Extreme stress bij pony, ten einde raad..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iilssx
Berichten: 221
Geregistreerd: 12-01-18

Extreme stress bij pony, ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-20 23:50

Hallo allemaal,

Ik plaats dit bericht omdat ik echt niet meer weet wat te doen.. mijn pony is sinds 3/4 maand zo gestresst dat hij en ik er doodongelukkig van worden. Hij staat overdag buiten met een maatje van 08:00 tot 17:00 uur. Hij stond eerst in een groepje van 5 pony's maar werd door het rennen steeds getrapt en gebeten en dit werd gevaarlijk. In de zomer de hele dag en nacht buiten. In de winter vanaf 17:00 uur op stal. Hij krijgt gewoon basisbrok en heeft altijd 24/7 ruwvoer ter beschikking.

Sinds 3/4 maanden is hij elke dag zo gestresst dat hij alleen maar in keiharde rengalop (bijna zijn benen brekend rondjes gaat racen buiten totdat hij er letterlijk bij neervalt of ik hem op stal zet omdat hij anders zichzelf bezeerd en/of helemaal uitgeput om 17:00 naarbinnen wordt gehaald. Hij rent in blinde paniek tegen alles en iedereen aan, ziet niks meer, gaat door alle draden heen, wordt door zijn paniekgedrag getrapt, gebeten door andere paardjes.

Ik heb alles geprobeerd.. hij krijgt maar een kwart kilo per dag brok met 24/7 ruwvoer + magnesium (dit gebruik ik nu circa 5 maanden op aanraden van de dierenarts omdat dit zou kunnen helpen bij stress. Er is een osteopaat bij hem geweest, deze kon nagenoeg niks vinden bij hem qua blokkades. Mijn pony heeft een nieuw zadel gekregen, het andere paste totaal niet goed meer, er is een bitfitter langsgeweest. Niks lijkt te helpen. Hij heeft verschillende stress supplementen geprobeerd, dit heeft ook geen effect. Hij krijgt nu rescue druppels, dit lijkt ietswat te helpen maar heel licht. Hij is zo bang dat hij blij is dat hij in de stal staat maar wil dan alsnog niet eten, staat verstijfd in een hoek van de stal en kijkt alleen maar met grote ogen iedereen aan. Het is hartverscheurend om te zien.. Ik heb nog nooit een paard of pony zo ongelukkig en gestresst gezien. Ik ben radeloos wat nog te doen.

Misschien kan iemand hier nog iets bedenken wat zou kunnen helpen want dit is geen leven zo voor hem.. |(
Laatst bijgewerkt door Iilssx op 27-11-20 23:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Re: Extreme stress bij pony, ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 23:54

Staat hij bij de anderen in?
Zo ja, wat doet hij als je een stukje afzet waar hij alleen kan staan? Maar dan wel de anderen ziet.

Iilssx
Berichten: 221
Geregistreerd: 12-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-20 23:56

Amy223 schreef:
Staat hij bij de anderen in?
Zo ja, wat doet hij als je een stukje afzet waar hij alleen kan staan? Maar dan wel de anderen ziet.


Hij staat nu met 1 andere pony, deze pony is heel rustig maar alleen hebben wij hem nog niet gezet. Ik wil dat liever ook niet maar als het echt niet anders kan, zou het moeten. Ik zou wel graag zien dat hij wel contact kan houden met andere paarden.

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 23:58

Jeetje wat naar zeg, mag ik vragen hoe ze precies buiten staan? Hij staat met een maatje zeg je, maar staan de paarden waar hij eerst bij stond nog naast hem in een wei of paddock bijvoorbeeld?

En hoe lang heb je hem al, deed hij dit op een andere stal of bij de vorige eigenaar bijvoorbeeld niet of stond hij daar bijvoorbeeld voornamelijk op stal?

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 23:59

Ah wat sneu voor jullie allebei... geen oplossing, wel een tijdelijke tip — valeriaan werkte bij ons als een tierelier. Sterkte.

Iilssx
Berichten: 221
Geregistreerd: 12-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-20 00:05

Blackberry28 schreef:
Jeetje wat naar zeg, mag ik vragen hoe ze precies buiten staan? Hij staat met een maatje zeg je, maar staan de paarden waar hij eerst bij stond nog naast hem in een wei of paddock bijvoorbeeld?

En hoe lang heb je hem al, deed hij dit op een andere stal of bij de vorige eigenaar bijvoorbeeld niet of stond hij daar bijvoorbeeld voornamelijk op stal?


Ze staan in een groot weiland, ongeveer 1,5 hectare met zn tweetjes. Naast hun staan ook nog 2 paarden waar ze wel 'direct' contact mee kunnen hebben. Verder staan de andere paarden en pony's nu in kleinere stukjes paddock iets verder bij ze vandaan. Ongeveer 100m verderop. Hier heeft hij verder geen aandacht voor lijkthet wel..

Ik heb hem nu 2 jaar bij elkaar. Wij zijn 2 jaar terug ook verhuisd,toen de eerste paar dagen ook veel spanning maar dat is daarna nooit meer een probleem geweest. Hij is altijd wel een sensibel paard geweest. Bij de vorige eigenaar, 2 jaar geleden stond hij in een kudde van +- 20 paarden, merries en ruinen door elkaar. Toen waren er nooit problemen.

Iilssx
Berichten: 221
Geregistreerd: 12-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-20 00:12

Eapy schreef:
Ah wat sneu voor jullie allebei... geen oplossing, wel een tijdelijke tip — valeriaan werkte bij ons als een tierelier. Sterkte.


Bedankt voor de tip, heb het gelijk besteld. Wie weet

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 00:15

Hoe je het beschrijft, klinkt het heel extreem. Zo extreem dat ik er echt een dierenarts bij zou willen hebben die het probleem serieus vanuit een medisch oogpunt bekijkt.
Je zegt "totdat hij er letterlijk bij neervalt". Dus je hebt hem al eens daadwerkelijk zien rondlopen totdat die van vermoeidheid door zijn benen zakte en ging liggen?
Laatst bijgewerkt door Gini op 28-11-20 00:21, in het totaal 1 keer bewerkt

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 00:17

Wat is er 3/4 maand geleden gebeurt? Er zal een aanleiding zijn geweest dat hij zo gestressed raakte.

Lynnepinny

Berichten: 2706
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Extreme stress bij pony, ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 00:20

Misschien wat ver gezocht, maar zou een hersentumor niet zoiets kunnen veroorzaken?

_Inge

Berichten: 1409
Geregistreerd: 31-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 00:24

Hoe oud is de pony?
Mijn draver was nooit angstig, maar echt op een kort termijn ineens wel,echt ook zo sneu dat ik met tranen in mijn ogen met de dierenarts gepraat heb dat ik dit zo geen leven voor hem vond.
Hij was altijd de leider van de kudde.
Dit was dus ook de grootste reden hem te testen op cushing en hij blijkt dus cushing te hebben.
Bij hem is het echt de combi van rust,regelmaat , magnesium en een kleine kudde die hem flink hebben doen bedaren. Nog kan hij wel kleine paniek momenten hebben maar niet meer zoals eerst.

Zoals Gini ook zegt, ik zou hier sowieso een dierenarts bij halen, je kan wel aan symptoombestrijding doen maar als je geen oorzaak weet kan je blijven proberen.

Iilssx
Berichten: 221
Geregistreerd: 12-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-20 00:25

Gini schreef:
Hoe je het beschrijft, klinkt het heel extreem. Zo extreem dat ik er echt een dierenarts bij zou willen hebben die het probleem serieus vanuit een medisch oogpunt bereikt.
Je zegt "totdat hij er letterlijk bij neervalt". Dus je hebt hem al eens daadwerkelijk zien rondlopen totdat die van vermoeidheid door zijn benen zakte en ging liggen?


Ja dit was 1x dat ik dit heb gezien. Verder is het eigenlijk standaard elke dag dat hij helemaal in paniek en stress naar binnen wordt gebracht met drijfnatte manen van het zweet en trillen, super puffen en hijgen. Met mega ogen.

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 00:30

Ik vraag me ook af wat hiervan de oorzaak is. Gedrag dat zo plots veroorzaakt wordt, moet toch ergens vandaan komen? Wat is er gebeurd dat nu nog steeds zo'n enorme impact heeft, waardoor is hij zo gestresst?

Ik weet zo 1-2-3 ook geen oplossing. Ik zou zelf proberen wat Amy223 zegt.

Doet hij dit 24/7? Ik kan dat bijna niet geloven - ik zeg heus niet dat je liegt hoor, verre van, maar hij moet toch ook eten en drinken? Anders had hij er al wel bij neergelegen, om het zo maar even te zeggen..

Hoe reageert zijn maatje hierop?

Heb je een camera in de stal al geprobeerd?
Mijn paard "reageert" ook als ze mij ziet - in de zin van "hey, de voedermens is er, leuk!" en gaat dan ijsberen tot ik haar hooi breng. Duurt dat te lang naar haar zin, bokt ze, loopt ze een stukje. Ik vraag me af of jouw pony dit gedrag ook vertoont als jij er niet bent? Ik zeg het nogmaals - ik kan dat bijna niet geloven, dat een paard dit 3-4 maanden op die manier "volhoudt"..

Iilssx
Berichten: 221
Geregistreerd: 12-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-20 00:44

LWDaisy schreef:
Ik vraag me ook af wat hiervan de oorzaak is. Gedrag dat zo plots veroorzaakt wordt, moet toch ergens vandaan komen? Wat is er gebeurd dat nu nog steeds zo'n enorme impact heeft, waardoor is hij zo gestresst?

Ik weet zo 1-2-3 ook geen oplossing. Ik zou zelf proberen wat Amy223 zegt.

Doet hij dit 24/7? Ik kan dat bijna niet geloven - ik zeg heus niet dat je liegt hoor, verre van, maar hij moet toch ook eten en drinken? Anders had hij er al wel bij neergelegen, om het zo maar even te zeggen..

Hoe reageert zijn maatje hierop?

Heb je een camera in de stal al geprobeerd?
Mijn paard "reageert" ook als ze mij ziet - in de zin van "hey, de voedermens is er, leuk!" en gaat dan ijsberen tot ik haar hooi breng. Duurt dat te lang naar haar zin, bokt ze, loopt ze een stukje. Ik vraag me af of jouw pony dit gedrag ook vertoont als jij er niet bent? Ik zeg het nogmaals - ik kan dat bijna niet geloven, dat een paard dit 3-4 maanden op die manier "volhoudt"..


Ik haal hem nu meestal al veel eerder naar binnen en dan blijf ik bij hem voor ongeveer een uur en in dat uur eet en drinkt hij dan. Voor de rest eigenlijk nagenoeg niet.

tijger22

Berichten: 747
Geregistreerd: 17-07-16
Woonplaats: Lochem

Re: Extreme stress bij pony, ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 00:54

Ik heb ook een zeer gestresst paard door haar verleden (volgens osteopaat en lymfedrainage therapeut). Ik voerde al magnesium en voer haar sinds vandaag voermeesters Sereen. Ben erg benieuwd hoe dit uit gaat pakken. Dit is speciaal een brok voor gestresste paarden.

Iilssx
Berichten: 221
Geregistreerd: 12-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-20 01:24

tijger22 schreef:
Ik heb ook een zeer gestresst paard door haar verleden (volgens osteopaat en lymfedrainage therapeut). Ik voerde al magnesium en voer haar sinds vandaag voermeesters Sereen. Ben erg benieuwd hoe dit uit gaat pakken. Dit is speciaal een brok voor gestresste paarden.


Ben erg benieuwd, waarom raden zij specifiek die brok aan?

Animae
Berichten: 1577
Geregistreerd: 12-03-05

Re: Extreme stress bij pony, ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 01:35

Wat vervelend en hartverscheurend om je pony zo te moeten zien TS. Als het écht zo heftig is als je beschrijft dan zou ik er zeker een dierenarts bij halen op zoek naar een medische oorzaak, zoals wellicht iets in het hoofd of lijf waardoor hij zo in paniek raakt. Je zegt dat hij het ook op stal doet, dus eigenlijk constant behalve als je er bij bent. Dat zegt mij eigenlijk dat er iets is waar hij constant bang voor is / wat hij constant voelt, niet alleen als hij buiten staat. Dit lijkt me niet te doen, wat zegt de staleigenaar? Die moet je pony ook wel vaker zien dan jij dat doet, misschien heeft hij/zij een idee? Bijvoorbeeld hoe het ‘s ochtends vroeg is of als hij net buiten staat.

Ik zou zeggen haal er een dierenarts bij en ga ten tweede op zoek naar patronen: wanneer is hij dit gaan doen, wat is er toen veranderd, wanneer is het erger en wat gebeurt er dan etc...

Iilssx
Berichten: 221
Geregistreerd: 12-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-20 01:43

Animae schreef:
Wat vervelend en hartverscheurend om je pony zo te moeten zien TS. Als het écht zo heftig is als je beschrijft dan zou ik er zeker een dierenarts bij halen op zoek naar een medische oorzaak, zoals wellicht iets in het hoofd of lijf waardoor hij zo in paniek raakt. Je zegt dat hij het ook op stal doet, dus eigenlijk constant behalve als je er bij bent. Dat zegt mij eigenlijk dat er iets is waar hij constant bang voor is / wat hij constant voelt, niet alleen als hij buiten staat. Dit lijkt me niet te doen, wat zegt de staleigenaar? Die moet je pony ook wel vaker zien dan jij dat doet, misschien heeft hij/zij een idee? Bijvoorbeeld hoe het ‘s ochtends vroeg is of als hij net buiten staat.

Ik zou zeggen haal er een dierenarts bij en ga ten tweede op zoek naar patronen: wanneer is hij dit gaan doen, wat is er toen veranderd, wanneer is het erger en wat gebeurt er dan etc...


Heb het er al heel vaak met de staleigenaar overgehad. Hij geeft aan dat hij het over de gehele dag doet. Op sommige momenten doet hij het niet maar dan is hij de pony waar hij mee samen staat als het ware aan het 'drijven' lijkt het wel. In de stal rent hij niet maar draait veel rondjes of staat puffend, lijkt een beetje op een soort shock, achterin de stal en durft hij niet naar voren toe te komen. Alleen wanneer ik er ben

Animae
Berichten: 1577
Geregistreerd: 12-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 01:50

Iilssx schreef:
Animae schreef:
Wat vervelend en hartverscheurend om je pony zo te moeten zien TS. Als het écht zo heftig is als je beschrijft dan zou ik er zeker een dierenarts bij halen op zoek naar een medische oorzaak, zoals wellicht iets in het hoofd of lijf waardoor hij zo in paniek raakt. Je zegt dat hij het ook op stal doet, dus eigenlijk constant behalve als je er bij bent. Dat zegt mij eigenlijk dat er iets is waar hij constant bang voor is / wat hij constant voelt, niet alleen als hij buiten staat. Dit lijkt me niet te doen, wat zegt de staleigenaar? Die moet je pony ook wel vaker zien dan jij dat doet, misschien heeft hij/zij een idee? Bijvoorbeeld hoe het ‘s ochtends vroeg is of als hij net buiten staat.

Ik zou zeggen haal er een dierenarts bij en ga ten tweede op zoek naar patronen: wanneer is hij dit gaan doen, wat is er toen veranderd, wanneer is het erger en wat gebeurt er dan etc...


Heb het er al heel vaak met de staleigenaar overgehad. Hij geeft aan dat hij het over de gehele dag doet. Op sommige momenten doet hij het niet maar dan is hij de pony waar hij mee samen staat als het ware aan het 'drijven' lijkt het wel. In de stal rent hij niet maar draait veel rondjes of staat puffend, lijkt een beetje op een soort shock, achterin de stal en durft hij niet naar voren toe te komen. Alleen wanneer ik er ben


He, wat sneu! Mijn paard is ook wel eens zo door het lint gegaan in de paddock en dat kwam destijds door de vliegen, daar werd ze helemaal panisch van. Dus daar zat wel een reden achter, en die moet er in jullie geval ook wel zijn.. Helemaal omdat hij op stal ook zo in shock is, terwijl dat toch juist vaak een ‘veilige’ plek is. Is er misschien iets in de stal veranderd wat hij heel eng kan vinden? Heeft hij contact met andere paarden op stal?

Lastig hoor! :(:)

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 02:03

Het zal niet de oplossing zijn, maar als ik je bericht zo lees krijgt je paard waarschijnlijk te weinig voedingsstoffen binnen. Van de gemiddelde basisbrok moet een paard minstens een kilo binnen krijgen om in de voedingsstoffen te voorzien. Met een kwart kilo krijgt hij dus niet genoeg. Maar ik verwacht niet dat dat de stress veroorzaakt, wel iets om alert op te zijn.

Wat betreft de stress zou ik er een holistisch therapeut bij halen om hem door te meten en te helpen met de stress, of hem goed na laten kijken door een dierenarts, bloedonderzoek etc. Kan er op stal iets van een geur, straling, energie oid zijn waar hij op reageert?
Laatst bijgewerkt door NienkeV1994 op 28-11-20 02:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Iilssx
Berichten: 221
Geregistreerd: 12-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-20 02:04

Hij kan alle andere paarden zien vanuit zijn stal en kan contact maken met zijn weidemaatje, daar staat hij naast en dit is een gedeeltelijk open wand. Er is in die 2 jaar niks veranderd aan zijn stal, de andere pony is ook nooit gewisseld. Ze zijn aan de achterkant buiten af en toe wel bezig om een opslag te maken voor hooi en stro, maar hier reageert hij verder nooit op.

Iilssx
Berichten: 221
Geregistreerd: 12-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-20 02:06

NienkeV1994 schreef:
Het zal niet de oplossing zijn, maar als ik je bericht zo lees krijgt je paard waarschijnlijk te weinig voedingsstoffen binnen. Van de gemiddelde basisbrok moet een paard minstens een kilo binnen krijgen om in de voedingsstoffen te voorzien. Met een kwart kilo krijgt hij dus niet genoeg. Maar ik verwacht niet dat dat de stress veroorzaakt, wel iets om alert op te zijn.

Wat betreft de stress zou ik er een holistisch therapeut bij halen om hem door te meten en te helpen met de stress, of hem goed na laten kijken door een dierenarts, bloedonderzoek etc.


Oke bedankt voor de tip. Hij kreeg eerst sportbrok van Subli maar dacht dat dit voor teveel energie zorgde. Vandaar de overstap naar basisbrok.

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: Extreme stress bij pony, ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 02:08

De ingredienten van de basisbrok van Subli word ik zelf ook niet heel vrolijk van. Ik zou eerder kijken naar een balancer waar je maar weinig van hoeft te geven, maar again, dat zal de stress waarschijnlijk niet oplossen

Iilssx
Berichten: 221
Geregistreerd: 12-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-20 02:18

NienkeV1994 schreef:
De ingredienten van de basisbrok van Subli word ik zelf ook niet heel vrolijk van. Ik zou eerder kijken naar een balancer waar je maar weinig van hoeft te geven, maar again, dat zal de stress waarschijnlijk niet oplossen


Nee klopt dat snap ik, wat voor voer zou je dan aanraden?

Iilssx
Berichten: 221
Geregistreerd: 12-01-18

Re: Extreme stress bij pony, ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-20 02:21

Ik weet dat je niet teveel op internet moet zoeken maar lees ook veel dingen over de ziekte van Cushing. Kan dit ook stress veroorzaken? Vind het erg lastig. Hij heeft namelijk wel een krullende vacht en veel zweten en plassen en drinken doet hij af en aan. Maar dit kunnen ook weer gevolgen zijn van de stress.. Mijn pony is nu 16 jaar oud.