Wat nu? Paard met chronische geïrriteerde darm

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25399
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wat nu? Paard met chronische geïrriteerde darm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 11:59

Als je prednison hebt gegeven, zou ik even door zijn gegaan.

_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-21 12:05

superpony schreef:
Als je prednison hebt gegeven, zou ik even door zijn gegaan.


Heb contact gehouden met de DA hiervoor. Die wilde het nog even aankijken en het de tijd geven om het even te laten rusten.

superpony
Berichten: 25399
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 12:16

_activeme schreef:
superpony schreef:
Als je prednison hebt gegeven, zou ik even door zijn gegaan.


Heb contact gehouden met de DA hiervoor. Die wilde het nog even aankijken en het de tijd geven om het even te laten rusten.


Biergist kan geen kwaad en door de prednison heeft een paard sws een opdonder gehad in zijn lijf. Bedoelde ook niet doorgaan met de pred, dat staat er raar.

Ik vind overigens veel veeartsen wel erg makkelijk en snel naar de pred pakken en niet genoeg naar de nadelen daarvan kijken.

_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-21 12:28

superpony schreef:
Biergist kan geen kwaad en door de prednison heeft een paard sws een opdonder gehad in zijn lijf. Bedoelde ook niet doorgaan met de pred, dat staat er raar.

Ik vind overigens veel veeartsen wel erg makkelijk en snel naar de pred pakken en niet genoeg naar de nadelen daarvan kijken.


Jaa daarom heb ik er ook niet voor gekozen om ermee door te gaan. Het is een best agressief middel en als het na twee weken niet minder is geworden (dunne/slappe mest) heeft het in mijn ogen niet geholpen. Heb trouwens ook niet tig supplementen geprobeerd. Wil gewoon de oorzaak weten en niet alleen de symtonen bestrijden.

superpony
Berichten: 25399
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wat nu? Paard met chronische geïrriteerde darm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 13:32

Nee, dat snap ik. Ik zei ook niet met de pred doorgaan, sowieso niet zomaar. Ben ook geen arts.

Maar na de prednison ben je gestopt met de gist. Die had ik even doorgegeven tot de pred echt uitgewerkt is.

Prednison helpt sowieso niet de oorzaak aan te pakken. Heb zelf echt tig kuren gehad. En met de paarden ook ervaring mee. Maar het kan echt even helpen om door een moeilijke periode heen te komen. Maar reken ook herstel daarvan.

_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-21 14:19

superpony schreef:
Nee, dat snap ik. Ik zei ook niet met de pred doorgaan, sowieso niet zomaar. Ben ook geen arts.

Maar na de prednison ben je gestopt met de gist. Die had ik even doorgegeven tot de pred echt uitgewerkt is.

Prednison helpt sowieso niet de oorzaak aan te pakken. Heb zelf echt tig kuren gehad. En met de paarden ook ervaring mee. Maar het kan echt even helpen om door een moeilijke periode heen te komen. Maar reken ook herstel daarvan.


Ik heb de probiotica etc wel opgemaakt. Weet niet meer precies hoelang ik hiermee heb gedaan! Wel langer dan de pred. Het heeft natuurlijk ook tijd nodig om te herstellen maar dit is in januari geweest. Dus nu al ruim 5 maanden verder

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 11:25

Hoe is het ondertussen met de paarden die getest zijn op kpu? Mijn paard heeft duidelijk minder spanning, iedereen kan hem weer rustig in de wei zetten zonder dat hij recht omhoog gaat, hij is 1,76 dus daar wordt je niet heel blij van. De kale plekken onder zijn ogen staat meer haar op. Zijn alopecia areata plekken zijn verder nog kaal maar 1 plek flinke kale plek die er al vanaf december zat is nu weer dicht gegroeid. Dus voor mijn gevoel doet het in ieder geval toch iets.

_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-21 11:46

Wat fijn zeg @Mariljo.

Met mijn paard gaat het ook echt de goede kant op. Geen slappe mest/dunne mest. Nog wel jeuk bij zijn manen en staart. Maar heb wel het idee dat het minder wordt. Vorig jaar had hij hele erge kale plekken onder zijn ogen en dat is dit jaar als een stuk minder. Ook oogt hij fitter en voller. Heeft geen terugval gehad qua niet lekker in zijn vel zitten. Zit vol energie en het rijden gaat ook echt beter.

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Re: Wat nu? Paard met chronische geïrriteerde darm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 10:06

De kale plekken onder de ogen is wel hetzelfde dan. Dat heeft mijn paard ook altijd gehad.

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Re: Wat nu? Paard met chronische geïrriteerde darm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 08:04

Maar wel heel fijn ook!

MaritB

Berichten: 8627
Geregistreerd: 18-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 13:17

_activeme schreef:
Wat fijn zeg @Mariljo.

Met mijn paard gaat het ook echt de goede kant op. Geen slappe mest/dunne mest. Nog wel jeuk bij zijn manen en staart. Maar heb wel het idee dat het minder wordt. Vorig jaar had hij hele erge kale plekken onder zijn ogen en dat is dit jaar als een stuk minder. Ook oogt hij fitter en voller. Heeft geen terugval gehad qua niet lekker in zijn vel zitten. Zit vol energie en het rijden gaat ook echt beter.

'
Hij is dan verbeterd nu je het plan van Pure horse hebt gevolgd?

Mariljo schreef:
Hoe is het ondertussen met de paarden die getest zijn op kpu? Mijn paard heeft duidelijk minder spanning, iedereen kan hem weer rustig in de wei zetten zonder dat hij recht omhoog gaat, hij is 1,76 dus daar wordt je niet heel blij van. De kale plekken onder zijn ogen staat meer haar op. Zijn alopecia areata plekken zijn verder nog kaal maar 1 plek flinke kale plek die er al vanaf december zat is nu weer dicht gegroeid. Dus voor mijn gevoel doet het in ieder geval toch iets.


Jij had een ander plan toch? Via Tessa Peters? (ik zie het niet op haar site staan, misschien kijk ik niet goed)

_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-21 13:58

MaritB schreef:
_activeme schreef:
Wat fijn zeg @Mariljo.

Met mijn paard gaat het ook echt de goede kant op. Geen slappe mest/dunne mest. Nog wel jeuk bij zijn manen en staart. Maar heb wel het idee dat het minder wordt. Vorig jaar had hij hele erge kale plekken onder zijn ogen en dat is dit jaar als een stuk minder. Ook oogt hij fitter en voller. Heeft geen terugval gehad qua niet lekker in zijn vel zitten. Zit vol energie en het rijden gaat ook echt beter.

'
Hij is dan verbeterd nu je het plan van Pure horse hebt?


Ja klopt! Ben nu al ruim 12 weken bezig en het gaat duidelijk beter nu we de oorzaak aanpakken zijn. Het herstel kan nog lang duren. Maar zolang het de goede kant op gaat ben ik tevreden. Want het was totaal geen fijn beeld hoe slecht her ging met mijn paard

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 15:55

MaritB schreef:
_activeme schreef:
Wat fijn zeg @Mariljo.

Met mijn paard gaat het ook echt de goede kant op. Geen slappe mest/dunne mest. Nog wel jeuk bij zijn manen en staart. Maar heb wel het idee dat het minder wordt. Vorig jaar had hij hele erge kale plekken onder zijn ogen en dat is dit jaar als een stuk minder. Ook oogt hij fitter en voller. Heeft geen terugval gehad qua niet lekker in zijn vel zitten. Zit vol energie en het rijden gaat ook echt beter.

'
Hij is dan verbeterd nu je het plan van Pure horse hebt gevolgd?

Mariljo schreef:
Hoe is het ondertussen met de paarden die getest zijn op kpu? Mijn paard heeft duidelijk minder spanning, iedereen kan hem weer rustig in de wei zetten zonder dat hij recht omhoog gaat, hij is 1,76 dus daar wordt je niet heel blij van. De kale plekken onder zijn ogen staat meer haar op. Zijn alopecia areata plekken zijn verder nog kaal maar 1 plek flinke kale plek die er al vanaf december zat is nu weer dicht gegroeid. Dus voor mijn gevoel doet het in ieder geval toch iets.


Jij had een ander plan toch? Via Tessa Peters? (ik zie het niet op haar site staan, misschien kijk ik niet goed)


Ja, klopt maar volgens mij stond het niet op haar site. Ik had haar gebeld voor craniosacraal therapie om te kijken of dat iets voor zijn spanning deed. Toen ze er net was begon het te hagelen en onweren dus hij brak zijn stal af door de herrie op het dak. Later heeft ze er nog is over nagedacht en kwam ze met het idee om zijn urine te testen.
Het plan lijkt wel erg op dat van activeme. Ze had mijn paard geloof ik overlegd met christina fritz, voor een behandelplan.
Hij is in ieder geval een stuk relaxter, ik zie de spanning niet meer in zijn ogen. De kale plekken maakt me nog niet zoveel uit of die aangroeien. Ik hoop vooral dat hij ook van zijn stofallergie af komt. Nu op nat hooi en equibedding gaat het prima dus ik wil over een tijdje toch proberen of hij om te beginnen weer op stro kan.

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Re: Wat nu? Paard met chronische geïrriteerde darm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 16:04

Het behandelplan van activeme nog even opgezocht, dat is toch wel wat anders. Ik had de eerste 6 weken bitterkruiden, lapacho schors en om de week zink en msm afgewisseld. Na 4 weken kwam daar kpu forte bij. Week 7 ontslakkingskruiden, kpu forte en zeoliet en spirulina om de week afgewisseld voor 6 weken. En met kpu forte, zeoliet en spirulina nog door tot week 19.
Het is een flink plan maar goed te doen.

MaritB

Berichten: 8627
Geregistreerd: 18-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 17:19

Dat plan van Pure horse lijkt breder/groter/langer...

Mijn pony gaat binnenkort ook getest worden, ik wil met begeleiding maar die is nu 'uitverkocht'


Onwijs fijn dat jullie vooruitgang zien!

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Re: Wat nu? Paard met chronische geïrriteerde darm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 18:03

Ik heb geen psyllium en zoethout gehad. Zoethout om hoefbevangenheid te voorkomen dacht ik. Volgens mij is christina fritz degene die veel van kpu weet dus ik vond het wel fijn dat Tessa met haar overlegd had. Ik ken ook een pas afgestudeerde dierenarts en zij had in Gent les gehad van haar. Dus het lijkt me wel oké.

MaritB

Berichten: 8627
Geregistreerd: 18-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 08:37

Hoe gaat het nu met de paarden?

Mijn pony zijn KPU uitslag is binnen: 145 en 3++ flink hoog dus.

Hij heeft ook maagklachten maar met een kuur psyllium pellets wat een fijn laagje over de maag wand geeft lijkt hij al veel blijer. Hij staat nu een ruime maand op onverpakt hooi, dit gaat ook beter.

We starten komende weken met het protocol, heel uitgebreid via de paardentherapeut.
Is hier iemand geïnteresseerd in een pot BO YEA SAC ultra? Ivm het nieuwe protocol is deze over, ik heb nog ruim 3-kwart pot over.

_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Re: Wat nu? Paard met chronische geïrriteerde darm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-21 08:54

Jeetje flinke uitslag. Lever heeft het zwaar te verduren. Hier gaat het goed. Af en toe nog wat slappe mest maar daar zoek ik niks achter aangezien dit gewoon een keer kan gebeuren. Ik ben klaar met het protocol en heb wel een vervolg schema gehad voor eventuele terugval. Ook voor paar momenten per jaar om zijn lichaam beter te kunnen ondersteunen met de seizoenen wissel.

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Re: Wat nu? Paard met chronische geïrriteerde darm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 12:40

Ik ben ook al een heel eind op weg, de waarden waren ook 150 en 3 en ook maagklachten. Ik ben 5 maanden geleden begonnen met gaster care forte en na 3 weken met de rest van het programma gestart. Hij doet het goed, zijn spanning is verminderd sinds ik met de kpu forte begonnen ben heb ik het idee. Dat zal ook wel beter zijn voor zijn maag. Ik ben er blij mee want dat hij af en toe zo in de stress schoot was af en toe wel heel zielig en ook vervelend omdat hij dan recht omhoog kon gaan..hij is al 1.76. Gekookt lijnzaad werkt ook wel goed voor zijn maag. En sinds deze week staat hij weer op stro na bijna een jaar op stropellets te hebben gestaan door een flinke stofallergie.

_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-21 12:57

Super dat het met jou paard ook beter gaat @Mariljo. Wat voor hooi krijgt jou paard?

Ik zit echt met een dubio. De rest van onze mini kudde krijgt verpakt hooi. Op advies was onverpakt beter en hij goed het er goed op. Nu kan ik hem wel met een maatje apart zetten op een stukje maar ik ken mijn paard die zorgt er wel voor dat hij bij de rest staat :')

MaritB

Berichten: 8627
Geregistreerd: 18-04-10

Re: Wat nu? Paard met chronische geïrriteerde darm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 14:25

Mijn staat grotendeels apart en nooit langer dan 2u zonder ruwvoer.
1x per dag eet hij een half uurtje mee met de groep uit verpakt ruwvoer (hooibak met timer) zodat hij iets langer in de kudde kan blijven.
Verder is hij ook al 2x zelf naar de kudde gegaan, dus we hebben de draden nog eens nagelopen en nu gaat het al even goed :)

lique68
Berichten: 331
Geregistreerd: 12-03-18

Re: Wat nu? Paard met chronische geïrriteerde darm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 15:09

ik heb niet alles doorgelezen, maar misschien heb je er wat aan mijn tip ;) wat een ervaren fokker mij destijds adviseerde mbt mijn jaarling met dunnere mest en mestwater bij de mest is een oude wormenspuit vullen met Biogarde (staande yoghurt uit de supermarkt) zitten rechtsdraaiende bacteriën in en dat een aantal malen geven,
en levende biergist geven, kan je online bestellen, ik gaf het omdat een van mijn paarden in de zomer snel muggenbulten krijgt, helpt het ook goed bij.

Lys_PPA

Berichten: 1340
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 15:12

Wellicht is het al voorbij gekomen, maar waar hebben jullie je paarden op KPU laten testen? Verder gaat dit middels urine toch, hoe hebben jullie dit kunnen verzamelen?

Lys_PPA

Berichten: 1340
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 15:13

lique68 schreef:
ik heb niet alles doorgelezen, maar misschien heb je er wat aan mijn tip ;) wat een ervaren fokker mij destijds adviseerde mbt mijn jaarling met dunnere mest en mestwater bij de mest is een oude wormenspuit vullen met Biogarde (staande yoghurt uit de supermarkt) zitten rechtsdraaiende bacteriën in en dat een aantal malen geven,
en levende biergist geven, kan je online bestellen, ik gaf het omdat een van mijn paarden in de zomer snel muggenbulten krijgt, helpt het ook goed bij.


Die tip kreeg ik ook eens, zelfs als tip jagermeister gekregen en yakult... de jagermeister uiteraard niet geprobeerd maar de yakult hielp helaas niet.

MaritB

Berichten: 8627
Geregistreerd: 18-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 15:44

Lys_PPA schreef:
Wellicht is het al voorbij gekomen, maar waar hebben jullie je paarden op KPU laten testen? Verder gaat dit middels urine toch, hoe hebben jullie dit kunnen verzamelen?


Opgevangen met een grote plastic beker.