Pony doet opeens heel schrikachtig en agressief

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TisMO
Berichten: 121
Geregistreerd: 02-01-21

Pony doet opeens heel schrikachtig en agressief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 18:15

Hoi iedereen

Vandaag ging ik naar mijn pony dat ik nog geen twee maanden heb. Het is een merrie van vier jaar. Ik zelf ben 16 jaar. Vandaag deed ze plots heel raar. Ik mocht haar geen zadel op leggen of ze begon echt te flippen. Wat ze normaal nooit doet. Er is ook niks verandert aan haar omgeving of zo. Juist is er wel een paard weg dat ze heel graag had, maar daar zie ik geen oorzaak aan. Nu denk ik wel van gaat dit mij wel nog lukken om dit verder te doen. Ik kwam dus ook al huilend thuis doordat ze zich heel anders gedroeg dan de pony die ik gewend was. Je mocht gewoon niet meer aan haar schouders komen en laat staan aan haar manen. Kan iemand mij eventueel helpen zoeken naar een oplossing? Zelf zakt mijn zelfzekerheid wel een beetje doordat ze echt haar dagen heeft dat er niks mee te doen is maar toch ga ik voort. Laatst ben ik ook voor de eerste keer gevallen. Wat het probleem ook is is dat mijn ouders niets van paarden kennen dus daar heb ik geen hulp bij. Ik krijg ene keer in de week les. En ik krijg wel altijd hulp rondom. Ik kan moeilijk altijd hulp vragen als ik er ben. Mijn plan was nu om mijn vriendin bijrijder te laten, doordat zij al meer durft dan ik. Normaal ken ik haar als een vriendelijk en braaf pony’tje en ik weet niet of ik dit nog aan kan als zij voor altijd zo gaat blijven.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Pony doet opeens heel schrikachtig en agressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 18:20

Is het zadel bij aankoop van de pony nagekeken of deze past?

mirna6308

Berichten: 324
Geregistreerd: 12-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 18:20

Hoi hoi!
Licht haar zad3l wel goed? Heb je het ophrmet3n ? Daar kan het namelijk aan liggen... net zo als mijn pony! Nu rij ik zonder zadel(longeersingel) en gaat het heel goed, geen vervelend gedrag meer!! Of heeft ze daar waar jr niet mag aanraken een klap gekreg of heeft ze daar pijn?
Groetjes mirna!
Ik hoop dat jr het vind!

Ravenna31
Berichten: 22
Geregistreerd: 17-02-08
Woonplaats: Hoogerheide

Re: Pony doet opeens heel schrikachtig en agressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 18:24

Kan ze geschrokken zijn van vuurwerk of zich bezeerd hebben?

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 18:24

Zijn er geen gekke dingen met haar gebeurd? Jongelui die vuurwerk hebben gegooid of bijv iemand die stiekem op haar gereden heeft?

TisMO
Berichten: 121
Geregistreerd: 02-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 18:27

cissy schreef:
Zijn er geen gekke dingen met haar gebeurd? Jongelui die vuurwerk hebben gegooid of bijv iemand die stiekem op haar gereden heeft?


Niet wat ik weet, ik heb wel met iemand ruzie op stal. Die mevrouw is in staat om in je paarden hun manen te knippen enzo. Dus dit zou misschien wel kunnen. Stiekem op rijden betwijfel ik. Ik ken niemand die dat echt zou doen.

TisMO
Berichten: 121
Geregistreerd: 02-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 18:29

Ravenna31 schreef:
Kan ze geschrokken zijn van vuurwerk of zich bezeerd hebben?

Bij ons was er met nieuwjaar onlangs wel vuurwerk. Zou dit de oorzaak zijn van haar angstig en agressief gedrag als je haar aanraakt? Ik heb haar genomen omdat ze echt van niks bang is en nu heeft ze gelik nog nooit een zadel op haar rug gehad. Ik sta op het punt dat ik niet meer echt weet wat te doen.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 18:34

Je hoeft niemand te kennen die dat zou doen, het kunnen gewoon vreemden zijn die dat doen. Staat je pony op een pensionstal of buiten in een wei?

Rennie89
Berichten: 37250
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Pony doet opeens heel schrikachtig en agressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 18:38

Is merrie wellicht hengstig ? Dan willen ze ook wel erg vervelend doen ...

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Pony doet opeens heel schrikachtig en agressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 18:38

er is gewoon niks van te zeggen zonder dat we zien wat er gebeurt. Wat doet de TS/hoe reageert de pony etc.etc.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 18:40

TisMO schreef:
Ik heb haar genomen omdat ze echt van niks bang is en nu heeft ze gelik nog nooit een zadel op haar rug gehad. Ik sta op het punt dat ik niet meer echt weet wat te doen.

Een vier jarige pony is nog maar een puppy en kan bij een andere eigenaar/ stalling flink veranderen.
Zorg voor een goede instructeur die kijkt of die denkt dat het iets medisch is, wanneer verwacht wordt dat het niet medisch is, dat je dan meerdere keren per week geholpen kan worden met omgang/rijden.

Poekkie

Berichten: 7351
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 18:44

Misschien idd de combinatie koude en vuurwerk? Hoe reageer je zelf?
Wel opletten dat je je grenzen bewaakt, onafhankelijk of ze bang, dominant of stout is. Ik weet niet wat ze juist doet, maar door je heen willen drammen bvb mag best eens gestopt worden met een luide ‘eeeh’ gevolgd door een flinke mep.
Soms worden paarden ook echt onzeker en lastig juist doordat er te lief mee wordt omgegaan en het paard geen steun/leider meer heeft.

CharlieVM
Berichten: 883
Geregistreerd: 18-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 18:47

Dit kan van alles zijn. Schrik door het vuurwerk, er is iets gebeurd waar je geen weet van hebt, fysiek ongemak... hoe lang is het paard wat ze graag zag nu weg? Kan best zijn dat ze daar toch last van heeft. Zeker met de onrust van oud en nieuw.

TisMO
Berichten: 121
Geregistreerd: 02-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 18:48

Poekkie schreef:
Misschien idd de combinatie koude en vuurwerk? Hoe reageer je zelf?
Wel opletten dat je je grenzen bewaakt, onafhankelijk of ze bang, dominant of stout is. Ik weet niet wat ze juist doet, maar door je heen willen drammen bvb mag best eens gestopt worden met een luide ‘eeeh’ gevolgd door een flinke mep.
Soms worden paarden ook echt onzeker en lastig juist doordat er te lief mee wordt omgegaan en het paard geen steun/leider meer heeft.


Zelf Was ik vandaag erg geschrokken van haar reacties en stond ik op huilen. Normaal ben ik altijd wel heel streng. Ze moet haar grenzen kennen.

TisMO
Berichten: 121
Geregistreerd: 02-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 18:49

pairadice schreef:
Dit kan van alles zijn. Schrik door het vuurwerk, er is iets gebeurd waar je geen weet van hebt, fysiek ongemak... hoe lang is het paard wat ze graag zag nu weg? Kan best zijn dat ze daar toch last van heeft. Zeker met de onrust van oud en nieuw.


Het paard is sinds eergisteren weg. Het was haar eerste vriend dat ze heeft gemaakt en toe kwam. Ze waren heel close. Ze stonden wel op een aparte weide.

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 18:49

dan misschien maar hulp zoeken, of iemand die eens mee kan kijken wat er precies gebeurt.
Welke regio zit je? Er zijn vast Bokkers die kunnen helpen

CharlieVM
Berichten: 883
Geregistreerd: 18-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 18:53

TisMO schreef:
pairadice schreef:
Dit kan van alles zijn. Schrik door het vuurwerk, er is iets gebeurd waar je geen weet van hebt, fysiek ongemak... hoe lang is het paard wat ze graag zag nu weg? Kan best zijn dat ze daar toch last van heeft. Zeker met de onrust van oud en nieuw.


Het paard is sinds eergisteren weg. Het was haar eerste vriend dat ze heeft gemaakt en toe kwam. Ze waren heel close. Ze stonden wel op een aparte weide.


Dan vind ik het echt niet vreemd dat ze nu heel schrikkerig doet. Ze is er pas 2 maanden, haar enige en eerste vriend is ineens weg en dan was het ook nog oud en nieuw met allemaal knallen. Dat ze dan van de leg is, is eigenlijk heel logisch. Probeer zelf zo relaxed mogelijk te blijven.

anjali
Berichten: 15080
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 18:55

Wat vervelend. Eerst uitsluiten dat ze ergens pijn heeft,daar kunnen sommige paarden agressief van worden.Als dat niet zo is,dan goede begeleiding nemen voorlopig.Je hebt haar nog maar 2 maanden? Dat is heel kort en vaker loopt een nieuwe paard\ruitercombinatie dan tegen problemen aan.Zoek hulp om deze moeilijkheid te overwinnen.

TisMO
Berichten: 121
Geregistreerd: 02-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 19:08

anjali schreef:
Wat vervelend. Eerst uitsluiten dat ze ergens pijn heeft,daar kunnen sommige paarden agressief van worden.Als dat niet zo is,dan goede begeleiding nemen voorlopig.Je hebt haar nog maar 2 maanden? Dat is heel kort en vaker loopt een nieuwe paard\ruitercombinatie dan tegen problemen aan.Zoek hulp om deze moeilijkheid te overwinnen.


De eerste week met haar was echt een hel ook. Ik was het tegenovergestelde dan blij. De combinatie paste echt niet. Haar gedrag ging de andere richting in. Velen hebben dan gezegd om haar terug te brengen. Dit heb ik niet gedaan. Na twee weken is dit gelukkig goed gekomen en hebben we al veel leuke momenten meegemaakt. Met veel ups en downs. Wij zijn al naar bossen gaan wandelen en hebben al parcours gesprongen. Dit doet mij nu echt verschieten hoe haar gedrag plots verandert.

TisMO
Berichten: 121
Geregistreerd: 02-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 19:09

Kinke schreef:
dan misschien maar hulp zoeken, of iemand die eens mee kan kijken wat er precies gebeurt.
Welke regio zit je? Er zijn vast Bokkers die kunnen helpen


Ik woon in Blankenberge west-Vlaanderen. Mensen die hulp willen bieden en ervaring hebben met jonge paarden zijn zeker en vast welkom. Ik kan alle hulp gebruiken!

Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Re: Pony doet opeens heel schrikachtig en agressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 19:15

Als gedrag zo uit het niks veranderd denk ik aan pijn.
Paarden kunnen zich door pijn heel anders gaan gedragen.

Hoe word ze gevoerd?
Een maagzweer is een beruchte oorzaak voor zulke gedragswisselingen.

TisMO
Berichten: 121
Geregistreerd: 02-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 19:18

Pumpkinbroes schreef:
Als gedrag zo uit het niks veranderd denk ik aan pijn.
Paarden kunnen zich door pijn heel anders gaan gedragen.

Hoe word ze gevoerd?
Een maagzweer is een beruchte oorzaak voor zulke gedragswisselingen.


Dacht ik ook eens, we hebben gekeken maar nergens iets te zien van buitenaf. Het is echt op de plaats van haar schoft. Nergens anders.

Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 19:23

TisMO schreef:
Pumpkinbroes schreef:
Als gedrag zo uit het niks veranderd denk ik aan pijn.
Paarden kunnen zich door pijn heel anders gaan gedragen.

Hoe word ze gevoerd?
Een maagzweer is een beruchte oorzaak voor zulke gedragswisselingen.


Dacht ik ook eens, we hebben gekeken maar nergens iets te zien van buitenaf. Het is echt op de plaats van haar schoft. Nergens anders.


Ik zou er een goede osteopaat bijhalen, die kan meer zien.

TisMO
Berichten: 121
Geregistreerd: 02-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 19:35

TisMO schreef:
Pumpkinbroes schreef:
Als gedrag zo uit het niks veranderd denk ik aan pijn.
Paarden kunnen zich door pijn heel anders gaan gedragen.

Hoe word ze gevoerd?
Een maagzweer is een beruchte oorzaak voor zulke gedragswisselingen.


Dacht ik ook eens, we hebben gekeken maar nergens iets te zien van buitenaf. Het is echt op de plaats van haar schoft. Nergens anders.

Ze is net nog maar gekeurd ook.

TisMO
Berichten: 121
Geregistreerd: 02-01-21

Re: Pony doet opeens heel schrikachtig en agressief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 13:55

Vandaag ben ik nog eens terug gegaan en ze was al niet meer agressief. Ze liet mij wel niet toe om haar deken af te doen.