Extreme stress bij pony, ten einde raad..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jelle1236
Berichten: 707
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: friesland

Re: Extreme stress bij pony, ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 05:13

Hij staat nu bij 1 ander paardje in de wei, mist hij niet een hele grote roedel?

Pikkepor

Berichten: 3704
Geregistreerd: 03-11-11
Woonplaats: Toedeloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 06:09

Iilssx schreef:
Ik weet dat je niet teveel op internet moet zoeken maar lees ook veel dingen over de ziekte van Cushing. Kan dit ook stress veroorzaken? Vind het erg lastig. Hij heeft namelijk wel een krullende vacht en veel zweten en plassen en drinken doet hij af en aan. Maar dit kunnen ook weer gevolgen zijn van de stress.. Mijn pony is nu 16 jaar oud.


Gewoon eens laten testen bij de DA? Is een bloedonderzoekje en dan weet je meteen waar je aan toe bent.

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 06:34

Kan hij nog wel goed zien? Zijn ogen laten nakijken? Omdat je zegt dat hij overal doorheen rent?

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 07:55

Eerst medische problemen uit sluiten, indien daar niets uit komt zou ik eens met een gedragstherapeut aan de slag gaan. Mogelijk kan iemand van e-quine je wel helpen, ik geloof zeker dat hun er alles aan zullen doen om de oorzaak te vinden. Als je niet weet hoe ze te vinden wil ik je zeker in contact brengen met iemand.
Heel veel succes TS wat een naar probleem.

Kidde
Berichten: 3459
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 07:56

Als ze een krullende vacht heeft zou ik zeker op cushing laten testen! Dat is meestal een vrij vergevorderd symptoom. In zeldzame gevallen kan het zicht ook slechter worden bij cushing, dus dat zou ook mee kunnen spelen.

Mars

Berichten: 33270
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Extreme stress bij pony, ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 08:05

Ik wilde net vragen, hoe is zijn zicht? Als dat langzaamaan achteruit gaat en hij kan niet meer volledig zien kan dat een hoop stress veroorzaken. Dingen gaan er anders uit zien, hij kan zijn omgeving niet meer in de gaten houden en zicht is toch een van de belangrijkste zintuigen voor een paard als prooidier zijnde.

Cemlys

Berichten: 14963
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 08:09


Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 08:11

Geen verdere tips op dit moment, maar: als je uiterlijk maandag laat bloedprikken op PPID (Cushing) is de test goedkoper dan normaal. Even bij Boehringer op de website de kortingsbon downloaden.
Wat volgens mij wel belangrijk is, is dat de pony zo rustig mogelijk is (zo min mogelijk stress heeft gehad) vóór het prikken, want stress heeft invloed op de ACTH-waarde.

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 08:23

Ik zou een dierenarts raadplegen en hem laten onderzoeken, ook inwendig en laten testen op verschillende dingen.
Sterkte!

Iilssx
Berichten: 221
Geregistreerd: 12-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-20 09:09

dems75 schreef:
Kan hij nog wel goed zien? Zijn ogen laten nakijken? Omdat je zegt dat hij overal doorheen rent?


Naar mijn idee kan hij wel zien maar of hij 'goed' kan zien weet ik niet.. Ik ga vandaag de dierenarts bellen. Hij is wel heel erg alert op geluiden.

Sting

Berichten: 12864
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 09:11

En een heel gevoelige reactie op een beet van een beest? Er staan hier wel meer topics met gevoelige dieren die zo reageren, weet alleen de naam van het beestje niet meer...

Iilssx
Berichten: 221
Geregistreerd: 12-01-18

Re: Extreme stress bij pony, ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-20 09:22

Kan ik hiervoor in het weekend wel de dierenarts bellen of tot maandag wachten?.. ik vind het allemaal moeilijk hoor ;(

Ibbel

Berichten: 49211
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 09:50

Iilssx schreef:
Kan ik hiervoor in het weekend wel de dierenarts bellen of tot maandag wachten?.. ik vind het allemaal moeilijk hoor ;(


Als je paard al 3-4 maanden gestresst is, is het voor een DA geen spoed (om vandaag nog te komen). In het weekend bellen voor een afspraak volgende week kan niet.

Dus gewoon maandag bellen voor een afspraak op maandag als dat nog kan.
En anders wordt het wat later, op 3-4 maanden is een dag meer of minder ook niet meer zo belangrijk.
Het enige verschil is dat dan het analyseren van het bloed ook geld kost, maar je DA zal vermoedelijk sowieso meer dan alleen ACTH (voor Cushing/PPID) willen laten onderzoeken, dus je betaalt sowieso ook voor de bloedanalyse.

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 09:53

Sting schreef:
En een heel gevoelige reactie op een beet van een beest? Er staan hier wel meer topics met gevoelige dieren die zo reageren, weet alleen de naam van het beestje niet meer...


Hertenluisvlieg bedoel je waarschijnlijk ;) , maar lijkt mij nu zeer onwaarschijnlijk in dit seizoen.
Al zou de reactie inderdaad wel zo kunnen zijn van wat ik eens gezien heb en je krijgt ze ook nog niet eens makkelijk dood gemept.

anjali
Berichten: 15151
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 09:55

Sting schreef:
En een heel gevoelige reactie op een beet van een beest? Er staan hier wel meer topics met gevoelige dieren die zo reageren, weet alleen de naam van het beestje niet meer...

Dat is de hertenluisvlieg. Daar kunnen ze helemaal van door het lint gaan ja.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 10:06

Ik zou ook naar een holistisch arts gaan, voor een compleet plaatje en sneller duidelijkheid. Afgezien van die cushing test, dat kan natuurlijk wel gewoon regulier. Maar als het dat niet is kan je bij een reguliere arts voorlopig blijven zoeken en al die tijd niks doen. Bij bijvoorbeeld Den Hoek zal je zeer waarschijnlijk veel sneller kunnen worden geholpen.

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 10:07

Ik sluit me bij iedereen aan die zegt medisch na laten kijken. Zeker met de krullerige vacht en plotselinge gedragsverandering zonder reden. Bij cushing drukt er een tumor op de hypofyse en kunnen ze zeer uiteenlopende klachten krijgen.

Het klinkt wel heel triest, kan hij verder wel ontspannen op stal?

Iilssx
Berichten: 221
Geregistreerd: 12-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-20 10:10

Elisa2 schreef:
Ik sluit me bij iedereen aan die zegt medisch na laten kijken. Zeker met de krullerige vacht en plotselinge gedragsverandering zonder reden. Bij cushing drukt er een tumor op de hypofyse en kunnen ze zeer uiteenlopende klachten krijgen.

Het klinkt wel heel triest, kan hij verder wel ontspannen op stal?


Nee hij is op dit moment nooit ontspannen. Het enige moment wanneer hij rustig is is wanneer ik er ben of wanneer hij zo uitgeput is dat hij zn hoofd laat hangen maar ontspannen is hij dan zeker niet. Niet buiten en niet in de stal.

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Extreme stress bij pony, ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 10:18

Dat is echt niet goed, ik zou er zsm een dierenarts bij halen.

KnoLLyBoLLy

Berichten: 86
Geregistreerd: 17-04-11
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 10:22

Hoe is zijn mest? Slap/diaree of veel te droge harde mest,mischien wormen of zand en ruikt het niet te zuur.Vaak geven deze klachten ook heel veel stress.

Sting

Berichten: 12864
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Extreme stress bij pony, ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 10:36

Hertenluisvlieg, thnx :D.

Als hij nóóit kan ontspannen zou ik inderdaad vlot actie ondernemen. Hier een paard gehad dat dacht altijd wacht te moeten houden, viel van vermoeidheid gewoon om... Kudde wat aangepast en stallen geruild, nu kan ze wel haar rust pakken en dat merk je direct.

Cemlys

Berichten: 14963
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 11:05

Iilssx schreef:
Kan ik hiervoor in het weekend wel de dierenarts bellen of tot maandag wachten?.. ik vind het allemaal moeilijk hoor ;(

Als dit al een hele tijd zo gaat, gewoon maandag bellen

ellepel

Berichten: 47365
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 11:24

kun je filmen wat je pony doet?
soms maakt dat een hoop duidelijk.

KyaraMyBest
Berichten: 475
Geregistreerd: 05-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 11:47

Wow wat heftig.
Misschien leverbeschadiging?
Heb er zelf geen ervaring mee, maar kwam dit stuk tegen:

“Pas als er echt al sprake is van levercirrose (helemaal niet meer werken van de lever) dan wordt het wel heel moeilijk. Paarden krijgen dan ‘de kolder in de kop’. Dit kan ‘stille’ kolder zijn waarbij het dier heel sloom en stilletjes wordt. Maar ook de ‘razende’ kolder komt voor. Dan zie je juist een agressief dier dat overal tegen aanloopt of rondjes blijft draaien.:"

https://www.bitmagazine.nl/medisch/ijze ... rd/110024/

Zou iig bloedonderzoek laten doen!

Anomien

Berichten: 7404
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 11:57

Iilssx schreef:
Elisa2 schreef:
Ik sluit me bij iedereen aan die zegt medisch na laten kijken. Zeker met de krullerige vacht en plotselinge gedragsverandering zonder reden. Bij cushing drukt er een tumor op de hypofyse en kunnen ze zeer uiteenlopende klachten krijgen.

Het klinkt wel heel triest, kan hij verder wel ontspannen op stal?


Nee hij is op dit moment nooit ontspannen. Het enige moment wanneer hij rustig is is wanneer ik er ben of wanneer hij zo uitgeput is dat hij zn hoofd laat hangen maar ontspannen is hij dan zeker niet. Niet buiten en niet in de stal.



Dit is gewoon wachten op een bijnier uitputting. Onderneem echt actie!! Desnoods weekendtarief. Of maandag direct!