Extreme stress bij pony, ten einde raad..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iilssx
Berichten: 221
Geregistreerd: 12-01-18

Re: Extreme stress bij pony, ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-21 10:03

Volgende week vrijdag komt de vrouw waar ik mee in contact was langs voor les vanaf de grond! Ga zo weer heen :z

Marigold

Berichten: 12591
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Extreme stress bij pony, ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 13:50

Leuk! Goed bezig. Zo leer je je pony steeds beter kennen en leer je te herkennen wanneer hij stress ervaart en hoe je dat kan voorkomen. Veel plezier!

Iilssx
Berichten: 221
Geregistreerd: 12-01-18

Re: Extreme stress bij pony, ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-21 13:57

Aan de hand bezig geweest met leiden, halthouden, achterwaarts. Klinkt simpel maar als ze de bak aan het verbouwen zijn (keihard timmeren, boren en machines) is dat voor hem een extreem moeilijke opgave. Na een paar keer consequent hem op zijn plek te hebben gezet omdat hij dan van schrik langs mij wil rennen liep hij braaf zijn rondjes mee. Ik merk steeds wel dat hij het heel eng vind wanneer je voorwerpen iets boven hem naar hem toe brengt. Zoals bijv. Met borstelen de borstel iets omhoog tilt. Hoop dat zij misschien daar ook mee kan helpen.

Dancer

Berichten: 2146
Geregistreerd: 07-11-01

Re: Extreme stress bij pony, ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 15:45

Je bent echt goed bezig TS. Zijn zijn ogen wel eens nagekeken?

Iilssx
Berichten: 221
Geregistreerd: 12-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-21 18:57

Dancer schreef:
Je bent echt goed bezig TS. Zijn zijn ogen wel eens nagekeken?


Ja heb ik meerdere keren op geattendeerd. Was niks bijzonders aan te zien. Hij is ook heel wendbaar en snel. Hij ziet mij ook al van ver aankomen op de fiets vaak. Dan gaat hij hinniken dus neem aan dat dat wel goed zit.

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Re: Extreme stress bij pony, ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 21:17

Ik volg al een tijdje je topic en ik sluit iets medisch nog steeds niet uit, en het is heel lastig om erachter te komen wat het kan zijn. Dit kunnen zoveel dingen zijn en het is onmogelijk om je paard helemaal door te laten lichten. Het kan best iets kleins zijn wat voor ongemak zorgt en waar je pony extreem op reageert en van in de stress raakt. Als ik het zo lees is je pony niet dominant maar weet hij zich geen raad met stress en kan dit zelf moeilijk handelen en niet goed afvloeien. Sommige paarden gaan zo op in hun stress dat ze je niet meer zien staan, en straffen maakt dat alleen maar erger. Ik denk dat het heel veel scheelt als je pony leert om beter om te gaan met stress. Een goede horsemanship trainer kan hier zeker bij helpen want dit kan je niet zelf zomaar oplossen. Ik hoop wel dat het een goede horsemanship trainer is want er komen er steeds meer, en ze zijn niet allemaal even kundig.

Iilssx
Berichten: 221
Geregistreerd: 12-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-21 21:43

AstridJ schreef:
Ik volg al een tijdje je topic en ik sluit iets medisch nog steeds niet uit, en het is heel lastig om erachter te komen wat het kan zijn. Dit kunnen zoveel dingen zijn en het is onmogelijk om je paard helemaal door te laten lichten. Het kan best iets kleins zijn wat voor ongemak zorgt en waar je pony extreem op reageert en van in de stress raakt. Als ik het zo lees is je pony niet dominant maar weet hij zich geen raad met stress en kan dit zelf moeilijk handelen en niet goed afvloeien. Sommige paarden gaan zo op in hun stress dat ze je niet meer zien staan, en straffen maakt dat alleen maar erger. Ik denk dat het heel veel scheelt als je pony leert om beter om te gaan met stress. Een goede horsemanship trainer kan hier zeker bij helpen want dit kan je niet zelf zomaar oplossen. Ik hoop wel dat het een goede horsemanship trainer is want er komen er steeds meer, en ze zijn niet allemaal even kundig.


Vrijdag komt zij voor de eerste keer. Ik heb al veel hele goede verhalen over haar gehoord. Ik ben ook altijd heel kieskeurig met wie ik bericht. Ga meestal uit van andermans ervaringen.

Iilssx
Berichten: 221
Geregistreerd: 12-01-18

Re: Extreme stress bij pony, ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-21 21:46

Het gaat de hele week (vorige week) weer goed met rijden en in de omgang. Soms wat fris maar dat hoort wel een beetje bij de tijd van het jaar. Vorige week een avond bezig geweest met inparkeren :P Doet ie nu zo alleen bij een krukje draait hij ook net zo snel weer terug dus nog even uitvogelen hoe we dat goed gaan aanleren dat meneer ook moet blijven stilstaan wanneer hij heeft 'ingeparkeerd'. Wordt vervolgd :D

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 21:55

Iilssx schreef:
AstridJ schreef:
Ik volg al een tijdje je topic en ik sluit iets medisch nog steeds niet uit, en het is heel lastig om erachter te komen wat het kan zijn. Dit kunnen zoveel dingen zijn en het is onmogelijk om je paard helemaal door te laten lichten. Het kan best iets kleins zijn wat voor ongemak zorgt en waar je pony extreem op reageert en van in de stress raakt. Als ik het zo lees is je pony niet dominant maar weet hij zich geen raad met stress en kan dit zelf moeilijk handelen en niet goed afvloeien. Sommige paarden gaan zo op in hun stress dat ze je niet meer zien staan, en straffen maakt dat alleen maar erger. Ik denk dat het heel veel scheelt als je pony leert om beter om te gaan met stress. Een goede horsemanship trainer kan hier zeker bij helpen want dit kan je niet zelf zomaar oplossen. Ik hoop wel dat het een goede horsemanship trainer is want er komen er steeds meer, en ze zijn niet allemaal even kundig.


Vrijdag komt zij voor de eerste keer. Ik heb al veel hele goede verhalen over haar gehoord. Ik ben ook altijd heel kieskeurig met wie ik bericht. Ga meestal uit van andermans ervaringen.


Ah dan zal het wel goed zitten inderdaad. Ik hoop dat ze je een beetje inzicht kan geven in hoe je pony te lezen, te begrijpen en hoe jij je pony kan helpen.

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Re: Extreme stress bij pony, ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 00:49

Ik ben benieuwd hoe het gaat en hoe je grondwerk-les ging?

Iilssx
Berichten: 221
Geregistreerd: 12-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-21 11:42

Devic schreef:
Ik ben benieuwd hoe het gaat en hoe je grondwerk-les ging?


Ja de grondwerk les was heel leuk en leerzaam. Ik ga nu 1x in de 2 weken daarvoor les nemen. Hij is nu met het koudere weer soms wel heel fris maar het gaat nog steeds goed. Heeft alleen in de ochtend wanneer hij alleen nog op stal blijft tot ik kom een beetje verlatingsangst en dan wil die dus wel het liefst dwars door je heen naar buiten maar ben er heel alert op.

We moeten nu eerst oefenen met leiden en dat hij niet achter mij duikt en wijken voor druk. Doet hij wel maar niet op een goede manier.

Ik heb dan woensdag ook les met rijden weer voor de eerste keer van mijn instructice die ik al had.

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Re: Extreme stress bij pony, ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 13:02

Klinkt goed!

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 08:39

Iilssx schreef:
Heeft alleen in de ochtend wanneer hij alleen nog op stal blijft tot ik kom een beetje verlatingsangst en dan wil die dus wel het liefst dwars door je heen naar buiten maar ben er heel alert op.

Dat zou ik persoonlijk niet doen, waarom hem die stress aandoen van het alleen achterblijven terwijl de rest naar buiten gaat? Alleen zodat jij hem een tijdje later makkelijk uit stal kunt plukken?

Als een paard het allemaal prima vindt, tja dan snap ik het nog enigszins (alhoewel ik het alsnog zonde zou vinden van de extra staltijd) maar jouw paard heeft er stress en angst door en is al zo stressgevoelig dus dan zou ik dat echt niet doen.

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 09:21

GDG schreef:
Iilssx schreef:
Heeft alleen in de ochtend wanneer hij alleen nog op stal blijft tot ik kom een beetje verlatingsangst en dan wil die dus wel het liefst dwars door je heen naar buiten maar ben er heel alert op.

Dat zou ik persoonlijk niet doen, waarom hem die stress aandoen van het alleen achterblijven terwijl de rest naar buiten gaat? Alleen zodat jij hem een tijdje later makkelijk uit stal kunt plukken?

Als een paard het allemaal prima vindt, tja dan snap ik het nog enigszins (alhoewel ik het alsnog zonde zou vinden van de extra staltijd) maar jouw paard heeft er stress en angst door en is al zo stressgevoelig dus dan zou ik dat echt niet doen.


Dit vroeg ik me idd ook af? Staat je pony dan op stal terwijl de rest naar buiten gaat? Want zelfs de meest relaxte pony zou hier stress van ondervinden!

En als iemand anders het lastig vindt( zoals eerder benoemd) om hem uit stal te halen zijn daar vast manieren op te vinden toch? Des noods los..of diegene een keer een les samen met jouw instructeur puur trainen op het uit stal halen..

ellepel

Berichten: 47358
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 09:40

ik snap denk ik dan ook wel waar het rennen vandaan komt.
als hij vaker alleen is en zo over de zeik is dat hij het op een lopen zet als hij buiten is.
dan is dat zijn manier om spanning er uit te laten.

kan max jouw pony niet buiten zetten?

Iilssx
Berichten: 221
Geregistreerd: 12-01-18

Re: Extreme stress bij pony, ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-21 10:19

Dit soort berichten had ik al verwacht.. hij gaat een half uurtje later als de rest naar buiten omdat het buitenzetten juist een trigger is voor het rennen. De andere paarden gaan los naar buiten. Bij hem kan dit niet, dan is het in een mum van tijd weer doodsbang rondjes racen. Daarom doe ik zelf hem aan de hand naar buiten. Hij staat verder rustig in de stal hoor, tot hij mij hoort dan weet hij dat hij naar buiten mag. Voor die tijd als hij binnen staat, staat hij gewoon rustig.

Elisa2

Berichten: 37327
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Extreme stress bij pony, ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 10:21

Lijkt me prima, paarden moeten ook leren zelfstandig te worden. Daar is vaak ook veel winst in te behalen.

Iilssx
Berichten: 221
Geregistreerd: 12-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-21 10:23

ellepel schreef:
ik snap denk ik dan ook wel waar het rennen vandaan komt.
als hij vaker alleen is en zo over de zeik is dat hij het op een lopen zet als hij buiten is.
dan is dat zijn manier om spanning er uit te laten.

kan max jouw pony niet buiten zetten?


Hij was toen dit gedrag begon, nooit alleen en zoals je zegt 'over de zeik'.. hij ging gewoon met zijn maatjes naar buiten en er was niks verder qua spanning. Het buiten en binnen zetten los met zijn maatjes is nu een mega grote trigger wat we juist niet willen.

ellepel

Berichten: 47358
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 10:33

ja oke, dat heb je dus niet verteld dat ze gewoon los worden gelaten en dan zelf naar de paddock of ruimte lopen waar ze buiten zijn.
het is wel handig(voor mij in elk geval wel) dat je dan wel genoeg informatie geeft.

want nu had ik dus het idee dat hij over de zeik was en dan pas er uit ging.
vanuit stal geven ze niet die optie om aan de hand buiten te zetten?

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Re: Extreme stress bij pony, ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 11:19

Op mn vorige stal werden ze ook zo buiten gelaten: staldeur open en gaan. Nu waren dat misschien veel meer paarden (18) maar voor mijn paarden was het ook niet de manier. Mn ruin werd hier ook erg gestresst van, nu was die sowieso niet op z’n gemak in grote kuddes. Mn merrie was op den duur niet meer normaal naar de wei te brengen, die vloog er vandoor zodra ze de wei in zicht kreeg. Heeft op mn nieuwe stal maanden geduurd voordat ze weer op een normale manier naar de wei te brengen was.

Dus ik vind het wel goed dat je hem dan aan de hand naar de wei brengt. Misschien heb je daar je trigger voor het rennen?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Extreme stress bij pony, ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 11:43

Zijn de manier van buitenzetten en zijn rol in de kudde dan niet de grootste oorzaken van het probleem? Goed dat je het nu probeert te doorbreken, maar dat zou wel eea verklaren.

judithM
Berichten: 1498
Geregistreerd: 17-02-01

Re: Extreme stress bij pony, ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 11:50

Vind ik altijd zo'n raar gedoe, stallen open en gaan....snap best dat als er 20 naar buiten moeten dat dat een hoop werk is maar ik zou er niet blij van worden als mijn paard zo naar buiten gedaan wordt. Ook de gevaren van struikelen en uitglijden zijn groter.

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Re: Extreme stress bij pony, ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 12:05

Nou inderdaad JudithM. Mijn ruin is op den duur ook eens onderuit gegaan en dat was voor mij de druppel, toen zijn we naar een andere stal gegaan.

ikke

Berichten: 37593
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 12:25

judithM schreef:
Vind ik altijd zo'n raar gedoe, stallen open en gaan....snap best dat als er 20 naar buiten moeten dat dat een hoop werk is maar ik zou er niet blij van worden als mijn paard zo naar buiten gedaan wordt. Ook de gevaren van struikelen en uitglijden zijn groter.

Ik ben al 30 jaar niet anders gewend en behalve een enkele notoire shopper daar nooit problemen van gezien.

Maar op de plekken waar dat gebeurde was ook altijd voldoende eten op de wei/paddock. Dus ja, de paarden wilden best naar binnen want ze wisten dat er eten in de bak zat maar nooit dingen zien gebeuren die gevaarlijk zijn. Het ging op geen enkele plek met donder en geweld naar binnen. Sterker: op de huidige stal gaan sommigen eerst net buiten het hek grasjes staan trekken en moet je even aandringen voordat ze doorlopen.

Iilssx
Berichten: 221
Geregistreerd: 12-01-18

Re: Extreme stress bij pony, ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-21 13:28

Ik denk dat het voor veel paarden best kan maar ik heb wel in de laatste maanden gemerkt dat dit voor mijn pony echt niet werkt. Vandaar dat ik hem aan de hand binnen en buiten zet.