Extreme stress bij pony, ten einde raad..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cowgirl

Berichten: 23752
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 20:32

Dan heb ik vast ergens over heen gelezen dat je hier al 2 jaar staat en ben ik heel benieuwd wat de da gaat zeggen.

Alhoewel ik die masten niet uitsluit. Is er 3 a 4 maanden terug misschien een vogel (zwaan) tegen de mast gevlogen, zijn er reparaties aan verricht?

Iilssx
Berichten: 221
Geregistreerd: 12-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-20 20:38

Cowgirl schreef:
Dan heb ik vast ergens over heen gelezen dat je hier al 2 jaar staat en ben ik heel benieuwd wat de da gaat zeggen.

Alhoewel ik die masten niet uitsluit. Is er 3 a 4 maanden terug misschien een vogel (zwaan) tegen de mast gevlogen, zijn er reparaties aan verricht?


Een vogel zou ik echt niet weten maar ik kom er iedere dag en heb er nog nooit reparaties gezien.

Kabayo

Berichten: 14063
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 20:40

Soms zie ik dit wel eens bij jonge paarden die voor het eerst bilkoorden om hebben. Maar vaak is dat na 4 rondjes bokken of rennen wel klaar

Maar ik ga er van uit dat ie een deken gewent is? Wat doet ie zonder deken? En waarom ligt er nog 1 op als ie alleen maar rent en zweet? :)

Iilssx
Berichten: 221
Geregistreerd: 12-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-20 21:02

Kabayo schreef:
Soms zie ik dit wel eens bij jonge paarden die voor het eerst bilkoorden om hebben. Maar vaak is dat na 4 rondjes bokken of rennen wel klaar

Maar ik ga er van uit dat ie een deken gewent is? Wat doet ie zonder deken? En waarom ligt er nog 1 op als ie alleen maar rent en zweet? :)


Hij is een deken gewend. Zonder deken gaat hij ook rennen. Dit was toevallig vanochtend nadat hij redelijk opgedroogd was na de nacht op stal te hebben gestaan. We hebben even zijn droge deken opgedaan toen we hem naar buiten lieten omdat hij vaak zo hard blijft rennen en dus helemaal zweet en wij hem dan soms heel lang niet te pakken krijgen waardoor hij dan met deze kou heel erg afkoelt. Voor de rest staat hij op stal met zweetdeken op, deze verwissel ik na 3 uur, dan zijn ze kletsnat..

OYYO

Berichten: 235
Geregistreerd: 30-07-12

Re: Extreme stress bij pony, ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 21:17

Hetgeen je beschrijft herken ik van mijn paard. Na bloedonderzoek bleek Dat hij PPID (Cushing) had. Na het opstarten van de medicatie werd het toch veel beter.
Er is ook een topic over PPID. Lees het eens door , wie weet herken je nog meer symptomen.

Dus zeker laten testen op PPID

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Re: Extreme stress bij pony, ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 21:46

Ik zou zeker ook laten testen op PPID!

En beetje offtopic want ik denk niet dat het hiermee te maken heeft( of iig geen hoofdoorzaak) qua vit / min heeft het geven van een kwart kilo brok geen zin...dan kan je beter kiezen voor een goede balancer..( was hierboven ook al eens benoemd)

Heel veel succes morgen...hopelijk wordt er snel een oorzaak gevonden

Iilssx
Berichten: 221
Geregistreerd: 12-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-20 21:51

Vleddertje1 schreef:
Ik zou zeker ook laten testen op PPID!

En beetje offtopic want ik denk niet dat het hiermee te maken heeft( of iig geen hoofdoorzaak) qua vit / min heeft het geven van een kwart kilo brok geen zin...dan kan je beter kiezen voor een goede balancer..( was hierboven ook al eens benoemd)

Heel veel succes morgen...hopelijk wordt er snel een oorzaak gevonden


Ja klopt, werd inderdaad ook al eerder benoemd, heb pavo vital besteld voor erbij.

Hevonen

Berichten: 5631
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Extreme stress bij pony, ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 22:09


Iilssx
Berichten: 221
Geregistreerd: 12-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-20 22:40

Hevonen schreef:
Ik lees dit ook in andere topics. Ook Frummel heeft er last van [PP] [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

en volgens mij kwam ik het nog ergens tegen...


Ik lees hier dingen over ataxie maar mijn pony loopt goed, hij loopt niet als een 'dronken' persoon. Alle symptomen die ik hierbij lees komen niet overeen met zijn gedrag. Of bedoel je iets anders wat ik niet heb gelezen?

MirandaMalik

Berichten: 9898
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Extreme stress bij pony, ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 22:49

Maar laat je je paardje nog steeds zo rondrennen dan?
Want dat is wel heel heftig hoor..

Sherivey
Berichten: 8696
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Extreme stress bij pony, ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 23:08

Ik heb een paard gehad dat ook ineens op de wei ging rennen. En die had dus op gegeven moment een complete geul in de wei en kwam regelmatig stijf van de weide af. Rende ook tot schuimen aan toe.

Op gegeven moment hebben we hem enkel op stal gezet, met uitloopje. Ging iets beter. DA erbij, zelfs nog gedacht dat ie misschien klophengst was en last had van hormonen. Maar kwam niks naar boven.

Uiteindelijk van stalling verhuisd, probleem weg. Nog steeds geen idee waar het nou aan gelegen heeft. Al had dat paard meer eigenaardigheden :+

Ben benieuwd wat de oorzaak is bij jouw paard. Zijn de ogen in orde? Kunnen het hormonen zijn? Heeft hij misschien ergens pijn waardoor hij in paniek raakt? Iets in de hersenen? Of een tekort/overschot aan bepaalde stoffen.

Lijkt me iig helemaal niet goed als je paard zichzelf zo uitput en in gevaar brengt

Iilssx
Berichten: 221
Geregistreerd: 12-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-20 23:13

MirandaMalik schreef:
Maar laat je je paardje nog steeds zo rondrennen dan?
Want dat is wel heel heftig hoor..


Nee hij staat al 2 dagen binnen op stal maar ik laat hem wel ongeveer 3x per dag er even uit om even te kunnen bewegen. Maar hij gaat eigenlijk elke keer gelijk keihard weer rennen dan haal ik hem er weer uit als ik hem te pakken krijg.. meestal na +- 10 min

MirandaMalik

Berichten: 9898
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Extreme stress bij pony, ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 23:16

Je kan hem beter gewoon vast houden hoor, het is niet gezond dat hij zo te keer gaat voor zijn lichaam.
Lekker stappen en als hij aan de longe wel rustig is kan dat ook natuurlijk.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 23:21

Kinke schreef:
tja, daar kun je op gokken maar ik zou de dierenarts erbij halen.
Die van mij staan bijna naast hoogspanningsmasten, dat interesseert ze totaal niet


Ik geloof wel dat masten een negatieve invloed kunnen hebben, maar zijn inderdaad ook genoeg paarden die er dagelijks onder grazen en niet dusdanige reacties geven. Daarbij is het gedrag niet ontstaan vanaf het begin dat hij bij de masten stond. Ik zou er dus inderdaad ook eerst een dierenarts bij halen.
Maar huisvesting kan op de één of andere manier wel een belangrijke factor zijn.
Ik zou hem sowieso niet meer los laten voorlopig.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 29-11-20 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Xritt
Berichten: 615
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 23:24

Wat ontzettend vervelend voor je en zielig voor je paardje. Wel goed en knap dat je een topic opent.
Zoals meerdere aangeven, morgen gelijk een dierenarts bellen en eisen dat hij gelijk komt. Vroeger had mijn buurmeisje ook een pony die dit opeens deed. Die liep zich letterlijk kapot.
Ik weet niet wat je mogelijkheden zijn? Maar ik ben vaak van mening dat je zoiets heftigs, beter gelijk goed Kan aanpakken door naar kliniek te gaan. Ipv aanmodderen met een da die langs komt. Vaak ben he nog weken bezig met van alles. Maar dat is mijn ervaring!

Als het mijn pony was zou ik hem ook niet buiten zetten. Misschien een optie om hem tijdelijk naar een andere stal te verhuizen. Neem aan dat de staleigenaar ook wel begrijpt dat dit niet oké is.
Ogen en cushing zou heel goed kunnen. Misschien ook slim om elektrolyte en vitamine bij te gaan voeren. Als hij al maanden zo doet, is het heel waarschijnlijk dat hij te korten heeft.

Morgen gelijk iets gaan ondernemen! Ik snap dat je het lastig vindt om te horen. Maar eigenlijk heb je hier al te lang mee gewacht.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 23:25

Mee eens Xritt, beter meteen naar een kliniek en van daar uit kijken naar de beste huisvesting.

Iilssx
Berichten: 221
Geregistreerd: 12-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-20 23:34

MirandaMalik schreef:
Je kan hem beter gewoon vast houden hoor, het is niet gezond dat hij zo te keer gaat voor zijn lichaam.
Lekker stappen en als hij aan de longe wel rustig is kan dat ook natuurlijk.


Met stappen en aan de longe gaat hij rondjes om jou keihard heen rennen, eigenlijk hetzelfde effect maar dan gevaarlijker voor mij..
Zal even kijken of ik daar ook een filmpje van heb
Laatst bijgewerkt door Iilssx op 29-11-20 23:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Iilssx
Berichten: 221
Geregistreerd: 12-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-20 23:37

Xritt schreef:
Wat ontzettend vervelend voor je en zielig voor je paardje. Wel goed en knap dat je een topic opent.
Zoals meerdere aangeven, morgen gelijk een dierenarts bellen en eisen dat hij gelijk komt. Vroeger had mijn buurmeisje ook een pony die dit opeens deed. Die liep zich letterlijk kapot.
Ik weet niet wat je mogelijkheden zijn? Maar ik ben vaak van mening dat je zoiets heftigs, beter gelijk goed Kan aanpakken door naar kliniek te gaan. Ipv aanmodderen met een da die langs komt. Vaak ben he nog weken bezig met van alles. Maar dat is mijn ervaring!

Als het mijn pony was zou ik hem ook niet buiten zetten. Misschien een optie om hem tijdelijk naar een andere stal te verhuizen. Neem aan dat de staleigenaar ook wel begrijpt dat dit niet oké is.
Ogen en cushing zou heel goed kunnen. Misschien ook slim om elektrolyte en vitamine bij te gaan voeren. Als hij al maanden zo doet, is het heel waarschijnlijk dat hij te korten heeft.

Morgen gelijk iets gaan ondernemen! Ik snap dat je het lastig vindt om te horen. Maar eigenlijk heb je hier al te lang mee gewacht.


En hoe pak je zoiets aan? Waar is zo'n kliniek? Ben daar echt niet in thuis..

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Extreme stress bij pony, ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 23:39

In NL zou je Utrecht kunnen overwegen, daar is Machteld van Dierendonck aan verbonden als gedragsdeskundige. In België is zij verbonden aan de kliniek in Gent.
Ze kunnen gewone veterinaire onderzoeken doen, maar omdat hier gedrag ook een rol speelt, kan een gedragsdeskundige wellicht nuttige inbreng hebben.

MirandaMalik

Berichten: 9898
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 23:43

Maar als je hem vasthebt was hij toch rustig?
Longeren gaat dan ook niet, snap ik.
Hopelijk kun je er snel wat aan doen met de dierenarts want dit is zo zielig.. :(:)
Er zijn verschillende dierenklinieken, de dierenarts kan je doorverwijzen.
Ik zou wel echt heel duidelijk zijn tegen de dierenarts dat dit zo echt niet langer door kan.

Monique1963

Berichten: 8659
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 23:44

Je kunt misschien ook naar meerdere dierenartsen dit filmpje mailen en je verhaal vertellen, en tegelijkertijd in real life ook een d.a. laten komen. Je paardje vertoont duidelijk abnormaal gedrag. Hij moet wel een beregoede conditie hebben als hij de hele dag dit kan doen. Ik kan me voorstellen dat je je heel erg ongelukkig en machteloos hierbij voelt. Hoop heel erg dat de dierenarts morgen iets kan adviseren. Je moet inderdaad echt niet langer wachten.

Iilssx
Berichten: 221
Geregistreerd: 12-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-20 23:45

Dit is het filmpje van hoe hij aan het touw doet. https://youtu.be/D_80Y6-SZtw

Is niet goed te zien maar hij duwt mij bij die rondjes bijna steeds omver en je wordt er dus ook best wel heel duizelig zelf van. Grotere rondjes gaat hij juist nog veel harder in de rondte.. is voor mij niet te houden..

Iilssx
Berichten: 221
Geregistreerd: 12-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-20 23:46

MirandaMalik schreef:
Maar als je hem vasthebt was hij toch rustig?
Longeren gaat dan ook niet, snap ik.
Hopelijk kun je er snel wat aan doen met de dierenarts want dit is zo zielig.. :(:)
Er zijn verschillende dierenklinieken, de dierenarts kan je doorverwijzen.
Ik zou wel echt heel duidelijk zijn tegen de dierenarts dat dit zo echt niet langer door kan.


Ja klopt, was hij eerst ook meest van de tijd maar sinds 3dagen is het alleen maar dit..

Iilssx
Berichten: 221
Geregistreerd: 12-01-18

Re: Extreme stress bij pony, ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-20 23:48

Had vanmiddag ook bijna mot met een voorbijganger die zei nou die heeft de tijd van zijn leven. Kon me moeilijk inhouden om niks te zeggen :7

Xritt
Berichten: 615
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 00:04

Iilssx schreef:
Xritt schreef:
Wat ontzettend vervelend voor je en zielig voor je paardje. Wel goed en knap dat je een topic opent.
Zoals meerdere aangeven, morgen gelijk een dierenarts bellen en eisen dat hij gelijk komt. Vroeger had mijn buurmeisje ook een pony die dit opeens deed. Die liep zich letterlijk kapot.
Ik weet niet wat je mogelijkheden zijn? Maar ik ben vaak van mening dat je zoiets heftigs, beter gelijk goed Kan aanpakken door naar kliniek te gaan. Ipv aanmodderen met een da die langs komt. Vaak ben he nog weken bezig met van alles. Maar dat is mijn ervaring!

Als het mijn pony was zou ik hem ook niet buiten zetten. Misschien een optie om hem tijdelijk naar een andere stal te verhuizen. Neem aan dat de staleigenaar ook wel begrijpt dat dit niet oké is.
Ogen en cushing zou heel goed kunnen. Misschien ook slim om elektrolyte en vitamine bij te gaan voeren. Als hij al maanden zo doet, is het heel waarschijnlijk dat hij te korten heeft.

Morgen gelijk iets gaan ondernemen! Ik snap dat je het lastig vindt om te horen. Maar eigenlijk heb je hier al te lang mee gewacht.


En hoe pak je zoiets aan? Waar is zo'n kliniek? Ben daar echt niet in thuis..


Ligt eraan waar je woont. Er zitten er meerdere in NL en België. Mijn ervaring is dat je sneller resultaat hebt en daardoor ook goedkopen uit bent.
Ben je afhankelijk van andere? Ouders, auto, trailer?
Wat zou je zelf het liefste doen?