29173
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Jong paard: stijf, kogelbles. & onverklaarbare achteruitgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 18:04

Lief hoofdje, maar is die borst bespiering links echt zo raar of is dat combi foto en aftekeningen?

Elin_

Berichten: 9633
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-20 18:55

sevke schreef:
pssm kan ook voor steeds terugkerende blessures zorgen. Eerlijk gezegd weet ik niet of dit ooit nog een rijpaard zal worden.
Ik zou toch op de verkoper proberen te verhalen.

Je bericht is begrijpelijk, maar zou je toch willen vragen mijn vorige bericht te willen lezen . Qua juridisch ga ik nog het een ander uitzoeken en verder wil ik nog geen uitspraken doen over de toekomst. Te positief speculeren zorgt voor tegenslagen, maar ook negatief speculeren maakt het nu niet makkelijker voor mij. Er zijn ook pssm paarden die wel gereden worden. Ik ben wat voorzichtig met uitspraken over recentelijke updates ivm eventueel een juridische stap. Niet dat wij geheimen hebben, maar niet alles hoef ik openbaar te zetten wat misschien wel het verhaal wat gecompliceerder maakt.

Overigens is dit niet rot bedoelt, maar er komt nu veel op mij af en aan voorspellingen zonder het zeker te weten heb ik momenteel niet zoveel.


tamary schreef:
Lief hoofdje, maar is die borst bespiering links echt zo raar of is dat combi foto en aftekeningen?

Ik denk dat het vertekend. We stonden hier vol in de zon en de fotograaf heeft best wat contrast. Of je moet op insta nog meer gekke bespieringen ontdekken.


Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Elin_ op 09-12-20 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 19:01

Pittig verhaal zo, ik wens je heel veel sterkte en succes toe!
Wat een stoer dier zeg!

Mijn PSSM2 paard heeft ook de nodige mankementen maar met goed management komen we een heel eind.
Hij nu staat tijdelijk op rust met een blessure maar wordt in principe nog gewoon gereden en mijn dierenarts zag ook geen reden waarom hij niet terug op niveau kon komen na herstel.
Je moet alleen je doelen bijstellen met zo’n paard, de ene dag is top en de andere dag is niks, daar moet je mee kunnen leven.
En het kost best veel tijd en geld om ze zo goed mogelijk te houden.

Ik hoop dat het je allemaal gaat lukken, je doet er genoeg voor!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 19:53

Nouvel schreef:
Pittig verhaal zo, ik wens je heel veel sterkte en succes toe!
Wat een stoer dier zeg!

Mijn PSSM2 paard heeft ook de nodige mankementen maar met goed management komen we een heel eind.
Hij nu staat tijdelijk op rust met een blessure maar wordt in principe nog gewoon gereden en mijn dierenarts zag ook geen reden waarom hij niet terug op niveau kon komen na herstel.
Je moet alleen je doelen bijstellen met zo’n paard, de ene dag is top en de andere dag is niks, daar moet je mee kunnen leven.
En het kost best veel tijd en geld om ze zo goed mogelijk te houden.

Ik hoop dat het je allemaal gaat lukken, je doet er genoeg voor!


Maar artsen weten wel echt heel weinig over pssm of denken iets te makkelijk.

Ik zei al eerder; van veel paarden zullen we het niet geweten hebben en die werden ook vast wel oud. Maar ook heel veel paarden zullen onverklaarbare klachten hebben gehad, ingeslapen zijn zonder duidelijke antwoorden of om blessures die bleven terugkeren.

Maar TS geeft nu ontzettend veel geld uit aan een paard, net in bezit die al met een peesblessure staat en een dure behandeling krijgt. Waar de meeste mensen ook wel weten dat dit waarschijnlijk niet het gewenste effect gaat hebben en je van het 1 in het andere rolt. Alleen al dat een kliniek aan deze behandeling wilde beginnen en niet naar het totaal plaatje heeft gekeken, vind ik wel schrikbarend.

Op een goede plek wegzetten, goed management, veel stappen had hetzelfde opgeleverd tegen minder kosten waarschijnlijk.

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 20:08

Ik ben het met je eens dat het allemaal niet ideaal is en dan de verwachting die je kunt hebben van zo’n paard heel onzeker is.
In geval van ts zou ik denk ook proberen of het paard terug kan, maar als dat niet meer lukt heb je ermee te dealen helaas...
En PSSM is zeker nog een heel onduidelijk stuk bij dierenartsen, ik weet ook daar inmiddels redelijk wat van helaas...
Plus dat het managen van zo’n paard heel veel tijd en geld kost.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Jong paard: stijf, kogelbles. & onverklaarbare achteruitgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 20:16

Ik heb echt mazzel gehad met mijn praktijk destijds, die waren heel goed op de hoogte juist.
Ook mijn huidige praktijk is daarin zeer goed geinformeerd.
Bij PSSM2 kan ik me nog voorstellen dat er onzekerheid heest, maar PSSM1 vind ik eigenlijk vrij laks als een DA daar nu nôg niet over bijgeschoold is. Dat is echt niet meer van gisteren (mijn paard is al 5 jaar dood inmiddels).

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 20:23

Over PSSM1 is volgens mij ook al veel meer bekend bij de meeste dierenartsen inderdaad.
PSSM2 is nog een beetje een vaag gebied, wat ergens ook wel logisch is, want is het ook nog wat vaag...
Ik vind het bij mijn paard nog steeds lastig wat ik nou aan de PSSM moet toeschrijven en wat aan iets anders, en de ene zegt dit en de ander zegt dat...

Een paard dat binnen een paar maanden zoveel problemen vertoont zoals bij ts zou ik toch proberen terug te doen, je hebt bijna geen toekomst met zo’n paard...
Maar als dat niet lukt zal je naar kunnen en mogelijkheden moeten managen helaas, en dat is niet eenvoudig.

Elin_

Berichten: 9633
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-20 20:45

Nouvel schreef:
Over PSSM1 is volgens mij ook al veel meer bekend bij de meeste dierenartsen inderdaad.
PSSM2 is nog een beetje een vaag gebied, wat ergens ook wel logisch is, want is het ook nog wat vaag...
Ik vind het bij mijn paard nog steeds lastig wat ik nou aan de PSSM moet toeschrijven en wat aan iets anders, en de ene zegt dit en de ander zegt dat...

Een paard dat binnen een paar maanden zoveel problemen vertoont zoals bij ts zou ik toch proberen terug te doen, je hebt bijna geen toekomst met zo’n paard...
Maar als dat niet lukt zal je naar kunnen en mogelijkheden moeten managen helaas, en dat is niet eenvoudig.

Ik wil ook aan jou vragen mijn berichten terug te lezen. Zoals je misschien kan voorstellen is het emotioneel gezien al echt een rollercoaster. Het is een dier geen ding, dus mijn beslissing dat ie blijft staat vast. Gelieve hier niet op door te gaan gezien het het niet makkelijker maakt voor mij
Natuurlijk was ik hier achteraf nooit aan begonnen maar het is nu eenmaal zo en daar sta ik voor. Ik ben en blijf realistisch. Wonderen zijn ook de wereld nog niet uit, net als de kans dat ik er nooit meer op kan rijden. We hebben allemaal geen glazen bol, dus laten we niet op de zaken vooruit lopen. Dat is voor niemand bevordert en zeker voor mij niet.

Edit: wat ik ermee probeer te zeggen is dat de ene op pssm forum crosst met haar pssm'er terwijl de ander het dier moet laten inslapen. Beide paarden zijn Esio niet, dus om nu conclusies te trekken door andere verhalen is gokken. Daar heeft niemand wat aan.

Edit 2: ik bedoel het naar niemand onaardig maar naast met verstand denken spelen hier ook gevoelens mee. Ondanks dat je soms beter alleen naar verstand kan luisteren, kun je gevoelens niet uitschakelen. Tenminste ik niet. Dat maakt mij mens. En dat maakt ook dat ik mezelf met dit besluit in de spiegel kan blijven aankijken. Ik word hier ongelukkig van, maar met het schuldgevoel naar hem toe met idee dat hij de handel ingaat kan ik helemaal niet leven. Ik werk hard voor mijn geld en het is zuur dat het niet besteed wordt zoals ik hoopte maar ik zit gelukkig niet in de positie dat ik het me compleet niet kan veroorloven. Ik hoef niet op water en brood te leven ondanks dat ik hem aanhoud.

MyWishMax

Berichten: 25286
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Jong paard: stijf, kogelbles. & onverklaarbare achteruitgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 20:55

Ik snap je wel Ts. Ik heb 2 keer een paard gehad waarbij binnen een half jaar problemen naar boven kwam en die er en al veel langer zaten en nooit meer over zouden gaan. Nooit in me opgekomen om ze terug te doen of iets. Ja, het was enorm aanpassen, koste veel geld en veel verdriet, maar ze waren toch al echt mijn paarden en ik had dat niet gekund. Niet eens aan gedacht.

Achteraf was het misschien beter geweest als ik ze beide niet gekocht had, maar ik was echt gek op ze, heb er veel van geleerd en naast het verdriet ook enorm veel plezier mee gehad. Niet helemaal op de manier dat we gewild hadden, maar toch.

Ik zal heel hard voor jullie duimen.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Jong paard: stijf, kogelbles. & onverklaarbare achteruitgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 21:02

Ik lees net pas dat hij uit frankrijk komt.Weet je uit welk gedeelte van frankrijk?Dan zou het zeer goed mogelijk zijn dat hij lyme heeft

Elin_

Berichten: 9633
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-20 21:09

geerke schreef:
Ik lees net pas dat hij uit frankrijk komt.Weet je uit welk gedeelte van frankrijk?Dan zou het zeer goed mogelijk zijn dat hij lyme heeft

Ik weet helaas heel weinig, maar zou dat dan bij de overige uitkomsten van de pees opkomen en de pssm? Andere woorden als ik het straks weet dat het lyme is. Wat maakt daar verandering in met de huidige "schade"?

Ik vraag dit omdat ik o.a. een spierbiopt heb afgewezen, omdat ik dan wel een antwoord krijg of de spieren aangetast zijn, maar de uitkomst (pssm is ongeneeslijk, de spieren kan ik niet herstellen) verandert weinig. Dat soort onderzoeken doe ik dus nu weloverwogen niet omdat het geld kost waar ik niks aan kan doen.

Als het wel wat verandert aan de zaak kan ik dit idd gaan aangeven bij Wolvega. Vandaar mijn vraag :)


MyWishMax schreef:
Ik snap je wel Ts. Ik heb 2 keer een paard gehad waarbij binnen een half jaar problemen naar boven kwam en die er en al veel langer zaten en nooit meer over zouden gaan. Nooit in me opgekomen om ze terug te doen of iets. Ja, het was enorm aanpassen, koste veel geld en veel verdriet, maar ze waren toch al echt mijn paarden en ik had dat niet gekund. Niet eens aan gedacht.

Achteraf was het misschien beter geweest als ik ze beide niet gekocht had, maar ik was echt gek op ze, heb er veel van geleerd en naast het verdriet ook enorm veel plezier mee gehad. Niet helemaal op de manier dat we gewild hadden, maar toch.

Ik zal heel hard voor jullie duimen.

Bedankt voor je reactie. Ik sta er exact hetzelfde in. Ik snap de overige opmerkingen wel hoor. Als ik vanaf de andere kant stond had ik misschien hetzelfde gedacht, maar anderzijds als paardenliefhebber vinden we het erg als de zieke paardenhandel in stand gehouden wordt, dus ik wil daar ook geen deel van uit maken. En met het eerlijke verhaal erbij krijg je er geen stuiver voor en je weet alsnog niet of mensen het goed bedoelen of dat ze goedkoop aan je paard willen komen om hem vervolgens in te spuiten en duur te verkopen.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Jong paard: stijf, kogelbles. & onverklaarbare achteruitgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 21:12

Lyme moet je behandelen met doxycicline,dat kun je niet onbehandelt laten.Dus het lijkt mij niet onbelangrijk om dat te weten te komen.Lyme kan heel veel schade aanrichten aan spieren,pezen,gewrichten en organen

Elin_

Berichten: 9633
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-20 21:15

geerke schreef:
Lyme moet je behandelen met doxycicline,dat kun je niet onbehandelt laten.Dus het lijkt mij niet onbelangrijk om dat te weten te komen.Lyme kan heel veel schade aanrichten aan spieren,pezen,gewrichten en organen

Goed dat je het zegt. Ik bel morgen Wolvega direct :)

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Jong paard: stijf, kogelbles. & onverklaarbare achteruitgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 21:39

Als je dat toch gaat testen, neem dan ook zoals Geerke eerder ook al aangaf niet alleen Lyme maar ook Piroplasmose mee. Piroplasmose komt ook veel voor in Frankrijk.

Toch vraag ik me nog af of het zin heeft om alles uit de kast te halen als eerst de herstelkans van de pees nog niet duidelijk is. Maar dat is aan jou uiteraard.

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 22:51

Elin, sorry als het niet zo over kwam.
Ik heb je topic gelezen en heb respect voor wat je doet.
Ik wilde alleen aangeven dat niet alle PSSM paarden onrijdbaar zijn en dus best nog wat toekomst hebben, maar dat ze een behoorlijk intensief management vragen.
Ik begrijp je absoluut als je deze pony wilt houden en er alles voor over hebt, nogmaals respect daarvoor.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 03:04

Nouvel schreef:
Over PSSM1 is volgens mij ook al veel meer bekend bij de meeste dierenartsen inderdaad.
PSSM2 is nog een beetje een vaag gebied, wat ergens ook wel logisch is, want is het ook nog wat vaag...
Ik vind het bij mijn paard nog steeds lastig wat ik nou aan de PSSM moet toeschrijven en wat aan iets anders, en de ene zegt dit en de ander zegt dat...

Een paard dat binnen een paar maanden zoveel problemen vertoont zoals bij ts zou ik toch proberen terug te doen, je hebt bijna geen toekomst met zo’n paard...
Maar als dat niet lukt zal je naar kunnen en mogelijkheden moeten managen helaas, en dat is niet eenvoudig.


Dat is ook het probleem. Artsen kunnen zich erin verdiepen, maar mensen met ervaring met pssm, weten soms toch iets meer. In de pssm groep zitten ook mensen met medische achtergrond die niet zomaar wat uitzoeken en schrijven, maar puur ervaring hebben, overal info vandaan halen en zich echt verdiepen. Ook veeartsen hebben veel aan de vergaarde informatie, aangezien het echt nog lang niet voor alle artsen bekend is en of herkenbaar.

TS, ik zeg ook niet dat het paard terug moet, maar je hebt het paard gewoon heel kort.

En ik lees ergens nog ontkenning dat pssm echt niet over kan gaan en echt veel beperkingen zal geven. Zeker als je paard nu al kwakkelt.

Die emoties zijn heel normaal. Die hebben we echt allemaal als we paarden hebben. ( of dieren in algemeen ) Maar hier is het puur informatief en verzamel je info en ervaringen.

Elin_

Berichten: 9633
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-20 09:17

Sizzle schreef:
Als je dat toch gaat testen, neem dan ook zoals Geerke eerder ook al aangaf niet alleen Lyme maar ook Piroplasmose mee. Piroplasmose komt ook veel voor in Frankrijk.

Toch vraag ik me nog af of het zin heeft om alles uit de kast te halen als eerst de herstelkans van de pees nog niet duidelijk is. Maar dat is aan jou uiteraard.

Daar heb je gelijk in, maar de gevolgen die peerke noemt zijn niet mis. Ik overleg met Wolvega.


Nouvel schreef:
Elin, sorry als het niet zo over kwam.
Ik heb je topic gelezen en heb respect voor wat je doet.
Ik wilde alleen aangeven dat niet alle PSSM paarden onrijdbaar zijn en dus best nog wat toekomst hebben, maar dat ze een behoorlijk intensief management vragen.
Ik begrijp je absoluut als je deze pony wilt houden en er alles voor over hebt, nogmaals respect daarvoor.

Geeft niks! Ik zie uiteindelijk wel of Esio onder die groep valt. We zullen zien. Qua stal en voerbeleid zit het gelukkig wel goed. Esio is niet de eerste pssm'er en het forum heeft me goed geholpen met een menu.


superpony schreef:
Nouvel schreef:
Over PSSM1 is volgens mij ook al veel meer bekend bij de meeste dierenartsen inderdaad.
PSSM2 is nog een beetje een vaag gebied, wat ergens ook wel logisch is, want is het ook nog wat vaag...
Ik vind het bij mijn paard nog steeds lastig wat ik nou aan de PSSM moet toeschrijven en wat aan iets anders, en de ene zegt dit en de ander zegt dat...

Een paard dat binnen een paar maanden zoveel problemen vertoont zoals bij ts zou ik toch proberen terug te doen, je hebt bijna geen toekomst met zo’n paard...
Maar als dat niet lukt zal je naar kunnen en mogelijkheden moeten managen helaas, en dat is niet eenvoudig.


Dat is ook het probleem. Artsen kunnen zich erin verdiepen, maar mensen met ervaring met pssm, weten soms toch iets meer. In de pssm groep zitten ook mensen met medische achtergrond die niet zomaar wat uitzoeken en schrijven, maar puur ervaring hebben, overal info vandaan halen en zich echt verdiepen. Ook veeartsen hebben veel aan de vergaarde informatie, aangezien het echt nog lang niet voor alle artsen bekend is en of herkenbaar.

TS, ik zeg ook niet dat het paard terug moet, maar je hebt het paard gewoon heel kort.

En ik lees ergens nog ontkenning dat pssm echt niet over kan gaan en echt veel beperkingen zal geven. Zeker als je paard nu al kwakkelt.

Die emoties zijn heel normaal. Die hebben we echt allemaal als we paarden hebben. ( of dieren in algemeen ) Maar hier is het puur informatief en verzamel je info en ervaringen.

Dat is niet waar superpony. Er zijn anderen die het wel zeggen (terugbrengen) dus die sprak ik aan. En je leest helemaal geen ontkenning, maar aan speculaties heb ik gewoon niks. Er zijn paarden waar het wel goed mee gaat en er zijn paarden waar het absoluut niet goed te managen valt. Nogmaals beide gevallen zijn niet Esio. Onder welke categorie hij gaat vallen zullen we moeten zien, want niemand kan dat voorspellen.
En dat het een informatief topic is klopt, maar het is wel mijn topic. Waarin ik grenzen aangeef en besluit dat ik geen discussies meer wil/hoef over het eventueel terugbrengen.
Het lijkt me niet zo lastig om enigszins met gevoelens rekening te houden, toch? Ik vraag niet of je me een roze wolk voorhoud, maar gaan speculeren helpt ons allen gewoon niet.. :)

Edit: en met speculeren bedoel ik idd niet je eigen ervaringen opschrijven die je met je eigen paard gehad hebt, maar dingen als "met dit paard (Esio) denk ik dat.." etc
Hoe het met Esio gaat lopen weten we allemaal nog niet.

Anoniem

Re: Jong paard: stijf, kogelbles. & onverklaarbare achteruitgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 09:26

Elin,
complimenten zoals je er in staat, en inderdaad er zijn veel varianten van pssm, alleen uitzoeken welke op Esio van toepassing is geeft duidelijkheid en dat is i.m.o. de enige juiste diagnose

sterkte in je zoektocht en wat het vervolg gaat zijn, Esio mag blij zijn dat hij bij jou staat en niet met de nodige pijnstillers ergens moet rond hobbelen

MyWishMax

Berichten: 25286
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 09:35

En bij elke blessure moet je naar het paard kijken. Sommige dingen kan je vergelijken maar er zijn aandoeningen die zo enorm kunnen wisselen per paard dat je het hele management niet kan knippen en plakken. Ja, het voer enzovoorts kan je uittesten, maar qua rijden zal het toch uittesten worden. Zelfs nu qua revalidatie en behandeling is uittesten.

Je hebt helemaal pech met de pezen erbij en ik snap juist heel goed dat die behandeld worden. Deze combinatie samen kan je niks mee, voor het paard niet, maar als die pezen een kans krijgen om te genezen of voldoende te herstellen op een manier die niet schadelijk is voor de pssm zou ik dat ook eerst aanpakken. Want al zou je niks doen en je krijgt de pssm onder controle heb je nog steeds kapotte pezen. Het is ook geen normale peesblessure, niet alleen vanwege de ernst maar juist vanwege de pssm. Dat kan je dan niet vergelijken met een ernstige peesblessure zonder pssm, lijkt mij. Ik zou dus ook de Da volgen en als die zegt behandelen ipv gewoon wegzetten zou ik dat ook doen, zelfs als er tig anderen zeggen dat je hem gewoon een x maanden weg moet zetten.

Ik vind dat je het goed aanpakt. Realistisch en eerlijk :j

Babootje

Berichten: 26239
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 11:13

Elin_ schreef:
geerke schreef:
Ik lees net pas dat hij uit frankrijk komt.Weet je uit welk gedeelte van frankrijk?Dan zou het zeer goed mogelijk zijn dat hij lyme heeft


Elin_ schreef:
Ik weet helaas heel weinig, maar zou dat dan bij de overige uitkomsten van de pees opkomen en de pssm? Andere woorden als ik het straks weet dat het lyme is. Wat maakt daar verandering in met de huidige "schade"?

Ik vraag dit omdat ik o.a. een spierbiopt heb afgewezen, omdat ik dan wel een antwoord krijg of de spieren aangetast zijn, maar de uitkomst (pssm is ongeneeslijk, de spieren kan ik niet herstellen) verandert weinig. Dat soort onderzoeken doe ik dus nu weloverwogen niet omdat het geld kost waar ik niks aan kan doen.

Als het wel wat verandert aan de zaak kan ik dit idd gaan aangeven bij Wolvega. Vandaar mijn vraag :)


Allereerst wat een plaatje van een pony. Ik snap heel goed dat je daarvoor bent gevallen. :)

Zeker geen raar idee van Geerke. Al heeft hij zo al 'genoeg' om aan te werken zou je zeggen.
Wat je nog zou kunnen doen is een consult bij Den Hoek en holistisch dierenarts, ook gespecialiseerd in paard. Dat is een adres waar ik ook graag kom bij complexe problemen waarbij de reguliere veearts ook weinig mee kan. De kosten van een conslult zijn 169,00. Dan weet je ook gelijk wat er met je paard eventueel nog meer aan de hand is, bijvoorbeeld Lyme als dat ook meespeelt. Je kunt dan kiezen om verder te behandelen daar (wel alternatieve geneeswijzen) of je behandeling bij je reguliere veearts door te zetten. Of beide, want het kan prima naast elkaar is mijn ervaring.
https://www.holistischdierenarts.nl/consult-kosten/
Het stellen van een diagnose gaat anders dan bij de gewone veearts. In 1 consult wordt je paard doorgemeten met een lecherantenne. Even simpel uitgelegd: Die meet de energetische waarden van alle afzonderlijke delen van je paard. Bot, weefsel, spierweefsel. Elk orgaan heeft zijn eigen energetische waarde in gezondheid die binnen een bepaalde bandbreedte mag liggen. Daarboven of daaronder is uit balans. Ze kunnen ook virussen en bacterien en schimmels meten. Het vinden van Lyme gaat op die manier makkelijker dan via bloedonderzoek waar Lyme als deze niet actief is moeilijk te ontdekken is.
Ik vond een bokt topic van iemand met een paard met en PSSM en Lyme die daar ook goed is geholpen
[ED] Zeer goede paardenarts gezocht
Dus misschien toch goed om dat eens te overwegen. Een consult is niet heel duur en je weet weer wat meer.