Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 9 [ 222 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Ten einde raad... wat moet ik doen?

 
Profiel   

Allereerst, respect als je dit hele verhaal leest.

Ik ben echt ten einde raad. Ik heb mijn tinker merrie (grai = sporttype) in mei 2019 gekocht. Ze is toen op PSSM1 getest, dit heeft ze niet. Sinds maart 2020 heb ik haar onder het zadel en sinds eind september heb ik eigenlijk niet meer kunnen rijden. Ze wordt volgens haar papier in januari 2021 zes jaar, maar ze is een echte laatbloeier.

Ze liep een aantal maanden heel erg fijn, totdat ze rechtsom niet lekker meer wilde buigen en sterk werd.
Er heeft een fysio naar gekeken, jill bomers. (Eind sept) Zij dacht dat ze gevoelig op de zolen was omdat ze op het zachte aan de longe op eieren liep maar op het harde wel goed. Ook heeft ze dry needling gedaan in de onderhals en schouders.

Rijden ging steeds slechter. Twee dagen rijden achter elkaar gaf vooral problemen. Later ook de rug wegdrukken, rennen, en ze ging nog liever door de omheining dan rechtsom op de volte..

Toen heb ik haar op ijzers laten zetten, die zelfde avond leek ze aan de longeerlijn lekker te lopen.
Toen 8 dagen rust, even gelongeerd. Ze liep heel erg op eieren. Mini pasjes, rug strak en hals als een giraffe..

Afspraak bij kliniek de watermolen gemaakt. Mevrouw kwam daar met vlag en wimpel de klinische keuring door, ze liep weer goed.. (ik denk door adrenaline ivm stress)
Toch de hele rug en hals op de röntgen, geen bijzonderheden.

Dierenarts dacht misschien aan een verzuringsprobleem. Als ze weer slecht zou lopen moesten we bloed laten afnemen. Ik heb een week lang intensief gelongeerd maar ze werd niet stijf. Toch geen verzuring.

Oke volgende stap.. second opinion over mijn zadel. Conclusie; andere zadelmaker gaf aan dat mijn zadel brugde en klemde op de schouder.
25 nov een ander zadel aangemeten (wow dressuur), deze lag goed en schoof niet tegen de schouders aan. Ze liep niet heel slecht maar ook niet goed.
Dag erna heb ik weer gereden, dezelfde drama als eerst..

Osteopaat geweest eind nov:
Zij vond haar linksachter niet goed in stap. Blokkades bekken, schouderpartij, rechtsvoor blokkade achter schouderblad. Bovenop het hoofd (OOA) en kaakgewricht is losgemaakt.

Ik heb een second opinion van de röntgenfoto's laten doen door de graafschap dierenartsen. Hij zag irritatie op de rug onder het zadel gebied. Jeroen Smak is toen bij ons op stal geweest.
Ook voelde de rug erg stram en zat er weinig beweging in. Volgens de dierenarts was de prognose erg goed. We hebben mesotherapie gedaan en ik heb 2 weken lang 2x daags met traumeel gesmeerd. Ook moest ik om de dag longeren met pessoa om de rug juist te gebruiken. Hierna zou het over moeten zijn.

Inmiddels zijn we 2.5 week verder en zie ik nog geen enkele verbetering. Ze draagt haar staart helemaal niet, ze trekt hem eigenlijk zelfs tussen haar billen.

Mijn bankrekening is niet bepaald blij met deze situatie. Mijn gevoel zegt dat er een ander onderliggend probleem is wat niet zo snel meer goedkomt. Maar wat?!?!

Het liefst laat ik haar dekken en koop ik er een tweede paard bij om mee te rijden (dressuur). Helaas gaat dat niet lukken om maandelijks dubbele lasten te dragen.

Het is een super lief dier, maar wel een met een gebruiksaanwijzing. Ik ben bang dat als ik haar verkoop als fokmerrie (zonder 100% medische diagnose), dat ze er toch weer op gaan zitten en denken dat het gewoon een rotbok is. De kans dat ze uiteindelijk bij de slacht belandt is groot.

Haar zelf laten inslapen of naar de slacht brengen vind ik geen optie omdat ze geen pijn heeft als ze niet belast wordt. Ze is hartstikke vrolijk in de wei en trekt nog regelmatig sprintjes en maakt gekke bokkensprongen.

Verder onderzoek doen heeft uiteraard mijn voorkeur, maar wat als we er niet achter komen? Waar leg je de grens wat betreft het uitgeven van geld?

8 januari ga ik weer naar de kliniek.
Linksachter is altijd wat moeilijker geweest met hoeven uitkrabben en bij de hoefsmid, mogelijk is dit toch de boosdoener ondanks dat ze geen reactie gaf tijdens de buigproeven.

Edit:
- haar tanden zijn ook gecontroleerd
- ik heb na het aanmeten van het nieuwe zadel 2 keer gereden, hierna niet meer. Dit omdat ik aan de longeerlijn nog duidelijk zie dat ze haar bovenlijn vastzet.
- ze krijgt vitaminekorrel, onverpakt hooi, hartog digest, brandnetel, kleefkruid, magnesium en solidago. (De kruiden krijgt ze ivm rasp.) Haar voer is dus volledig vrij van melasse en graan, en zo laag mogelijk in suiker en zetmeel. De magnesium krijgt ze omdat ze een stresskip is.
- De ijzers zijn er inmiddels weer afgehaald omdat het uiteindelijk totaal geen verschil maakte.


Laatst bijgewerkt door Minoes op 27-12-20 22:17, in het totaal 4 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-20 21:34 



 
Profiel   

Ik zou eerst nog even bloed laten trekken. Dat kost de wereld niet, en kan ook evt een boel uitsluiten. En als de dierenarts dan toch op stal komt, laat dan nog eens een kreupelheidsonderzoek doen. Thuis. Dan krijg je wellicht een hele andere uitslag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-20 21:41 



 
Profiel   

Earth schreef
Ik zou eerst nog even bloed laten trekken. Dat kost de wereld niet, en kan ook evt een boel uitsluiten. En als de dierenarts dan toch op stal komt, laat dan nog eens een kreupelheidsonderzoek doen. Thuis. Dan krijg je wellicht een hele andere uitslag.


Bloed wil ik inderdaad nog laten onderzoeken.
De tweede dierenarts is bij ons op stal geweest en heeft haar daar ook bekeken aan de longe en op het harde. Heb dit even aangepast in de tekst. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-20 21:44 



 
Profiel   

Is ze ook op PSSM 2 getest?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-20 21:46 



 
Profiel   

DenB schreef
Is ze ook op PSSM 2 getest?


Dat nog niet. Dit is alleen via het bloed aan te tonen toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-20 21:49 



 
Profiel   

Minoes schreef
DenB schreef
Is ze ook op PSSM 2 getest?


Dat nog niet. Dit is alleen via het bloed aan te tonen toch?


Nee dat gaat net als met PSSM 1 met test van de haarwortels. Op het PSSM forum op facebook las ik dat er inmiddels 5 Tinkers positief getest zijn op PSSM 2, waarvan 4 type grai zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-20 21:54 



 
Profiel   

@Denb, dat meen je niet! Ik stuur je even een pb.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-20 21:56 



 
Profiel   

Zijn de benen ook op de foto geweest?
Wij hebben een pony gehad die ook steeds vage klachten had.
Wel zuiver, maar steeds vast ... elke 3 maanden osteopaat nodig.
Veel staken/bokken.
Ook wij dachten aan bovenlijn/hals.
Na 4 jaar zoeken bleek hij hoefkatrolontsteking stadium 4 te hebben |(

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-20 22:00 



 
Profiel   

Inderdaad pssm 2 niet getest want dan kun je dus niet zeggen pssm is het niet? Er zijn meerdere varianten van komen ook bij koudbloeden en tinkers dus voor. Is net als pssm 1 test inderdaad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-20 22:05 



 
Profiel   

Heb je beeld materiaal?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-20 22:07 



 
Profiel   

Pramox gehad? Lintwormen kunnen schade aanrichten bij overgang naar blinde darm. Bij blindedarm problemen past het rechts niet buigen goed. Ook dat t steeds erger wordt.
Heb ook veel onderzoeken laten doen omdat ze niet kon buigen op rechts etc erc. Na lang zoeken kreeg ze ineens koliek. Op de kliniek bleek bovenstaande de boosdoener. (Ze had toen in november pramox gehad en in mei t jaar er op begonnen de problemen.
Even gekopieerd;
Omdat irritatie van het caecum pijnlijk is en de beweeglijkheid van het caecum verminderd zijn er verschillende symptomen merkbaar bij uw paard. Of u zich nu wel of niet met dressuur bezig houdt, uiteindelijk zal het sowieso zichtbaar zijn in de bewegingen van uw paard. Van belang is daarom te realiseren dat er 2 fasen zijn.

In de eerste fase zal het paard de verstoring in het caecum als acuut ervaren en onmiddellijk geneigd zijn om naar de pijn toe te buigen om ruimte te maken (denk maar aan bijv. iemand met buikpijn, die zal meer gebogen in bed liggen). Gevolg is dat de rechter zijde van het paard korter wordt (omdat het caecum aan de rechter zijde ligt), m.a.w.: naar de linker zijde buigen wordt lastiger.

In de tweede fase (kan al na enkele weken in gaan, maar ook pas na enkele maanden zichtbaar zijn) zal het paard meer ruimte willen maken voor het overprikkelde caecum. Dit heeft als gevolg dat het paard de rechter zijde langer maakt (en moeilijk naar rechts wil buigen). Ook het ondertreden van het rechter achterbeen (voorwaarde bij rechter galop) zal verminderd mogelijk zijn en/of als heel lastig ervaren worden

(www.praktijkvoorpaardenosteopathie.nl)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-20 22:09 



 
Profiel   

Quintusgl, ze doen bij ons mestonderzoek op de huidige stal. Geen wormen te vinden momenteel. Ik durf niet te zeggen of ze pramox heeft gehad sinds ze bij mij is. Ze heeft wel een keer of 3 een spuit gehad, ook de meest complete.

Spenk, ik ga nu zeker testen op pssm2!

Frisian, nee de benen zijn nog niet op de foto geweest omdat we daar nog geen problemen in hebben gebonden. Ik ga het zeker overleggen met de dierenarts.

De ijzers zijn er inmiddels weer afgehaald omdat het totaal geen verschil maakte. Zal dit nog even in de OP zetten.


Laatst bijgewerkt door Minoes op 27-12-20 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-20 22:15 



 
Profiel   

Mestonderzoek in najaar heeft geen zin. Ze moeten wel elk jaar rond de eerste vorst een spuit pramox!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-20 22:19 



 
Profiel   

Ik app de pensionhouder gelijk even. Volgensmij doen ze dat normaal inderdaad wel na de eerste vorst.
Wat betreft de buiging, dit is alleen een probleem als ik er op zit. Aan de hand buigt ze zowel linksom als rechtsom met behulp van een snoepje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-20 22:22 



 
Profiel   

Is ze gevoelig op de ruggengraat?
En dry needling alleen voorkant? Is er ook verteld waarom achter niet is meegenomen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-20 22:30 



 
Profiel   

zigranta schreef
Is ze gevoelig op de ruggengraat?
En dry needling alleen voorkant? Is er ook verteld waarom achter niet is meegenomen?


Nee niet gevoelig. Jill vond haar alleen aan de voorkant stijf, achter niet. Heup kon ze bijna dubbelvouwen toen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-20 22:34 



 
Profiel   

Als ik je verhaal zo lees ben ik vooral ook wel benieuwd hoe je rijtechnisch bezig bent. In het hele beeld wat je schetst zoek je je het vooral in het lichamelijke van je paard of je materiaal(zadel). Ik ben hierdoor wel erg benieuwd waar jullie rijtechnisch zitten en wat je instructeur hier mee doet..

uit het verhaal denk ik op te maken dat je inmiddels haar niet (meer) rijdt ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-20 22:37 



 
Profiel   

Flevolander schreef
Als ik je verhaal zo lees ben ik vooral ook wel benieuwd hoe je rijtechnisch bezig bent. In het hele beeld wat je schetst zoek je je het vooral in het lichamelijke van je paard of je materiaal(zadel). Ik ben hierdoor wel erg benieuwd waar jullie rijtechnisch zitten en wat je instructeur hier mee doet..

uit het verhaal denk ik op te maken dat je inmiddels haar niet (meer) rijdt ?


Ik ben inderdaad niet meer aan het rijden, al sinds september eigenlijk niet meer. Ze is nog steeds niet zoals ze is geweest, dus als het een rijtechnisch probleem was geweest zou ze inmiddels wel weer goed aan de longe lopen.

Ik had wekelijks les van een goede instructrice. We waren alleem bezig met de basis, van achter naar voor, hand volgen, wat figuren rijden en een klein pasje wijken.
Ze heeft echt een aantal maanden perfect gelopen. Ik was van plan om een B proefje te gaan starten als we de galop wat beter hadden bevestigd.


Laatst bijgewerkt door Minoes op 27-12-20 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-20 22:41 



 

Ik zou toch ook eens kijken naar de benen/hoeven, misschien idd hoefkatrolontsteking of hoefbevangen?
Mijn paard had ook vage klachten en bleek uiteindelijk hoefbevangen te zijn, terwijl dat niet zichtbaar was

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-20 22:44 



 
Profiel   

duidelijk,

wellicht helpt het voor de beeldvorming nog of de verandering gelijkelijk is verlopen of accuut en of er in de tijd van het "perfect" lopen en het beeld dat ze niet goed is gaan lopen nog verandering is geweest aan stalmanagement of training?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-20 22:46 



 
Profiel   

Flevolander schreef
duidelijk,

wellicht helpt het voor de beeldvorming nog of de verandering gelijkelijk is verlopen of accuut en of er in de tijd van het "perfect" lopen en het beeld dat ze niet goed is gaan lopen nog verandering is geweest aan stalmanagement of training?


Het is geleidelijk erger geworden. Het begon met buiging rechtsom die wat moeilijker werd, later kon ik überhaupt niet meer rechtsom en drukte ze haar rug weg en ging rennen. Ze is daarvoor altijd zacht in de mond, fijn nageeflijk, en makkelijk te sturen geweest.

Er is niets veranderd in het management en voor zover ik weet is er niets gebeurd in de wei of stal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-20 22:51 



 
Profiel   

Pramox krijgen ze toevallig deze week! Ik heb net al antwoord van stal gehad.

Ik vind het lastig wat betreft de benen. Zouden jullie ze gewoon alle 4 op de röntgen zetten?

Pssm2 test ga ik in iedergeval zeker aanvragen.

Ik heb filmpjes van aan de longe, bij interesse kan ik deze via WhatsApp doorsturen. Nummer mag je in Pb sturen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-20 22:53 



 
Profiel   

Als het dier zo stram is in de rug, met blokkades, zou ik d'r niet eens laten dekken... Er komt nogal wat gewicht aan te hangen bij een dracht. Lijkt me geen optie..

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-20 23:12 



 
Profiel   

Ik zou inderdaad op Pssm testen en ook alle benen inclusief hoeven op de foto zetten.


Dekken lijkt mij een no go met zulke klachten. Komt ze uberhaupt uit Nederland of is het een geimporteerde zonder papier? Zou in dat laatste geval zéker alle vormen van pssm uitsluiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-20 23:37 



 
Profiel   

Hmm, dekken leek mij zelf geen probleem. Ik zal dit uiteraard overleggen met de dierenarts.

Ze komt uit Engeland inderdaad. Pssm1 heeft ze niet, hier is ze al op getest.
Waarom zou er daar vaker pssm2 voorkomen? Er wordt ook pas sinds kort op getest in NL, dus dat kan er nog niet uitgefokt zijn.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-20 23:40 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 9 [ 222 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen