Extreme stress bij pony, ten einde raad..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iilssx
Berichten: 221
Geregistreerd: 12-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-20 00:11

Citaat:
ligt eraan waar je woont. Er zitten er meerdere in NL en België. Mijn ervaring is dat je sneller resultaat hebt en daardoor ook goedkopen uit bent.
Ben je afhankelijk van andere? Ouders, auto, trailer?
Wat zou je zelf het liefste doen?




Ik woon in drenthe. Ik kan wel zelf met de trailer rijden maar heb geen eigen trailer dus zou deze moeten huren. Auto heb ik wel ter beschikking.

noviceh

Berichten: 4817
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 00:14

Iilssx schreef:
Had vanmiddag ook bijna mot met een voorbijganger die zei nou die heeft de tijd van zijn leven. Kon me moeilijk inhouden om niks te zeggen :7

Goed dat je je hebt ingehouden, is waarschijnlijk goed bedoeld geweest van de voorbijganger... :(:) Het ziet er ook indrukwekkend uit als een paard zo tekeer gaat! Op het laatste filmpje lijkt zijn vacht vrij normaal?

JudithO

Berichten: 7108
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 00:16

Niet alle ppid'ers krijgen een rommelige vacht.

Ts, wat ontzettend sneu voor jullie beiden. Ik hoop van harte dat jullie snel de oorzaak kunnen vinden.

Iilssx
Berichten: 221
Geregistreerd: 12-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-20 00:21

noviceh schreef:
Iilssx schreef:
Had vanmiddag ook bijna mot met een voorbijganger die zei nou die heeft de tijd van zijn leven. Kon me moeilijk inhouden om niks te zeggen :7

Goed dat je je hebt ingehouden, is waarschijnlijk goed bedoeld geweest van de voorbijganger... :(:) Het ziet er ook indrukwekkend uit als een paard zo tekeer gaat! Op het laatste filmpje lijkt zijn vacht vrij normaal?


Zijn vacht is bovenop eigenlijk ook wel normaal. Vooral bij zijn hals, benen en buik is het wat krullerig. Hij had ook al een tijdje elke keer als ik kwam op zijn hals een beetje rare vacht en kleine zweetplekjes maar dacht dat dat door de onrust kwam

BigOne
Berichten: 38539
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 00:32

Onze pony was 9 toen ze cushing kreeg en aan het uiterlijk was het totaal niet te zien. Ts, gewoon eerst op cushing testen voor je verder geld gaat uitgeven. Wat ik bedoelde met rondjes draaien is niet wat ik bij jouw pony zie. Onze draaide zich elke keer razendsnel om. En werd agressief maar daar staan jonge cushingpaarden om bekend. Ze was er op een gegeven ogenblik ook heel erg aan toe, da dacht ernstig kalium tekort . Twee keer infuus gehad, dan knapte ze een dag op en was het weer fout. Na continu observeren , ook hoe ze op de andere paarden reageerde heb ik zelf besloten om prascend te geven, dat was het enigste wat er overbleef.Da wist het ook niet meer en ging mee in de gedachte . En na acht weken en veel gedoe om de prascend er in te krijgen( ze was niet meer benaderbaar) had ik de oude pony terug. Ze was zo slecht geweest dat ze alles weer opnieuw moest leren en je zag dat ze de andere pony’s ging nadoen. Ze wist niet eens meer wat gras was.
Na een heel goed anderhalf jaar werd ze weer minder en heb ik haar laten gaan, bijna 12 en veel te jong.

Myfairytale
Berichten: 5422
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 00:43

Arm dier... kan je niet helpen, maar wens je sterkte TS. Hopelijk is de oorzaak gauw gevonden en te behandelen.

tamary

Berichten: 29265
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 01:46

Monique1963 schreef:
Je kunt misschien ook naar meerdere dierenartsen dit filmpje mailen en je verhaal vertellen, en tegelijkertijd in real life ook een d.a. laten komen. Je paardje vertoont duidelijk abnormaal gedrag. Hij moet wel een beregoede conditie hebben als hij de hele dag dit kan doen. Ik kan me voorstellen dat je je heel erg ongelukkig en machteloos hierbij voelt. Hoop heel erg dat de dierenarts morgen iets kan adviseren. Je moet inderdaad echt niet langer wachten.

Conditie hoeft niet, adrenaline is de brandstof hier, de rekening komt later.

Mocht het inderdaad ppid blijken, prascend kan ook als zetpil gegeven worden, spul smaakt nl nogal vies.

Mocht je een andere stal weten, is het toch de gok waard, die hoogspanningskabels hebben onderhoud nodig, het kan dus best dat er iets bezig is stuk te gaan, maar nog niet geconstateerd door de netwerkbeheerder. En daarnaast kan er een interactie zijn door de veranderende weerpatronen en dus zaken als windrichting wat weer te maken heeft met geluiden vanuit die kabels. Je kan overwegen om de netwerkbeheerder te bellen en vragen of de kabels in orde zijn ivm veranderingen gedrag paard. Zal niet de eerste keer zijn dat een dier problemen eerder door heeft, geschiedenis staat vol met observaties van ongewoon dieren gedrag net voor aardbevingen, stormen, etc.

En een combinatie van factoren is net zo goed een mogelijkheid. Staar je dus niet blind op 1 ding.

Poekkie

Berichten: 7364
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Extreme stress bij pony, ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 08:36

Kunnen die hoogspanningskabels op 1 dier zulk effect hebben als de andere paarden er helemaal niet op reageren?

Lastig TS, ik heb zulk gedrag nog nooit gezien behalve bij 1 paard die absoluut naar de kudde wou en niet happy was met 1 maatje.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 08:51

Jeetje wat een verhaal joh, enorm sneu om je pony zo te zien. Ik vind het in ieder geval klinken alsof je er je uiterste best voor doet.
Mijn aanpak zou als volgt zijn: eerst naar een dierenarts, testen op cushing. Ondertussen valeriaan bijgeven om te zorgen dat ie zich wat beter voelt. Daarnaast inderdaad contact leggen met een holistisch arts. Verder zou ik kijken of er, op minimaal een halfuur afstand van je huidige stal, een stal is waar hij een nachtje mag logeren. Ik ben heel benieuwd wat hij doet in een andere omgeving. Ik denk dat het zowel goed is voor hem om het patroon te doorbreken als uit te sluiten dat het gaat over een omgevingsgeluid/angst.
Veel sterkte!

Iilssx
Berichten: 221
Geregistreerd: 12-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-20 08:59

ElSea schreef:
Jeetje wat een verhaal joh, enorm sneu om je pony zo te zien. Ik vind het in ieder geval klinken alsof je er je uiterste best voor doet.
Mijn aanpak zou als volgt zijn: eerst naar een dierenarts, testen op cushing. Ondertussen valeriaan bijgeven om te zorgen dat ie zich wat beter voelt. Daarnaast inderdaad contact leggen met een holistisch arts. Verder zou ik kijken of er, op minimaal een halfuur afstand van je huidige stal, een stal is waar hij een nachtje mag logeren. Ik ben heel benieuwd wat hij doet in een andere omgeving. Ik denk dat het zowel goed is voor hem om het patroon te doorbreken als uit te sluiten dat het gaat over een omgevingsgeluid/angst.
Veel sterkte!


Ik heb valeriaan besteld, komt hoop ik vandaag. Was nergens in de buurt gewoon te verkrijgen. Er is misschien de mogelijkheid dat hij voor een paar dagen terug zou kunnen naar zijn oude stal waar hij dus 2 jaar terug stond. Ik wacht eerst even de dierenarts vandaag af.

Pepperrr

Berichten: 8388
Geregistreerd: 28-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 08:59

Wat heftig zeg! Ik heb geen tips of ideeën maar ik volg wel graag mee. Hopelijk wordt er snel iets gevonden wat de oorzaak is! Sterkte voor jou en je paard :(:)

Koekie73

Berichten: 2700
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Extreme stress bij pony, ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 09:27

Jeetje TS, wat lijkt me dat moeilijk om aan te zien, je pony zo in de stress.
Goed plan om inderdaad vandaag de DA te laten komen. Ben heel benieuwd, klinkt alsof cushing geen rare richting is om te laten onderzoeken.

Het laten logeren van je pony op een andere locatie lijkt me een prima volgende stap als er medisch niets uit komt.

Ik leef met je mee!

Lizz

Berichten: 8899
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Re: Extreme stress bij pony, ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 10:05

Wat sneu zeg en snap dat je er zelf ook erg mee zit.
Zou ook vandaag de da afwachten en zeker niet zo in de trailer zetten. Wat als hij daar in in paniek raakt.
Succes!

Iilssx
Berichten: 221
Geregistreerd: 12-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-20 10:07

Net de dierenarts al vroeg gebeld, komt vandaag langs.. Ze wouden eerst een belafspraak plannen, ik werd daar een beetje boos over. Nu komen ze langs :) Ik hoop dat ik niet zo wordt afgewimpeld.. ;(

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Extreme stress bij pony, ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 10:12

Hm, je belt met een probleem dat al meer dan 3 maanden aan de gang is en je werd "een beetje boos" omdat ze eerst een belafspraak wilden plannen? Apart.

NinaCharlie

Berichten: 3182
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 10:15

Sorry als het al is gevraagd maar is het zichtvermogen wel goed?

BigOne
Berichten: 38539
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 10:15

Kuggur, dit gedrag begint niet out of the blue maar sluipend. En je denkt eerst aan externe oorzaken bij stress en niet aan eventueel cushing. Ze is er mee bezig, da komt .

Iilssx
Berichten: 221
Geregistreerd: 12-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-20 10:18

bigone schreef:
Kuggur, dit gedrag begint niet out of the blue maar sluipend. En je denkt eerst aan externe oorzaken bij stress en niet aan eventueel cushing. Ze is er mee bezig, da komt .


Ja precies dit.. ga er verder niet op in.

Lizz

Berichten: 8899
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 10:21

NinaCharlie schreef:
Sorry als het al is gevraagd maar is het zichtvermogen wel goed?

Hier heb ik ook aangedacht, maar zou die dan niet door het draad rennen of iig te laat stoppen voor een bocht?

Goed ts dat je een fysieke afspraak hebt gemaakt. Is er nog iemand anders aanwezig als da komt? Nog iemand erbij die verstand heeft van paarden. Wij vinden het altijd fijn om met twee te zijn, denken altijd aan andere dingen om (door) te vragen en een kritische noot te hebben.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 10:22

Lezen dames, jullie interpreteren mijn bericht verkeerd; prima dat ze nu naar de da gaat, apart dat ze boos wordt omdat ze daar geen onmiddelijke service krijgt met haar "spoedgeval".

Ir111

Berichten: 12004
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 10:23

Iilssx schreef:
Net de dierenarts al vroeg gebeld, komt vandaag langs.. Ze wouden eerst een belafspraak plannen, ik werd daar een beetje boos over. Nu komen ze langs :) Ik hoop dat ik niet zo wordt afgewimpeld.. ;(

Als je bang bent afgescheept te worden, probeer van te voren goed te bedenken wat je wilt van de DA (schrijf je vragen op bv), dan is het makkelijker om voet bij stuk te houden. Succes, ben heel benieuwd hoe dit verder gaat.

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: Extreme stress bij pony, ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 10:29

Wat een vervelend probleem. Op melkveebedrijven zie je ook weleens dat sommige koeien heel sterk reageren op hoogspanningsmasten. Ook sommige mensen reageren hier heel sterk op. Ik ben heel benieuwd wat de dierenarts gaat zeggen. Zou ik jouw schoenen staan, zou ik de pony eerst eens verhuizen naar een andere stal.

Ineke2

Berichten: 33171
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 10:32

Kuggur schreef:
Lezen dames, jullie interpreteren mijn bericht verkeerd; prima dat ze nu naar de da gaat, apart dat ze boos wordt omdat ze daar geen onmiddelijke service krijgt met haar "spoedgeval".

Zelfs voor imo de kleinste dingen wil een DA eerst mijn dier zien voor ze er een diagnose over stellen. Dus in dit geval vind ik het zeker terecht dat ts “ een beetje boos” word omdat de DA alleen een belafspraak voorstelde.
Bovendien kan bloedprikken niet via een telefoon.

Daihyo

Berichten: 88123
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Extreme stress bij pony, ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 10:36

Bloedprikken zou ik zeker laten doen. Voor een algemeen bloedbeeld en cushing inderdaad. Dat wordt sowieso wat lastig door de telefoon :+
Verder vind ik het een goede tip om het zicht te laten checken.

Elisa2

Berichten: 37787
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Extreme stress bij pony, ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 10:42

Ben het met mijn voorgangers eens, bloed prikken en testen op cushing. Zicht controleren, hart controleren, longen controleren etc.

TS: schrijf op wat je wilt en laat je niet afschepen, jij bepaald.