Pony doet opeens heel schrikachtig en agressief

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TisMO
Berichten: 121
Geregistreerd: 02-01-21

Re: Pony doet opeens heel schrikachtig en agressief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-21 20:27

Hoi allemaal, super bedankt voor alle behulpzame berichtjes. Ik heb haar vandaag met een nieuw passend zadel gelongeerd om te kijken of ze pijn had. Dit was niet het geval. Ze liep ontspannen met een zadel op. Dit lucht mij al enorm op. Ik ben er eens opgegaan en heb met iemand gestapt zodat ik mij vertrouwen een beetje terug kreeg. Ik heb het zadel nog niet helemaal naar horen gelegd omdat ze daar wat gevoelig ligt. Ik begin met hem wat naar achter te leggen en dan iedere keer een beetje naar voren want daar is ze nog wat gevoelig. En nu gewoon een beetje een band creƫren en misschien eens dit weekend een ontspannen wandeling doen of volgende week. Wat ik ook problemen mee heb is dat ze om de paar stappen stopt wanneer ik haar uit de weide haal. Met een zweep reageert ze niet. Ze speelt wat met je voeten. Ik heb nu een tweede persoon nodig die mee helpt en dan lukt het. Misschien dat ik eens een andere weg gebruik ofzo. Iemand tips?

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 20:55

Je zadel niet op de juiste plek leggen kan ook weer nieuwe problemen veroorzaken. Te ver naar achteren geeft problemen achter op de rug en ook op de schoft. Beter dan even helemaal niet rijden dan zo half half.
Hoe heb je het zadel gepast als je niet kunt rijden?

TisMO
Berichten: 121
Geregistreerd: 02-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-21 21:05

cissy schreef:
Je zadel niet op de juiste plek leggen kan ook weer nieuwe problemen veroorzaken. Te ver naar achteren geeft problemen achter op de rug en ook op de schoft. Beter dan even helemaal niet rijden dan zo half half.
Hoe heb je het zadel gepast als je niet kunt rijden?


Ik heb het zadel gepast door het erop te leggen en ermee te longeren.

katybug
Berichten: 458
Geregistreerd: 02-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 21:10

TisMO schreef:
cissy schreef:
Je zadel niet op de juiste plek leggen kan ook weer nieuwe problemen veroorzaken. Te ver naar achteren geeft problemen achter op de rug en ook op de schoft. Beter dan even helemaal niet rijden dan zo half half.
Hoe heb je het zadel gepast als je niet kunt rijden?


Ik heb het zadel gepast door het erop te leggen en ermee te longeren.



Zonder zadelpasser?

Kinke

Berichten: 20527
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Pony doet opeens heel schrikachtig en agressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 21:33

dat is een recept voor meer ellende.
Niet onaardig bedoeld maar een zadel passen is een vak apart.

katybug
Berichten: 458
Geregistreerd: 02-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 22:34

Kinke schreef:
dat is een recept voor meer ellende.
Niet onaardig bedoeld maar een zadel passen is een vak apart.



I rest my case. _/-\o_

Bloemmeke

Berichten: 1129
Geregistreerd: 24-09-13

Re: Pony doet opeens heel schrikachtig en agressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 22:35

Oei, niet zelf gaan prullen met andere zadels hoor. Misschien iemand er bij halen die kundig is om verdere ellende te voorkomen!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Pony doet opeens heel schrikachtig en agressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 23:38

Ik denk dat je beter hulp in je eigen omgeving kunt zoeken en dan iemand die echt veel ervaring heeft en jullie kan begeleiden. Je hebt loopt nu, door onwetendheid, tegen allerlei probleempjes aan. Tijd voor actie!

BigOne
Berichten: 38243
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Pony doet opeens heel schrikachtig en agressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 23:41

Krijg mijn twijfels want nu weer een nieuw probleem ? Hoor je niet aan je thuiswerk voor school te zitten? Het is geen vakantie .

pateeke
Berichten: 2213
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Pony doet opeens heel schrikachtig en agressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 23:55

Ik zou zeggen:sluit eerst uit dat er geen medische problemen / pijn in het spel is. Niet zelf gaan proberen met zadels passen enz. Laat dat over aan professionals die daarvoor opgeleid zijn en jou hierbij kunnen helpen.

Jet

Berichten: 11994
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 11:32

Ik lees je topic nu net en ik ben het eens met iedereen die zegt dat je niet zelf aan de gang moet gaan met zadels. Een zadel opleggen en van achter naar voren schuiven is echt een no-go! Je gaat dan tegen de haren in, die komen totaal verkeerd te liggen onder het zadel en dat geeft gegarandeerd nieuwe problemen. Te ver naar achter leggen ook, zoals je al hebt kunnen lezen.

Verder kan het ook nog heel goed zijn dat je deken op de schoft trekt. Als die niet helemaal goed aansluit drukt die op de schoft en veroorzaakt daar of een kale plek, of een drukking met wat vocht, of spierproblemen in dat gebied. Kan je op een krukje naast haar gaan staan en van bovenaf eens kijken hoe het er uitziet in het schoftgebied? Of een duidelijke foto maken van bovenaf?

Hoe vaak in de week komt ze nu op de wei en hoe lang staat ze daar dan? Met het ophalen: Hoe lang staat ze dan in de wei? Ik vind het niet zo gek dat ze niet graag meeloopt, een paard is een kuddedier en blijft liever bij de andere paarden dan dat ze van de groep af met jou mee moet naar een poetsplaats waar ze nare ervaringen mee heeft.

Wat krijgt ze aan ruwvoer: droog hooi of uit verpakte balen en hoeveel krijgt ze dan?
Wat krijgt ze aan krachtvoer, welke soort en hoeveel per dag?

Daarnaast zijn jullie allebei nog jong en heb jij weinig ervaring met jonge paarden als ik het zo lees. Je zal echt heel veel begeleiding nodig hebben om een goed team te gaan worden en daar moet jij echt voor zorgen, dat kan je paard niet. Denk je dat dat niet lukt of dat je dat niet wil, heb je het er niet voor over om deze winter er alleen naast aan de gang te gaan en niet erop, dan kan je denk ik beter afscheid nemen van dit paard en een wat ouder paard kopen die dit allemaal wel makkelijker laat gebeuren.

Bloemmeke

Berichten: 1129
Geregistreerd: 24-09-13

Re: Pony doet opeens heel schrikachtig en agressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 08:01

Hoe gaat het nu?

TisMO
Berichten: 121
Geregistreerd: 02-01-21

Re: Pony doet opeens heel schrikachtig en agressief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-21 19:24

Update: alles is weeral terug goed met haar. We hebben de beslissing gemaakt om terug over te schakelen naar haar oud zadel en ze begint langzaam aan terug vertrouwen erin te hebben. Ondertussen heb ik al eens gereden met haar zonder problemen. Nu zijn we ook aan het focussen op longeren, dit gaat nu wat minder. Doordat ze zo jong is krijgen we dikwijls problemen met de kleine dingen en soms ook met de grote. Deze week heb ik ook voor de eerste keer vlechten kunnen maken. Normaal mag er niemand aan haar manen komen maar stap voor stap is het gelukt. Heeft iemand tips om jezelf wat op te vrolijker wanneer het minder gaat? Als het een dag niet goed ga voel ik mij slecht en kan het mij allemaal niet meer zoveel schelen. Zeker als het een paar dagen na elkaar zijn. Iemand wat tips zodat je jezelf wat beter voelt. Mensen kunnen ook niet elk uur zeggen dat het goed gaat komen. Ik heb ook wel het gevoel dat ze mij al wat meer vertrouwd.

BigOne
Berichten: 38243
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Pony doet opeens heel schrikachtig en agressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 19:28

Wanneer je niet lekker in je vel zit zal je pony daar op reageren. En opgefokt vrolijk zijn helpt niet. Op die dagen gewoon bij je pony zijn en niets doen. Alleen een aai en een knuffel wanneer ze in de buurt komt. Daar knap je zelf ook van op en je kunt alles zeggen daar in die box, pony luistert en verteld niets door.

TisMO
Berichten: 121
Geregistreerd: 02-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-21 19:28

Ik heb van veel verschillende mensen hulp gezocht. En dat heeft ook goed geholpen. De boer helpt mij een paar keer in de week en hij Longeert haar zelf ook als hij tijd over heeft. Hij heeft veel ervaring met jonge paarden en ze hebben respect voor hem. Zo kan ik ook van hem leren. Wat ik graag wil afleren bij haar is als ze tijdens het longeren nie haar zin krijgt durft ze wel eens te steigeren en soms ook wel heel hoog. Dit doet ze gelukkig niet onder het zadel.

TisMO
Berichten: 121
Geregistreerd: 02-01-21

Re: Pony doet opeens heel schrikachtig en agressief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-21 19:30

Zelf zit ik nu niet goed in mijn val en heb ik momenten dat ik het echt niet ziet zitten. Ik heb vandaag zelfs in mijn pony haar stal een beetje zitten huilen. Ze komt dan naar mij toe en zoekt wortels in mijn zakken. Typisch haar, als er iets is met mij of ik zit op de grond wilt ze met haar been krabben. Zoals ze doen in het water, iemand die weet wat ze hiermee bedoelt?

Marigo
Berichten: 1043
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 21:51

Hi, het is niet fijn om je niet lekker in je vel te voelen. Kun je er met vrienden of familie over praten?
Wat hiervoor ook gezegd is, ga op die dagen lekker niets aan werk doen samen. Beetje kroelen, knuffelen poetsen of gewoon hangen in de wei of stal zoals je al deed. Is helemaal niet erg om even een tijdje aan te lummelen en te niksen. Jullie hebben alle tijd nog. Verwachtingen loslaten lucht soms ook op. En helpt om weer plezier te maken.
Geef je ons weer een update binnenkort met hoe het gaat?

TisMO
Berichten: 121
Geregistreerd: 02-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-21 22:41

Marigo schreef:
Hi, het is niet fijn om je niet lekker in je vel te voelen. Kun je er met vrienden of familie over praten?
Wat hiervoor ook gezegd is, ga op die dagen lekker niets aan werk doen samen. Beetje kroelen, knuffelen poetsen of gewoon hangen in de wei of stal zoals je al deed. Is helemaal niet erg om even een tijdje aan te lummelen en te niksen. Jullie hebben alle tijd nog. Verwachtingen loslaten lucht soms ook op. En helpt om weer plezier te maken.
Geef je ons weer een update binnenkort met hoe het gaat?


Bedankt voor de tips! Ik zal iedere keer om de paar weken een update geven zoals ik nu ook doe. :)

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 01:05

TisMO schreef:
Zelf zit ik nu niet goed in mijn val en heb ik momenten dat ik het echt niet ziet zitten. Ik heb vandaag zelfs in mijn pony haar stal een beetje zitten huilen. Ze komt dan naar mij toe en zoekt wortels in mijn zakken. Typisch haar, als er iets is met mij of ik zit op de grond wilt ze met haar been krabben. Zoals ze doen in het water, iemand die weet wat ze hiermee bedoelt?


Paarden lezen feilloos lichaamstaal, als jij je niet lekker in je vel voelt gaat zij daarop reageren.
Hangt een beetje van het karakter van het paard af wat ze er mee gaan doen. Sommige worden heel rustig om jou te kalmeren, anderen worden juist opgefokt of bang.
Ze voelen stemmingen aan als geen ander. Het heeft geen zin om te doen alsof, ook dat pikken ze op.

Ga op de dagen dat je je niet lekker in je vel voelt vooral niet proberen te paard wat te leren. Ga lekker naar stal om te tuttelen, geef je paard vrije beweging of ga iets doen wat jullie beiden leuk vinden.

Je hoeft niet elke dag op je best te zijn, maar wees wel eerlijk naar je paard als je een off-day hebt.
Die hebben we allemaal wel eens, morgen weer een dag!

TisMO
Berichten: 121
Geregistreerd: 02-01-21

Re: Pony doet opeens heel schrikachtig en agressief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-21 21:09

Update: vandaag weer gereden. Stap en draf. Ze was tijdens het longeren heel veel aan het uittesten, maar rijden ging dan weer wel beter. Vlechtjes ook weer gedaan en gelukt.

TisMO
Berichten: 121
Geregistreerd: 02-01-21

Re: Pony doet opeens heel schrikachtig en agressief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-21 19:35

Update: plots is ze echt heel erg wild. Ik wou haar uit de weide halen en ze steigerde constant. Tijdens het rijden is ze lief maar al de rest niet meer. Ik heb er iemand bij geropen die gewend is van jonge paarden. Die persoon is haar nu herop aan het voeden. Ben bang dat ik de verkeerde keuze heb gemaakt

Marigo
Berichten: 1043
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 22:59

TisMO schreef:
Update: plots is ze echt heel erg wild. Ik wou haar uit de weide halen en ze steigerde constant. Tijdens het rijden is ze lief maar al de rest niet meer. Ik heb er iemand bij geropen die gewend is van jonge paarden. Die persoon is haar nu herop aan het voeden. Ben bang dat ik de verkeerde keuze heb gemaakt


Goed dat je er iemand bij hebt gehaald. Niet het antwoord wat je wilt horen: maar dit soort dingen kosten tijd. En veel geduld.

TisMO
Berichten: 121
Geregistreerd: 02-01-21

Re: Pony doet opeens heel schrikachtig en agressief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-21 15:19

Update: haar gedrag is veel beter geworden. Ze heeft al even niet meer gesteigerd of gebokt. In het rijden doet ze alles wat ze moet doen. En opzadelen gaat ook al veel beter en afzadelen doet ze niks. We denken dat we de oorzaak gevonden hebben. Op haar schoft heeft ze een witte plek waar der niet zoveel haar over groeit. Ik dacht dat dit van een beet was. Het kan dus dat vroeger ze veel pijn heeft gehad doordat er daar een slecht zadel op lag en nu met mijn nieuw zadel er terug op drukte. Deze heb ik weggedaan en dus mijn oud zadel dat er niet op drukt terug ben ik terug aan het gebruiken. Ze wordt elke dag gelongeerd door een persoon met ervaring met jonge paarden en gereden door mij.