Ten einde raad... wat moet ik doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Ten einde raad... wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 13:59

Ja, geen idee of dat de oorzaak is van het vreemd lopen idd. Maar een mestonderzoek kost niet zoveel!

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 14:10

Hey TS. Hoe moeilijk ook, maar met 4-5 weken rust ga je haar vrees ik niet goed krijgen. Ook aangezien je zelf aangeeft dat het al langer speelt zoals bij bvb voeten tillen.
Ik zou in jouw plaats kosten maken aan een volledig kreupelheidsonderzoek met uitverdoven + rontgen. Ik vind je paard op de filmpjes te kreupel. Dat ga je niet goed krijgen met 4-5 weken afwachten tenzij je ze ergens op een wei kunt zetten voor 6 maand tot een jaar.
Mijn merrie was 3,5 jaar toen ze gevoelig begon te lopen. Niemand zag het ook de DA niet. Rontgen niets. Uitverdoven toonde wel verbetering. Na speciaal beslag , ontstekingsremmers en terug opbouwen nog steeds geen verbetering. Toen was ik het gedoe echt beu en heb ik ze een jaar op de weide gezet in kudde.
Terug opgepakt en al bijna 10 jaar terug actief rijpaard zonder kreupelheden. De eerste maanden liep ze geregeld nog gevoelig, maar na 6 maand zag je er helemaal niets meer aan.

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-21 14:14

Suzanne F. schreef:
Bloedwormen is ook niet uitgesloten denk ik als je ziet hoe hij eruit zag toen ze hem kreeg. ik vraag me af of hij daar zo van gaat lopen maar het zou zeker een bijkomend iets kunnen zijn.


Huh? Toen ik haar kreeg? Ik heb hier geen foto geplaatst van toen ik haar kreeg.

Ze doen bij ons regelmatig mestonderzoek en heeft 2 weken geleden nog pramox gehad.

@betadine, ik snap jouw bericht eerlijk gezegd niet. Ze staat eigenlijk al sinds september stil. Ik snap zelf ook wel dat ze niet zomaar goed wordt door rust, ik schrijf ook nergens dat ik dat wil proberen. :+

Plan is:
1. pssm uitslag afwachten
2. Indien daar niks uitkomt ga ik naar de lingehoeve en ga ik niet weg tot ik weet wat er aan de hand is.
Laatst bijgewerkt door Minoes op 18-01-21 14:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Suzanne F.

Berichten: 49207
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 14:17

Minoes schreef:
Suzanne F. schreef:
Bloedwormen is ook niet uitgesloten denk ik als je ziet hoe hij eruit zag toen ze hem kreeg. ik vraag me af of hij daar zo van gaat lopen maar het zou zeker een bijkomend iets kunnen zijn.


Huh? Toen ik haar kreeg? Ik heb hier geen foto geplaatst van toen ik haar kreeg.

Ze doen bij ons regelmatig mestonderzoek en heeft 2 weken geleden nog pramox gehad.


Dan ben ik in de war met een ander topic, excuses. Er lopen meerdere van zulke topics.

loadihra

Berichten: 485
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Oude Wetering

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 14:17

Heb je al bloed laten prikken en ook selenium waardes gekeken?

ElskaIsland
Berichten: 388
Geregistreerd: 04-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 14:41

Minoes schreef:
Suzanne F. schreef:
Bloedwormen is ook niet uitgesloten denk ik als je ziet hoe hij eruit zag toen ze hem kreeg. ik vraag me af of hij daar zo van gaat lopen maar het zou zeker een bijkomend iets kunnen zijn.


Huh? Toen ik haar kreeg? Ik heb hier geen foto geplaatst van toen ik haar kreeg.

Ze doen bij ons regelmatig mestonderzoek en heeft 2 weken geleden nog pramox gehad.

@betadine, ik snap jouw bericht eerlijk gezegd niet. Ze staat eigenlijk al sinds september stil. Ik snap zelf ook wel dat ze niet zomaar goed wordt door rust, ik schrijf ook nergens dat ik dat wil proberen. :+

Plan is:
1. pssm uitslag afwachten
2. Indien daar niks uitkomt ga ik naar de lingehoeve en ga ik niet weg tot ik weet wat er aan de hand is.



Verstandig! Stap voor stap.

Muze
Berichten: 5270
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Ten einde raad... wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 15:11

Idd. Eerst het een, dan T ander.
Ook op de lingehoeve kunnen ze ts echt verder helpen als zij daar vragen stelt over maagzweren, selenium, zolen...
Eerst Pssm en dan de kliniek zou ook mijn advies zijn.

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 15:22

Minoes schreef:
@betadine, ik snap jouw bericht eerlijk gezegd niet. Ze staat eigenlijk al sinds september stil. Ik snap zelf ook wel dat ze niet zomaar goed wordt door rust, ik schrijf ook nergens dat ik dat wil proberen. :+

Plan is:
1. pssm uitslag afwachten
2. Indien daar niks uitkomt ga ik naar de lingehoeve en ga ik niet weg tot ik weet wat er aan de hand is.


Ik typte dit omdat je zei van afwachten Had er over gelezen dat het afwachten was op een uitslag van pssm. Van rust kan een paard volgens mij wel volledig opknappen, maar dan voor een langere periode en dan is het uiteraard wel handig om te weten wat er juist aan scheelt zodat je niet onnodig je paard aan kant schuift. Bij mijn paard heeft die periode rust veel meer opgebracht als ontstekingsremmers en opbouwen, maar dat was ook na een volledig kreupelheidsonderzoek en rontgen. September is ook al een poosje geleden ondertussen :(:) Hopelijk kom je er snel achter wat er juist scheelt.

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-21 15:30

betadine schreef:
Minoes schreef:
@betadine, ik snap jouw bericht eerlijk gezegd niet. Ze staat eigenlijk al sinds september stil. Ik snap zelf ook wel dat ze niet zomaar goed wordt door rust, ik schrijf ook nergens dat ik dat wil proberen. :+

Plan is:
1. pssm uitslag afwachten
2. Indien daar niks uitkomt ga ik naar de lingehoeve en ga ik niet weg tot ik weet wat er aan de hand is.


Ik typte dit omdat je zei van afwachten Had er over gelezen dat het afwachten was op een uitslag van pssm. Van rust kan een paard volgens mij wel volledig opknappen, maar dan voor een langere periode en dan is het uiteraard wel handig om te weten wat er juist aan scheelt zodat je niet onnodig je paard aan kant schuift. Bij mijn paard heeft die periode rust veel meer opgebracht als ontstekingsremmers en opbouwen, maar dat was ook na een volledig kreupelheidsonderzoek en rontgen. September is ook al een poosje geleden ondertussen :(:) Hopelijk kom je er snel achter wat er juist scheelt.



Ah, kijk. Nu begrijp ik je bericht! :D
Ik geloof er bij bepaalde blessures zeker in dat rust de beste oplossing is. Inderdaad is het fijn om dan wel eerst te weten wat het probleem is.

ElskaIsland
Berichten: 388
Geregistreerd: 04-02-14

Re: Ten einde raad... wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 16:21

Al uitslag?

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Re: Ten einde raad... wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-21 16:46

Pssm1 negatief! Dit was natuurlijk al getest door de verkoper, maar dit is dus een bevestiging dat het klopt. :j

Pssm2 nog geen uitslag..

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 17:09

betadine schreef:
Ik typte dit omdat je zei van afwachten Had er over gelezen dat het afwachten was op een uitslag van pssm. Van rust kan een paard volgens mij wel volledig opknappen, maar dan voor een langere periode en dan is het uiteraard wel handig om te weten wat er juist aan scheelt zodat je niet onnodig je paard aan kant schuift. Bij mijn paard heeft die periode rust veel meer opgebracht als ontstekingsremmers en opbouwen, maar dat was ook na een volledig kreupelheidsonderzoek en rontgen. September is ook al een poosje geleden ondertussen :(:) Hopelijk kom je er snel achter wat er juist scheelt.

hangt ervanaf wat het probleem is. Ivm verkeerde diagnose (mogelijke breuk hoefbeen) heb ik mijn merrie 6 weken stilgezet na inspuiting onderin de voet en in afwachting van second opinion, toen ik haar meenam naar de second opinion liep ze niet op 1 maar op 4 benen kreupel, en was er geen sprake meer van enige beweging in de rug. bleek achteraf ontsteking SI gewricht te zijn, wat inderdaad over het algemeen niet verbetert met rust. TS, hoop dat er snel iets concreets uit komt waar je wat mee kan :)

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 17:52

Lijkt heel erg op PSSM2...
Ik hoop dat je snel iets concreets weet.

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Re: Ten einde raad... wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-21 14:44

Nou een flink stukje van de puzzel is opgelost.. ze heeft dus pssm2, type P3.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110667
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Ten einde raad... wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 14:47

Oei, dus toch :\

DenB
Berichten: 126
Geregistreerd: 23-04-14

Re: Ten einde raad... wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 16:06

Aah waardeloos zeg. Sterkte! Hopelijk helpt het PSSM-dieet haar en knapt ze ervan op.

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Ten einde raad... wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 17:18

Och TS, wat naar!
Ik pm je even.

Spenk
Berichten: 21768
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Ten einde raad... wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 20:04

Ai toch wel dus ja.. Ik denk dat dit je klachten verklaard... Heel goed je management en stalling eventueel aanpassen en hopelijk knapt ze daar van op!

ElskaIsland
Berichten: 388
Geregistreerd: 04-02-14

Re: Ten einde raad... wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 22:09

Ahh wat naar... :( hopelijk knapt ze op van het dieet!

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 01:00

Minoes schreef:
Nou een flink stukje van de puzzel is opgelost.. ze heeft dus pssm2, type P3.


Enerzijds naar nieuws, anderzijds kan ik me voorstellen dat het fijn is om te weten wat het probleem was. Wat ik echter niet begrijp is dat je zegt "een flink stuk van de puzzel opgelost' is dit niet helemaal opgelost?

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Re: Ten einde raad... wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-21 01:15

Ik heb natuurlijk nog geen idee of ze verbeterd met het pssm2 dieet. Er kan daarnaast altijd nog wat anders spelen, dus vandaar dat ik nog niet weet of de hele puzzel is opgelost.

Afwachten dus hoe ze reageert op de supplementen. Maar ik heb goede hoop!

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: Ten einde raad... wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 07:49

Wat vervelend nieuws TS! Maar wel heel fijn dat je nu weet wat er speelt en hoe je dit kan gaan aanpakken.

Ik vind het altijd zo vreemd dat Pssm nu echt wel bekender wordt, maar artsen er nog niet over beginnen bij zulke klachten als die van je tinker

Muze
Berichten: 5270
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Ten einde raad... wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 09:47

Dat komt omdat artsen hier het nog niet “ erkennen”.

ElskaIsland
Berichten: 388
Geregistreerd: 04-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 14:33

Muze schreef:
Dat komt omdat artsen hier het nog niet “ erkennen”.


Het is nog niet officieel gepubliceerd, maar in Amerika zijn ze er heel ver mee... Hopelijk hier ook snel.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 13:55

Het zou inderdaad fijn zijn als er hier ook meer over bekend wordt, ook bij dierenartsen.
Het blijft vaak nog erg vaag en de meesten weten ook nog niet echt het onderscheid tussen PSSM1 en 2.
Ook per paard verschilt het enorm hoe het zich uit en in welke mate.
Dus het blijft ook op maat proberen en aanpassen en kijken waar jouw paard het goed op doet.

Ik zou starten met de supplementen die aangeraden worden en rustig beginnen met de bewegen dmv stappen aan de hand.
Als ze zich beter lijkt te gaan voelen het bewegen rustig uitbreiden en kijken hoe dat gaat.

Je zou SI nog na kunnen laten kijken zo nodig behandelen, misschien kan dat nog wat ondersteunen.
Bij mijn paard heeft dit best veel gedaan.

Heel veel sterkte en succes!