Ten einde raad... wat moet ik doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-21 13:43

Tessebes schreef:
Hoe is die 2e dierenarts ertoe gekomen om mesotherapie uit te voeren? Hij heeft geen diagnose gesteld toch?


Jawel, hij heeft de röntgenfoto's herbeoordeeld en zag een onrustig beeld in het gebied onder het zadel. Hij vond haar bovenlijn ook erg stug toen hij haar ging voelen en laten buigen. Ook in de beweging vond hij de rug niet soepel.

Hij had eerder al het paard van mijn moeder behandeld. En bij mijn moeders paard heeft mesotherapie super geholpen, en beide paarden hadden hetzelfde strammere beeld van de rug.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Ten einde raad... wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:55

Wat is een onrustig beeld? Heb je dit verder laten onderzoeken?

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-21 13:56

Kelly_ann schreef:
Wat is een onrustig beeld? Heb je dit verder laten onderzoeken?


Ik heb dit allemaal al beantwoord in eerdere berichten. :o

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 14:08

Ik denk dat het flinke overgewicht ook wel mee kan spelen daarvan worden ze enorm hard in de spieren. Heb je ook al getest op zaken als insuline resisitentie?

Ik zou dat testen naast de pssm wat ook zeker nog kan. En als daar niks uitkomt paard op een goeie kliniek laten doorlichten. Maar ook zeker laten afvallen dit is niet gezond.

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-21 14:10

Spenk schreef:
Ik denk dat het flinke overgewicht ook wel mee kan spelen daarvan worden ze enorm hard in de spieren. Heb je ook al getest op zaken als insuline resisitentie?

Ik zou dat testen naast de pssm wat ook zeker nog kan. En als daar niks uitkomt paard op een goeie kliniek laten doorlichten. Maar ook zeker laten afvallen dit is niet gezond.



Flink overgewicht :')
Het valt echt wel mee, ze is wat te zwaar, dat klopt. Volgens de DA moet ze inderdaad wat afvallen, maar overdrijven is ook een kunst.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Ten einde raad... wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 14:17

Ik heb even teruggelezen, en zie dat het onrustige beeld inderdaad. Ik lees ook irritatie. En dat het geen kissing spines was.
Dat is een voordeel, want spieren en banden kan je eenvoudiger aanpakken.

Ik vind ook dat het paard flink overgewicht heeft. Niet 'een beetje', sterker nog. Al dat gewicht lijkt me zeer in het nadeel van dit probleem.

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-21 14:19

Kelly_ann schreef:
Ik heb even teruggelezen, en zie dat het onrustige beeld inderdaad. Ik lees ook irritatie. En dat het geen kissing spines was.
Dat is een voordeel, want spieren en banden kan je eenvoudiger aanpakken.

Ik vind ook dat het paard flink overgewicht heeft. Niet 'een beetje', sterker nog. Al dat gewicht lijkt me zeer in het nadeel van dit probleem.


Dan denk ik echt dat de filmpjes vertekenen. Ze heeft geen dikke spek manenkam of een dikke laag onder haar huid.
Als ik haar bekijk vergeleken met 9 van de 10 andere tinkers, zie ik echt geen flink overgewicht.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 14:24

Galoppeert ze rechtsom liever overkruist? Röntgenfoto van de rug was "wat onrustig" niet echt een duidelijke en misschien te makkelijk gestelde "diagnose".

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-21 14:26

Tessebes schreef:
Galoppeert ze rechtsom liever overkruist? Röntgenfoto van de rug was "wat onrustig" niet echt een duidelijke en misschien te makkelijk gestelde "diagnose".


Nee ze galoppeert zowel linksom als rechtsom nooit verkeerd aan of overkruist.

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 14:37

Minoes schreef:
Kelly_ann schreef:
Ik heb even teruggelezen, en zie dat het onrustige beeld inderdaad. Ik lees ook irritatie. En dat het geen kissing spines was.
Dat is een voordeel, want spieren en banden kan je eenvoudiger aanpakken.

Ik vind ook dat het paard flink overgewicht heeft. Niet 'een beetje', sterker nog. Al dat gewicht lijkt me zeer in het nadeel van dit probleem.


Dan denk ik echt dat de filmpjes vertekenen. Ze heeft geen dikke spek manenkam of een dikke laag onder haar huid.
Als ik haar bekijk vergeleken met 9 van de 10 andere tinkers, zie ik echt geen flink overgewicht.

Tja als je bedenkt dat ontzettend veel tinkers (en andere koudbloeden) chronisch overgewicht hebben.... Ze is echt véél te rond.

Icecrystal

Berichten: 3489
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Spaarndam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 14:51

[quote="Minoes"
@icecrystal, wat ontzettend erg! Is er bekend hoe ze deze gaten kon krijgen? Is dit een bepaalde aandoening?[/quote]

Nee, het kan door een trauma komen maar kan ook genetisch bepaald zijn. Ik moest echt aandringen op een echografie in de rug omdat ze in de kliniek geloven dat rugproblemen altijd secundair zijn. De arts bij de scan was echt verbaast over hoe slecht haar rug banden waren terwijl ze klinisch en röntgen gewoon goedgekeurd zou worden voor de sport. Ice haar klachten leken echt precies op de klachten die jouw tinker nu heeft. Ik was in Utrecht volgens mij rond de €350 kwijt voor het onderzoek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 15:12

Minoes schreef:
Kelly_ann schreef:
Ik heb even teruggelezen, en zie dat het onrustige beeld inderdaad. Ik lees ook irritatie. En dat het geen kissing spines was.
Dat is een voordeel, want spieren en banden kan je eenvoudiger aanpakken.

Ik vind ook dat het paard flink overgewicht heeft. Niet 'een beetje', sterker nog. Al dat gewicht lijkt me zeer in het nadeel van dit probleem.


Dan denk ik echt dat de filmpjes vertekenen. Ze heeft geen dikke spek manenkam of een dikke laag onder haar huid.
Als ik haar bekijk vergeleken met 9 van de 10 andere tinkers, zie ik echt geen flink overgewicht.


Jou grai merrie is echt nog een pak zwaarder dan mijn cob merrie die op gewicht staat. Zij heeft wel degelijk flink overgewicht. Wat krijgt ze van voeding nu?

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Re: Ten einde raad... wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-21 17:57

Ze is te zwaar, nogmaals, dat weet ik. :+ Ik ga niet in discussie over hoeveel te zwaar ze is, dan mag je haar eerst in het echt komen bewonderen. :D

Ze krijgt vrijwel niets waar ze dik van kan worden qua voer.
Ik ga kijken of ik wat meer kan gaan wandelen met haar zodat ze toch wat gewicht verliest, zonder haar op een volte aan de longeerlijn te hoeven belasten.

nicolanca
Berichten: 934
Geregistreerd: 20-07-07

Re: Ten einde raad... wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 18:28

Je begon met “ op eieren lopen “. Is er al gedacht aan chronische hoefbevangenheid? Zijn er foto’s gemaakt van de hoeven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 18:35

Minoes schreef:
Ze is te zwaar, nogmaals, dat weet ik. :+ Ik ga niet in discussie over hoeveel te zwaar ze is, dan mag je haar eerst in het echt komen bewonderen. :D

Ze krijgt vrijwel niets waar ze dik van kan worden qua voer.
Ik ga kijken of ik wat meer kan gaan wandelen met haar zodat ze toch wat gewicht verliest, zonder haar op een volte aan de longeerlijn te hoeven belasten.


Nou ja, dit is geen antwoord... Hooi, kuil, voordroog. Welk merk brok, hoeveel, bijkomende zaken zoals wortels ed?

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-21 18:59

Moestuin schreef:
Minoes schreef:
Ze is te zwaar, nogmaals, dat weet ik. :+ Ik ga niet in discussie over hoeveel te zwaar ze is, dan mag je haar eerst in het echt komen bewonderen. :D

Ze krijgt vrijwel niets waar ze dik van kan worden qua voer.
Ik ga kijken of ik wat meer kan gaan wandelen met haar zodat ze toch wat gewicht verliest, zonder haar op een volte aan de longeerlijn te hoeven belasten.


Nou ja, dit is geen antwoord... Hooi, kuil, voordroog. Welk merk brok, hoeveel, bijkomende zaken zoals wortels ed?


Staat in de OP.

Qua hoeveelheden:
Dus 1 handje hartog digest ochtend en avond, aanbevolen hoeveelheid van pavo vital of marstall force (ik wissel af), + de supplementen.
Ze krijgt onverpakt hooi in een slowfeeder op stal, overdag staat ze in de wei, hier wordt niet bijgevoerd.
Ze krijgt geen snoepjes of wortels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 19:03

Heel fijn, maar daar staan geen hoeveelheden bij. Zeker bij een tinker kan dit snel voor hoef of spierbevangenheid zorgen. Het kan zijn dat zij van heel veel kleine dingen last heeft en dit samen 1 groter probleem wordt.

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 19:04

Voor mijn gevoel loopt je paard bij een handelaar na 2 weken de sterren van de hemel.
Als ik eigenaar zou zijn: 1 dierenarts, nee. 2. Ontstekingremmer en pijnstiller 1 week. 3. 2 maanden 24/7 op de weide. 4. 2 weken lang, 6 dagen per week gedurende 30 minuten longeren met elastiek. 5. Als dan paard daarna niet simpel Lang en laag wil lopen, inladen naar handelaar brengen. 6. Loopt goed, zorg dat ie Lang en laag blijft lopen, desnoods elastiek eraan tijdens rijden, bijvoorbeeld: aan singel tussen de benen door en achter de oren langs.

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-21 19:26

nicolanca schreef:
Je begon met “ op eieren lopen “. Is er al gedacht aan chronische hoefbevangenheid? Zijn er foto’s gemaakt van de hoeven?


Nee dit hebben we niet gedaan. Ze loopt op de harde volte prima op alle vier de benen, op het zachte loopt ze minder lekker.

+ volgens 2 hoefsmeden heeft ze super goede voeten. Tekenen van hoefbevangenheid zijn hierin niet te zien.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 19:36

Dat het paard in overconditie is, lijkt me niet zo relevant. Ze heeft er aanleg voor en wordt niet getraind. Het is niet haar overgewicht wat haar belemmerd in haar beweging, al hoewel het natuurlijk ook niet meehelpt. Hoefbevangenheid herken ik er ook niet in.

Ik zet nog steeds in op een rectale scan. Ik begrijp ook niet dat die 2e dierenarts na zo'n vage diagnose direct mesotherapie toepast ipv verder onderzoek te doen. Nu zit je al maanden te tobben zonder gedegen onderzoek.

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-21 19:55

Tessebes schreef:
Dat het paard in overconditie is, lijkt me niet zo relevant. Ze heeft er aanleg voor en wordt niet getraind. Het is niet haar overgewicht wat haar belemmerd in haar beweging, al hoewel het natuurlijk ook niet meehelpt. Hoefbevangenheid herken ik er ook niet in.

Ik zet nog steeds in op een rectale scan. Ik begrijp ook niet dat die 2e dierenarts na zo'n vage diagnose direct mesotherapie toepast ipv verder onderzoek te doen. Nu zit je al maanden te tobben zonder gedegen onderzoek.


Als blijkt dat ze geen pssm ga ik gelijk je advies opvolgen. Ik kan me hier helemaal in vinden. :j

nicolanca
Berichten: 934
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 08:07

Minoes schreef:
nicolanca schreef:
Je begon met “ op eieren lopen “. Is er al gedacht aan chronische hoefbevangenheid? Zijn er foto’s gemaakt van de hoeven?


Nee dit hebben we niet gedaan. Ze loopt op de harde volte prima op alle vier de benen, op het zachte loopt ze minder lekker.

+ volgens 2 hoefsmeden heeft ze super goede voeten. Tekenen van hoefbevangenheid zijn hierin niet te zien.


O.k. Ik had niet goed gelezen dat ze juist op het zachte niet lekker liep. Heel veel succes bij je zoektocht naar wat er aan de hand is.

ElskaIsland
Berichten: 388
Geregistreerd: 04-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 09:52

Qua hoeveelheden:
Dus 1 handje hartog digest ochtend en avond, aanbevolen hoeveelheid van pavo vital of marstall force (ik wissel af), + de supplementen.
Ze krijgt onverpakt hooi in een slowfeeder op stal, overdag staat ze in de wei, hier wordt niet bijgevoerd.
Ze krijgt geen snoepjes of wortels.[/quote]

Ik zou van de pavo vital gaan en naar zo laag mogelijk in suiker en zetmeel gaan. Mijn pony was ook te zwaar en kreupel/onregelmatig zonder reden, plus hele strakke spieren. Getest op pssm1 en 2, insuline resistentie en si echo. Benen op de foto; alles goed. Ik heb haar verhuisd naar paddock paradise, niet meer op gras (zitten ook veel suikers in!!), onbeperkt goed hooi, vital bix nutrimash en balancer suiker- en zetmeel arm. Ze gaat super nu! Afgevallen door de vrije beweging. En de spieren voelen super. Ik wil alleen aangeven dat management van huisvesting/voeding heel veel kan doen. Maar zeker als je paard gevoelig is voor suikers.

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 10:03

frisian_love schreef:
Zijn de benen ook op de foto geweest?
Wij hebben een pony gehad die ook steeds vage klachten had.
Wel zuiver, maar steeds vast ... elke 3 maanden osteopaat nodig.
Veel staken/bokken.
Ook wij dachten aan bovenlijn/hals.
Na 4 jaar zoeken bleek hij hoefkatrolontsteking stadium 4 te hebben |(

Dit heb ik jammer genoeg ook meegemaakt. Zelfde verhaal van frisian_lover. Paard is vorig jaar ingeslapen.

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-21 10:44

ElskaIsland schreef:
Ik zou van de pavo vital gaan en naar zo laag mogelijk in suiker en zetmeel gaan. Mijn pony was ook te zwaar en kreupel/onregelmatig zonder reden, plus hele strakke spieren. Getest op pssm1 en 2, insuline resistentie en si echo. Benen op de foto; alles goed. Ik heb haar verhuisd naar paddock paradise, niet meer op gras (zitten ook veel suikers in!!), onbeperkt goed hooi, vital bix nutrimash en balancer suiker- en zetmeel arm. Ze gaat super nu! Afgevallen door de vrije beweging. En de spieren voelen super. Ik wil alleen aangeven dat management van huisvesting/voeding heel veel kan doen. Maar zeker als je paard gevoelig is voor suikers.


Wat fijn dat jouw paard hierdoor is opgeknapt!

Je advies over de pavo vital klopt alleen niet, dit is een balancer. Hier zit al minder suiker in dan in de nutrimash van vitalbix.

Ik ben me al aan het oriënteren voor paddock paradises in mijn omgeving. Maar overal komen ze nog steeds op het gras en/of is er heel veel blubber..