Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 4 [ 90 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[VOLG]Vage klachten merrie, vaak plassen, cyste?

 
Profiel   

Eerst maar eens met de pijnstilling bezig en kijken of ze dan veranderd.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-21 22:14 



 
Profiel   

SaraViavia schreef
Wildgirl schreef
T is een rare situatie TS. Even compleet in een andere hoek, kan het met de bodem te maken hebben? Volgens jouw bericht doet ze het tijdens buitenritten niet toch?
Ik zou toch opteren om die echo uit te laten voeren


We hebben trouwens vanavond ook nog heel even op het gras geprobeerd. Aan de longeerlijn, zonder zadel en met ruitertje. Maar we kregen haar echt niet meer van de plaats..

Er zijn diverse echo's gemaakt inmiddels. Tot nu toe zonder resultaat.. Ik denk zelfs bijna aan zo 'n homeopathisch arts of hoe dat heet? Iemand die "voelt" wat er meteen dier aan de hand is? Het is eigenlijk niet echt mijn straatje, we gaan altijd naar de reguliere paardenklinieken, maar ik raak bijna ten einde raad met deze merrie... Natuurlijk wacht ik nu eerst even die 14 dagen af en blijven we in contact met de Lingehoeve, maar sowieso is er na die 14 dagen nog steeds geen diagnose..

Out of the blue: zou het PSSM kunnen zijn?

Iemand hier die daar ervaring mee heeft en iets herkend??

Wat ik merkte aan mijn Quarter, die het waarschijnlijk ook had, dat hij tammer werd. Geen "streken", geen maffe acties en ook geen twinkeling in zijn ogen. Pijnstillers maakten hem weer "wakker" en achteraf, nu er meer bekend is, herken ik wel dingen dat ik denk: hij heeft PSSM1 gehad.

Misschien zit er helemaal naast, hoor, hou me te goede, maar ik probeer ook maar om je denkcirkeltje open te breken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-21 22:28 



 
Profiel   

ikke schreef
Out of the blue: zou het PSSM kunnen zijn?

Iemand hier die daar ervaring mee heeft en iets herkend??

Wat ik merkte aan mijn Quarter, die het waarschijnlijk ook had, dat hij tammer werd. Geen "streken", geen maffe acties en ook geen twinkeling in zijn ogen. Pijnstillers maakten hem weer "wakker" en achteraf, nu er meer bekend is, herken ik wel dingen dat ik denk: hij heeft PSSM1 gehad.

Misschien zit er helemaal naast, hoor, hou me te goede, maar ik probeer ook maar om je denkcirkeltje open te breken.


Helemaal geen raar idee, ik lees dit topic nu net door en dacht en gelijk aan. Ik heb een ruin gereden die PSSM bleek te hebben, ging ook steeds staan alsof hij moest plassen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-21 23:00 



 
Profiel   

Ik moest ook opeens aan pssm denken, om eerlijk te zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-21 23:27 



 
Profiel   

Bedankt voor de reacties!

Ik ken PSSM verder zelf niet goed, behalve dat je er op bokt en dergelijken natuurlijk regelmatig van hoort. Ik ga me er verder over inlezen.

Wat me wel zou verbazen is dat we het op de Lingehoeve al over een operatie van +/- €2.500 gehad en ook nog eens volkomen op goed geluk, terwijl als ik het hier hoor is de kans op PSSM realistisch..

Mocht iemand me er meer over kunnen vertellen laat me het in pb weten.

Vanavond ging ze trouwens niet per se in de plashouding staan, maar wel echt blokkeren. De vorige keren was het meestal wel echt de plashouding. Maar nogmaals, ik ken PSSM niet goed genoeg om te zeggen of ze er meerdere klachten van heeft en daarbij las ik dat PSSM veel verschillende symptomen heeft. Zeker iets om te onthouden!

Stom, ik had PSSM op mijn lijstje met vragen staan gister, maar had zoveel vragen en DA moest een operatie in dus ik heb er eigenlijk maar een paar gesteld en ben er dus 2-3 vergeten constateerde ik achteraf, maar dat kan telefonisch ook nog wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-21 23:32 



 
Profiel   

Om wat voor soort pony gaat het? Aangezien PSSM1 vooral bij bepaalde rassen voorkomt. Is overigens heel makkelijk en vrij goedkoop (paar tientjes) te testen door een paar haren op te sturen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-21 23:45 



 
Profiel   

Het gaat om een A-Welsh. Ze is 10 jaar en wordt 3-4 keer per week gereden. Ze is in het verleden (2019) een keer spierbevangen geweest trouwens. Las net wat dingen over spierstijfheid toen ik op PSSM zocht.

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-21 23:56 



 
Profiel   

Ik heb ook een paardje in training gehad die pssm1 had, en dus in plas houding ging staan. Die kon ook vanuit het niets ineens ontploffen als ware rodeo, terwijl ze juist super lief was eigenlijk. Dit deed ze ook alleen met zadel (barefoot) en bij aan galopperen of aansingelen/opstappen. Dus de druk momenten… Helaas geloofden de eigenaren niet echt in pssm1, ik moet haar maar doorpakken. Beestje had ook best overgewicht en kreeg geen speciaal dieet. Dus is ze terug naar huis gegaan, waar het gedrag erger werd (zwaardere ruiter) waarna ze te koop is gezet. Dit ging om een Tinkertje waar vermoedelijk wel scheut welsh in de voorouders zat.

Je paard gaf bij onderzoek wel felle reactie bij de mild, dus ook al is die structuur misschien toch niet zo bijzonder, is die felle reactie geen reden om in die omgeving verder te zoeken?

Pssm1 kan je testen en bij een bepaald lab kost het 60 euro en heb je binnen een week de uitslag. Het gaat via haar DNA, dus kan je zelf regelen en is icm pijnstilling oid geen probleem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-21 00:12 



 
Profiel   

Vanochtend met alleen halstertje aan de longeer gedaan, ze liep SUPER. Daarna zadeltje met losse singel, nog steeds super. Toen aangesingeld en nog steeds liep ze super. Toen het hoofdstel erbij en nog steeds liep ze super. Toen ben ik zelf even opgestapt (ben zelf te groot voor haar, maar ze liep zó lekker aan de lijn en haar vaste ruitertje was er natuurlijk niet). Drie tot vier rondjes sjouwde ze heerlijk voorwaarts de bak door. Ineens stond ze weer als een blok stil en er was GEEN beweging meer in te krijgen. Een "pirouette" links en rechts om haar eigen as heen ging nog, maar geen stap voor- of achteruit.. Nadat ze weer op stal stond ben ik begonnen met de pijnstillers. Nu dus afwachten.

Krijg trouwens echt ineens van veel mensen de tip om aan PSSM te denken... en ik ben me even gaan inlezen en ik begrijp goed dat mensen daar aan denken. De symptomen komen gedeeltelijk overeen en ik ga dit dus ook zeker bespreken met de arts en/of laten testen! Super bedankt alvast!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-21 13:08 



 
Profiel   

Hoe is het nu ts?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-21 17:45 



 
Profiel   

Bedankt voor je interesse! Vierde dag bute zonder resultaat. Ik overweeg toch een PSSM2 test. Het leek mijn eigen DA onwaarschijnlijk, maar niet onmogelijk. Lingehoeve moest ik het b op de mail zetten en tot nu toe geen antwoord. Ik ben mezelf nog even verder aan het inlezen, maar ze heeft meerdere symptomen... Heb echt met haar te doen.

Gister trouwens buitenritje gedaan en dat ging prima. Daarna even de bak in een direct blokkade. Meteen afgezadeld..

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-21 23:13 



 
Profiel   

Hmmm nog niet veel veranderd dus.
Heb je er al eens een goede chiropractor bij gehad?
Ik blijf erbij dat ik de interne zaken>koliek>plashouding]>kleine plasjes wel aan elkaar zou koppelen.
Is een scan/echo van de nieren maken geen optie?
Een pssm2 paard laat de symptomen ook bij vrije beweging zien, daarnaast zie je vaak verbetering wanneer het dier warm is.
Waarom denk jij aan pssm ts?

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-21 00:00 



 
Profiel   

Wildgirl schreef
Hmmm nog niet veel veranderd dus.
Heb je er al eens een goede chiropractor bij gehad?
Ik blijf erbij dat ik de interne zaken>koliek>plashouding]>kleine plasjes wel aan elkaar zou koppelen.
Is een scan/echo van de nieren maken geen optie?
Een pssm2 paard laat de symptomen ook bij vrije beweging zien, daarnaast zie je vaak verbetering wanneer het dier warm is.
Waarom denk jij aan pssm ts?


Nog geen chiropracter erbij gehad. Nieren waren in het bloedonderzoek OK. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet exact weet wat wel/niet op de echo is meegenomen. Er is 3x een echo van die eierstok gemaakt en daarna ook via de zijkant, volgens mij van de milt en de blaas, maar of de nieren daarbij zijn meegenomen weet ik dus niet. Wij mochten dus niet bij de onderzoeken zijn ivm Corona en de hoeveelheid informatie die je op zo'n dag krijgt in combinatie met de spanning..

Waarom PSSM? Ik kende het tot voor kort alleen van naam.. totdat hier in het topic verschillende mensen het noemden ging ik me verdiepen. Plashouding kan relateren aan PSSM, evenals chagrijnig naar andere pony's, singelnijd etc. Daarna kreeg ik van een medebokker de tip om me aan te sluiten bij Facebook PSSM forum en ik heb daar, net als hier, mijn verhaal gedaan en dan vooral de vraag hoe het kan dat ze op buitenrit wel loopt en in de bak niet. Daar kreeg ik van 2 verschillende mensen reacties dat hun PSSM paarden ook in de bak niet liepen en op buitenrit wel.. Verder zag ik op internet dat PSSM paarden vaak gaten/spieren in de achterhand of op de schouder hebben. Ze is al een keer spierbevangen geweest, laatst een keer koliek, dikke manenkam, andere blik uit de ogen en kliniek die tot nu toe niks kan vinden.. Dus vandaar mijn gedachtes..

Hierbij een foto van vanavond
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-21 20:53 



 
Profiel   

Net de manen verzameld, gegevens ingevuld etc, alles ingepakt.. morgen gaat het naar Duitsland voor een PSSM2 test... Mede door de reacties hier, dus mijn dank!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-21 21:21 



 
Profiel   

Ik ben heel benieuwd TS.
Wat als het geen pssm2 is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-21 21:45 



 
Profiel   

Wildgirl schreef
Ik ben heel benieuwd TS.
Wat als het geen pssm2 is?


Jaa ik ook! Best lang wachten 2-3 weken maar ja.

Aan de ene kant zou ik een gat in de lucht springen als het geen pssm2 is. Ik heb namelijk hier ook nog een 1,5 jarige lopen van die merrie.. Dus als zij PSSM2 heeft dan kan hij het ook hebben eventueel. Dat zou echt zuur zijn.

Aan de andere kant zou ik bijna balen als er niks uit komt, maar dat komt omdat ik dan gewoon niet weet hoe verder..

Morgen gaan we nog wel even proberen te rijden. Na 3 dagen bute was er geen verbetering, maar nu heeft ze weer 3 dagen rust gehad en morgen dus op 6 dagen bute. Ik heb zo 'n voorgevoel dat het niet gaat lukken, maar we proberen het toch (op advies DA). Als ze morgen niet loopt kan ik sowieso stoppen met de bute, want dan gaat het ook niks meer doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-21 22:10 



 
Profiel   

Je kan natuurlijk wel vast het pssm2 dieet gaan starten. Er zijn meer paarden die vrij worden getest maar wel klachten hebben. Niet alle vormen zijn al gevonden/testbaar zo lijkt het. Een diagnose op zich gaat natuurlijk niks veranderen, en gezien de klachten zou ik persoonlijk het dieet sowieso het overwegen waard vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-21 00:35 



 
Profiel   

@Caily precies, dat wil ik ook gaan doen! Thanks voor de tip!
IK wilde graag testen omdat ik las dat Px bijvoorbeeld weer ander management nodig heeft dan P2/3/4 ofzo? En omdat ik hier dus nog een jaarling heb lopen van deze merrie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-21 11:11 



 
Profiel   

Nee het kan per paard wel iets verschillen maar pssm1 en pssm2 zit klein verschil tussen, maar pssm1 doet het op een pssm2 dieet vaak ook goed. Pssm2 is eigenlijk nog wat extra. Basis is natuurlijke vitamine e met magnesium zou en eiwitten. Goede vitamine korrel. Er staan wel bestanden met precieze voorschriften in de documenten van de fb pagina.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-21 12:54 



 
Profiel   

Ik ga er dan 2 op PSSM2 dieet zetten. De merrie die nu getest wordt, maar ik heb ook nog een Fries x Tinker met enkele symptomen, maar dan in milde vorm. Wordt ook gewoon dagelijks gereden, maar nu ik dit ken ga ik er toch voor de zekerheid even voor kijken of het verschil gaat geven op dat dieet..

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-21 13:01 



 
Profiel   

Hoe is het met je welshje ts?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-21 16:23 



 
Profiel   

Bedankt dat je het vraagt. We hebben haar nu op rust gezet totdat ik de uitslag van de PSSM test binnen heb. Helaas duurt dat allemaal aardig lang. 2 weken geleden de manen opgestuurd, vorige week mailtje dat ze het hadden ontvangen en vanochtend mailtje met betaalverzoek. Als de betaling binnen is dan gaan ze hopelijk snel onderzoeken en met de uitslag komen.

Heb haar voeding ondertussen al wel wat aangepast richting een PSSM dieet (baat het niet dan schaadt het niet). In de wei zie je er niks aan. Rijden hebben we dus ook niet meer geprobeerd, maar weet 95% zeker dat dat niet gaat.

Ik hou ze denk ik op rust totdat we de uitslag hebben. Mocht ze geen PSSM hebben dan moeten we denk ik toch maar weer terug naar de Lingehoeve. Pfff.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-21 11:31 



 
Profiel   

Er lijken meer paarden te zijn met pssm symptomen maar een negatieve test. Echter reageren zij wel goed op het dieet. Waarschijnlijk zijn er nog meer vormen van pssm dan wat je nu kan testen. Misschien kan je bij negatief resultaat toch 6-10 weken het dieet volledig proberen? Hoe dan ook, hopelijk heb je snel duidelijkheid. De test schijnt ongeveer een maand te duren voor zover ik heb gehoord van meerdere mensen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-21 11:37 



 
Profiel   

Caily schreef
Er lijken meer paarden te zijn met pssm symptomen maar een negatieve test. Echter reageren zij wel goed op het dieet. Waarschijnlijk zijn er nog meer vormen van pssm dan wat je nu kan testen. Misschien kan je bij negatief resultaat toch 6-10 weken het dieet volledig proberen? Hoe dan ook, hopelijk heb je snel duidelijkheid. De test schijnt ongeveer een maand te duren voor zover ik heb gehoord van meerdere mensen.


Dankjewel! Ik heb wel de 6-panel aangevraagd dus de tot nu toe meest uitgebreide test. Hoor inderdaad ook paarden met klachten die wel negatief getest worden. Kan echt niet wachten tot de uitslag, omdat ik het nu ook gewoon echt wil weten. Duurt zo lang!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-21 11:39 



 
Profiel   

Heb je al een uitslag TS?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-21 22:48 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 4 [ 90 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen