Vage huid klachten hoofd (kale plekken)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nikevdv

Berichten: 6
Geregistreerd: 01-09-12

Vage huid klachten hoofd (kale plekken)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-21 21:41

Hoi hoi,

Ieder jaar krijgt mijn paard het onderstaande , ongeveer twee keer per jaar.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Dierenarts er ook bij gehad, maar kan niet specifiek vinden wat het is. Dacht aan een allergie voor bijv ijzer of een schimmel. Het kan van de ene op de andere dag onstaan. Het begint met een kale plek wat zich steeds meer uitbreid. Ze lijkt er ook jeuk aan te hebben op sommige momenten waardoor hij het dan soms ook helemaal open schuurt (zie laatste fotos). Hij heeft haar toen een injectie voor schimmel gegeven en ik heb haar gewassen met imaverol. Daarnaast andere keren honingzalf geprobeerd( leek het heftiger van te worden) ook hydroxortiderm geprobeerd, lijkt enigzins te werken als in het word niet erger.
De dierenarts gaf aan dat er een eventueel een schraapsel van genomen kan worden en opgestuurd, maar zelf gaf hij aan dat hier vaak weinig uit komt en zeer prijzig is.

Ik ben heel benieuwd of iemand dit herkent bij zijn paard en tips heeft wat ik kan uitproberen!! :(

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Re: Vage huid klachten hoofd (kale plekken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 14:04

Het lijkt rainrot te zijn

Rizette
Berichten: 4351
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Vage huid klachten hoofd (kale plekken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 14:20

Schurftmijt? Al eens een schraapsel laten nemen door de dierenarts?

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Re: Vage huid klachten hoofd (kale plekken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 14:51

Hier eentje die het regelmatig heeft. Hij heeft een allergie voor schimmel. Ik laat hem jaarlijks enten tegen schimmel en dat helpt goed. Wel moet ik er erg in houden dat ik zijn hoofd goed nadoe met een babydoekje na het rijden om zweetresten te verwijderen. Dat lijkt het soms te triggeren

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Vage huid klachten hoofd (kale plekken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 17:22

Je zou kunnen vragen of ze het in Utrecht kunnen onderzoeken. Vraag is of je eigen dierenarts daaraan mee wil werken. Dat is namelijk wel het handigst voor weefselafname.

nikevdv

Berichten: 6
Geregistreerd: 01-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-21 17:27

SuperZodiaX schreef:
Hier eentje die het regelmatig heeft. Hij heeft een allergie voor schimmel. Ik laat hem jaarlijks enten tegen schimmel en dat helpt goed. Wel moet ik er erg in houden dat ik zijn hoofd goed nadoe met een babydoekje na het rijden om zweetresten te verwijderen. Dat lijkt het soms te triggeren


Dankjewel voor je reactie, ziet dit er bij jou dan ook het zelfde uit? Heb je toevallig fotos dat ik het kan vergelijken? Mijne heeft wel die enting voor de schimmel ook gehad vorig jaar, maar misschien deze nu dan inmiddels niet meer werkt.

nikevdv

Berichten: 6
Geregistreerd: 01-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-21 17:35

Rizette schreef:
Schurftmijt? Al eens een schraapsel laten nemen door de dierenarts?

Bedankt voor je reactie! Hier heeft de dierenarts het wel over gehad maar als ik het mij goed herinner gaf hij aan dat het bij mijt op meerdere plekken moest zitten en dat hij dan iets van de mijt of de uitwerpselen moest zien geloof ik en dat was niet het geval. Heeft u enig idee waar ik aan kosten moet denken bij een schraapsel?

Rizette
Berichten: 4351
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 18:05

nikevdv schreef:
Rizette schreef:
Schurftmijt? Al eens een schraapsel laten nemen door de dierenarts?

Bedankt voor je reactie! Hier heeft de dierenarts het wel over gehad maar als ik het mij goed herinner gaf hij aan dat het bij mijt op meerdere plekken moest zitten en dat hij dan iets van de mijt of de uitwerpselen moest zien geloof ik en dat was niet het geval. Heeft u enig idee waar ik aan kosten moet denken bij een schraapsel?

Goede vraag weet de kosten niet. Als de dierenarts er speciaal voor moet komen krijg je er natuurlijk ookd de visite bij. Uiwerpselen van mijten zie je niet die zitten nl onder de huid. Dacht dat je het van luizen wel zag maar zelfs dat weet ik niet zeker. Maar je kunt de dierenarts vragen wat het kost en of hij het ook wijs acht. Mijt kan overal zitten. Meestal niet alleen op het hoofd dat klopt wel maar goed je weet niet of jouw paard net een uitzondering is.

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 21:46

nikevdv schreef:
SuperZodiaX schreef:
Hier eentje die het regelmatig heeft. Hij heeft een allergie voor schimmel. Ik laat hem jaarlijks enten tegen schimmel en dat helpt goed. Wel moet ik er erg in houden dat ik zijn hoofd goed nadoe met een babydoekje na het rijden om zweetresten te verwijderen. Dat lijkt het soms te triggeren


Dankjewel voor je reactie, ziet dit er bij jou dan ook het zelfde uit? Heb je toevallig fotos dat ik het kan vergelijken? Mijne heeft wel die enting voor de schimmel ook gehad vorig jaar, maar misschien deze nu dan inmiddels niet meer werkt.


Nee geen fotos helaas naar het ziet er wel echt hetzelfde uit. De schimmelenting werkt 9 tot 12 maanden ongeveer dus als het al een tijd geleden is zou ik de enting laten herhalen

ior
Berichten: 7
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 18:09

Hoi die is mijn merrie Donna en sinds gisteren heeft ze ineens deze plekken op dr hoofd .
Dacht eerst dat het van het halster was , maar die valt er net onder .
Iemand een idee wat dit kan zijn ?’
Schimmel , schurft , mijt ?
Als het morgen erger is dan bel ik de dierenarts

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Vage huid klachten hoofd (kale plekken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 18:50

Biopt laten nemen. Ik weet niet wat je duur vindt, maar ik denk dat dat moet kunnen beneden de 150 euro.