[VOLG]Vage klachten merrie, vaak plassen, cyste?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SaraViavia

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

[VOLG]Vage klachten merrie, vaak plassen, cyste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-20 12:29

Hi allemaal,

Ik open dit topic niet voor medisch advies of iets dergelijks, maar wel voor ervaringen of ideeën. Ik heb wat sidenotes toegevoegd, omdat juist die sidenotes het verhaal zo vaag maken.

Sinds een tijdje vertoont mijn merrie een aantal aparte klachten. Tijdens het rijden lijkt zowel het mesten als het plassen lastiger te gaan. Ze gaat soms wel vijf keer achter elkaar in de plashouding staan (voorbenen voor elkaar, achterbenen wijd uit elkaar, staart omhoog, rug bol) en dan komt er niks of een beetje.

Omdat ik in de zomer nog dacht dat het hengstigheid-gerelateerde klachten waren (en aangezien mevrouw niet de meest makkelijke pony is) heb ik haar eerst op Nerve Control gezet. Dit maakte geen verschil.

In oktober ben ik met haar naar de kliniek geweest. Ze hebben haar opgevoeld en een echo gemaakt. DA zei dat er een cyste op de eierstok te zien was, maar in het gerapporteerde dossier stond hier wel een vraagteken achter.. Hij stelde voor om het een tijdje aan te kijken of het vanzelf weer zou verdwijnen, maar omdat ik het zelf ook al een tijdje aangekeken had wilde ik dat er nu wat aan gedaan werd en dus is ze 14 dagen op de Regumate gezet en daarna hengstig gespoten. Dit zou er voor moeten zorgen dat die cyste verdwijnt. Binnen twee weken na het hengstig spuiten zou het goed moeten zijn, maar dat is dus niet het geval.

Er is trouwens bij dit dierenartsbezoek ook bloedonderzoek (incl. algemeen, spier, lever, nier, bloedbeeld) gedaan en alle waardes waren perfect.

Sidenote: Op stal en in de wei is ze vrolijk en als ze dan plast of mest is het gewoon normaal.
Sidenote: Als ze in de bak achter een andere pony aan mag lopen dan zijn de klachten minimaal. Het is dus vooral als ze zelf het werk moet doen. Hetzelfde geldt als ik haar aan de longeerlijn doe met een ruitertje erop. Ook dan loopt ze ineens veel beter door.
Sidenote: Er zitten ook stukken tussen dat ze een half uur lang de sterren van de hemel loopt, mooi in de ontspanning, neusje over de grond etc.
Sidenote: Het is wel echt een merrie-merrie. Als ze ergens geen zin in heeft doet ze het ook niet. En als ze iets leuk vindt gaat ze er helemaal voor. Het lijkt dus soms bijna dat ze het gebruikt als smoes, maar ik kan me niet voorstellen dat ze zó erg is.

Extra info: de merrie heeft in 2017 een inwendige bloeding gehad tijdens haar dracht. Dit was iets wat redelijk acuut opkwam en waar weinig klachten aan vooraf gingen. Wonder boven wonder zijn zowel zij als het ongeboren veulen er bovenop gekomen, maar op moment dat het gebeurde zat de hele merrie van binnen vol met bloed en werd er een bloedbal ter grote van een appel gevonden bij haar eierstok. Na 3 weken opname bij de Lingehoeve mocht ze weer mee naar huis.

Gister heb ik weer een filmpje naar de DA gestuurd dat ze tijdens het rijden 2x achter elkaar in de plashouding gestaan, terwijl ze één minuut daarvoor had geplast. Ik heb hier tot op heden nog geen reactie op.

Zijn hier bokkers die soortgelijke klachten hebben gehad bij hun merrie? Of ervaringen met bijvoorbeeld het laten verwijderen van de eierstok?
Laatst bijgewerkt door C_arola op 23-01-21 00:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Volg topic van gemaakt op verzoek van TS

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Re: Vage klachten merrie, vaak plassen, cyste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 12:58

Zou er niet ergens een zenuw bekneld kunnen zitten, waar jij 'op gaat zitten' tijdens het rijden, bedoel ik?

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Vage klachten merrie, vaak plassen, cyste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 13:07

Zijn haar nieren goed? Ik heb dit ooit gehad heel lang geleden bij mijn paard,in de plashouding staan en er kwam niets.De dierenarts is toen 2x geweest om hem per infuus te laten plassen.Daarna nooit meer last gehad.Vermoedelijk soort nierkoliek

SaraViavia

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-20 13:17

geerke schreef:
Zijn haar nieren goed? Ik heb dit ooit gehad heel lang geleden bij mijn paard,in de plashouding staan en er kwam niets.De dierenarts is toen 2x geweest om hem per infuus te laten plassen.Daarna nooit meer last gehad.Vermoedelijk soort nierkoliek


Bij bloedonderzoek zijn de nieren meegenomen, dus ik neem aan dat als die waardes goed waren dat dat betekent dat het goed is? Of kan het dan alsnog mis zijn?

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Vage klachten merrie, vaak plassen, cyste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 14:40

Ik weet niet of niergruis/steentje in het bloed te zien is.Wel in de urine.
Heb je dat weleens laten nakijken?

Little_Gift
Berichten: 1779
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Re: Vage klachten merrie, vaak plassen, cyste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 18:12

Cushing?

poown
Berichten: 271
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 18:20

Een eierstoktumor. Vaak zitten hier ook een holte of meerdere holtes met vocht in (cyste) Een ervaren dierenarts kan dit wel voelen en zien op de scan. Is te opereren overigens. Bij mij op het werk hebben we er wel een aantal per jaar die door de chirurg verwijderd worden (via de flank).

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 18:32

SaraViavia schreef:
Hi allemaal,

*knip*
Sidenote: Het is wel echt een merrie-merrie. Als ze ergens geen zin in heeft doet ze het ook niet. En als ze iets leuk vindt gaat ze er helemaal voor. Het lijkt dus soms bijna dat ze het gebruikt als smoes, maar ik kan me niet voorstellen dat ze zó erg is.
*knip*

Ja, dat kàn. Ik heb zo'n taart gehad. Die deed wat anders maar wel met precies hetzelfde doel: niet aan het werk. Paarden pesten niet?? Laat-me-niet-lachen, ik ken er diverse en sommige gaan heel ver.....

Maar, dat wil niet zeggen dat dat het enige probleem is en ik zou toch echt heel goed uit laten zoeken dat het van binnen allemaal wel klopt en correct functioneert. Het is waarschijnlijker dat daar de oorzaak zit.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 21:45

SaraViavia schreef:
geerke schreef:
Zijn haar nieren goed? Ik heb dit ooit gehad heel lang geleden bij mijn paard,in de plashouding staan en er kwam niets.De dierenarts is toen 2x geweest om hem per infuus te laten plassen.Daarna nooit meer last gehad.Vermoedelijk soort nierkoliek


Bij bloedonderzoek zijn de nieren meegenomen, dus ik neem aan dat als die waardes goed waren dat dat betekent dat het goed is? Of kan het dan alsnog mis zijn?


Als de bloedwaarden van de nieren slecht zouden zijn ben je al ver heen met de nieren dus dat zegt niks er kan idd iets zijn met de nierwerking.
Paard kan zo gaan staan omdat ze tijdens het werken licht verzuurd raakt zeg maar tegen spierbevangen aan.

Bij nierengruis of steentjes kunnen ze ook in een heel uitgerekte stand gaan staan alsof ze zich moeten uitrekken of plassen.

Vang de urine eens op in een witte emmer, de middstream is het beste, dat ff laten staan en dan voorzichtig afgieten. Bij gruis zie je een soort van fijne zand in de emmer.Voelt aan als fijne zand tussen de vingers. Urine kan troebel zijn maar hoeft niet perse.
Ook kun je zelf dmv urinestick's voor dieren de urine testen op afwijkingen.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 21:47

Zo ziet blaasgruis uit in een emmer.

Afbeelding

SaraViavia

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Re: Vage klachten merrie, vaak plassen, cyste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-21 23:05

Interessant @Funnyhorses. Dat is natuurlijk altijd te proberen. Nooit van gehoord dat je dat zo kon ontdekken, dus goed om te zien.

Dierenarts heeft inmiddels op het filmpje gereageerd dat we nog maar eens opnieuw naar de eierstok moeten gaan kijken.

Maar vandaag mocht ze weer achter een andere pony aan lopen tijdens het rijden (omdat er een beginnertje op haar reed) en toen was het weer probleemloos. Niet gestopt, niet in de plashouding gaan staan. Op dat soort momenten denk ik dus wel echt dat het eigenwijsheid is.

En begrijp me niet verkeerd, ik heb financieel heel veel voor mijn pony's en paarden over (deze merrie heeft me al eerder meer aan dierenartskosten gekost dan wat ze realistisch gezien waard is ivm een kliniekopname van 3 weken), maar je bent zo €1500 of meer kwijt als je wat onderzoekjes laat doen en als dan blijkt dat het iets tussen haar oren is.. Anderzijds wil ik die conclusie natuurlijk ook niet zelf trekken, dus ik ga denk ik voor een nieuwe echo van die eierstok...

tirzasarah10

Berichten: 1831
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Re: Vage klachten merrie, vaak plassen, cyste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 23:22

Last van haar SI of bekken? Mijn paard doet afentoe ook vrij gek maar die toont hengstig als oversprong gedrag. Daarbij heeft ze ook si problemen

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Re: Vage klachten merrie, vaak plassen, cyste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 00:36

Aanstellerij is het niet ts geloof me.
Urine opvangen en bekijken kost je niks maar je kunt er veel uit opmaken, bijv. geur, kleur, dikte, gruis.
Dat geeft vaak weer een nieuwe denkrichting en dan met name richting voeding.

SaraViavia

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Re: Vage klachten merrie, vaak plassen, cyste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 12:14

Vrijdag liep ze super, geen enkele keer gestopt, lekker ontspannen met neusje naar de grond. Zaterdag wilde ze niet meer lopen. Ook niet achter andere pony's aan (wat ze normaal dan nog wel wil)
En gister in de wei is ze weer vrolijk, speels, rennen en gek doen..

Morgen weer naar de kliniek, fingers crossed. Hoop dat ze wel iéts vinden, maar iets onschuldigs dan!

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Re: Vage klachten merrie, vaak plassen, cyste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 12:22

Zo ging dat bij de mijne ook en daar lag/lugt het probleem in de nieren ondanks dat op nierecho en blaasscopie niks te vinden was(gelukkig)

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Re: Vage klachten merrie, vaak plassen, cyste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 12:25

Niergruis kan heel pijnlijk zijn, die plashouding is niet om te plassen maar een soort van nierkoliek. Althans zo was het bij de mijne.

SaraViavia

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Re: Vage klachten merrie, vaak plassen, cyste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-21 14:23

Zojuist weer echo gemaakt. Cyste van maarliefst 6 cm zit er (nog). DA gaat in gesprek met specialst. Optie is om in Utrecht operatief de hele eierstok te laten verwijderen. DA gaat overleggen of er wellicht ook een iets eenvoudigere manier is om die cyste eruit te krijgen..

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 14:53

SaraViavia schreef:
Zojuist weer echo gemaakt. Cyste van maarliefst 6 cm zit er (nog). DA gaat in gesprek met specialst. Optie is om in Utrecht operatief de hele eierstok te laten verwijderen. DA gaat overleggen of er wellicht ook een iets eenvoudigere manier is om die cyste eruit te krijgen..

Kijk, daar komt de aap dus uit de mouw :j

Wellicht kan het ook via de lies met een kijkoperatie maar dat is afhankelijk van de situatie. Ik zou daar wel even expliciet naar vragen omdat het veel minder belastend voor het paard is.

SaraViavia

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Re: Vage klachten merrie, vaak plassen, cyste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-21 15:08

Ja precies, een echte operatie schijnt ook gigantisch duur te zijn + hele lange hersteltijd. Hoop dat we snel meer horen. Ze heeft trouwens alleen last tijdens het rijden, dus op stal en in de wei heeft ze in principe geen pijn. Dat is wel een fijn idee om te weten!

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 15:16

Bij mijn weten, kan een eierstok gewoon staand d.m.v. laperoscopie verwijderd worden.

SaraViavia

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Re: Vage klachten merrie, vaak plassen, cyste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-21 11:27

Kreeg vanochtend een bericht van dierenarts dat ik over een operatie na moest gaan denken, omdat wat we tot nu toe hebben geprobeerd zonder resultaat is geweest. Vanmiddag hebben we telefonisch contact over hoe en wat verder..

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 11:40

SaraViavia schreef:
Kreeg vanochtend een bericht van dierenarts dat ik over een operatie na moest gaan denken, omdat wat we tot nu toe hebben geprobeerd zonder resultaat is geweest. Vanmiddag hebben we telefonisch contact over hoe en wat verder..

Zaag 'm door :D

Even een paar tips voor je:
Welke mogelijkheden zijn er?
Wat is de impact en de risico's van de verschillende opties?
Op welke termijn kan het gedaan worden?
Wat zijn de kosten (en hoe is dat opgebouwd; wat kost wat?)


Iemand aanvullingen? Quote dit lijstje, dan heeft TS een lijstje om bij de hand te hebben.
Als je het moet onthouden, vergeet je de helft.

SaraViavia

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-21 11:46

ikke schreef:
SaraViavia schreef:
Kreeg vanochtend een bericht van dierenarts dat ik over een operatie na moest gaan denken, omdat wat we tot nu toe hebben geprobeerd zonder resultaat is geweest. Vanmiddag hebben we telefonisch contact over hoe en wat verder..

Zaag 'm door :D

Even een paar tips voor je:
Welke mogelijkheden zijn er?
Wat is de impact en de risico's van de verschillende opties?
Op welke termijn kan het gedaan worden?
Wat zijn de kosten (en hoe is dat opgebouwd; wat kost wat?)


Iemand aanvullingen? Quote dit lijstje, dan heeft TS een lijstje om bij de hand te hebben.
Als je het moet onthouden, vergeet je de helft.


Thanks, dat is lief! Ik schrijf ze inderdaad even op!

(Even ter zijde: in 2017 is dezelfde merrie dus bijna overleden omdat ze een bloeding had bij de eierstok. Ze twijfelden toen tussen opereren of bloedstollers gegeven. Beide met risico dat het niet goed zou komen en toen hebben ze dus voor de "eenvoudige" manier gekozen en bloedstollers gegeven. Na 3 weken opname op de kliniek is dit goedgekomen, maar de exacte oorzaak is dus nooit meer vastgesteld.

Mijn dierenarts nu (andere dierenarts dan degene waar ze 3 weken is opgenomen, maar hij kent wel het hele verhaal) zegt dat deze cyste compleet los staat van die bloeding toen. Mij lijkt dat persoonlijk best toevallig, dat ze eerst een bloeding krijgt bij de eierstok en daarna weer een cyste bij de eierstok. Ik geloof hem graag hoor, maar zou er niet een verband kunnen zijn tussen die twee?)

SaraViavia

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Re: Vage klachten merrie, vaak plassen, cyste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-21 11:31

Gister met DA gebeld. Hij zei dat we zelf een kliniek mochten kiezen voor de operatie, dus hebben meteen de Lingehoeve gebeld. Daar hebben we morgenvroeg een afspraak voor een echo, zodat ze gaan kijken waar het zit en of het inderdaad te opereren is. Als we dan besluiten de operatie te laten uitvoeren zou dat eventueel vrijdag zelfs al kunnen. Wel spannend zeg

SaraViavia

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Re: Vage klachten merrie, vaak plassen, cyste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-21 14:06

Ze is opgenomen op de Lingehoeve. Bij interesse zal ik straks nog even uitgebreider updaten. Maar lang verhaal kort: het is gecompliceerd!