Medische problemen ex-renpaard uitsluiten. Waar beginnen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 13:01

Mkango schreef:
ruitje schreef:
Wat ik van de dravers wel weet, is dat het omschakelen naar rijpaard echt fysiek en rijtechnisch een enorme verandering kan zijn. Voor iemand die altijd rijpaarden gereden heeft is zoiets 'simpels' als een volte of van hand veranderen of 3 gangen vragen iets wat je als basis acht van een paard.

Hier heb je zonder meer gelijk in, maar de heftige reactie van dit paard doet me wel denken dat er meer aan de hand is dan bijvoorbeeld het niet begrijpen van hulpen. Dingen als aanspringen in de verkeerde galop maak ik me niet zo druk over, want dat zijn dingen die ze inderdaad niet leren, en ze zijn natuurlijk ook niet gewend aan galopperen in de kleine ruimte van een bak, maar het is niet zo dat ze het niet kunnen. Als ze lopen te kloten in de losrijring, kunnen ze toch wel héél langzaam galopperen. :))

Top dat je het zo oppakt, TS! +:)+ Hopelijk heb je snel duidelijkheid en hopelijk valt het allemaal mee!


Zeker met je eens! Ben ook blij dat dit paard terecht is gekomen bij iemand die luisterd en opzoek gaat naar oplossingen, ipv zegt: wat een rotbeest, weg er mee !

Natasja71

Berichten: 207
Geregistreerd: 18-02-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Medische problemen ex-renpaard uitsluiten. Waar beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 16:46

Vraag bij de dierenarts ook goed na of zijn hals oké is. Bij EV komen ook afwijkingen in de halswervels voor, waarbij als dit in het C5/C6 gebied is er een hals-zenuw bekneld kan raken waardoor ze dan meer gaan stuikelen. Mijn eigen volbloed had dit helaas. Dit is wel lastig om op de foto te krijgen, dat moeten ze echt bij een goede kliniek doen die weten hoe dat moet.

Laat ook goed naar zijn gebit kijken, ook een EV kwaal is dat ze snel een wave in het gebit hebben of een over/onderbite. Dat helpt ook niet om het lichaam optimaal te laten bewegen.

Goed dat je naar een kliniek gaat, helaas weet ik er geen één waar jij in de buurt woont.
Succes, volbloeden zijn echt leuk vind ik....

Noblesse_

Berichten: 1839
Geregistreerd: 24-01-12
Woonplaats: Belgie

Re: Medische problemen ex-renpaard uitsluiten. Waar beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 18:49

Ik heb ondertussen twee klinieken gemaild in België met mijn verhaal en bevindingen, om te weten wat hun voorstel is. Ik dacht te beginnen met foto’s rug en hals, maar heb hun gevraagd of zij hiermee akkoord gaan.
We zullen zien.

Hevonen

Berichten: 5615
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 19:08

Medisch gezien kan ik je niet helpen, maar wil wel zeggen dat dit paard ongelooflijk veel geluk heeft gehad dat hij bij jou terecht is gekomen!

En verder dat mensen echt vreselijke dingen doen met dieren, schandalig.

Je hebt al superveel geduld gehad, maar ik denk dat ik zou proberen om met grondwerk een nog sterkere vertrouwensband op te bouwen.

Veel succes!

Noblesse_

Berichten: 1839
Geregistreerd: 24-01-12
Woonplaats: Belgie

Re: Medische problemen ex-renpaard uitsluiten. Waar beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 21:53

Bedankt!

Qua vertrouwen zit het wel goed tussen ons, gelukkig. Maar nu rijden er niet in zit is grondwerken wel een mogelijkheid, ja.

Ik ga de optie maagzweren ook voorleggen bij de kliniek(en).

Noblesse_

Berichten: 1839
Geregistreerd: 24-01-12
Woonplaats: Belgie

Re: Medische problemen ex-renpaard uitsluiten. Waar beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-21 14:10

Wij hebben 22 januari een afspraak bij klikiek De Bosdreef in Moerbeke.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 14:18

Noblesse_ schreef:
Wij hebben 22 januari een afspraak bij klikiek De Bosdreef in Moerbeke.

Dat is een fijne kliniek. Succes :).

xxx88
Berichten: 328
Geregistreerd: 16-04-07

Re: Medische problemen ex-renpaard uitsluiten. Waar beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 14:42

TS in de eerste plaats zou ik hem medisch volledig laten nakijken (wat je al van plan bent, top!).
Wat mijn paard enorm helpt is de aquatrainer. Mijn paard had weinig balans waardoor hij snel loperig werd onder het zadel.
De aquatrainer helpt om je paard sterker te maken, rechter te maken en meer balans te geven (en het is een leuke afwisseling).
Dus als er medisch niets uit komt (wat ik hoop voor jou en het paard) is de aquatrainer misschien een optie om je (en hem) te helpen hem om te scholen.
Maar je bent alleszins goed bezig, ik duim voor jullie!

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9319
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Medische problemen ex-renpaard uitsluiten. Waar beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 01:15

Inderdaad stap 1 naar de kliniek.
Een goede kliniek hoef jij echt niet te vertellen waar ze naar moeten kijken. Buiten dat is galloperen in een bak ontzettend moeilijk voor deze paarden. Ze hebben geleerd te stuwen al vanaf de eerste galopsprong. Gewoon heel simpel handjes neer en vanuit vaak stap hup afspringen en voorwaarts. Als gewone ruiter begin je vaak al in een hoek met aangalloperen. Vaak zitten we er dan ook nog bij. Dan galloperen we aan en dan moeten ze ook nog langzaam en op een ronde.. ERROR. Vervolgens vragen wij ze ook nog om normaal door de bocht te gaan en niet standje plat door de bocht en dan is het helemaal klaar. Bij de ene meer dan de andere overigens. Vervolgens raken ze gefrustreerd en gaan dan capriolen uithalen. De ene krult zich helemaal op en komt amper vooruit en de andere gaat rennen en weer een andere bokken. De ene doet dit heel subtiel de andere uhm iets minder.
Of het frustratie is of echt medische problemen kan enkel een arts uitsluiten. Vind het wel typisch dat hij net als veel volbloeds inderdaad buiten geen problemen heeft voor zover ik nu kan lezen.
Dingen als van hand veranderen kun je ze ook helemaal mee van de waps krijgen, HUH nu de andere kant op
Wat verder bij een volbloed zeer belangrijk is, is niet blijven hangen in iets wat niet lukt. Vraag bijvoorbeeld niet die volte 10x achter elkaar omdat hij nog niet goed gaat, maar wissel het af.
Maar goed nog steeds stap 1 laat grote problemen uitsluiten wat je eind vd maand gaat doen.

Noblesse_

Berichten: 1839
Geregistreerd: 24-01-12
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-21 15:48

kyrkelover schreef:
Inderdaad stap 1 naar de kliniek.
Een goede kliniek hoef jij echt niet te vertellen waar ze naar moeten kijken. Buiten dat is galloperen in een bak ontzettend moeilijk voor deze paarden. Ze hebben geleerd te stuwen al vanaf de eerste galopsprong. Gewoon heel simpel handjes neer en vanuit vaak stap hup afspringen en voorwaarts. Als gewone ruiter begin je vaak al in een hoek met aangalloperen. Vaak zitten we er dan ook nog bij. Dan galloperen we aan en dan moeten ze ook nog langzaam en op een ronde.. ERROR. Vervolgens vragen wij ze ook nog om normaal door de bocht te gaan en niet standje plat door de bocht en dan is het helemaal klaar. Bij de ene meer dan de andere overigens. Vervolgens raken ze gefrustreerd en gaan dan capriolen uithalen. De ene krult zich helemaal op en komt amper vooruit en de andere gaat rennen en weer een andere bokken. De ene doet dit heel subtiel de andere uhm iets minder.
Of het frustratie is of echt medische problemen kan enkel een arts uitsluiten. Vind het wel typisch dat hij net als veel volbloeds inderdaad buiten geen problemen heeft voor zover ik nu kan lezen.
Dingen als van hand veranderen kun je ze ook helemaal mee van de waps krijgen, HUH nu de andere kant op
Wat verder bij een volbloed zeer belangrijk is, is niet blijven hangen in iets wat niet lukt. Vraag bijvoorbeeld niet die volte 10x achter elkaar omdat hij nog niet goed gaat, maar wissel het af.
Maar goed nog steeds stap 1 laat grote problemen uitsluiten wat je eind vd maand gaat doen.


Ik heb les van een ervaren persoon die vaak ex-renpaarden omschoolt. Wij hebben onderhand al alles geprobeerd en ook zij geeft aan dat dit niet helemaal klopt.
Hij mag overigens aanspringen waar hij wil, hoeft niet ‘netjes’ aan te springen maar mag er gewoon in vallen. Verkeerde galop, plat door de bocht,... maakt me allemaal niet uit. Verder neem ik een verlichte zit aan en ga dus niet met mn vol gewicht ‘zitten’. Licht contact en hij mag gewoon als een plank gaan. Dit heeft allemaal geen zin en resulteert in staken.
Gezien wij de eerste maanden wel gewoon in de bak konden galopperen vermoed ik dat er iets niet klopt en laat ik dit eerst grondig onderzoeken! :)

Bedankt voor je reactie!

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9319
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Medische problemen ex-renpaard uitsluiten. Waar beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 16:08

Ben erg benieuwd wat er uit komt.
Hopenlijk is het iets wat op te lossen is.

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Medische problemen ex-renpaard uitsluiten. Waar beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 18:50

Goed dat je inderdaad doorpakt en richting kliniek gaat.
Ik zou eerst ook naar de bovenlijn kijken, stel dat de diagnose daar dramatisch is... hoe erg zijn dan die pezen nog?
Ik ga voor je duimen dat ze het helder kunnen krijgen en dat het mee valt, superleuk dier is het!

Bambino
Berichten: 2168
Geregistreerd: 25-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 19:42

Benieuwd eigenlijk wat de kliniek heeft gezegd? :)

Noblesse_

Berichten: 1839
Geregistreerd: 24-01-12
Woonplaats: Belgie

Re: Medische problemen ex-renpaard uitsluiten. Waar beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-21 19:47

Hij had inderdaad oude peesblessures op beide voorbenen. Kans is dat hij daar bij bepaalde belasting dus wel last van heeft, bv. korte bochten in de bak.
Aan de rug geen specifieke problemen.

Hij is ondertussen naar een nieuwe baas als wandelpaard/grasmaaier, waar hij niet intensief hoeft te werken.

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Medische problemen ex-renpaard uitsluiten. Waar beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 21:08

Ooh wauw, die had ik even niet aan zien komen.
Hopelijk kan hij zonder ellende en pijn oud worden bij zijn nieuwe baas, voor jou lijkt het me fijn te weten wat het nou uiteindelijk is geweest.
Goed dat je het hebt laten checken.
Ben je niet huiverig dat wanneer je zo'n paard van de hand doet ze hem uiteindelijk toch te zwaar gaan belasten en hij de handel in geraakt?