Jong paard: stijf, kogelbles. & onverklaarbare achteruitgang

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Jong paard: stijf, kogelbles. & onverklaarbare achteruitgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 14:06

Ik heb geen goede ervaring met alternatief en lyme,mijn vriendin heeft het geprobeerd met zilverwater.Dat deed niets.Paard toch maar naar de kliniek om intraveneus doxycicline toegediend te krijgen voor 10 dagen.Daarna naar huis en oraal nog twee weken door het voer.Paard is weer genezen en springt weer wedstrijden.Ben ik het ook niet mee eens maar goed...

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Jong paard: stijf, kogelbles. & onverklaarbare achteruitgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 14:55

TS, het is een lastige situatie, maar ik zie niemand geen rekening houden met je gevoelens. En ervaringen van anderen zijn juist goed. Elk paard is anders ja, maar zonder ervaringen van anderen, kom je ook nergens. Ook artsen leren daarvan.

En echt iedereen leeft met angsten en verdriet om zijn paarden. Ik heb mn shet 20jr en die was laatst niet goed. Ben nachtenlang wakker gebleven en bij hem.
De oudste merrie hier is 27 en dan weet je ook dat je niet in de verre toekomst kan kijken. En zo nog 2 oudjes.
Maar nu in 2017 en 2019 jonkies moeten laten gaan..........

Jouw paard, is jouw paard en elk paard is anders. Maar pssm, is pssm en dat wordt gewoon niet serieus genoeg genomen. Wij hebben nu vele jaren quarters en daar is misschien al wat meer bekend. Naief zijn heeft geen nut. Gedrag, blessures, alles kan er wel of niet mee te maken hebben.

De mensen die hier reageren met ervaring met pssm en zich verdiept hebben, wuif je weg. En de mensen die met van alles komen voor de blessure wil je wel horen. Je hebt het beestje net pas en staat al voor een dure behandeling, die ook volgens de artsen niet volledig zal helpen. Het klinkt heel hard en rot, maar als ervaren mensen je willen behoeden voor onnodige kosten en veel verdriet, wil je het gewoon niet horen.

Ik haak dan af. Ik ga tot het einde en doe echt alles voor dieren, maar ben ook realistisch. Wens je echt wel al het beste voor het dier, want geen enkel dier verdient de pijn en ellende. Maar wie weet, kunnen jullie nog wat jaren lol hebben samen op een andere manier. Succes iig.

Elin_

Berichten: 9636
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-20 15:20

superpony schreef:
TS, het is een lastige situatie, maar ik zie niemand geen rekening houden met je gevoelens. En ervaringen van anderen zijn juist goed. Elk paard is anders ja, maar zonder ervaringen van anderen, kom je ook nergens. Ook artsen leren daarvan.

En echt iedereen leeft met angsten en verdriet om zijn paarden. Ik heb mn shet 20jr en die was laatst niet goed. Ben nachtenlang wakker gebleven en bij hem.
De oudste merrie hier is 27 en dan weet je ook dat je niet in de verre toekomst kan kijken. En zo nog 2 oudjes.
Maar nu in 2017 en 2019 jonkies moeten laten gaan..........

Jouw paard, is jouw paard en elk paard is anders. Maar pssm, is pssm en dat wordt gewoon niet serieus genoeg genomen. Wij hebben nu vele jaren quarters en daar is misschien al wat meer bekend. Naief zijn heeft geen nut. Gedrag, blessures, alles kan er wel of niet mee te maken hebben.

De mensen die hier reageren met ervaring met pssm en zich verdiept hebben, wuif je weg. En de mensen die met van alles komen voor de blessure wil je wel horen. Je hebt het beestje net pas en staat al voor een dure behandeling, die ook volgens de artsen niet volledig zal helpen. Het klinkt heel hard en rot, maar als ervaren mensen je willen behoeden voor onnodige kosten en veel verdriet, wil je het gewoon niet horen.

Ik haak dan af. Ik ga tot het einde en doe echt alles voor dieren, maar ben ook realistisch. Wens je echt wel al het beste voor het dier, want geen enkel dier verdient de pijn en ellende. Maar wie weet, kunnen jullie nog wat jaren lol hebben samen op een andere manier. Succes iig.

Dit is gewoon absoluut niet waar. En dat geeft een lichtelijke irritatie. Ik zeg heel simpel dat ik emotioneel gezien de opmerkingen als "ik zou hem terug brengen" niet meer hoef. Niet dat mensen mijn gevoelens bewust willen kwetsen, maar ik geef gewoon aan dat dat nu niet helpt voor mij.

Ik wuif ook helemaal niemand weg. Al heb ik wel nu zoiets van goh als je deze conclusies blijft trekken en benoemen, weet ik niet of je bijdrage positief bijdraagt. Overigens niet onaardig bedoelt, maar het is gewoon niet nodig.
Ik hoor alle ervaringen aan, lees het pssm forum + topic mee, maar ik geef wel aan dat te positieve of te negatieve gevallen individuele verhalen zijn. Niemand de wijsheid in pacht heeft om te voorspellen welke kant Esio op gaat. Daarnaast geef ik ook meerdere malen aan dat ik ivm eventuele verdere stappen niet alle updates kan delen openbaar. Dus op dit moment weet ik ook net wat meer wat betreft de individuele situatie van Esio. De keuze om te behandelen a.d.h.v. de info die ik weet is niet zomaar genomen. De kans van slagen is hier 50/50, dus ik weet niet waar je vandaan haalt dat het niet volledig helpt. Misschien heb ik dat niet duidelijk gecommuniceer, excuses

Wat betreft niet willen horen. Wat wil je dan horen? Dat ie terug gaat? Dat ik hem laat inslapen? Of moet ik hem met de huidige peesblessure laten lopen?

Nogmaals ik hoor hier alles aan, ik vraag om ervaringen, info en niet perse om speculaties te horen van Esio. Ik sta overal voor open, maar om te beoordelen dat ik mensen weg wuif, naif doe of dat het misschien is dat jij mijn teksten niet goed interpreteert valt over te twisten.
Verder even goede vrienden. Ik ben niet op oorlogspad of wil niemand afbranden, maar ik voel me wel geroepen om te vroeg getrokken conclusies te weerleggen of op zijn minst te onderbouwen. Welke mening je na mijn onderbouwing erover vormt is je goed recht. :)

Edit: ik zou ook nog een keer met pc reageren gezien alles quoten met een telefoon best veel was. Daarin heb ik verzaakt zie ik nu. Toen het ook ging over stalbeleid e.d.
Ik kijk vanavond even of het mogelijk is daar nog op in te gaan.

Popstra
Berichten: 13742
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Jong paard: stijf, kogelbles. & onverklaarbare achteruitgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 17:30

Gewoon rustig bekijken wat de mogelijkheden zijn en wat het beste is voor je paardje en voor jezelf.
Wellicht je een budget kan bedenken van hoeveel medische kosten je aan het dier wil/kan uit geven. Wat realistisch is. Tot waar je wil/kan gaan.
Dan kun je ook naast elkaar leggen wat nuttig is en wat niet.
Ik zou mn geld iig nu niet aan vage heelmeesters, fysiotherapeuten e.d uitgeven als ik jou zou zijn..eerst maar eens door een goede artsen laten bekijken, beoordelen en indien nodig behandelen. Dus eerst zoeken waar je het best terecht kan met deze problemen.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Jong paard: stijf, kogelbles. & onverklaarbare achteruitgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 18:41

Elin, ik wilde je niet voor de borst stoten, en had het ook niet over terugbrengen. Ik 'zit' echter al heel wat jaren in de quarters, waar PSSM, helaas, een veel voorkomend probleem is. Het management van een pssm paard is moeilijk en duur. De toekomst op zijn zachtst gezegd twijfelachtig. Zeker als er nu ook al bijkomende blessures de kop opsteken.
Het zou gewoon netjes zijn van de verkoper om zijn verantwoordelijkheid te nemen en bv een deel van de gemaakte kosten op zich te nemen. Als het een professionele verkoper is, is die daar trouwens zelfs toe verplicht.
Ik wens je veel sterkte en toch nog plezier met je paardje!

Elin_

Berichten: 9636
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-20 19:03

Popstra schreef:
Gewoon rustig bekijken wat de mogelijkheden zijn en wat het beste is voor je paardje en voor jezelf.
Wellicht je een budget kan bedenken van hoeveel medische kosten je aan het dier wil/kan uit geven. Wat realistisch is. Tot waar je wil/kan gaan.
Dan kun je ook naast elkaar leggen wat nuttig is en wat niet.
Ik zou mn geld iig nu niet aan vage heelmeesters, fysiotherapeuten e.d uitgeven als ik jou zou zijn..eerst maar eens door een goede artsen laten bekijken, beoordelen en indien nodig behandelen. Dus eerst zoeken waar je het best terecht kan met deze problemen.


Ja de geld tip is idd een goede. Daar hadden we het thuis ook over gehad. Dit peesprobleem moet opgelost worden. Dat is die 50 / 50 kans. Als dat niet gefixt wordt heeft het sowieso geen nut om door te dokteren. Dan moet het management Zo goed mogelijk dat het voor Esio gewoon leefbaar (of niet, maar dan moet ik een keuze maken wat het paard vriendelijk is)


sevke schreef:
Elin, ik wilde je niet voor de borst stoten, en had het ook niet over terugbrengen. Ik 'zit' echter al heel wat jaren in de quarters, waar PSSM, helaas, een veel voorkomend probleem is. Het management van een pssm paard is moeilijk en duur. De toekomst op zijn zachtst gezegd twijfelachtig. Zeker als er nu ook al bijkomende blessures de kop opsteken.
Het zou gewoon netjes zijn van de verkoper om zijn verantwoordelijkheid te nemen en bv een deel van de gemaakte kosten op zich te nemen. Als het een professionele verkoper is, is die daar trouwens zelfs toe verplicht.
Ik wens je veel sterkte en toch nog plezier met je paardje!

Geeft niks hoor. Het was ook niet rot van mijn kant bedoelt, maar het vergt gewoon op zichzelf al zoveel energie en moeite om positief te blijven. Ik ga de verkoper inlichten, verwacht er alleen weinig van..
Ik geloof je direct als het moeilijk en duur is, maar ik weet niet wat ik anders moet doen of antwoorden dat we het gewoon moeten proberen. Hij is te goed om in te laten slapen en ik wil hem niet terug de handel in sturen ..

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Jong paard: stijf, kogelbles. & onverklaarbare achteruitgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 19:08

Dat begrijp ik, Elin, en dat siert je! +:)+ :(:)

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 19:12

Ik snap je dilemma hoor, je hecht je ook snel aan zo’n dier...
Misschien kun je met verkoper nog iets regelen dat je een deel van het aankoopbedrag terug krijgt zodat je hem nog een fijne tijd kunt geven als je liever niet hebt dat hij terug gaat.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Jong paard: stijf, kogelbles. & onverklaarbare achteruitgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 23:08

Is er vastgesteld dat hij pssm heeft? Of heb ik daar overheen gelezen?

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 23:38

geerke schreef:
Is er vastgesteld dat hij pssm heeft? Of heb ik daar overheen gelezen?



Citaat:
Gezien ik van mening ben dat een jonge pony zonder zware belasting op zijn minst gewoon lekker moet kunnen bewegen, wilde ik een check bij de dierenarts. Gezien zijn klachten heb ik ook een pssm1 test gedaan. (deze kreeg ik afgelopen week na 2 maanden (!!) terug: n/p1)

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 23:46

geerke schreef:
Is er vastgesteld dat hij pssm heeft? Of heb ik daar overheen gelezen?

Ja staat in de OP

Bibin
Berichten: 62
Geregistreerd: 14-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 19:09

Ts, hoe gaat het nu met je paard?

Elin_

Berichten: 9636
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-21 19:34

Bibin schreef:
Ts, hoe gaat het nu met je paard?

Heyhoi!

Op dit moment goed. Hij is gelaserd en we stappen elke dag + hij staat op de vitafloor. Daarnaast krijgt hij een pssm dieet. Nu is ie alleen best druk gezien ie weinig doet. 12 februari hebben we een check wat betreft zijn pees.
En morgen hebben we een Parelli les. Daarnaast wil ik gaan werken aan de hand om te gymnastiseren, maar die instructeur heb ik nog niet gevonden.

Al met al loopt ie nu goed, maar ik kan niet met zekerheid zeggen dat ie met sprongen vooruit gegaan is gezien ik hem niet laat draven. Ook is ie behandeld door de chiropractor die ervan schrok hoe vast ie zat. Ik heb haar niet gezien, want ik was aan het werk, dus ik kon haar onmogelijk verklappen wat ie had, maar zij benoemde alles waar hij last van had (wat ik dus met de tijd gemerkt heb)


Voor de mensen die zich afvroegen of we hier juridisch wat mee konden en wat de vorige eigenaar gezegd heeft: die wilde ons met niks tegemoet komen; zegt niks ervan geweten te hebben.
Dat stuk heb ik achter me gelaten. Hoe banketstaaf ook/ oneerlijk.

Elin_

Berichten: 9636
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-21 19:32

Voor wie het interessant vind t: Esio is enorm verbeterd. Met weinig hoop de laser behandeling gedaan, maar naast de pees is de calcificatie ook minder. Tegen alle verwachtingen in dus. Hij krijgt supplementen voor de pssm en ook zijn bewegingen zijn enorm verbeterd.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 19:34

Wat een fijn nieuws!
Veel succes nog!

Hevonen

Berichten: 5615
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Jong paard: stijf, kogelbles. & onverklaarbare achteruitgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 19:36

Wat fijn! Hoop dat het doorzet.

hasufel

Berichten: 660
Geregistreerd: 10-08-07

Re: Jong paard: stijf, kogelbles. & onverklaarbare achteruitgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 19:41

Dat is fijn om te lezen. Wat is nu je vooruitzicht?

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Jong paard: stijf, kogelbles. & onverklaarbare achteruitgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 19:44

Wat fijn om te horen Elin. Wie weet wat er nog van komt!

Elin_

Berichten: 9636
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-21 21:33

Allereerst heel erg bedankt allemaal! *\o/* Binnekort zal ik een fototopic maken.


hasufel schreef:
Dat is fijn om te lezen. Wat is nu je vooruitzicht?


Voor nu eigenlijk nog niet zoveel. We zouden een echo doen om te checken of er in ieder geval geen verslechtering was. Dat was er niet, maar zelfs verbetering ook van de calcificatie.

We gaan nu gewoon rustig oppakken als in verder met onze grondwerklessen waar we mee bezig waren en compleet opnieuw beleren. Daar waren we al meebezig voor alles begon gezien Esio beleerd is als in zadel erop en luisteren. En dat vind ik niet de manier waarop het hoort, dus daarom dat we het opnieuw rustig en met veel geduld gaan doen.

Verder heb ik geen plannen. We zien wat de dagen brengen. Het belangrijkste vind ik een gelukkig en pijnvrij paard. Oh het enige plan is zo snel mogelijk een speelmaatje erbij. Hij staat nu wel met soortgenoten maar dan weiland aan paddock, maar niet samen gezien hij rustig aan moest doen. Nu wil ik gewoon dat hij lekker kan spelen. Wel met een shetje zodat het enigszins rustig gaat, maar lekker spelen die hap.

Afbeelding van vandaag
Afbeelding


Afbeelding ter vergelijking hoe hij eerst was en nu inmiddels met alle supplementen
Etc
Afbeelding

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Jong paard: stijf, kogelbles. & onverklaarbare achteruitgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 22:51

Alles doorgelezen!
En ik begrijp jou maar al te goed.

Wat een verschil zeg die 2 fotos.
Mijn complimenten en ik ben zeer benieuwd hoe het met hem gaat de komende tijd.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Jong paard: stijf, kogelbles. & onverklaarbare achteruitgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 11:05

Dat klinkt veelbelovend, heel fijn

JolisaJ

Berichten: 1942
Geregistreerd: 17-05-15
Woonplaats: Het mooie Flakkee

Re: Jong paard: stijf, kogelbles. & onverklaarbare achteruitgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 18:26

Stille meelezer, maar wat ontzettend fijn om te horen! :D

Elin_

Berichten: 9636
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-21 15:30

Ragdollcat schreef:
Alles doorgelezen!
En ik begrijp jou maar al te goed.

Wat een verschil zeg die 2 fotos.
Mijn complimenten en ik ben zeer benieuwd hoe het met hem gaat de komende tijd.

Dankjewel! We gaan er rustig gewoon voor.


Sizzle schreef:
Dat klinkt veelbelovend, heel fijn



JolisaJ schreef:
Stille meelezer, maar wat ontzettend fijn om te horen! :D

Thanks *\o/*

Met de kennis van nu is het best vreemd om alles terug te lezen. Vooral omdat we zo in de verkeerde richting zaten etc

Elin_

Berichten: 9636
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-21 22:30