Wat nu? Paard met chronische geïrriteerde darm

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Angelo_J
Berichten: 46
Geregistreerd: 20-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 08:19

_activeme schreef:
@Angelo_J
Ja ik ook! Maar 2x mislukt on Duitsland. Had jij verse urine? Hoelang bewaard/ wanneer opgevangen? Ik probeer te achterhalen waarom bij mij de urine de 2x te oud was


Wat vervelend! Ik had urine van één dag oud. Bewaard in de koelkast en de dag erna opgestuurd.

_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-21 09:08

Angelo_J schreef:
_activeme schreef:
@Angelo_J
Ja ik ook! Maar 2x mislukt on Duitsland. Had jij verse urine? Hoelang bewaard/ wanneer opgevangen? Ik probeer te achterhalen waarom bij mij de urine de 2x te oud was


Wat vervelend! Ik had urine van één dag oud. Bewaard in de koelkast en de dag erna opgestuurd.


Gek! Ik ook :'). Misschien te lang onderweg geweest

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 22:25

Ik heb de urine opgevangen en meteen opgestuurd. Uitslag gehad via horse and feel. Waarden waren 150 wat max 30 mag zijn en 2 of 3 wat 1 of 2 mag zijn. Ik heb mijn behandelplan al en de spullen voor de eerste 6 weken op 1 ding na wat niet besteld kon worden dus daar moet ik nog achteraan. Maar ik moet eerst wachten op gaster care voor zijn maag en dat is nog niet binnen. Ik heb een behandelplan voor 19 weken. Ik wilde dit proberen omdat hij allerlei kwaaltjes heeft waarvan ik iedere keer hoor dat het ook uit de darmen kan komen.
Hij mocht eigenlijk alleen hooi en 50 gram vitamine brok maar daar geef ik hem nu geweekte grasbrok bij omdat ik hem anders echt niet tevreden hou als de rest van de stal gevoerd wordt. Verder dus niks, geen lijnzaadolie meer en zelfs nog geen wortel. Als snoepje krijgt hij ook een hooibrokje. Hij doet het er tot nu toe goed op. En qua kosten ook fijn als je de rest van het behandelplan ziet.

_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-21 09:04

Mariljo schreef:
Ik heb de urine opgevangen en meteen opgestuurd. Uitslag gehad via horse and feel. Waarden waren 150 wat max 30 mag zijn en 2 of 3 wat 1 of 2 mag zijn. Ik heb mijn behandelplan al en de spullen voor de eerste 6 weken op 1 ding na wat niet besteld kon worden dus daar moet ik nog achteraan. Maar ik moet eerst wachten op gaster care voor zijn maag en dat is nog niet binnen. Ik heb een behandelplan voor 19 weken. Ik wilde dit proberen omdat hij allerlei kwaaltjes heeft waarvan ik iedere keer hoor dat het ook uit de darmen kan komen.
Hij mocht eigenlijk alleen hooi en 50 gram vitamine brok maar daar geef ik hem nu geweekte grasbrok bij omdat ik hem anders echt niet tevreden hou als de rest van de stal gevoerd wordt. Verder dus niks, geen lijnzaadolie meer en zelfs nog geen wortel. Als snoepje krijgt hij ook een hooibrokje. Hij doet het er tot nu toe goed op. En qua kosten ook fijn als je de rest van het behandelplan ziet.


Interessant om te lezen! Ik geef de mijne nog steeds vitalbix daily en active, vitalbix snoepjes en heel af en toe wortel of komkommer. Ik heb al wel kruiden/supplementen binnen om zijn darmen te optimaliseren. Mocht Alano KPU hebben kan ik de supplementen/kruiden hier nog bij toevoegen.

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 13:10

Welke kruiden en supplementen heb jij? Ik heb voor de eerste weken bitterkruiden, msm en zinkchelaat. De lapacho schors moet ik nog zien te vinden. En na een week of 4 komt daar kpu forte bij en dan na 6 weken dit worden de bitterkruiden geruild voor ontslakkingskruiden en spirulina en zeoliet. Msm,zink, spirulina en zeoliet wordt dan om de week afgewisseld, msm met zink en spirulina met zeoliet. Alles van okapi.
Met het voer was het echt alleen hooi en 50 gram vitamine brok. De rest wat hij krijgt is allemaal geperst hooi in snoep of brokvorm, de pavo fibrenuggets. De lijnzaadolie moest er ook echt vanaf, ik kook nu wel elke dag voor zijn maag wat gekookt lijnzaad.

_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-21 14:34

Ik heb nu dit schema zonder supplementen voor KPU. Deze worden hieraan toegevoegd zodra ik de uitslag heb. Ik heb alles gekregen van Pure Horse. Alle kruiden/supplementen zijn van Okapi behalve de Psyllium en de MSM.

Week 1:
• Zink 2 schepjes
• Darmkruiden 40gr
• Psyllium 50gr
• Lapachorinde 2 maatschepjes
• Zoethout 2 maatschepjes

Week 2:
• Zwavel (MSM) 12 gr
• Darmkruiden 40gr
• Psyllium 50gr
• Lapachorinde 2 maatschepjes
• Zoethout 2 maatschepjes

Week 3:
• Zink 2 schepjes
• Darmkruiden 40gr
• Psyllium 50gr
• Lapachorinde 2 maatschepjes

Week 4:
• Zwavel (MSM) 12gr
• Darmkruiden 40gr
• Psyllium 50gr
• Lapachorinde 2 maatschepjes

Week 5:
• Zink 2 schepjes
• Darmkruiden 40gr
• Psyllium 50gr
• Lapachorinde 2 maatschepjes
• Zoethout 2 maatschepjes

Week 6:
• Zwavel (MSM) 12gr
• Darmkruiden 40gr
• Psyllium 50gr
• Lapachorinde 2 maatschepjes
• Zoethout 2 maatschepjes

Week 7:
• Zink 2 schepjes

Week 8:
• Zwavel (MSM) 12gr

Week 9:
• Zink 2 schepjes

Week 10:
• Zwavel (MSM) 12gr

Week 11:
• Zink 2 schepjes

Week 12:
• Zwavel (MSM) 12gr


Afbeelding

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 19:24

Oke, dat is wel een beetje hetzelfde. Ik heb bitterkruiden ipv darmkruiden en zonder psyllium en zoethout. En vanaf week 7 ontslakkingskruiden met afgewisseld spirulina en zeoliet. De kpu blijft vanaf week 4. Ben benieuwd wat het doet.

_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-21 15:07

Voor die gene die het nog volgen. Alano heeft KPU. Ik kreeg dit berichtje van Pure Horse.

De indikan waarde is: 4
De Kryptopyrrolurie waarde is: 46,6
 
Dat betekend dat je paard wel KPU heeft. Deze uitslag zie ik niet zo heel vaak. De Indikan is heel hoog, dat betekend dat er echt iets niet oke is in de darm. De leverwaarde is daar en tegen niet zo hoog, bij een 4 zie ik zeer zelde iets onder de 70. Dus dit is best bijzonder. Laten we er tijdens het bellen even goed over hebben.
 
Uitleg waardes:
Als de Indikan 0 is, is alles perfect in de darmen en zijn er geen onrustigheden geconstateerd.
Als het 1 is, moet je de voeding aanpassen en een aantal maatregelen voor het herstel van de dikke darm nemen, zodat het na verloop van tijd teruggaat naar 0.
Als het tussen 2 en 4 is, is er iets mis in de dikke darm en wordt therapie geadviseerd, zelfs als het paard eruit ziet alsof de mest in orde is.
 
Voor de Kryptopyrrolurie geldt. Wanneer het onder de 30 is, is er eigenlijk niks aan de hand en verloopt alles goed. Wanneer het hoger is dan dat, heeft de lever meer werk te doen en is er dus iets toch niet helemaal lekker in het lichaam. Dit kan verschillende oorzaken hebben.
 
Een hoge indikan icm een hoge Kryptopyrrolurie duidt op KPU. Gelukkig kan je KPU goed behandelen
.

Voor mij is dit allemaal vrij nieuwe en even uitpluizen wat het allemaal precies is. Tenzij iemand mij wat meer info/uitleg kan geven

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 10:51

Interessant om te lezen. Ik ben met de behandeling begonnen, bij mijn paard waren de waarden van indikan 3 en van de kryptopollurie 150 dus ook duidelijk verhoogd. Met uitleg van die waarden kan ik je niet helpen want daar weet ik zelf ook niet veel van dus hoor het ook graag als iemand het wel weet. Ik dacht eigenlijk alleen dat de indikan iets zegt over de schade aan de darm en de kryptopollurie over hoelang het al speelt. Ik ben wel veel aan het lezen over kpu bij paarden en hpu bij mensen. Ook lees ik veel over zink tekort en ik kwam van pure horse een goed artikel tegen over msm omdat hij dit de komende weken ook bij gaat krijgen. Zijn klachten zijn nu daardoor wel te verklaren. Hij heeft alopecia areata, pleksgewijze haaruitval, wat denk ik toch wel met zink tekort te maken heeft. In het msm artikel kom ik weer vanaĺles tegen over luchtwegproblemen en allergieën, hij heeft ook een stofallergie. Ik ben met alles begonnen door zijn angst voor geluiden en dat ben ik ook al tegen gekomen. En hij heeft altijd makkelijk een vitamine e tekort en in een artikel bij mensen kwam ik tegen dat ze ook een tekort kunnen hebben aan gluthation en dat is dacht ik ook weer hetgeen wat zorgt voor recycling van vitamine e.
Dus al met al valt alles wel bij elkaar en heb ik goede hoop bij de behandeling, al gaat het nog wel een hele tijd duren. Ik heb nu een behandelplan tot oktober en dan nog doorgaan met de kpu forte.

_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Re: Wat nu? Paard met chronische geïrriteerde darm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-21 13:16

Ik weet dus niet precies van indikan betekend etc.. Kan het ook nergens vinden. Ook dat mijn paard een 4 heeft en dus therapie nodig heeft en ben dan benieuwd wat ik daar onder moet verstaan hihi. De enige klachten die mijn paard heeft is dunne mest/slappe mest, af en toe harde- opgeblazen buik, niet altijd even fit. Maar geen haar uitval enzo. Volgende week donderdag bel afspraak en dan weet ik meer

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Re: Wat nu? Paard met chronische geïrriteerde darm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 16:21

Mijn paard heeft gewoon goede mest, ook altijd gehad. Wel heeft hij toen hij elke dag een beetje voordŕoog kreeg een gevoelige buik gehad met rijden. Hij zette zijn buik toen echt uit om been hulpen op te vangen ofzo, leek hem zeer te doen. Het duurde toen ook 3 kwartier voor hij een beetje los was. Voordroog eraf gehaald en het was over.

Nielojram

Berichten: 7798
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 18:33

_activeme schreef:
Ik weet dus niet precies van indikan betekend etc.. Kan het ook nergens vinden. Ook dat mijn paard een 4 heeft en dus therapie nodig heeft en ben dan benieuwd wat ik daar onder moet verstaan hihi. De enige klachten die mijn paard heeft is dunne mest/slappe mest, af en toe harde- opgeblazen buik, niet altijd even fit. Maar geen haar uitval enzo. Volgende week donderdag bel afspraak en dan weet ik meer


Waarom vraag je dat niet aan degene die je deze diagnose heeft voorgeschoteld?

_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-21 18:38

Nielojram schreef:
_activeme schreef:
Ik weet dus niet precies van indikan betekend etc.. Kan het ook nergens vinden. Ook dat mijn paard een 4 heeft en dus therapie nodig heeft en ben dan benieuwd wat ik daar onder moet verstaan hihi. De enige klachten die mijn paard heeft is dunne mest/slappe mest, af en toe harde- opgeblazen buik, niet altijd even fit. Maar geen haar uitval enzo. Volgende week donderdag bel afspraak en dan weet ik meer


Waarom vraag je dat niet aan degene die je deze diagnose heeft voorgeschoteld?


In de tekst staat letterlijk in de laatste zin. Volgende week belafspraak dan weet ik meer. Maar dacht wellicht heeft iemand er wel eens van gehoord

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Wat nu? Paard met chronische geïrriteerde darm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 23:03

Ik gaf mijn slappe watermest machine uiteindelijk: Droog hooi, geen voordroog spul, en niks uit plastic. Daarnaast gaf ik hem elke dag een eetlepel bokashi, een schepje zeoliet, en veendrab (Bioron). Probleem opgelost.
Jaren lang heb ik lopen tobben met supplementen maar hij was gewoon kei gevoelig op het hooi. Ik had eerder moeten luisteren.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 18:47

KPU bestaat niet. Het is een compleet imaginaire ziekte, met als enige bedoeling zoveel mogelijk tests, en zoveel mogelijk supplementen te verkopen.

_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-21 19:17

BigBen schreef:
KPU bestaat niet. Het is een compleet imaginaire ziekte, met als enige bedoeling zoveel mogelijk tests, en zoveel mogelijk supplementen te verkopen.


Mag ik vragen hoe en waarom jij dat denkt?

_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-21 09:05

mrie schreef:
Ik gaf mijn slappe watermest machine uiteindelijk: Droog hooi, geen voordroog spul, en niks uit plastic. Daarnaast gaf ik hem elke dag een eetlepel bokashi, een schepje zeoliet, en veendrab (Bioron). Probleem opgelost.
Jaren lang heb ik lopen tobben met supplementen maar hij was gewoon kei gevoelig op het hooi. Ik had eerder moeten luisteren.


Droog hooi al geprobeerd, supplementen ben ik niet aan begonnen wilde eerst de oorzaak aanpakken en niet alleen de symtonen.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 09:08

_activeme schreef:
BigBen schreef:
KPU bestaat niet. Het is een compleet imaginaire ziekte, met als enige bedoeling zoveel mogelijk tests, en zoveel mogelijk supplementen te verkopen.


Mag ik vragen hoe en waarom jij dat denkt?

KPU bestaat niet. Je mag er om het even welk medisch handboek op na slaan, om het even welke medische database raadplegen, het bestaat eenvoudigweg niet.

KPU werd verzonnen door ene John Kamsteeg. Dat is een gast die al meerdere "ziektes" bedacht heeft, en vervolgens testen verkoopt om de diagnose te stellen, en supplementen om de ziekte te "behandelen". De testen worden uitgevoerd in zijn eigen "labo", dat geen enkele erkenning of certificatie heeft. Kamsteeg noemde de "ziekte" in eerste instantie HPU. Vervolgens kwam daar ook nog KPU bij. Het ging in eerste instantie om "ziektes" bij mensen. Pas later kwamen ook paarden aan bod. Het is echt complete kwakzalverij.

Ik zou trouwens willen waarschuwen voor purehorse.nl. Er staat pure horse, maar het is eigenlijk puur bedrog.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Hemopyrrollactamurie

https://www.kwakzalverij.nl/nieuws/tros-iradari-ontmaskert-dna-kwakzalverij/

eshz
Berichten: 189
Geregistreerd: 16-09-09

Re: Wat nu? Paard met chronische geïrriteerde darm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 09:26

Die Audevard Bo Yea Sacc heb ik standaard op stal voor de opknap paarden en het is echt geweldig spul. Er is alleen een grote kans dat je compleet droog hooi moet gaan voeren om de mest goed te houden. En liefst zo weinig mogelijk verandering in voer/hooi. Hoop dat je paard snel opknapt!

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 09:43

Mijn paard ging op gras goed, maar had in de winter problemen. Die werd graanvrij gevoerd en kreeg tijdens de overgang van weide naar paddock moeder aarde van Bio-Ron.
Zijn ruwvoer mocht niet te grofstengelig zijn, fijn hooi maar het beste voor hem was fijn voordroog..

Hij bleek als jaarling een ernstige worminfectie te hebben gehad, ik verwacht dat het daardoor is gekomen en dat juist grofstengelig ruwvoer zijn darmen irriteerde.
Audevard was toen nog onbekend voor mij (ruim 10 jaar geleden), maar ik vind hun andere producten erg fijn.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 11:44

_activeme schreef:
Voor die gene die het nog volgen. Alano heeft KPU. Ik kreeg dit berichtje van Pure Horse.

De indikan waarde is: 4
De Kryptopyrrolurie waarde is: 46,6
 
Dat betekend dat je paard wel KPU heeft. Deze uitslag zie ik niet zo heel vaak. De Indikan is heel hoog, dat betekend dat er echt iets niet oke is in de darm. De leverwaarde is daar en tegen niet zo hoog, bij een 4 zie ik zeer zelde iets onder de 70. Dus dit is best bijzonder. Laten we er tijdens het bellen even goed over hebben.
 
Uitleg waardes:
Als de Indikan 0 is, is alles perfect in de darmen en zijn er geen onrustigheden geconstateerd.
Als het 1 is, moet je de voeding aanpassen en een aantal maatregelen voor het herstel van de dikke darm nemen, zodat het na verloop van tijd teruggaat naar 0.
Als het tussen 2 en 4 is, is er iets mis in de dikke darm en wordt therapie geadviseerd, zelfs als het paard eruit ziet alsof de mest in orde is.
 
Voor de Kryptopyrrolurie geldt. Wanneer het onder de 30 is, is er eigenlijk niks aan de hand en verloopt alles goed. Wanneer het hoger is dan dat, heeft de lever meer werk te doen en is er dus iets toch niet helemaal lekker in het lichaam. Dit kan verschillende oorzaken hebben.
.


Dit is nonsens.

Er bestaat geen verband tussen de aanwezigheid van indikan en de conditie van de darm/darmflora. Het is trouwens zeer de vraag of het hier om een reëel testresultaat gaat.

Verder komt kryptopyrrol eenvoudigweg niet voor in urine. Iets als kryptopyrrolurie bestaat dus niet.

En tenslotte, een telefonisch consult met iemand die gegarandeerd geen dierenarts is, dat klinkt erg dubieus, en het is hoe dan ook niet legaal.

Mag ik vragen hoeveel je betaald hebt voor de test en de supplementen ?

_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-21 12:27

BigBen schreef:
_activeme schreef:
Voor die gene die het nog volgen. Alano heeft KPU. Ik kreeg dit berichtje van Pure Horse.

De indikan waarde is: 4
De Kryptopyrrolurie waarde is: 46,6
 
Dat betekend dat je paard wel KPU heeft. Deze uitslag zie ik niet zo heel vaak. De Indikan is heel hoog, dat betekend dat er echt iets niet oke is in de darm. De leverwaarde is daar en tegen niet zo hoog, bij een 4 zie ik zeer zelde iets onder de 70. Dus dit is best bijzonder. Laten we er tijdens het bellen even goed over hebben.
 
Uitleg waardes:
Als de Indikan 0 is, is alles perfect in de darmen en zijn er geen onrustigheden geconstateerd.
Als het 1 is, moet je de voeding aanpassen en een aantal maatregelen voor het herstel van de dikke darm nemen, zodat het na verloop van tijd teruggaat naar 0.
Als het tussen 2 en 4 is, is er iets mis in de dikke darm en wordt therapie geadviseerd, zelfs als het paard eruit ziet alsof de mest in orde is.
 
Voor de Kryptopyrrolurie geldt. Wanneer het onder de 30 is, is er eigenlijk niks aan de hand en verloopt alles goed. Wanneer het hoger is dan dat, heeft de lever meer werk te doen en is er dus iets toch niet helemaal lekker in het lichaam. Dit kan verschillende oorzaken hebben.
.


Dit is nonsens.

Er bestaat geen verband tussen de aanwezigheid van indikan en de conditie van de darm/darmflora. Het is trouwens zeer de vraag of het hier om een reëel testresultaat gaat.

Verder komt kryptopyrrol eenvoudigweg niet voor in urine. Iets als kryptopyrrolurie bestaat dus niet.

En tenslotte, een telefonisch consult met iemand die gegarandeerd geen dierenarts is, dat klinkt erg dubieus, en het is hoe dan ook niet legaal.

Mag ik vragen hoeveel je betaald hebt voor de test en de supplementen ?


Kan jij mij dan precies uitleggen wat indikan is en waarom het geen verband is tussen de conditie van de darm/darmflora? Ik heb namelijk al een DA erbij gehad en die kon niks geks vinden behalve geïrriteerde darmen. Zo'n test kost €65 en voor supplementen €185 dit is voor 3 maanden.

Ik vraag me dan af waarom je dit soort dingen weet? Ik lees veel verschillende dingen, de een zegt het is nog onbekend in de wereld de ander zeg het bestaat niet en de ander weer dat.

Als jij een paard zou hebben met gevoelige darmen die regelmatig dunne mest heeft. DA erbij gehad die prednisolon en pro-prebiotica voorschrijft maar dit niet heeft geholpen. Wat zou jij dan nog meer doen? Ik sta zeker open voor tips en ideeen. Maar soms weet je het ook niet meer hoe en wat?

valine

Berichten: 1199
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: 1724

Re: Wat nu? Paard met chronische geïrriteerde darm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 12:37

Je kunt ook nog laten testen op IBD bij de dierenarts (dmv een echo). IBD heeft als belangrijkste kenmerk dunne, waterige mest. Als je IBD niet behandeld kan het chronisch worden en daar wordt je niet blij van :(

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 13:21

Nu heb ik dus zo'n paard gehad.....
Ik heb werkelijk ALLES geprobeerd (regulier en alternatief. alternatief heb ik wel de meeste successen geboekt omdat er regulier nog maar weinig te doen is aan spijsverteringsproblemen blijkt steeds), alhoewel dit KPU verhaal mij ook nieuw is hoor. Wel interessant, ik zal me er eens in verdiepen.

Maar goed, nu heb ik (vanwege een gevoelige maag) een hooi-automaat gekocht voor mijn merrie. Ik wilde dat ze altijd iets kan eten, maar dan wel kleine beetjes tegelijk en niet kunnen schrokken.
Het is ook een sober paardje, dus onbeperkt was geen optie.

Lang verhaal kort: het apparaat is er. En ik heb dus een normaal paard nu. Terwijl de kliniek en ook meer holistische artsen wel met me besproken hebben dat het misschien niet meer fijn was voor haar om te leven met deze problemen.

Mede dankzij dit apparaat ben ik ervan overtuigd geraakt dat onze manier van voeren vrijwel altijd verkeerd en niet toereikend is.
Er wordt in porties gevoerd, terwijl nadat de maag geledigd is zich direct alweer met maagzuur vult (die max 5 uur tussen maaltijden is gewoon veel te ruim). Het paard krijgt dus een seintje dat er gegeten dient te worden, maar veelal kan dit niet... dus ontstaat er stress en hogere cortisol levels welke weer ontstekingsreacties aanwakkeren in een toch al verstoord verteringssysteem.

Nou ja, mijn leven is dus een stuk simpeler geworden. Mijn paard heeft altijd maagvulling, is mooi op gewicht, heeft geen gezwollen buik meer, nette mest, gaapt niet meer, is niet meer gevoelig op de buik, ziet er overdreven goed uit (hier zwelt mijn hart even op), en is dus gewoon blij.
En ik kan me 's ochtends nog eens omdraaien en kijk niet meer met argusogen hoe ik haar zal aantreffen vandaag....

Doe ermee wat je wil... maar volgens mij ligt in het aanbieden van voeding de grootste oorzaak van problemen. Een paard moet 20 uur pd bezig zijn met eten, maar 20 uur volop eten verstrekken leidt tot andere problemen. Dit geeft het paard rust dat er altijd eten zal zijn, de kleine beetjes worden beter verteerd en voedingsstoffen beter opgenomen.

https://www.vhproducts.eu/feedingmaster

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 14:20

_activeme schreef:
Kan jij mij dan precies uitleggen wat indikan is en waarom het geen verband is tussen de conditie van de darm/darmflora? Ik heb namelijk al een DA erbij gehad en die kon niks geks vinden behalve geïrriteerde darmen. Zo'n test kost €65 en voor supplementen €185 dit is voor 3 maanden.

Alles samen 250 euro. Jammer, maar je bent afgezet.

Indikan is een kleurstof. Het komt voor in de urine als tryptophan (=een aminozuur) niet of onvolledig in de dunne darm wordt verteerd, en vervolgens in de dikke darm door bacteriën wordt afgebroken. De aanwezigheid van indikan in de urine zegt dus eventueel iets over het tryptophan metabolisme, maar absoluut niets over de gezondheid van de darm en/of de samenstelling van de darmflora.

_activeme schreef:
Als jij een paard zou hebben met gevoelige darmen die regelmatig dunne mest heeft. DA erbij gehad die prednisolon en pro-prebiotica voorschrijft maar dit niet heeft geholpen.

Ik dacht dat je de prebiotica niet geprobeerd had ?
Ik zou precies doen wat de da aangeeft, namelijk het supplement van Audevard gedurende een aantal maanden gebruiken. Daar staat dan wel Audevard bij, maar het gaat in werkelijkheid om een aantal producten van AllTech, die door Audevard in één combinatiesupplement worden aangeboden. Daarbij horen levende biergist, mycotoxine-binders, en fructo-oligosaccharides. Voor de werking van de mycotoxine-binders en de fructo-oligosaccharides bestaat er redelijk wat wetenschappelijk bewijs.