Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 41 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Kreupel rechtsvoor, mri laten maken

 
Profiel   

Op zondag 20 december begon mijn paard kreupel te lopen rechtsvoor en had een dik en warm voorbeen. Ze had 19 december wel gek gedaan in de paddock aan de longe. Maar zag daarna nog niks.
Toevallig kwam dinsdag de 22ste de dierenarts om te enten dus gelijk gevraagd om even mee te kijken. Had ook filmpjes van de zondag gestuurd.
2 weken daarvoor is de hoefsmid geweest. Maar ze was over haar ijzer gegroeid dus had rechtsvoor( waar ze nu kreupel is) een losse hoefwand die netjes is opgelost door de hoefsmid. Nu wel een gat aan de zijkant van haar hoef. (Binnenkant)

Conclusie dierenarts: is verbeterd. Buigproef goed, wel nog dik en warm been. Visitatie met de tang op de hoef geen reactie dus mogelijk peesblessure. 5 dagen novacam. Na 3 dagen zwelling en warmte weg. Na 1 dag stoppen novacam was het been weer dik en warm voor 2 dagen en nam weer af.
Zelf ervoor gekozen om 10 dagen daarna naar de raaphorst te gaan voor beeldvorming.
Bij de raaphorst nog steeds kreupel. Vooral rechtsom op de volte.( alles op het harde, zachte niet bekeken.)
Pees gescand zag er allemaal netjes uit. Geen afwijkingen. Ze zijn van knie tot ondervoet gegaan.
Daarna ondervoet uitverdoofd. Hierop zichtbaar verbetering. Foto's gemaakt van been en ondervoet maar niks te zien.
Kon die dag niet meer verder verdoven dus week later weer terug.

Nogsteeds kreupel. Echo gemaakt van ondervoet. Daar was overvulling slijmbeurs van hoefkatrol en overvulling hoefgewricht te zien.
Slijmbeurs uitverdoofd en daar ging ze beter op lopen. Maar Franklin vertrouwd het niet.
Advies was mri laten maken voor verder beeldvorming.
Andere optie was slijmbeurs inspuiten speciaal beslag en rustig aan opbouwen. ( met de kans dat het iets anders is en het erger wordt)
Ik heb gekozen voor de liggende mri in wolvega. Hier gaan we volgende week heen.

Heeft iemand ervaring met de mri in wolvega. En hoelang het duurt voordat je een uitslag hebt?
Als het wel de slijmbeurs is hoelang is het revalidatie traject?
Ga heel hard duimen dat het allemaal meevalt.
Vorig jaar ook al 7 maanden met een peesblessure gelopen aan haar linker voorbeen we waren net weer goed opgebouwd.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-21 21:05 



 
Profiel   

paar jaar geleden had min zzz paard zelfde klachten . alles wat jij had gedaan kwam niks uit . laatse hoop was rodinde uit vinkenga, en ja 2 keer behandeld liep hij super. probleem zat in de rug. heeft nog 2 jaar later LT gelopen

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-21 21:13 



 
Profiel   

Chichika schreef
paar jaar geleden had min zzz paard zelfde klachten . alles wat jij had gedaan kwam niks uit . laatse hoop was rodinde uit vinkenga, en ja 2 keer behandeld liep hij super. probleem zat in de rug. heeft nog 2 jaar later LT gelopen

Had die ook een dik er warm been? En overvulling van slijmbeurs in de ondervoet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-21 21:37 



 
Profiel   

Niemand ervaring?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-21 14:23 



 
Profiel   

Ik heb ervaring met een staande MRI bij SMDC in Heesch. Op dezelfde dag heen en weer, want paard krijgt een sedatie maar gaat niet liggend onder narcose. MRI beelden werden opgestuurd naar Amerika en had de volgende ochtend al de uitslag. Met die uitslag uiteindelijk verder gaan dokteren bij mijn eigen dierenarts (na de MRI ook voor Franklin gekozen, hele fijne DA!, de MRI was een advies van een andere DA die steken heeft laten vallen...). Maar over Wolvega specifiek kan ik je dus helaas niets vertellen.

Edit: MRI kogel rechtsvoor

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-21 14:29 



 
Profiel   

Ik heb 2 jaar geleden een MRI laten maken van de voet van mijn vorige paard. Dat is toen in Haaksbergen gedaan onder volledige narcose.
Ze hebben de beelden toen naar Amerika gestuurd om ze te laten beoordelen. Hij ging op dinsdag of woensdag de MRI in en had op vrijdag de uitslag.
De uitkomst was helaas niet gunstig en heb hem op zondag laten gaan. Maar ben wel blij dat ik de MRI heb laten maken. dan wist ik zeker dat het niet iets kleins was

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-21 14:44 



 
Profiel   

Ik ben in september naar Wolvega geweest voor een MRI, ook doorverwezen door de Raaphorst.
Op maandag gebracht. Dinsdag MRI. Eigenlijk woensdag naar huis maar ik heb haar dinsdag al meegenomen naar huis.
Uitslag kreeg ik op woensdag al.
Uitslag was niet heel best, zie topic.
[MD] Botoedeem, slijmbeursontsteking en peesblessure

Zitten nog volop in revalidatie.

Ik weet niet of je de Raaphorst een kostenplaatje van de MRI hebt gevraagd maar bij mij vielen die kosten best anders uit dan wat de Raaphorst had gezegd

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-21 16:24 



 
Profiel   

Lisetjj schreef
Ik ben in september naar Wolvega geweest voor een MRI, ook doorverwezen door de Raaphorst.
Op maandag gebracht. Dinsdag MRI. Eigenlijk woensdag naar huis maar ik heb haar dinsdag al meegenomen naar huis.
Uitslag kreeg ik op woensdag al.
Uitslag was niet heel best, zie topic.
[MD] Botoedeem, slijmbeursontsteking en peesblessure

Zitten nog volop in revalidatie.

Ik weet niet of je de Raaphorst een kostenplaatje van de MRI hebt gevraagd maar bij mij vielen die kosten best anders uit dan wat de Raaphorst had gezegd


Raaphorst heeft prijsindicatie van 1100 gegeven. Staand zou 1600 zijn. Ik kan haar donderdag brengen. En zelf zaterdag pas ophalen ik heb vrijdag geen vervoer. Maar dan ben ik bang dat ik maandag pas de uitslag krijg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-21 22:29 



 
Profiel   

kimmetje26 schreef
Ik heb 2 jaar geleden een MRI laten maken van de voet van mijn vorige paard. Dat is toen in Haaksbergen gedaan onder volledige narcose.
Ze hebben de beelden toen naar Amerika gestuurd om ze te laten beoordelen. Hij ging op dinsdag of woensdag de MRI in en had op vrijdag de uitslag.
De uitkomst was helaas niet gunstig en heb hem op zondag laten gaan. Maar ben wel blij dat ik de MRI heb laten maken. dan wist ik zeker dat het niet iets kleins was


Ja daar zit ik dus ook mee. Ik kom slijmbeurs in laten spuiten speciaal beslag en dan kijken hoe opbouwen ging. Maar zou het ook niet over mijn hart verkrijgen om haar te laten gaan. Zonder te weten wat het is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-21 22:38 



 
Profiel   

WannabeAnky schreef
Ik heb ervaring met een staande MRI bij SMDC in Heesch. Op dezelfde dag heen en weer, want paard krijgt een sedatie maar gaat niet liggend onder narcose. MRI beelden werden opgestuurd naar Amerika en had de volgende ochtend al de uitslag. Met die uitslag uiteindelijk verder gaan dokteren bij mijn eigen dierenarts (na de MRI ook voor Franklin gekozen, hele fijne DA!, de MRI was een advies van een andere DA die steken heeft laten vallen...). Maar over Wolvega specifiek kan ik je dus helaas niets vertellen.

Edit: MRI kogel rechtsvoor


Staand is volgens Franklin duurder en risico dat beeld bewogen is waardoor er iets over het hoofd gezien kan worden. Dus hij rade wel de liggende mri aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-21 22:39 



 
Profiel   

Ik zette hem toch liever een tijdje weg op pijnstillers voordat ik een dure MRI liet doen. Rust helpt ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-21 22:44 



 
Profiel   

Ik mis hier een doodgewone rontchen opname. Kan er daar oo niet het een en ander mee uitgesloten worden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-21 23:06 



 
Profiel   

mrie schreef
Ik mis hier een doodgewone rontchen opname. Kan er daar oo niet het een en ander mee uitgesloten worden?


Ze hebben foto's van haar been en voet gemaakt. Maar hier was niks op te zien.


janderegelaa schreef
Ik zette hem toch liever een tijdje weg op pijnstillers voordat ik een dure MRI liet doen. Rust helpt ook.


Ik heb geen weide oid om haar op te zetten. En weet toch liever wat er speelt zodat we gelijk een goed traject in kunnen. En ik niet met onzekerheid loop of als ze uit haar plaat gaat of losbreekt dat dit iets ergens kan beschadigen. Zeker met pijnstillers zal ze zich beter gaan voelen en niet meer te houden zijn met stappen ( merkte ik vorig jaar met haar peesblessure die gelukkig hersteld is al. Toen ze zich goed voelde sprong ze alle kanten op. )

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-21 23:17 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
Ik zette hem toch liever een tijdje weg op pijnstillers voordat ik een dure MRI liet doen. Rust helpt ook.


Zolang ze niet weet wat het is, weet je ook niet of het helpt.

Als je het geld ervoor hebt en er bestaat een kans dat het iets is waarmee je je paard ook echt weer kan herstellen, zou ik het zeker doen. Ik heb er destijds voor gekozen het niet te doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-21 23:20 



 
Profiel   

_Anneruth schreef
janderegelaa schreef
Ik zette hem toch liever een tijdje weg op pijnstillers voordat ik een dure MRI liet doen. Rust helpt ook.


Zolang ze niet weet wat het is, weet je ook niet of het helpt.

Als je het geld ervoor hebt en er bestaat een kans dat het iets is waarmee je je paard ook echt weer kan herstellen, zou ik het zeker doen. Ik heb er destijds voor gekozen het niet te doen.


De mri is om uit te sluiten dat er niet iets met de diepe buigpees is. We hebben wel overvulde slijmbeurs gezien en dat is volgens mij goed te behandelen. Maar het risico dat er meer naar beneden( wat op echo en foto niet te zien is) wat aan de hand is, is aanwezig en met een mri uit te sluiten of te bevestigen. Wil haar niet meer pijn doen en risico nemen om het op de slijmbeurs te gooien. Dan is de kans dat we over 1 a 2 maanden weer staan en dan alsnog een mri moet. Met gevolg dat het een stuk erger kan zijn en dan moet laten gaan. En nu is de kans dat we er optijd bij zijn en er eventueel herstel mogelijk is. Zoniet dan kan ik in ieder geval een waardig besluit nemen. Zonder continu te denken maar als het alleen dat was geweest en het had kunnen herstellen dan was ze er nog geweest.
Ik hoop snel een uitslag te hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-21 23:35 



 
Profiel   

Ik heb staande MRI gedaan in Emmeloord in october. Zelfde dag heen en terug en de dag erna de uitslag. Was 1300 euro als ik het niet verkeerd hebt.

Ik zou eerder kiezen voor staande dan liggend omdat ik vind narcose niks en je weet niet hoe die er uit komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-21 23:59 



 
Profiel   

ik zou zeggen volg je gevoel.

Ik ben blij dat ik wel de MRI heb laten maken. Ik heb aan de hand daarvan een goede beslissing kunnen nemen. Waar ik nog steeds achter sta. Hoe moeilijk die beslissing ook was.

Je kan jezelf dan nooit een schuldgevoel geven met wat als.

Volledige narcose is best spannend, maar hij is er netjes uit bijgekomen.

Mijn (toen nog niet van mij) nieuwe paard moest eerst geopereerd worden voordat hij echt van mij werd.
Ook die is netjes en goed uit de narcose gekomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-21 10:20 



 
Profiel   

Bij wolvega zelf zeggen ze dat de risico's van de narcose met mri erg klein zijn. Omdat het heel kort is en er geen operatie gedaan wordt. Wel kan het risico zijn als ze uit de narcose komt dat er dan wat gebeurd.
En emmeloord en wolvega zijn bijna even ver rijden voor mij en heb met de liggende beter beeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-21 10:52 



 
Profiel   

Ja die had ook dik warm been

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-21 11:12 



 
Profiel   

Daphnee2091 schreef
WannabeAnky schreef
Ik heb ervaring met een staande MRI bij SMDC in Heesch. Op dezelfde dag heen en weer, want paard krijgt een sedatie maar gaat niet liggend onder narcose. MRI beelden werden opgestuurd naar Amerika en had de volgende ochtend al de uitslag. Met die uitslag uiteindelijk verder gaan dokteren bij mijn eigen dierenarts (na de MRI ook voor Franklin gekozen, hele fijne DA!, de MRI was een advies van een andere DA die steken heeft laten vallen...). Maar over Wolvega specifiek kan ik je dus helaas niets vertellen.

Edit: MRI kogel rechtsvoor


Staand is volgens Franklin duurder en risico dat beeld bewogen is waardoor er iets over het hoofd gezien kan worden. Dus hij rade wel de liggende mri aan.


Klopt, maar ik heb het afgewogen tegenover de risico's van narcose, 2x een heel end rijden ipv 1x (want ze moeten overnachten en geen van allen was dichtbij), stress van verblijf op de kliniek etc. etc. Die extra kosten (was idd 1800 euro) heb ik toen maar voor lief genomen. Een dure grap is het sowieso. In mijn geval des te meer omdat er niks nieuws uit de MRI kwam wat ook al op de röntgen te zien was, alleen heeft mijn DA van destijds dat niet benoemd/aangegeven. De MRI was dus achteraf volledig overbodig. Vandaar mij switch naar Franklin daarna. Ook mijn paard (pas 9 jaar) is helaas na nog 10 maanden blessures behandelen alsnog ingeslapen.

SMDC in Heesch is echt een van de beste klinieken waar je heen kan, dus dat zij de voorkeur geven aan een staande MRI over een liggende MRI, dat vond ik ook wel wat zeggen. Misschien dat de beelden iets minder goed zijn, dat zou kunnen, maar kennelijk niet dusdanig dat zij besluiten om het liggend te doen.

Succes alvast met wachten! Ik neem aan dat als ze de MRI gemaakt hebben ze de beelden meteen doorsturen en dat dit niet afhankelijk is van wanneer jij je paard ophaalt. Tenzij ze daardoor de MRI uitstellen een dag, maar dat lijkt me niet de bedoeling.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-21 13:54 



 
Profiel   

Ik heb ook voor Emmeloord gekozen omdat ik liever staande MRI had en bij Wolvega gaan ze onder narcose en liggend.
Emmeloord is me goed bevallen. Paard moet inderdaad goed stil staan maar hij kreeg een roesje en dat ging prima.
Ik heb wel 3 mri's laten doen om het hele verdachte gebied in beeld te hebben. Hoef tm stuk boven de kogel. Overleg nog even met Raaphorst of dat misschien nodig is. Zonde als je een blessure zou missen omdat het net buiten het mri gebied valt. En een extra mri is niet zo duur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-21 22:59 



 
Profiel   

WannabeAnky schreef
Ik heb ervaring met een staande MRI bij SMDC in Heesch. Op dezelfde dag heen en weer, want paard krijgt een sedatie maar gaat niet liggend onder narcose. MRI beelden werden opgestuurd naar Amerika en had de volgende ochtend al de uitslag. Met die uitslag uiteindelijk verder gaan dokteren bij mijn eigen dierenarts (na de MRI ook voor Franklin gekozen, hele fijne DA!, de MRI was een advies van een andere DA die steken heeft laten vallen...). Maar over Wolvega specifiek kan ik je dus helaas niets vertellen.

Edit: MRI kogel rechtsvoor


Staand is volgens Franklin duurder en risico dat beeld bewogen is waardoor er iets over het hoofd gezien kan worden. Dus hij rade wel de liggende mri aan.[/quote]

Klopt, maar ik heb het afgewogen tegenover de risico's van narcose, 2x een heel end rijden ipv 1x (want ze moeten overnachten en geen van allen was dichtbij), stress van verblijf op de kliniek etc. etc. Die extra kosten (was idd 1800 euro) heb ik toen maar voor lief genomen. Een dure grap is het sowieso. In mijn geval des te meer omdat er niks nieuws uit de MRI kwam wat ook al op de röntgen te zien was, alleen heeft mijn DA van destijds dat niet benoemd/aangegeven. De MRI was dus achteraf volledig overbodig. Vandaar mij switch naar Franklin daarna. Ook mijn paard (pas 9 jaar) is helaas na nog 10 maanden blessures behandelen alsnog ingeslapen.

SMDC in Heesch is echt een van de beste klinieken waar je heen kan, dus dat zij de voorkeur geven aan een staande MRI over een liggende MRI, dat vond ik ook wel wat zeggen. Misschien dat de beelden iets minder goed zijn, dat zou kunnen, maar kennelijk niet dusdanig dat zij besluiten om het liggend te doen.

Succes alvast met wachten! Ik neem aan dat als ze de MRI gemaakt hebben ze de beelden meteen doorsturen en dat dit niet afhankelijk is van wanneer jij je paard ophaalt. Tenzij ze daardoor de MRI uitstellen een dag, maar dat lijkt me niet de bedoeling.[/quote]

Ik breng haar donderdag en vrijdag staat de mri gepland. Ik kan haar zelf pas weer zaterdag ophalen. Maar omdat de mri vrijdag gemaakt wordt denk ik dat ik maandag pas de uitslag krijg. Of misschien vrijdag einde van de middag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-21 23:30 



 
Profiel   

Mara2000 schreef
Ik heb ook voor Emmeloord gekozen omdat ik liever staande MRI had en bij Wolvega gaan ze onder narcose en liggend.
Emmeloord is me goed bevallen. Paard moet inderdaad goed stil staan maar hij kreeg een roesje en dat ging prima.
Ik heb wel 3 mri's laten doen om het hele verdachte gebied in beeld te hebben. Hoef tm stuk boven de kogel. Overleg nog even met Raaphorst of dat misschien nodig is. Zonde als je een blessure zou missen omdat het net buiten het mri gebied valt. En een extra mri is niet zo duur.


Raaphorst heeft voor mij de afspraak gemaakt bij wolvega dus zal dit ook wel overlegd hebben.
En met uitverdoven van slijmbeurs en uitverdoven ondervoet liep ze helemaal goed. De rest is van knie tot ondervoet op de echo en foto geweest en daar was niks op te zien.
Alleen overvulde slijmbeurs en hoefgewricht. Dus het moet bijna wel in dat gebied zitten. Mri is om uit te sluiten dat de diepe buigpees niet beschadigd is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-21 23:35 



 
Profiel   

Gister mijn paard naar wolvega gebracht. Allemaal erg netjes geregeld. Ze vond de schone stal zo lekker dat ze gelijk ging rollen. Helaas toen lag ze vast. Gelukkig waren ze er rustig onder en hebben z elkaar weer netjes overeind gekregen.

Vandaag is de mri gemaakt en werd netjes gebeld toen ze weer op stal stond. Mri en narcose zijn goed gegaan. Morgenochtend wordt ik gebeld of ik haar weer op kan halen.

Ik hoor waarschijnlijk maandag pas de uitslag van de mri.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-21 19:47 



 
Profiel   

Fijn dat de mri en narcose goed zijn gegaan! Dat is alvast een zorg minder.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-21 20:08 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 41 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen