Pony doet opeens heel schrikachtig en agressief

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SjonnieZ

Berichten: 2304
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Pony doet opeens heel schrikachtig en agressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 14:17

Komt ze op de wei/paddock?
Er zit sneeuw in de lucht de paarden bij ons op stal waren ook allemaal redelijk hyper.

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 14:18

Denk eerder dat het haar hormoontjes zijn en ze hengstig is

TisMO
Berichten: 121
Geregistreerd: 02-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 14:46

Popstra schreef:
Denk eerder dat het haar hormoontjes zijn en ze hengstig is


Kan ze hierdoor last hebben op een bepaalde plek? Ze is inderdaad nog maar 4 jaar en is in november voor het eerst hengstig geweest. De eerste dag dat ze bij mij kwam. Dus je kan je voorstellen dat dat ook al direct een moeilijke periode was. Ik wil met mijn hand aan haar schoft komen en ze begint dan te trillen en dreigt te bijten.

TisMO
Berichten: 121
Geregistreerd: 02-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 14:47

SjonnieZ schreef:
Komt ze op de wei/paddock?
Er zit sneeuw in de lucht de paarden bij ons op stal waren ook allemaal redelijk hyper.


Het wisselt af wanneer ze op de weide mag en wanneer niet. Hier is er nog geen sneeuw te zien. Normaal zou het deze week sneeuwen. Ik zit er nu veeeeeeel mee in dat ze ergens pijn heeft maar ze loopt normaal. |(

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 14:54

TisMO schreef:
SjonnieZ schreef:
Komt ze op de wei/paddock?
Er zit sneeuw in de lucht de paarden bij ons op stal waren ook allemaal redelijk hyper.


Het wisselt af wanneer ze op de weide mag en wanneer niet. Hier is er nog geen sneeuw te zien. Normaal zou het deze week sneeuwen. Ik zit er nu veeeeeeel mee in dat ze ergens pijn heeft maar ze loopt normaal. |(

Het is moeilijk. Je hebt net een nieuw paard en dan ook nog in de moeilijkste tijd van het jaar.Verwacht voorlopig niet te veel en probeer aan goede begeleiding te komen.Als je blijvend ongelukkig bent met je paard is het misschien geen goede match en kun je haar altijd nog verkopen of inruilen.

TisMO
Berichten: 121
Geregistreerd: 02-01-21

Re: Pony doet opeens heel schrikachtig en agressief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 15:04

Het is ook niet dat ik perce ongelukkig ben. En in de winter doen we wat rustig aan, maar er zijn ook al veel mooie momenten geweest. En natuurlijk als er dan een paar slechte dagen zijn is dat wel teleurstellend maar dat is nu eenmaal zo. Ik wil sowieso de zomer halen met haar. Daar zal ik haar zien aan de mooiste kant. Misschien is dat dan beter dat het moeilijk begint. Dan zie ik dat ze in de zomer veel braver is. Soms weet ik gewoon niet wat ik met haar aan moet. Dat is wel normaal want het is mijn eerste pony en ik sta er wat alleen voor. Maar als ik blijf doorzetten hoop ik op een sterke band met haar. We hebben reeds al een paar uitstappen achter de rug dat wel heel goed waren. Ik heb haar al reeds verkeersmak gemaakt. Woensdag ben ik er voor het eerst afgevallen en nu merk ik dat ik wel wat voorzichtiger met haar omga en verdiep in haar gedrag. Mijn mama heeft mij een jaar. En als het dan niet lukt kunnen we kijken om haar terug te doen. Maar erna moet ik geen paard meer verwachten. Dat zijn de voorwaarden. Ik denk ook niet dat direct na een maand ik haar al zo weg doen, dan zou ik mezelf zien dat ik gefaald heb. Ik wil het echt wel een jaar geven. Ze is ook maar 4 jaar. En een merrie. Ik heb haar gekozen omdat ik wel van uitdagingen houd. Volgens mij is het een pony van vanaf je haar vertrouwen hebt ze alles voor je gaat doen. Mijn hele leven heb ik ook al alleen een band gekregen met pittige merries. Met brave pony’s niet echt. Daarom ook de reden dat ik haar kocht.

prugelpiet

Berichten: 12555
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Pony doet opeens heel schrikachtig en agressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 15:13

Was het plotseling? Alsin van de een op de andere dag? Ze kan zich natuurlijk ook zeer hebben gedaan op stal 's nachts.

TisMO
Berichten: 121
Geregistreerd: 02-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 15:20

prugelpiet schreef:
Was het plotseling? Alsin van de een op de andere dag? Ze kan zich natuurlijk ook zeer hebben gedaan op stal 's nachts.


Het was al begonnen twee dagen ervoor maar echt in een hele lage versie. Gewoon opzij gaan tijdens opzadelen. Trillen als ik het zaden oplegde. Maar zo heftig was vanaf haar nieuw zadel. Vandaag was ze al wat kalmer.

Marcella

Berichten: 36687
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 15:24

Ik zag vroeger ook nooit wat achter het schrikachtige, maar die van bleek achteraf cushing te hebben. Met dat ik op een stal gestaan heb waar er kilo's brok (ruime 3 kilo sport per dag voor een fjord) erin ging en ik het maar gek vinden dat hij zo moeilijk te hanteren was. |o

Dingen die ik toen verandert heb zijn zorgen dat hij tijdens voermomenten buiten stond (staleigenaar stront eigenwijs gewoon de kilo's door blijven voeren). Kon ik het teveel aan voer verwijderen uit de voerbak (ik of stalgenoten). Heb toen ook het nodige weggegeven aan een paard dat juist wel veel meer nodig had (en had zo win win situatie).

Dingen voor jezelf om te controleren:
Hoe vaak kom ze buiten en hoe lang.
Hoeveel brok krijg ze.
Wat voor type paard is het (koudbloed/warmbloed of dik/mager) en hoe groot.
Wat doe je met haar.

En paard dat nog niet echt actief in het werk staat heeft in principe genoeg aan een vitaminen korrel en ruim voldoende hooi.

En zorg dat je eigen regels opstel waar je zelf ook aan hou. Jouw ruimte is jouw ruimte. Zo heb ik ooit tig keer box in en uit gelopen tot meneer fatsoenlijk zonder over mij heen te lopen de box uit kon komen. :')

Een paard van 4 jaar is daarbij nog volop in de groei en nog behoorlijk jong om bereden te worden. Zou gewoon nog niet teveel rijden op deze leeftijd en haar goed de kans te geven om te ontwikkelen.

Koekie73

Berichten: 2648
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Pony doet opeens heel schrikachtig en agressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 15:31

Zeg je nou dat het zo heftig is vanaf dat ze een nieuw zadel heeft?
Is het zadel aangemeten door een goede zadelmaker? Ook omdat je aangeeft dat je niet aan haar schoft mag komen, zou ik twijfelen of dat zadel wel goed ligt.

HELder

Berichten: 465
Geregistreerd: 04-08-06
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 15:33

Misschien heeft je paard zich bezeerd in de wei of stal. Als ze zich zo slecht aan laat raken op bepaalde plaatsen kan dat zeker met pijn te maken hebben. Ik heb ook een paard gereden dat eigenlijk altijd braaf was en stilstond bij het opstijgen. Op een gegeven moment sprong hij een meter de lucht in toen ik wilde opstappen. Ik kon mijn hand niet meer op zijn schoft leggen zonder extreme reactie . Na onderzoek bleek hij een gekneusde schoft te hebben, waardoor hij veel pijn had. Zijn reactie lijkt zeker op de reactie van jouw pony, dus ik zou het zeker even laten onderzoeken. Succes met je pony!

Edit: een slecht passend zadel kan natuurlijk ook een oorzaak zijn!
Laatst bijgewerkt door HELder op 03-01-21 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

TisMO
Berichten: 121
Geregistreerd: 02-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 15:34

Koekie73 schreef:
Zeg je nou dat het zo heftig is vanaf dat ze een nieuw zadel heeft?
Is het zadel aangemeten door een goede zadelmaker? Ook omdat je aangeeft dat je niet aan haar schoft mag komen, zou ik twijfelen of dat zadel wel goed ligt.


Niet gecontroleerd door een zadelmaker. Wel door mensen die er veel van kennen. Ik zelf vond het drukken op haar schouders. Daarom ga ik er ook niet meer op rijden. Ze gaf ook aan met bokken dat ze dit zadel helemaal niet prettig vind zitten.

TisMO
Berichten: 121
Geregistreerd: 02-01-21

Re: Pony doet opeens heel schrikachtig en agressief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 19:33

Update: ik heb haar vandaag gelongeerd, niks dat mij opviel. Ze deed normaal. Tijdens kuisen ook. Als ik haar deken wou op doen trilde ze wat en deed ze haar hoofd omhoog maar al veeel minder en zonder bokken. Ik heb een zadel genomen eens laten ruiken en terug weg gelegd. Ik heb gemerkt dat ik haar buik wat hoor rommelen. En dat ze hinnikt maar in het geluid van een boertje. Misschien heeft ze wat last van haar maag.

AlwaysH

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Pony doet opeens heel schrikachtig en agressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 19:54

Ik vind trillen wel apart. Of ik heb gewoon te weinig paarden meegemaakt.
Wel fijn dat je er nu weer aan kan komen, maar ik vraag me af of het nu is opgelost.

Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 08:28

AlwaysH schreef:
Ik vind trillen wel apart. Of ik heb gewoon te weinig paarden meegemaakt.
Wel fijn dat je er nu weer aan kan komen, maar ik vraag me af of het nu is opgelost.


Ik ken trillen van (flink) vermoeide spieren.

En een andere manier van trillen is die wanneer een vlieg op een paard gaat zitten.
Op die manier trillen sommige paarden ook als ze niet verwachten dat je ze aanraakt op die plek, heb het ook wel meegemaakt dat er een korstje zat en als je dat dan aanraakt ze gaan trillen.
Sommige paarden trillen heel snel op die manier, heb ooit een merrie meegemaakt waarbij je bij wijze van alleen hoefde te wijzen. Dat paard werd ook gek van vliegen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Pony doet opeens heel schrikachtig en agressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 08:51

Ik zou toch het zadel door een professional na laten kijken en een osteopaat laten komen. Het paard geeft aan dat er iets niet in orde is, maar wat... daar zal je gericht naar moeten zoeken. Lokaal trillen kan duiden op een plaatselijke irritatie, dat kan een (beginnende) drukking zijn, maar het zou ook dieper kunnen zitten, bijvoorbeeld een verschoven wervel.

Chapeau2002

Berichten: 897
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Re: Pony doet opeens heel schrikachtig en agressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 11:32

Ik denk echt dat je probleem aan een slecht passend zadel ligt.
Ik zou er eerst een goede zadelmaker bij halen.

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Pony doet opeens heel schrikachtig en agressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 13:47

Als een paard zo heftig reageert wanneer je de schoft aan raakt dan kan deze ook last van maagzweren hebben.

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 13:52

TisMO schreef:
anjali schreef:
Wat vervelend. Eerst uitsluiten dat ze ergens pijn heeft,daar kunnen sommige paarden agressief van worden.Als dat niet zo is,dan goede begeleiding nemen voorlopig.Je hebt haar nog maar 2 maanden? Dat is heel kort en vaker loopt een nieuwe paard\ruitercombinatie dan tegen problemen aan.Zoek hulp om deze moeilijkheid te overwinnen.


De eerste week met haar was echt een hel ook. Ik was het tegenovergestelde dan blij. De combinatie paste echt niet. Haar gedrag ging de andere richting in. Velen hebben dan gezegd om haar terug te brengen. Dit heb ik niet gedaan. Na twee weken is dit gelukkig goed gekomen en hebben we al veel leuke momenten meegemaakt. Met veel ups en downs. Wij zijn al naar bossen gaan wandelen en hebben al parcours gesprongen. Dit doet mij nu echt verschieten hoe haar gedrag plots verandert.


Je hebt haar 2 maanden, de eerste 2 weken waren gedoe en daarna heb je al ups en downs en veel leuke momenten gehad? In 6weken tijd? Al het bos in geweest, gesprongen, nieuw zadel...
Het klinkt alsof je ook echt wel wat veel vraagt naar mijn idee. Het is een jong dier he...

ankep
Berichten: 338
Geregistreerd: 05-07-06
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Re: Pony doet opeens heel schrikachtig en agressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 13:59

een slecht passend zadel of een deken die niet lekker ligt, kan klachten aan de schoft geven. dit kan irritatie van de huid zijn, maar bijvoorbeeld ook een ontsteking, slijmbeursonsteking of doorrijklachten.
laat je zadel nakijken, en laat een ervaren persoon eens goed kijken of je deken wel goed ligt.....
als de deken net te ruim is op de hals, kan hij achter de schoft zakken en daardoor als het ware in de huid snijden

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Pony doet opeens heel schrikachtig en agressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 14:11

Pony zere schoft van slecht passend zadel en dan deken er op die ook vaak juist op die plek drukt?? Geen wonder dat ze kribbig is. Geef het even tijd om te helen, zadel er niet meer op en laat over een week of vier een goede zadelmaker komen. Pony kan ook onder een nieuw goed passend zadel nog even vervelend zijn, eerst moet het kwartje vallen dat het geen pijn meer doet.

TisMO
Berichten: 121
Geregistreerd: 02-01-21

Re: Pony doet opeens heel schrikachtig en agressief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-21 21:36

Het zadel wordt sowieso niet meer gebruikt. Ik breng deze deze week terug.

Lindsey_99
Berichten: 2476
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Pony doet opeens heel schrikachtig en agressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 22:06

Je paard is nog harstikke jong, pas verhuisd, kameraad weg, verandering van voer, nogal veel voor een paard van pas 4 jaar jong. Het kan wel een half jaar of langer duren voordat jullie echt een team zijn. Ga grondwerken, leuke dingen doen, wandelen, schriktraining en verwacht en verlang niet te veel van haar. Ga eerst een band opbouwen zodat ze je volledig leert te vertrouwen. En niet panieken als het een paar dagen minder lekker gaat. Kan gebeuren, het is voorlopig nog een jong paard wat nog heel veel moet leren en zelf moet je haar ook nog leren kennen. Het is nu fris weer en paarden zijn dan vaak wat alerter of schrikkeriger. Heel normaal gedrag, vooral als ze meer op stal staan dan in de zomer.

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Pony doet opeens heel schrikachtig en agressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 17:33

"Groen en groen geeft blauwe plekken" jong paard en onervaren eigenaar. Ik zou goede begeleiding zoeken waar je lekker je vragen bij kwijt kunt en die jou live kan helpen.

Marigo
Berichten: 1043
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 17:45

Op basis van wat je beschrijft denk ik ook aan pijn. Goed van je dat je het zadel terug brengt. Mocht je een zadelpasser duur vinden, dan is dit een mooi moment om juist even samen op de grond aan jullie band te werken. Kan jouw pony op de gevoelige plekken helen, jij een paar maandjes verder sparen om een goed zadel aan te meten en een osteopaat te laten komen.Tip: ze is nog maar 4 en zal groeien, hou er rekening mee dat je komend jaar de zadelpasser misschien vaker moet laten komen om problemen te voorkomen.
Grootste voordeel als je even niet gaat rijden: bouwen aan het vertrouwen in elkaar. Jullie zijn allebei jong en hopelijk heb je haar nog minstens 20 jaar bij je.
Check eens het kanaal op YouTube van Warwick Schiller en dan vooral van de laatste 2 jaar en het relationship path. Super leerzaam en leuk om samen met je pony te doen. Zoals hij altijd zegt: the slow way is the fast way.
Het gaat dan helemaal goed komen. Veel plezier samen nog