[VOLG]Vage klachten merrie, vaak plassen, cyste?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 16:58

SaraViavia schreef:
Ze is opgenomen op de Lingehoeve. Bij interesse zal ik straks nog even uitgebreider updaten. Maar lang verhaal kort: het is gecompliceerd!

Dan wens ik je sterkte en hoop ik met je mee dat het toch goed komt.

Wildgirl

Berichten: 11663
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Vage klachten merrie, vaak plassen, cyste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 18:37

Poh ts wat een verhaal! Ik ben benieuwd wat ze bij de lingenhoeve constateerde en wat nu je plan is, goed dat je hebt doorgepakt in ieder geval!

SaraViavia

Berichten: 1797
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Re: Vage klachten merrie, vaak plassen, cyste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-21 11:21

@Wildgirl ik schrijf het wel even hier!

We kwamen daar en we hadden van tevoren dus al gezegd dat ze een cyste had en dat de eierstok er middels operatie uitgehaald moest worden (zo heeft onze dierenarts het gezegd). Dus het hele verhaal verteld in Lienden en toen gingen ze een echo maken van de eierstokken om te kijken waar het precies zat en hoe groot het was. Na een klein uur kwamen ze terug (we mochten niet mee naar binnen ivm Corona dus we moesten haar meegeven aan de artsen en zelf in de wachtruimte blijven). Toen vertelde de arts dus tot grote verbazing dat de eierstokken er eigenlijk keurig uitzagen. De rechter was wel groter dan de linker, maar niet de oorzaak van de klachten. Dat was wel even apart om te horen.

Toen dachten ze dat er misschien zand in de darmen zat dus zijn ze daar naar gaan onderzoeken. Ik hoopte eigenlijk dat dat het zou zijn, want we waren dus van een dure operatie uit gegaan en zand in de darmen is veel eenvoudiger op te lossen, dus ik kreeg echt hoop.

Maar toen kwamen ze weer terug dat de darmen er "helaas" helemaal goed uit zagen en dus gingen ze weer verder zoeken. Toen kwamen ze er dus achter dat de milt, die normaal helemaal glad aan hoort te voelen, helemaal ruw was met allemaal dingetjes erop en ze reageerde ook echt fel toen ze daar aanraakten. Met de echo konden ze er helaas niet goed bij en dus konden ze op dat moment nog geen conclusies trekken.

Het plan nu: ze is daar dus opgenomen en mag nu een aantal dagen niet eten. Zodra de hele buik dan leeg is gaan ze opnieuw een echo maken in de hoop dat er dan meer in beeld komt over die milt. Mocht dat niet lukken dan moeten we weer verder gaan kijken wat ze dan kunnen doen, maar er zit dus zeker wel iets, maar de vraag is waar en wat precies. Het is dus nog erg vaag, maar de arts zei zelf ook dat ze het heel gecompliceerd vond... Dus fingers crossed, het kan nog alle kanten op!

SaraViavia

Berichten: 1797
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Re: Vage klachten merrie, vaak plassen, cyste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-21 20:55

De kliniek heeft me net gebeld. Wat lastig dit allemaal. Ik denk dat ik even een volgtopic aan ga maken waarin ik ook om ervaringen kan vragnen.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Vage klachten merrie, vaak plassen, cyste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 21:04

Ik volg! Nogal een rollercoaster van eierstok naar mild. Weten ze al wat meer?

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 21:11

SaraViavia schreef:
De kliniek heeft me net gebeld. Wat lastig dit allemaal. Ik denk dat ik even een volgtopic aan ga maken waarin ik ook om ervaringen kan vragnen.

Je kunt hier natuurlijk gewoon een volgtopic van maken en er staat nergens dat je geen vraag mag stellen.

Wildgirl

Berichten: 11663
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Vage klachten merrie, vaak plassen, cyste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 21:18

De milt... dat lijkt me een lastige inderdaad. Veel sterkte iig TS!

SaraViavia

Berichten: 1797
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Re: Vage klachten merrie, vaak plassen, cyste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-21 21:21

Ik weet niet of ik het hier mag vragen, maar weet iemand of je een medisch topic + volgtopic in één kan maken? Zo ja, wil iemand mij daar dan een pb over sturen?

Dan kan ik vanaf nu gewoon daar in updaten met o.a. wat de arts net telefonisch heeft verteld.

SaraViavia

Berichten: 1797
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-21 21:22

ikke schreef:
SaraViavia schreef:
De kliniek heeft me net gebeld. Wat lastig dit allemaal. Ik denk dat ik even een volgtopic aan ga maken waarin ik ook om ervaringen kan vragnen.

Je kunt hier natuurlijk gewoon een volgtopic van maken en er staat nergens dat je geen vraag mag stellen.


Ah oke dankjewel!

Tyke

Berichten: 2268
Geregistreerd: 27-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 21:49

Ik ga even volgen

SaraViavia

Berichten: 1797
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-21 22:07

Oke dan wordt dit bij deze gewoon een volgtopic (als dat zo kan/mag?)

Ik ben dus net gebeld door de Lingehoeve. Ze hebben vandaag opnieuw een echo gemaakt en daar was eigenlijk niks schokkends op te zien. Dat de milt ruw aanvoelde kan ook gewoon de structuur zijn van haar milt, dus daar hadden ze nu toch weer wat minder zorgen over. Duidelijk is wel dat er iets in de buik zit, maar de vraag is wat en waar.

Lingehoeve heeft contact gehad met mijn eigen dierenarts. Mijn DA geeft aan dat hij denkt dat de klachten tóch van de cyste / eierstok komen, maar Lingehoeve geeft aan dat ze hier niet zeker van zijn.

Er is dus een optie om de eierstok met een staande operatie te laten verwijderen, maar Lingehoeve geeft aan dat er een realistische kans is dat het probleem hier niet mee is opgelost en we dus een zinloze operatie laten uitvoeren (en alsnog verder moeten gaan onderzoeken wat er dan wél is).

Een andere optie is om van onderuit de buik te opereren. Hierbij kan de eierstok ook worden verwijderd, maar kunnen ze dus ook meteen de rest van de buik bekijken of ze iets tegenkomen. Deze operatie is een stuk riskanter en gigantisch duur.

Ik weet het dus even niet. Eigenlijk moeten we nu een keuze maken wat we gaan doen, zonder dat er een diagnose is... Er is nog niet één stukje zekerheid over wat een staande, dan wel liggende operatie zou kunnen brengen.

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Vage klachten merrie, vaak plassen, cyste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 22:25

Er zal toch iets zitten, want onbelast of met lichte belasting ( klein ruitertje) geeft ze geen klachten. Is ze ook van voer veranderd? Specifiek van hooi naar kuil gegaan ?

SaraViavia

Berichten: 1797
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-21 22:35

bigone schreef:
Er zal toch iets zitten, want onbelast of met lichte belasting ( klein ruitertje) geeft ze geen klachten. Is ze ook van voer veranderd? Specifiek van hooi naar kuil gegaan ?


Nee ze is niet van voer veranderd. Ze staan bij ons aan huis en we voeren elke dag zelf. Dat weet ik dus eigenlijk wel zeker.

Op 1e kerstdag had ze wel koliek. Ik denk zelf dat dit er volledig los van staat. Het gras was koud / nat en ze eet nogal graag en snel. Ik denk dat dat toen even verkeerd gevallen is. Ze was later in de avond ook alweer aan de betere hand en heeft verder nooit koliekverschijnselen gehad..

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 22:50

bigone schreef:
Er zal toch iets zitten, want onbelast of met lichte belasting ( klein ruitertje) geeft ze geen klachten. Is ze ook van voer veranderd? Specifiek van hooi naar kuil gegaan ?

Ja, dat zal best, daar twijfel ik niet over, maar om nu "op goed geluk" te opereren zou mijn stap niet zijn, eerlijk gezegd.

Wildgirl

Berichten: 11663
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Vage klachten merrie, vaak plassen, cyste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 22:59

Ik zou ook niet op goed geluk gaan opereren én ik zou koliek,gevoeligheid milt en de symptomen die ze heeft wel aan elkaar verbinden.
Hebben ze ook aan de nieren gedacht? Bloed helemaal goed?

SaraViavia

Berichten: 1797
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-21 23:33

Wildgirl schreef:
Ik zou ook niet op goed geluk gaan opereren én ik zou koliek,gevoeligheid milt en de symptomen die ze heeft wel aan elkaar verbinden.
Hebben ze ook aan de nieren gedacht? Bloed helemaal goed?


Er is algemeen bloedonderzoek gedaan waarbij alle waarden perfect waren. Daar zijn de nieren, lever etc dus allemaal in meegenomen, maar niet specifiek op één orgaan. Lingehoeve gaf toen al wel aan dat er nog een optie was tot bloedwaarde AMH (?) testen, maar ze zei dat het een duur laboratoriumonderzoek was waarvan ze op dit moment geen noodzaak zag.

Ik ga een lijstje maken met vragen, want na het telefoontje met de arts net zijn er al weer vragen te binnen gekomen. Maandag ga ik sowieso bij haar op bezoek en hoop ik ook even rustig met de arts te kunnen praten nog..

Ik waardeer het dat iedereen zegt wat hij/zij zou doen in dezelfde situatie en iedereen mag daar zijn eigen visie op hebben. Dat iedereen om mij heen iets anders zou doen geeft ook wel aan dat er geen goed of fout is in zo'n situatie.

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 23:38

Er is ook geen goed of fout, het is helemaal bij jou om de beslissing te nemen. Ze kan blijkbaar zonder problemen bepaalde zaken doen maar net niet met jou in het zadel. Zadel ook gecheckt ? Dat er niet net iets drukt op de nier(en)?

SaraViavia

Berichten: 1797
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-21 23:49

bigone schreef:
Er is ook geen goed of fout, het is helemaal bij jou om de beslissing te nemen. Ze kan blijkbaar zonder problemen bepaalde zaken doen maar net niet met jou in het zadel. Zadel ook gecheckt ? Dat er niet net iets drukt op de nier(en)?


Dit vind ik een goede vraag. Dat is tijdens dit dierenartsproces niet gecontroleerd. Ik verwacht zelf ook niet dat dit het is, maar zeker niet verkeerd om dat maandag even na te vragen / laten kijken. En anders neem ik het zadel maandag gewoon mee naar de kliniek. Baat het niet dan schaadt het niet.

maar ze gaat écht in de plashouding staan, dus ik verwacht wel iets IN de buik eigenlijk. En laatst toen ze het weer zo erg deed heeft haar ruitertje afgezadeld en is er zonder zadel opgestapt om te kijken hoe ze dus zou reageren. Ook toen wilde ze niet lopen. Dat was de laatste keer dat ze "gereden" is.

Maar zeg nooit nooit. Zolang er geen diagnose is hou ik alle opties open!

Edit: er was op gegeven moment ook een fase dat ze in de bak vaak in plashouding ging staan, maar op buitenrit (alleen stap én achter een andere pony aan!) liep ze probleemloos. Dus ook bij een stapritje is/was er geen probleem. Het is dus echt bij inspanning / aanspanning van haar buikspieren. En mijn eigen DA verklaarde dat met het feit dat ze tijdens het bakwerk de buikspieren aanspant en daarna die cyste op de eierstok gaat drukken waardoor ze denkt dat ze moet plassen. Wat op zich logisch klinkt. Maar volgens Lingehoeve is dat dus minder waarschijnlijk.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70549
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 00:41

SaraViavia schreef:
Ik weet niet of ik het hier mag vragen, maar weet iemand of je een medisch topic + volgtopic in één kan maken? Zo ja, wil iemand mij daar dan een pb over sturen?

Dan kan ik vanaf nu gewoon daar in updaten met o.a. wat de arts net telefonisch heeft verteld.

Ik heb hier net een volg topic van gemaakt, de titel is daarvoor aangepast.

SaraViavia

Berichten: 1797
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG]Vage klachten merrie, vaak plassen, cyste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-21 22:56

Vanavond alles doorgenomen met mijn tante. Zij heeft ook al haar hele leven pony's/paarden en dus ook al veel gezien en gehoord. Ik had al een lijstje met vragen gemaakt, maar die hebben we nog verder aangevuld. Maandagochtend bel ik de Lingehoeve voor een gesprek. Ik vind de opties op dit moment nog te riskant, te duur en te vaag om een keuze te maken.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: [VOLG]Vage klachten merrie, vaak plassen, cyste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 10:33

Wat een gedoe, dus nu weten ze eigenlijk nog niet waar het vandaan komt, als ik het goed begrijp. Was het bekken/SI ook nog nagekeken tijdens de scan?

SaraViavia

Berichten: 1797
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG]Vage klachten merrie, vaak plassen, cyste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-21 00:05

Scan is (nog) niet gemaakt.
Een aantal dagen en onderzoeken verder is er helaas nog steeds geen duidelijke diagnose vastgesteld. Een zware operatie waarbij ze de hele buik van binnen kunnen bekijken vinden we in dit stadium nog te riskant, omdat ze geen idee hebben waar en waarnaar ze dan gaan zoeken. We halen haar morgen naar huis en ze komt dan 2 weken op zware pijnstillers en ontstekingsremmers. Aan de hand van hoe de klachten dan ontwikkelen met deze medicijnen gaan wij weer verder kijken.

SaraViavia

Berichten: 1797
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-21 22:59

Vanavond naar de Lingehoeve geweest om haar op te halen volgens bovenstaand plan (14 dagen pijnstillers en ontstekingsremmers). Na 6 dagen stalrust liep ze vlot en vrolijk naar de trailer en ze was super enthousiast toen we thuis kwamen en ze haar maatjes weer zag. Omdat we hadden gehoopt dat ze na 6 dagen stalrust misschien iets meer energie / adrenaline / looplust had hebben we haar vanavond nog even gereden. Op moment dat ze de bak in kwam stopte ze alweer direct. Toen ik er naast ging lopen liep ze goed, ook in draf, maar zodra ik haar losliet viel ze als een blok stil. Toen ruitertje eraf gehaald en aan de longeerlijn, ze wilde niet lopen.. Toen zadel eraf zodat alle druk er af was en opnieuw aan de longeerlijn, ze liep echt niet meer. Alsof ze blokkeert ofzo. Het is echt zó raar.
Daarna naar de stal toe achter haar beste maatje aan liep ze weer vrolijk (met ruitertje en zonder zadel). Als test ging ik nog twee rondjes draven met haar maatje en ze draafde er net zo vrolijk achteraan alsof er niks aan de hand is.. Ik begrijp er helemaal niets van. We zijn nu bijna duizend euro verder en er is nog niks uit gekomen.
Morgenvroeg beginnen we met de pijnstillers en ontstekingsremmers.

Wildgirl

Berichten: 11663
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG]Vage klachten merrie, vaak plassen, cyste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 23:02

T is een rare situatie TS. Even compleet in een andere hoek, kan het met de bodem te maken hebben? Volgens jouw bericht doet ze het tijdens buitenritten niet toch?
Ik zou toch opteren om die echo uit te laten voeren

SaraViavia

Berichten: 1797
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-21 23:10

Wildgirl schreef:
T is een rare situatie TS. Even compleet in een andere hoek, kan het met de bodem te maken hebben? Volgens jouw bericht doet ze het tijdens buitenritten niet toch?
Ik zou toch opteren om die echo uit te laten voeren


We hebben trouwens vanavond ook nog heel even op het gras geprobeerd. Aan de longeerlijn, zonder zadel en met ruitertje. Maar we kregen haar echt niet meer van de plaats..

Er zijn diverse echo's gemaakt inmiddels. Tot nu toe zonder resultaat.. Ik denk zelfs bijna aan zo 'n homeopathisch arts of hoe dat heet? Iemand die "voelt" wat er meteen dier aan de hand is? Het is eigenlijk niet echt mijn straatje, we gaan altijd naar de reguliere paardenklinieken, maar ik raak bijna ten einde raad met deze merrie... Natuurlijk wacht ik nu eerst even die 14 dagen af en blijven we in contact met de Lingehoeve, maar sowieso is er na die 14 dagen nog steeds geen diagnose..