[VOLG]Vage klachten merrie, vaak plassen, cyste?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MissJG

Berichten: 386
Geregistreerd: 28-09-16

Re: [VOLG]Vage klachten merrie, vaak plassen, cyste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 00:17

Val net binnen. Maar ben ook erg benieuwd hoe het nu is.

SaraViavia

Berichten: 1797
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-21 23:35

Sorry, wilde toevallig inloggen om te gaan updaten en zie nu per toeval jullie vragen.

Uitslag PSSM test: géén PSSM2. Enerzijds super blij natuurlijk, anderzijds wist ik echt niet meer waar ik het zoeken moest.

Ik had nog 3 dingen op mijn lijstje staan: maagzweren, kissing spines en ziekte van lyme.

Een dag na de uitslag van de PSSM test kwam ik in contact met een bedrijf die recentelijk een nieuw product op de markt heeft gebracht tegen maagzweren. Omdat zij er zo zeker van waren dat mijn pony maagzweren had hebben ze mij een emmer gesponsord onder de voorwaarde dat ik een dossier bij ging houden.

Diezelfde avond telefonisch contact met de Lingehoeve gehad. Ik heb zowel maagzweren, kissing spines als lyme voorgelegd. Ze denken geen maagzweren omdat ze wel SUPER goed eet, ze denken geen kissing spines omdat ze niet reageerde op pijnstillers en ze denken geen lyme omdat haar ziektebeeld daar niet compleet bij past. Ze zeiden dat ik die emmer tegen maagzweren sowieso kon gaan proberen, maar ze verwachten geen succes. Sterker nog, ze zeiden ook dat ze echt geen idee meer hebben waar ze het verder nog moeten zoeken. Hun enige optie is eigenlijk nog die dure en riskante operatie op goed geluk om te kijken of ze in de buik ergens wat vinden...

Pony heeft weken op rust gestaan, vandaag gingen we het maar weer eens proberen. Ze staakte eigenlijk direct. Toen ik ernaast ging lopen en haar vastpakte (ruiter zat er dus gewoon nog op) begon ze met mij mee te lopen en hebben we 2 rondjes gegalopeerd. Ik liet haar los en ze ging DIRECT op de handrem (zo erg op de handrem dat zelfs haar kundige ruitertje er bijna af viel). Toen hebben we er nog even een ander zadeltje op gelegd (al wist ik eigenlijk al dat het niet ging helpen, want zonder zadel staakt ze ook). Daarna liep ik weer naast haar, weer 2 rondjes gegalopeerd.. Ik liet haar los en weer DIRECT op de handrem + stijgeren. We zijn toen ook meteen gestopt. Daarna zag ik op het filmpje dat ze continu met haar staart zwiepte.

Afgelopen week ben ik trouwens gebeld door iemand die een cursus bij Erik Laarakkers heeft gevolgd voor het "voelen en aanmeten" van paarden. Dit is normaal niet helemaal mijn ding, maar zoals deze mevrouw zegt kan ze de hersens, rug, hormomen etc. allemaal doormeten. Ze doet dit als hobby en heeft aangeboden om kosteloos te proberen mijn pony door te meten in de hoop op diagnose of uitsluitsels. Aanstaande zaterdag gaan we dit dus maar proberen..

We zitten dus echt al maanden in deze medische molen inmiddels en er lijkt geen eind aan te komen.. Pffff.

Wildgirl

Berichten: 11663
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 18:08

Hoe gaat het nu TS?

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 21:35

Mijn paard had ook een maagzweer, terwijl ze vreet bij het leven... Dus dat zegt vrij weinig.

Ben ook wel heel benieuwd hoe het nu gaat :)

Het staartzwiepen duidt toch wel op ongemak lijkt mij

SaraViavia

Berichten: 1797
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG]Vage klachten merrie, vaak plassen, cyste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-21 20:14

Helaas niks beter. Donderdag 11 maart hadden we voor het laatst gereden, zie mijn laatste update hierboven.

Ze stond dus nog steeds op Gastro Care, een kuur van 6-10 weken tegen maagzweren en nu ongeveer aan t eind van de kuur. Vanaf 11 maart tot gister hebben we haar weer rust gegeven en gister weer voor het eerst geprobeerd. Direct blokkade. Als ik haar vasthou aan de hand loopt ze mee, draven, galoperen, springen, alles doet ze MET ruiter erop, maar zodra ik loslaat vliegt ze op de noodrem.

Trouwens.. aan de hand kunnen we een heel parcours met dr springen (50-60 cm, zo hoog als de kinderen zelf kunnen) en dan is ze DUIDELIJK aan het genieten. Ze springt een stuk hoger dan de hindernissen en is dan bijna niet te houden zo vrolijk..

Oja en we hebben er dus een holistisch arts bij gehad. Die kon dus dingen voelen en meten.. en volgens haar zat er iets in de ruggenwervel en ze stuurde me door naar Erik Laarakkers in Utrecht. Maarja.. Utrecht is hier een eind vandaan, eerste consult is €175 of €200 en dan wordt er enkel 'gemeten' en vervolgens komt er waarschijnlijk een heel behandelplan met nodig prijskaartje, de vraag OF het iets gaat werken, zo ja voor hoelang het werkt en hoevaak we naar Utrecht moeten.. dus ik weet het echt niet. Ben radeloos met haar.

Cookie2222

Berichten: 844
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 21:01

Wat zuur TS. Ik hoop dat ze snel iets vinden en kunnen oplossen.

Om nog iets aan je lijstje toe te voegen of aan te denken...
vriendin van mijn zusje haar haflinger (ruin dan wel) deed dit ook, tijdens rijden stoppen en in plashouding gaan staan, maar dan niet plassen. Uiteindelijk ook vanuit draf en ook niet meer vooruit te krijgen. Deze had uiteindelijk iets in het SI gewricht. Wat via een rectale echo is gediagnosticeerd. Ze hebben geloof ik nog een poging gedaan om in te spuiten maar dat hielp helaas niet.
Misschien zouden rug, bekken/SI onderzoeken nog iets zijn om te overleggen met je dierenarts(en).
Mensen met si problemen hebben ook problemen met urineren... dus het zou nog niet zo’n gekke combinatie zijn

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [VOLG]Vage klachten merrie, vaak plassen, cyste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 01:35

Wat rot dat het nog niet echt beter gaat en je ook geen duidelijkheid hebt, frustrerend.

Zoals je het nu beschrijft gaan mijn trainers handen wel jeuken om met dit probleem aan de slag te gaan, het lijkt haast mentaal. Maar als een holistisch arts dan zegt het zit in de rug denk ik vooral, heel hard afblijven en ook niet met iemand ernaast bezig gaan :o

SaraViavia

Berichten: 1797
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG]Vage klachten merrie, vaak plassen, cyste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-21 10:11

@Cookie2222 ja SI gewricht heb ik inderdaad ook aan gedacht. De klachten begonnen inderdaad ook echt met het halthouden en in de plashouding staan, maar inmiddels is die plashouding niet meer aan de orde. Ze blokkeert dus wel volledig (toen ik dit topic aanmaakte was het nog veel minder erg), maar ze gaat niet meer in de plashouding staan. Daar begon het wel mee, maar dat is dus gedurende de klachtenperiode veranderd....

@Cailey klopt het is zeker frustrerend. We gaan ook echt niet "met haar bezig" maar elke keer dat je weer iets nieuws probeert (in dit geval die kuur tegen maagzweren + 3 weken rust) zul je toch moeten kijken of het resultaat geeft. En tot nu toe helaas elke keer met een paar minuten weer moeten afzadelen. We forceren echt niets en laten haar zeker niet rijden als ze aangeeft dat ze ongemak voelt.

We gaan er trouwens nu een osteopaat bij halen nog. Rugproblemen o.i.d. stond wat lager op het lijstje omdat ze dan volgens de Lingehoeve (anders) op de pijnstilling had moeten reageren, maar omdat geen een paard en geen een medische situatie hetzelfde is ga ik dat nog een kans geven. En inderdaad zit er wellicht ook een gedeelte aan psychische klachten bij als gevolg van pijn ergens. De osteopaat is denk ik wel één van de laatste dingen die we nog gaan ondernemen nu...

SaraViavia

Berichten: 1797
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-21 08:46

Na 5 weken wachten op een goed aangeschreven osteopaat heeft deze toch geen tijd.

Ik zoek dus nu een nieuwe goede osteopaat omgeving Arnhem Nijmegen. Krijg al verschillende suggesties via Facebook.

Anderen adviseren me de merrie een half jaar t land op te gooien als in "baat het niet dan schaadt het niet". En ik sta er zeker open voor, maar heb niet het gevoel dat dat gaat helpen.

We geven haar trouwens beweging in de vorm van wandelen, longeren en vrij springen. Dit alles vindt ze leuk, is enthousiast en geen verschil ten opzichte van 1 jaar geleden. Alleen het rijden is ronduit onmogelijk.

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 08:58

Het klinkt misschien stom. Op de manege hadden we een pony (ruin) die te pas en te onpas ging stilstaan om te mesten of plassen, dan kwam er niets of 1 mestbal maar je gaat toch wachten op dat moment. Hij haakte dan volgende ronde pas aan. In de wei was hij wel vriendjes met mijn ruin. Mijn ruin en hij deden op een gegeven moment om de beurt 1 mestbal neerleggen in de hoek. Oftewel dominantie? En tevens werkweigering. De manege pony had wel last van zijn rug.

Nu thuis doet mijn ruin het niet meer. Hij mest af en toe een grote hoop en moet ook wel eens plassen maar het hele gedrag van daar is weg. Hij is wel slim en zal prima het gedrag van zijn vriend afgekeken kunnen hebben en dan een beetje mannelijkheid erbij.

Zou er een reden kunnen zijn buiten ongemak om voor jou merrie om het te doen, gezien je al heel wat tips hebt gekregen en dingen hebt gedaan? Misschien kun je dan leren dat een bepaalde plek gerelateerd mag worden aan rust? Bijvoorbeeld bij een pion op commando stilstaan en even bijkomen, nadenken, ontspannen etc. Dus verleg het probleem naar iets wat jou wel past. En eerst is het elke ronde pauze, daarna steeds wat minder vaak tot je na elke oefening die super ging het commando kan geven en rust op de plek.

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG]Vage klachten merrie, vaak plassen, cyste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 09:29

Is het niet aangeleerd gedrag. Als ze met ruiter en jou ernaast wel loopt en zonder jou er naast niet.
Zijn er in haar verdere leven ook problemen of enkel met de ruiter er op in de bak?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: [VOLG]Vage klachten merrie, vaak plassen, cyste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 10:34

Ik ben bij smdc geweest, ik vind de manueel therapeut daar erg goed. Ook in het opsporen van blokkades/blessures. Wat ik bij jou wel apart vindt, als dat ze los alles met plezier doet. Mijn merrie wilde echt niks meer.

SaraViavia

Berichten: 1797
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-21 14:46

belle_boef schreef:
Is het niet aangeleerd gedrag. Als ze met ruiter en jou ernaast wel loopt en zonder jou er naast niet.
Zijn er in haar verdere leven ook problemen of enkel met de ruiter er op in de bak?


Dat denken wij ook wel eens. Het is nogal een pony met karakter. Maar ook met strenge(re) ruiter die haar echt heeft aangepakt is rijden onmogelijk. Je kan doen en laten wat je wil, maar ze zet geen stap voor- of achteruit. Ook niet aan de longeerlijn of met de longeerlijn erachter. Je wil je pony natuurlijk ook niet forceren. Maar het is heel lastig want het lijkt inderdaad bijna aangewend!

SaraViavia

Berichten: 1797
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG]Vage klachten merrie, vaak plassen, cyste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-21 15:03

Woensdagochtend komt er een chiropracter.. Ben zo benieuwd of ze iets kan doen of vinden!

En woensdagavond breng ik de merrie naar mijn vriend. Ze gaat dan even een paar weken naar een andere omgeving, veel op de wei, rust, niet dagelijks kinderen in de buurt, gewoon even back to the basics en hopelijk een soort "mind reset".

Wildgirl

Berichten: 11663
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG]Vage klachten merrie, vaak plassen, cyste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 19:31

Ik hoop zo dat het gaat helpen ts, niets aan zo