Jong paard: stijf, kogelbles. & onverklaarbare achteruitgang

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 01:44

Jeetje, wat een dramatische start zo met je nieuwe paard....


Ook ik wil graag aangeven dat het echt bewonderingswaardig is hoe goed je voor hem zorgt. Het is toch echt wel totaal tegen alles in wat je verwacht had. En dan ook een lastig traject met de dierenartsen erbij en het zoeken naar de juiste diagnose.

Om een vergelijkend verhaal te delen; en misschien stemt het je positief; ik heb eind juli een pony'tje gekocht, wel eens waar niet in beste staat dat wist ik wel een beetje. Maar die werd ook erg ziek, leek een beetje op jouw paardje qua klachten (stijfheid en kreupelheid). Ik weet uiteindelijk niet precies wat de stijfheid is geweest, bloedonderzoek wees wel flinke tekorten aan (maar op ziektes of afwijkingen is niet getest) en daar zijn we aan gaan werken en hij voelt zich duidelijk een stuk beter nu. (overigens kreeg hij bij ons gewoon goed te eten, onbeperkt ruwvoer en goed krachtvoer dus die tekorten zijn vrij onverklaarbaar).

Elin_

Berichten: 9649
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-20 11:27

geerke schreef:
Ik zou even bloed laten onderzoeken op tekorten,vooral magnesium.
Lyme en piroplasmose is moeilijk,als het sluimert zie je dat niet in het bloed.
Ik vermoed dat het een spierkwestie is door tekorten...

Het zou al bij de ontwikkeling kunnen zijn. Magnesium e.d. krijgt ie nu sowieso ivm het pssm dieet.


DiantaM schreef:
Ik zou het zeker melden bij je dierenarts. En kijken hoe daar op wordt gereageerd. Het is toch frappant dat aan de hand van je verhaal bijna iedereen hier direct aan een peesblessure dacht en je eigen dierenarts niet.

Ja dat vind ik dus ook.. m'n ma zegt dat ik moet wachten tot ik Esio van de kliniek uit Wolvega haal, zodat ik ook van hen nog een eindoordeel krijg en hiermee naar de DA stap.


Eilatan schreef:
Jeetje, wat een dramatische start zo met je nieuwe paard....


Ook ik wil graag aangeven dat het echt bewonderingswaardig is hoe goed je voor hem zorgt. Het is toch echt wel totaal tegen alles in wat je verwacht had. En dan ook een lastig traject met de dierenartsen erbij en het zoeken naar de juiste diagnose.

Om een vergelijkend verhaal te delen; en misschien stemt het je positief; ik heb eind juli een pony'tje gekocht, wel eens waar niet in beste staat dat wist ik wel een beetje. Maar die werd ook erg ziek, leek een beetje op jouw paardje qua klachten (stijfheid en kreupelheid). Ik weet uiteindelijk niet precies wat de stijfheid is geweest, bloedonderzoek wees wel flinke tekorten aan (maar op ziektes of afwijkingen is niet getest) en daar zijn we aan gaan werken en hij voelt zich duidelijk een stuk beter nu. (overigens kreeg hij bij ons gewoon goed te eten, onbeperkt ruwvoer en goed krachtvoer dus die tekorten zijn vrij onverklaarbaar).

Bedankt voor je lieve berichtje! Iets in mij wil hem eigenlijk gewoon "weg toveren"
Dus niet de keuze inslapen, verkopen of houden maar gewoon poef weg. Gewoon om van de stress, kosten en toch wel een beetje het verdriet af te zijn, maargoed Harry Potter is niet echt dus ik moet hiermee dealen. Hij blijft dus ook lekker bij ons. Je verhaal doet me goed! Ik probeer inmiddels niet meer te googlen. Gezien ik daar de meest horror verhalen krijg van sommige symptomen die hij ook heeft. We gaan voor een wonder verhaal. Misschien dat ik er een volg verhaal van maak op insta en bokt.
Ik wil eigenlijk Glucosamine en msm bestellen, gezien dit ook goed is voor de pezen. Twijfel alleeen tussen combi pakket van beide van Pharma horse of beide supplementen apart.

Vind het zo raar dat de combideal goedkoper is dan de supplementen apart.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Jong paard: stijf, kogelbles. & onverklaarbare achteruitgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 12:13

Klagen bij veeartsen is echt heel vermoeiend.

Mijn ruin was bijna onzichtbaar kreupel, maar ik voelde echt iets tijdens het rijden. Hij gaf een flinke pijnreactie in zijn heup en dat kwam overeen met een val, dus zo behandeld. Ik bleef wat zien, maar de pijnreactie verdween en de veearts zei; ga maar opbouwen. Wat je voelt is kracht verlies, maak maar sterker. Dus een tijdje wat geprobeerd op te bouwen.

Naar grote, bekende kliniek, uitgebreid onderzoek en daar zei de arts gewoon; Ja, ik zie wat je bedoelt, maar ik zou hem goedkeuren.
Hij adviseerde omdat ik wat doordramde zijn hoefsmid daar. Die deed 1 voorhoef met speciaal beslag, werd weggeroepen en een ander moest de andere doen. Ik was niet blij, maar je wil ook klaar zijn.

Heb ze er na weken weer onderuit laten halen en de fysio laten komen. Die zag het gelijk, daarop op haar kliniek een echo gedaan en aan beide achterbenen een duidelijke peesblessure en artrose. Ik was dus op dat moment al 2000 euro kwijt aan voorgaande onderzoeken......

Nu afgelopen jaar slechte ervaringen met artsen vanwege een paard met luchtweg klachten. Heeft ons in 5 maanden ruim 4000 euro gekost.

En laatst hier wat problemen met een dienstdoende arts. Daarop een andere praktijk laten kijken en onderzoeken. Een kliniek/arts die altijd hoog de hemel in wordt geprezen. Maar echt bewezen fouten diagnoses en ons op onnodig veel hoge kosten heeft gejaagd.
Ik wilde er werk van maken, maar dat zou zo een lange weg worden. Ik heb het bij de kliniek aangegeven om het dan samen op te lossen, maar 0,0 reactie. Ze weten gewoon dat de meeste mensen afhaken en het jouw woord, tegen hun woord wordt.

Ik ken echt hele fijne, goede veeartsen, maar dus ook echte prutsers. En ik ben dus kritisch naar artsen en spreek dat ook uit. Dan krijg je zeker op Bokt kritiek, want ze hebben ervoor geleerd etc. Maar er worden echt schandalig veel fouten gemaakt. Veel artsen ontwikkelen niet voldoende en ze kunnen ook echt niet op elk gebied ontwikkelen.
Je bent ook afhankelijk van welke patieneten je krijgt, waar je meer ervaring in krijgt en over wil bijleren.

Pssm is gewoon echt een heel nieuw gebied waar ook artsen nog veel moeite mee hebben.

Ik heb de peesblessures niet behandeld en hem gewoon 24/7 laten lopen. Hij is nu 10jr verder en loopt en rent nog rond. Met ups and downs, maar hij gaat goed en heeft geen pssm. Wel ir/ex hb, dus wel ook met dieet etc goed gekregen.

PSSM is niet te genezen, dus je krijgt geen wonder verhaal. Dat is gewoon echt uitgesloten. Wel zijn er veel paarden waarvan men het niet weet/wist en gewoon gereden zijn. En soms waren er wel symptomen en zijn die verkeerd behandeld, omdat men het niet wist of pssm niet serieus nam.

Als je supplementen wil geven, let dan heel goed op de ingredienten. Heel veel hebben toegevoegde suikers zodat het goed gegeten wordt.
En je wordt belazerd waar je bij bent. Mensen roepen vaak; ik geef al 3 maanden X en het gaat beter. Maar 3 maanden is ook 3 maanden en vaak is de rust, stappen, vrij rondlopen etc al wat zijn werk doet en geen tovermiddel.

Elin_

Berichten: 9649
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-20 13:10

superpony schreef:
Klagen bij veeartsen is echt heel vermoeiend.

Mijn ruin was bijna onzichtbaar kreupel, maar ik voelde echt iets tijdens het rijden. Hij gaf een flinke pijnreactie in zijn heup en dat kwam overeen met een val, dus zo behandeld. Ik bleef wat zien, maar de pijnreactie verdween en de veearts zei; ga maar opbouwen. Wat je voelt is kracht verlies, maak maar sterker. Dus een tijdje wat geprobeerd op te bouwen.

Naar grote, bekende kliniek, uitgebreid onderzoek en daar zei de arts gewoon; Ja, ik zie wat je bedoelt, maar ik zou hem goedkeuren.
Hij adviseerde omdat ik wat doordramde zijn hoefsmid daar. Die deed 1 voorhoef met speciaal beslag, werd weggeroepen en een ander moest de andere doen. Ik was niet blij, maar je wil ook klaar zijn.

Heb ze er na weken weer onderuit laten halen en de fysio laten komen. Die zag het gelijk, daarop op haar kliniek een echo gedaan en aan beide achterbenen een duidelijke peesblessure en artrose. Ik was dus op dat moment al 2000 euro kwijt aan voorgaande onderzoeken......

Nu afgelopen jaar slechte ervaringen met artsen vanwege een paard met luchtweg klachten. Heeft ons in 5 maanden ruim 4000 euro gekost.

En laatst hier wat problemen met een dienstdoende arts. Daarop een andere praktijk laten kijken en onderzoeken. Een kliniek/arts die altijd hoog de hemel in wordt geprezen. Maar echt bewezen fouten diagnoses en ons op onnodig veel hoge kosten heeft gejaagd.
Ik wilde er werk van maken, maar dat zou zo een lange weg worden. Ik heb het bij de kliniek aangegeven om het dan samen op te lossen, maar 0,0 reactie. Ze weten gewoon dat de meeste mensen afhaken en het jouw woord, tegen hun woord wordt.

Ik ken echt hele fijne, goede veeartsen, maar dus ook echte prutsers. En ik ben dus kritisch naar artsen en spreek dat ook uit. Dan krijg je zeker op Bokt kritiek, want ze hebben ervoor geleerd etc. Maar er worden echt schandalig veel fouten gemaakt. Veel artsen ontwikkelen niet voldoende en ze kunnen ook echt niet op elk gebied ontwikkelen.
Je bent ook afhankelijk van welke patieneten je krijgt, waar je meer ervaring in krijgt en over wil bijleren.

Pssm is gewoon echt een heel nieuw gebied waar ook artsen nog veel moeite mee hebben.

Ik heb de peesblessures niet behandeld en hem gewoon 24/7 laten lopen. Hij is nu 10jr verder en loopt en rent nog rond. Met ups and downs, maar hij gaat goed en heeft geen pssm. Wel ir/ex hb, dus wel ook met dieet etc goed gekregen.

PSSM is niet te genezen, dus je krijgt geen wonder verhaal. Dat is gewoon echt uitgesloten. Wel zijn er veel paarden waarvan men het niet weet/wist en gewoon gereden zijn. En soms waren er wel symptomen en zijn die verkeerd behandeld, omdat men het niet wist of pssm niet serieus nam.

Als je supplementen wil geven, let dan heel goed op de ingredienten. Heel veel hebben toegevoegde suikers zodat het goed gegeten wordt.
En je wordt belazerd waar je bij bent. Mensen roepen vaak; ik geef al 3 maanden X en het gaat beter. Maar 3 maanden is ook 3 maanden en vaak is de rust, stappen, vrij rondlopen etc al wat zijn werk doet en geen tovermiddel.

Nouja met wonder bedoel ik ook meer gewoon nog kunnen rijden ipv opgegeven. Dat we geen Z worden heb ik allang besloten :')

Ik had best een felle discussie in Wolvega wbt spier biopt. Zij wilden dat doen, maar ik niet. "Wie van ons 2 nou een studie van 6 jaar gedaan had". Dat is hartstikke mooi, maar uitslag zou toch niks uitmaken..

Verder krijgt hij
- magnesium oxide 30 gram van vente paardenvoeding
- natuurlijke vitamine E
- Keltisch zeezout
- lijnzaadolie
- care4life


Maargoed nu staat ie op de kliniek. Was net een dag begonnen met de supplementen en nu moet ik eerst alles die kant weer opbrengen, gezien hij daar heel onverwacht ineens bleef..

Elin_

Berichten: 9649
Geregistreerd: 11-11-09

Re: Jong paard: stijf, kogelbles. & onverklaarbare achteruitgang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-20 13:11

Oja ik wil msm en Glucosamine bijgeven.

Pharmahorse heeft een combi pak of de supplementen apart. Wat zouden jullie doen? Gezien het laseren van de pees wil ik graag alles helpen "boosten" en de kogels die al zo'n klap gehad hebben ook wat ondersteunen.

De supplementen los van elkaar kopen of de combi emmer?

KnoLLyBoLLy

Berichten: 86
Geregistreerd: 17-04-11
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Jong paard: stijf, kogelbles. & onverklaarbare achteruitgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 14:53

Misschien is Biofarm's Biosynov Complex ook nog een optie,heb ik hele goede resultaten van gezien.

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 14:59

Elin_ schreef:
Oja ik wil msm en Glucosamine bijgeven.

Pharmahorse heeft een combi pak of de supplementen apart. Wat zouden jullie doen? Gezien het laseren van de pees wil ik graag alles helpen "boosten" en de kogels die al zo'n klap gehad hebben ook wat ondersteunen.

De supplementen los van elkaar kopen of de combi emmer?


Het is beiden precies hetzelfde, dus voor je eigen gemak zou ik gaan voor de combi.
Ik heb nu losse, en dat is best wel een gedoe met bakjes maken :+

Maar wat een verhaal zeg! Hopelijk snel een steigende lijn...

Popstra
Berichten: 13782
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Jong paard: stijf, kogelbles. & onverklaarbare achteruitgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 15:26

Als ik jou topic zo door lees en het paard al 6 is zou ik toch echt wel verhaal gaan halen bij de gene waar je hem gekocht hebt. Er moet zeker al eerder bekend zijn dat dit dier wat mankeerde en als dit dier goed door een keuring is gekomen dan hebben ze het wss net er voor gefikst want het is natuurlijk erg raar dat ie kort na de koop gelijk zo slecht word! Je zegt dat ie groen is maar er was al op gereden schrijf je verderop....
ik zou zeker aan de bel trekken bij de verkoper!
Nu ga je alleen maar ellende op je hals halen en die pony kan ook met PSSM nog best oud worden en die gaat je dan wss 3 paarden kosten. Oftewel, probeer je emoties een beetje opzij te zetten en bedenk eens of je hier echt verder mee wil...

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 15:32

Hmm, dat is lasttig. Het is namelijk prima mogenlijk dat de pssm1 pas echt getriggert werd door het transport, dit is ongeveer de leeftijd waarom je eerste manifestatie kunt verwachten.

Mijn paard was echt niets aan te zien 6 jaar lang maar toen in wedstrijden ging rijden en extern ging lessen was er blijkbaar ineens die trigger en een jaar later heb ik haar ingeslapen omdat ze niet eens meer zonder zwalken kon lopen, daar hielp geen dieet voor of tegen helaas.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Jong paard: stijf, kogelbles. & onverklaarbare achteruitgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 15:56

We weten het nu meer en er wordt meer getest. Maar ik weet vrijwel zeker dat er oa quarters oud zijn geworden, zonder dat we wisten dat ze pssm hadden.

Ik vind ook dat TS het paard te kort heeft en dan al zoveel ellende en kosten is echt vreselijk. Hebben wij vorig jaar net gehad en we hadden dat paard niet eens zelf gekocht/gekozen of hoe je dat wil noemen.
Geen pssm ( zover we weten ) maar wel in 5 maanden tijd meer dan 4000 euro kwijt.

Of het een verborgen gebrek kan zijn? Dat denk ik haast niet. Als er niet getest is en gezien mensen er nog zo weinig over weten en dit paard misschien geen symptomen had, denk ik niet dat je die strijd gaat winnen.
Of er moeten ergens dossiers zijn bij een veearts/kliniek.

Wat er nu allemaal speelt kan wel aanvallen triggeren en supplementen zou ik echt niet snel geven nu. Eerst dat dieet een tijd volhouden, gepaste beweging en dan maar zien in de toekomst.

Ze zijn al bezig met laseren en supplementen hebben niet echt toegevoegde waarde of bewezen effect in dit soort gevallen.

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Jong paard: stijf, kogelbles. & onverklaarbare achteruitgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 17:30

Quarters en koudbloeden hebben dan ook gemiddeld gezien minder last van pssm1.
Maar hoe dan ook is het koffiedik kijken, sommige zijn goed te managen en andere totaal niet.

Babootje

Berichten: 26339
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 18:17

superpony schreef:
Of het een verborgen gebrek kan zijn? Dat denk ik haast niet. Als er niet getest is en gezien mensen er nog zo weinig over weten en dit paard misschien geen symptomen had, denk ik niet dat je die strijd gaat winnen.
Of er moeten ergens dossiers zijn bij een veearts/kliniek.


Een verborgen gebrek is een gebrek dat "verborgen" was op de dag van aankoop. Dat kan zowel voor koper als verkoper het geval zijn. Dat de verkoper misschien niet heeft geweten dat de pony PSSM had maakt daarbij niet uit. De consumentenkoopgarantie van een half jaar waarin er een omgekeerde bewijslast ligt (dus bij de verkoper) is belangrijk bij zaken waarbij de datering van het gebrek onduidelijk is. Maar PSSM is een erfelijke aandoening, waarvan overduidelijk is dat het paard dat al had bij de koop/verkoop. Dus de koop ontbinden, ook al is deze langer dan een half jaar geleden gedaan, is helemaal niet zo kansloos hoor.

Elin_

Berichten: 9649
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-20 18:55

superpony schreef:
We weten het nu meer en er wordt meer getest. Maar ik weet vrijwel zeker dat er oa quarters oud zijn geworden, zonder dat we wisten dat ze pssm hadden.

Ik vind ook dat TS het paard te kort heeft en dan al zoveel ellende en kosten is echt vreselijk. Hebben wij vorig jaar net gehad en we hadden dat paard niet eens zelf gekocht/gekozen of hoe je dat wil noemen.
Geen pssm ( zover we weten ) maar wel in 5 maanden tijd meer dan 4000 euro kwijt.

Of het een verborgen gebrek kan zijn? Dat denk ik haast niet. Als er niet getest is en gezien mensen er nog zo weinig over weten en dit paard misschien geen symptomen had, denk ik niet dat je die strijd gaat winnen.
Of er moeten ergens dossiers zijn bij een veearts/kliniek.

Wat er nu allemaal speelt kan wel aanvallen triggeren en supplementen zou ik echt niet snel geven nu. Eerst dat dieet een tijd volhouden, gepaste beweging en dan maar zien in de toekomst.

Ze zijn al bezig met laseren en supplementen hebben niet echt toegevoegde waarde of bewezen effect in dit soort gevallen.


Het laseren is ergens anders voor :) gezien ie dus ook een peesblessure heeft. Dat pssm niet te genezen is, weet ik.

Verder vind ik alle adviezen wbt koop ontbinden heel lief, maar het besluit dat hij iig niet terug gaat staat vast. Hoe pijnlijk voor mijn portemonnee dit ook is. Dan ga ik eerder voor vroeg inslapen.De pony verdient het niet om de handel in te gaan en dat gaat ie dan sowieso.

Babootje

Berichten: 26339
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 18:59

Elin_ schreef:
Verder vind ik alle adviezen wbt koop ontbinden heel lief, maar het besluit dat hij iig niet terug gaat staat vast. Hoe pijnlijk voor mijn portemonnee dit ook is. Dan ga ik eerder voor vroeg inslapen.De pony verdient het niet om de handel in te gaan en dat gaat ie dan sowieso.


Nee dat snap ik hoor. Maar ik wilde alleen maar even meegeven dat dit niet bij voorbaat kansloos is omdat de "garantie"termijn is verstreken. Maar zulke trajecten zijn nooit makkelijk want zijn oude eigenaar zal hem niet zomaar terugnemen. En dan zal het feit dat hij in Frankrijk is gekocht - alhoewel consumentenkoop EU wetgeving is - het zeker niet gemakkelijker maken.
Wat was eigenlijk jouw overweging om een paard in Frankrijk aan te schaffen? Ik zou dat zelf nooit durven.

Elin_

Berichten: 9649
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-20 19:24

Babootje schreef:
Elin_ schreef:
Verder vind ik alle adviezen wbt koop ontbinden heel lief, maar het besluit dat hij iig niet terug gaat staat vast. Hoe pijnlijk voor mijn portemonnee dit ook is. Dan ga ik eerder voor vroeg inslapen.De pony verdient het niet om de handel in te gaan en dat gaat ie dan sowieso.


Nee dat snap ik hoor. Maar ik wilde alleen maar even meegeven dat dit niet bij voorbaat kansloos is omdat de "garantie"termijn is verstreken. Maar zulke trajecten zijn nooit makkelijk want zijn oude eigenaar zal hem niet zomaar terugnemen. En dan zal het feit dat hij in Frankrijk is gekocht - alhoewel consumentenkoop EU wetgeving is - het zeker niet gemakkelijker maken.
Wat was eigenlijk jouw overweging om een paard in Frankrijk aan te schaffen? Ik zou dat zelf nooit durven.

Liefde op het eerste gezicht.. dat ie uit Frankrijk kwam hoorde ik later pas, maar toen was het kwaad al geschied.
Harde les voor de volgende keer. Net zoals een echo maken, iig pssm1 testen en toch iemand meenemen zonder gevoel voor "dit wordt misschien mijn paard" maar gewoon objectief. Dat lukte me bij alle overige bezichtigingen wel, maar bij Esio ging het compleet mis :+

Popstra
Berichten: 13782
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Jong paard: stijf, kogelbles. & onverklaarbare achteruitgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 19:47

Groot gelijk wbt inslapen ipv terug brengen maar dan nog zou ik het wel op tafel leggen bij de verkoper.

Elin_

Berichten: 9649
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-20 19:51

Popstra schreef:
Groot gelijk wbt inslapen ipv terug brengen maar dan nog zou ik het wel op tafel leggen bij de verkoper.

Dat wil ik idd nog wel gaan doen. Wil het juridisch loket ook even benaderen wat hierbij mijn rechten zijn in het algemeen

Babootje

Berichten: 26339
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 11:53

Elin_ schreef:
Dat wil ik idd nog wel gaan doen. Wil het juridisch loket ook even benaderen wat hierbij mijn rechten zijn in het algemeen


Het juridisch loket heeft weinig verstand van specifieke paardengeschillen. Die zullen je wel doorsturen naar een hippisch advocatenbureau. ik denk dat je beter daar gelijk advies kunt inwinnen. De peesblessure kun je niets mee richting verkoper. Dat had eerder geconstateerd moeten worden. Maar de PSSM is een ander verhaal; dat is erfelijk dus voor de aankoop al aanwezig. Zit de verkoper in Nederland, dan maakt dat de zaak wat makkeijker. Daarna stel je de verkoper schriftelijk in kennis van wat er bij je pony is gevonden. Je hebt dan natuurlijk ook een DA verklaring nodig en de uitslagen van de lab testen. Dat het erfelijk is en dus voor aankoop aanwezig was. En vragen of je tot een oplossing kan komen. Vermoedelijk zal de verkoper niet thuis geven maar je kunt het altijd proberen.
Een procedure ingaan om de koop te ontbinden heeft alleen zin als je voor rechtsbijstand verzekerd bent. Wegens de kosten en het gedoe eromheen kiezen veel kopers daar niet voor, zeker niet als de aanschafprijs van het paard niet zo hoog was. Zo'n ontbinding wil natuurlijk ook niet altijd zeggen dat je het paard terug moet geven, maar als je in het gelijk gesteld wordt dan kan je schikken over een restitutie van het aankoopbedrag en dan zelf besluiten wat je met het paard nog wil.

Elin_

Berichten: 9649
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-20 13:24

Babootje schreef:
Elin_ schreef:
Dat wil ik idd nog wel gaan doen. Wil het juridisch loket ook even benaderen wat hierbij mijn rechten zijn in het algemeen


Het juridisch loket heeft weinig verstand van specifieke paardengeschillen. Die zullen je wel doorsturen naar een hippisch advocatenbureau. ik denk dat je beter daar gelijk advies kunt inwinnen. De peesblessure kun je niets mee richting verkoper. Dat had eerder geconstateerd moeten worden. Maar de PSSM is een ander verhaal; dat is erfelijk dus voor de aankoop al aanwezig. Zit de verkoper in Nederland, dan maakt dat de zaak wat makkeijker. Daarna stel je de verkoper schriftelijk in kennis van wat er bij je pony is gevonden. Je hebt dan natuurlijk ook een DA verklaring nodig en de uitslagen van de lab testen. Dat het erfelijk is en dus voor aankoop aanwezig was. En vragen of je tot een oplossing kan komen. Vermoedelijk zal de verkoper niet thuis geven maar je kunt het altijd proberen.
Een procedure ingaan om de koop te ontbinden heeft alleen zin als je voor rechtsbijstand verzekerd bent. Wegens de kosten en het gedoe eromheen kiezen veel kopers daar niet voor, zeker niet als de aanschafprijs van het paard niet zo hoog was. Zo'n ontbinding wil natuurlijk ook niet altijd zeggen dat je het paard terug moet geven, maar als je in het gelijk gesteld wordt dan kan je schikken over een restitutie van het aankoopbedrag en dan zelf besluiten wat je met het paard nog wil.


Wij zijn idd verzekerd voor rechtsbijstand :) we gaan het allemaal even rustig uitzoeken

Elin_

Berichten: 9649
Geregistreerd: 11-11-09

Re: Jong paard: stijf, kogelbles. & onverklaarbare achteruitgang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-20 13:32

Dierenarts vandaag gesproken. Het wordt 50/50 of het dmv lasertherapie de pezen beter genoeg worden om een beetje normaal weer aan de slag te kunnen of dat er niks meer gedaan kan worden..

Babootje

Berichten: 26339
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Jong paard: stijf, kogelbles. & onverklaarbare achteruitgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 13:46

Jeetje, dat is ook echt heftig meid...

MyWishMax

Berichten: 25348
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Jong paard: stijf, kogelbles. & onverklaarbare achteruitgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 14:16

Wat heftig, heel hard duimen dus :(:)

Popstra
Berichten: 13782
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Jong paard: stijf, kogelbles. & onverklaarbare achteruitgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 15:13

Maar kan het dat dit arme dier goed door de keuring gekomen? Die pees blessures moeten er toch ook al langer zitten als ik het goed begrijp!?

Jij zelf, nog niet zo ervaren merkte al snel dat het dier niet lekker liep. Schandalig dat een ervaren arts dit niet gelijk zag dan!

Vind het echt rot voor jou TS

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 15:35

Elin_ schreef:
Het laseren is ergens anders voor :) gezien ie dus ook een peesblessure heeft. Dat pssm niet te genezen is, weet ik.

Verder vind ik alle adviezen wbt koop ontbinden heel lief, maar het besluit dat hij iig niet terug gaat staat vast. Hoe pijnlijk voor mijn portemonnee dit ook is. Dan ga ik eerder voor vroeg inslapen.De pony verdient het niet om de handel in te gaan en dat gaat ie dan sowieso.


Ja, dat snap ik. Mijn ruin had dus ook flinke peesblessures aan beide achterbenen en heb voor niet behandelen gekozen. Hij is er nog wel, maar dus laten staan en heeft geen pssm.

Ik snap echt dat je alles wil doen en de peesblessire nu het ergste lijkt te zijn, maar ik denk dat het heel lastig is, als een paard pssm heeft.


Elin_ schreef:
Dierenarts vandaag gesproken. Het wordt 50/50 of het dmv lasertherapie de pezen beter genoeg worden om een beetje normaal weer aan de slag te kunnen of dat er niks meer gedaan kan worden..


Heftig en echt heel vervelend als je zo een paardje net hebt. Misschien nu een winter hem 24/7 laten lopen en wandelen op het harde bijv en over een aantal maanden nog eens kijken. Dan kan je misschien wat afstand nemen en de juridische kant gaan bekijken.

Ik weet wel wat de wet zegt, maar ook dat het een getouwtrek is en erg veel energie en verdriet kost.


Popstra schreef:
Maar kan het dat dit arme dier goed door de keuring gekomen? Die pees blessures moeten er toch ook al langer zitten als ik het goed begrijp!?

Jij zelf, nog niet zo ervaren merkte al snel dat het dier niet lekker liep. Schandalig dat een ervaren arts dit niet gelijk zag dan!

Vind het echt rot voor jou TS


Ik ben met mijn ruin naar Emmeloord geweest omdat hij al even niet lekker liep en onze veearts toen het ook niet zag. Hij heeft toen een compleet kreupelheidsonderzoek gehad door een bekende arts daar. Die zei letterlijk; Ik zie wel wat je bedoelt, maar ik zou hem zo gewoon goedkeuren.
Hij zette spronggewrichten nog even op de foto en zei dat hij verder op een jong paard leek. Was toen 14 zo ongeveer.

Ik heb een fysio erbij gehad die ook arts is en die zag het wel. Op hun praktijk een echo gemaakt van beide achterbenen en aan beide achterbenen dus een flinke peesblessure en artrose. Prognose slecht, want het zat elkaar ook in de weg als je gericht wilde behandelen.

Maar dat een arts op zo een kliniek, zo een pony zou goedkeuren na het uitgebreide onderzoek, is echt om behoorlijk van te schrikken. Maar hij zegt het zo tegen je en je hebt geen enkel bewijs, want het was een kreupelheids onderzoek en geen keuring.

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Jong paard: stijf, kogelbles. & onverklaarbare achteruitgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 15:58

Wat een ellende.
Met de pssm kun je hem ook niet een jaartje op het land gooien en aankijken -O-