Extreme stress bij pony, ten einde raad..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zick_Zack

Berichten: 51
Geregistreerd: 27-05-20

Re: Extreme stress bij pony, ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 10:54

Wat rot allemaal zeg, zo wil je je pony niet zien...
Wat iedereen al zegt, heb duidelijk voor ogen wat je wil van de dierenarts. Kan er een Stal genoot of bekende erbij zijn die de pony en het verhaal ook kent? Die kan dan evt de vragen aanvullen, en twee onthouden er meer van wat de dierenarts zegt dan iemand alleen.
Sterkte, ben benieuwd wat eruit komt Y;(

Bravie
Berichten: 85
Geregistreerd: 05-03-13
Woonplaats: vlimmeren (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 10:54

Ik heb het al een paar keer voorbij zien komen in dit topic en ik zou ook zeker op cushing laten testen. De krullende vacht, hoefbevangenheid,... worden pas na enige tijd zichtbaar. Dat je dit nu nog niet ziet wil dus niet zeggen dat je pony geen cushing kan hebben. Ik heb ook een paard gekend dat dit had (15 jaar geleden toen cushing nog niet zo bekend was) en zij werd zonder medicatie een soort van "dement". Niet meer weten waar de stal was, de routine en gewoontes niet meer kennen, drammerig worden,enz... Misschien dat dit bij jou pony zich uit in angs en stress? Veel succes en hopelijk vinden jullie de oorzaak!

Hevonen

Berichten: 5639
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 11:11

Iilssx schreef:
Hevonen schreef:
Ik lees dit ook in andere topics. Ook Frummel heeft er last van [PP] [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

en volgens mij kwam ik het nog ergens tegen...


Ik lees hier dingen over ataxie maar mijn pony loopt goed, hij loopt niet als een 'dronken' persoon. Alle symptomen die ik hierbij lees komen niet overeen met zijn gedrag. Of bedoel je iets anders wat ik niet heb gelezen?


Ja je ziet iets over het hoofd, maar ik had duidelijker moeten zijn. Het gaat om het gedrag op blz 94 en 95 van dat topic. Hetzelfde als bij jouw pony.

marleen_usar

Berichten: 24684
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 11:34

Heb je al een andere stal geprobeerd tijdelijk?

Iilssx
Berichten: 221
Geregistreerd: 12-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-20 11:43

marleen_usar schreef:
Heb je al een andere stal geprobeerd tijdelijk?


Nee, we wachten eerst vandaag de dierenarts af. Daarna gaan we verder kijken naar opties.

ajesca123

Berichten: 1933
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Re: Extreme stress bij pony, ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 12:05

Heel vervelend voor je pony zeg.
Heb er zelf 1 gehad die knettergek werd toen we hem een poosje magnesium gaven.
Had gehoopt dat dat de scherpe randjes bij hem weg zou halen maar het tegenovergestelde gebeurde.
Eenmaal weer van de magnesium af trok hij weer vlot bij gelukkig.

Iilssx
Berichten: 221
Geregistreerd: 12-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-20 12:16

ajesca123 schreef:
Heel vervelend voor je pony zeg.
Heb er zelf 1 gehad die knettergek werd toen we hem een poosje magnesium gaven.
Had gehoopt dat dat de scherpe randjes bij hem weg zou halen maar het tegenovergestelde gebeurde.
Eenmaal weer van de magnesium af trok hij weer vlot bij gelukkig.


Ja daar dachten meerdere aan, ben er ook nu weer mee gestopt sinds een paar dagen. Wanneer merkte je effect daarvan?

suffie
Berichten: 5718
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 14:27

__elise__ schreef:
Wat een vervelend probleem. Op melkveebedrijven zie je ook weleens dat sommige koeien heel sterk reageren op hoogspanningsmasten. Ook sommige mensen reageren hier heel sterk op. Ik ben heel benieuwd wat de dierenarts gaat zeggen. Zou ik jouw schoenen staan, zou ik de pony eerst eens verhuizen naar een andere stal.


Testen met 5G hebben hele koeienstallen aan het rennen gekregen.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33858
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 14:28

Wat vreselijk TS, hopelijk heb je snel een oorzaak gevonden.

suffie schreef:
__elise__ schreef:
Wat een vervelend probleem. Op melkveebedrijven zie je ook weleens dat sommige koeien heel sterk reageren op hoogspanningsmasten. Ook sommige mensen reageren hier heel sterk op. Ik ben heel benieuwd wat de dierenarts gaat zeggen. Zou ik jouw schoenen staan, zou ik de pony eerst eens verhuizen naar een andere stal.


Testen met 5G hebben hele koeienstallen aan het rennen gekregen.

Wetenschappelijke bron graag erbij voordat je dit soort dingen online pleurt.

IlonavL

Berichten: 1164
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Extreme stress bij pony, ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 14:41

Wat een vreselijke klote situatie zeg! Ik hoop dat je snel een opening vindt, maar ik weet uit ervaring dat het een heel ingewikkeld puzzeltje kan zijn en/of meerdere factoren die elkaar versterken of inmiddels een stukje aangeleerd gedrag. Heel veel sterkte!

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 14:47

suffie schreef:
Testen met 5G hebben hele koeienstallen aan het rennen gekregen.

"Testen"? Door wie, wanneer, hoe uitgevoerd.
Hoogstwaarschijnlijk typische internet BS.

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 14:54

suffie schreef:
__elise__ schreef:
Wat een vervelend probleem. Op melkveebedrijven zie je ook weleens dat sommige koeien heel sterk reageren op hoogspanningsmasten. Ook sommige mensen reageren hier heel sterk op. Ik ben heel benieuwd wat de dierenarts gaat zeggen. Zou ik jouw schoenen staan, zou ik de pony eerst eens verhuizen naar een andere stal.


Testen met 5G hebben hele koeienstallen aan het rennen gekregen.


Oh, dat is hetzelfde wat er is gebeurd toen de eerste trein ging rijden tussen Amsterdam en Haarlem. Toen gaven alle koeien zure melk. En ik heb een bron:
https://www.axians.nl/data-architectuur ... chnologie/

sorry, beetje off topic. Maar kon het niet laten.

anca

Berichten: 1795
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 14:57


siskeh
Berichten: 8678
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Extreme stress bij pony, ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 15:02

TS, ik hoop dat de DA je verder kan helpen, ik ben grondwerkinstructeur, wat in mijn ogen een optie zou zijn als je medische het gedrag niet kan verklaren is om het paard weer te leren ontspannen, zoals wat je nu ook eigenlijk al aan het doen bent door aan de longe/lijn naar buiten te gaan, maar ik denk dat je wel gerichter hierbij kan "helpen". Mocht je interesse hebben mag je mij PB doen, Witten is voor mij te doen qua afstand.
Ik ben persoonlijk geen fan van hoogspanningsmasten maar het is echt de vraag of dat de oorzaak is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 15:07


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 15:22

Kuggur schreef:
Lezen dames, jullie interpreteren mijn bericht verkeerd; prima dat ze nu naar de da gaat, apart dat ze boos wordt omdat ze daar geen onmiddelijke service krijgt met haar "spoedgeval".
TS maakt zich zorgen, dus ik kan me voorstellen dat ze even een momentje van paniek had toen de DA het bij een belafspraak wilde houden. Jij en ik zullen er waarschijnlijk vrij nuchter in zijn, sommige mensen reageren wat emotioneler. Ik neem aan dat ze niet de telefoniste de huid heeft staan volschelden. :P

TS: Hopelijk komt er wat uit bij de dierenarts!

Iilssx
Berichten: 221
Geregistreerd: 12-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-20 15:26

Sorry, het verhaal van de 5G lijkt me erg ver gezocht. Misschien ben ik hier te nuchter voor maar bedankt voor het meedenken.

Iilssx
Berichten: 221
Geregistreerd: 12-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-20 15:27

Mkango schreef:
Kuggur schreef:
Lezen dames, jullie interpreteren mijn bericht verkeerd; prima dat ze nu naar de da gaat, apart dat ze boos wordt omdat ze daar geen onmiddelijke service krijgt met haar "spoedgeval".
TS maakt zich zorgen, dus ik kan me voorstellen dat ze even een momentje van paniek had toen de DA het bij een belafspraak wilde houden. Jij en ik zullen er waarschijnlijk vrij nuchter in zijn, sommige mensen reageren wat emotioneler. Ik neem aan dat ze niet de telefoniste de huid heeft staan volschelden. :P

TS: Hopelijk komt er wat uit bij de dierenarts!


Nou de huid vol schelden zeker niet _O- Mijn pony is mijn alles. Dus ik was licht uitgedrukt emotioneel.

Sherivey
Berichten: 8752
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 15:30

suffie schreef:
__elise__ schreef:
Wat een vervelend probleem. Op melkveebedrijven zie je ook weleens dat sommige koeien heel sterk reageren op hoogspanningsmasten. Ook sommige mensen reageren hier heel sterk op. Ik ben heel benieuwd wat de dierenarts gaat zeggen. Zou ik jouw schoenen staan, zou ik de pony eerst eens verhuizen naar een andere stal.


Testen met 5G hebben hele koeienstallen aan het rennen gekregen.

Waarom eerst eens verhuizen naar een andere stal??

Levert vaak juist extra stress op. En als het probleem een medische oorzaak heeft, levert het je nog geen klap op ook.

Zou juist eerst medisch uitsluiten, voor je een paard in een vreemde omgeving wegzet

mysa

Berichten: 10540
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 15:30

Ik zou zeker testen op cushing/ppid. En wat de d.a. verder nog kan bedenken. Dit gedrag is zo extreem dat er echt wel een lichamelijke oorzaak moet zijn en niet iets dat je op gaat lossen met wat supplementen of verandering van voer.

Nyaleti

Berichten: 6309
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Extreme stress bij pony, ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 15:50

De meeste dierenartsen hebben echt nog wel plek op dezelfde dag, zeker als je maandagochtend belt. Goed gedaan dat je alsnog om een afspraak hebt gevraagd!
Ik kan me best voorstellen dat als je het verhaal ff in het kort probeert te vertellen "mijn paard is enorm gestresst en rent alleen maar rondjes, al 3 maanden lang" er niet direct bellen gaan rinkelen bij de DA omdat je zo de ernst niet kan inschatten. Zo met de filmpjes erbij en een uitgebreider antwoord, ga je je wel zorgen maken.

TS, bij wat voor kliniek zit je? Als je vandaag wordt afgewimpeld of je niet serieus genomen voelt zou ik direct contact opnemen met een paardenkliniek en niet met een gemengde praktijk of veearts.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 15:53

Heb dit gedrag echt nog nooit gezien, dat 'ie dat constant volhoudt ook joh! Arm beestje. Ben benieuwd wat de dierenarts zegt.

marleen_usar

Berichten: 24684
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 16:04

Verhuizen hoeft geen extra stress te geven, stel dat het werkt dan is pony sneller van de problemen af.Hoelang staat je pony daar al?

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 16:56

Dilan93 schreef:
__elise__ schreef:
Wat een vervelend probleem. Op melkveebedrijven zie je ook weleens dat sommige koeien heel sterk reageren op hoogspanningsmasten. Ook sommige mensen reageren hier heel sterk op. Ik ben heel benieuwd wat de dierenarts gaat zeggen. Zou ik jouw schoenen staan, zou ik de pony eerst eens verhuizen naar een andere stal.


Waarom eerst eens verhuizen naar een andere stal??

Levert vaak juist extra stress op. En als het probleem een medische oorzaak heeft, levert het je nog geen klap op ook.

Zou juist eerst medisch uitsluiten, voor je een paard in een vreemde omgeving wegzet


Waarom niet? Stressvoller kan de situatie toch al niet worden lijkt me.
Maar sowieso eerst het gesprek met de DA afwachten! Ik ben heel benieuwd wat hij/zij zegt. Hoe laat komt de DA ts?

Ginny135
Berichten: 313
Geregistreerd: 02-08-16

Re: Extreme stress bij pony, ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 17:03

Zou het eventueel kunnen dat hij een keer flink last heeft gehad van paardenluisvliegen en dat dat meespeelt?