Paard met tumor opereren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maaiked91

Berichten: 11
Geregistreerd: 04-01-21
Woonplaats: Rotterdam

Paard met tumor opereren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-21 16:21

Hallo Bokkers,

Een droom die in slapeloze nachten verandert. Kun je je paard alles bieden wat nodig is?

Iedereen die een klik heeft gehad met een paard weet hoe sterk en intens de band kan worden in een paar maanden tijd. Alles was geweldig en de dromen over de toekomst steeds mooier.


Tot dat ene moment. Inmiddels al vier weken geleden, kwam ik aan op stal en Co was niet zichzelf. Hij had niet gegeten en lag suf in stal, dit is niet de energieke en ondeugende Co die ik kende. De dagen daarna kwamen de koorts pieken en zag ik hem steeds zieker worden.

Nu 4 weken later, doorverwezen door mijn veearts, staat Co al twee weken op de faculteit diergeneeskunde in Utrecht, onder toezicht van de beste artsen die er zijn. Bloedonderzoek, echo’s, pijnstillers, inwendige onderzoeken.

Maar vooral veel afwachten tot dat belletje met de uitslag.

Toen kwam de klap.. Co heeft een enorme massa in zijn buik die zijn milt verdrukt. Waarschijnlijk een tumor, heel misschien een abces. Dan zakt de grond onder je voeten vandaan. Kan hij nog beter worden? En hoe? Hij is pas 3 jaar oud!


De artsen denken dat een ingrijpende operatie uitkomst kan bieden, dit is overigens ook de enige behandelmogelijkheid. Als ze alles kunnen verwijderen en er volgen geen complicatie kan hij volledig herstellen. Maar de operatie is duur en de kosten zijn al enorm hoog door alle vooronderzoeken en zijn verblijf in Utrecht.

Wie heeft hier ervaring mee? Ik heb besloten er toch voor te gaan. Voor een kijkje in Co zn leven kan je op mijn instagram kijken:
https://www.instagram.com/cautivopuraraza/
Laatst bijgewerkt door Maaiked91 op 18-01-21 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Muchacho1
Berichten: 85
Geregistreerd: 03-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 16:25

Helaas kan ik op dit moment niks missen, maar ik duim voor een goede afloop! En ook helaas(gellukkig) geen ervaring ermee. Maar wat een nare situatie en veel sterkte voor jou en hem :knuffel: :(:)

Sky_As

Berichten: 4723
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 16:25

Heb je je hele paard door een scan gehad? Met tumoren komt het natuurlijk wel meer dan eens voor, dat het op meerdere plekken zit dan dat je vooraf had kunnen weten. Ik zou sowieso eerst het hele paard op een scan gehad willen hebben voor ik aan zoiets zou beginnen (en om eerlijk te zijn zou ik er niet aan beginnen). Overigens mogen crowdfundings enzo niet hier, dus dat zinnetje kun je beter weg halen, anders is je topic zo gesloten......

Maaiked91

Berichten: 11
Geregistreerd: 04-01-21
Woonplaats: Rotterdam

Re: Paard met tumor opereren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-21 16:29

Helaas is de ct scan niet geschikt voor paarden, hij past er niet doorheen.

Ik vraag niet om een donatie, maar wilde jullie meenemen in mijn verhaal!

Het is een bijzonder verhaal, in Utrecht hebben ze dit niet vaak gezien. Er is zelfs gebeld naar Spanje om te vragen of het rasspecifiek is. De kans op volledig herstel is aanzienlijk, als ze de hele massa weg kunnen halen. Ik ben bereid heel ver te gaan, als dat nog een paardwaardig bestaan heeft..

Mirre1415

Berichten: 341
Geregistreerd: 17-10-19
Woonplaats: Somewhere only we know

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 16:30

Sky_As schreef:
Heb je je hele paard door een scan gehad? Met tumoren komt het natuurlijk wel meer dan eens voor, dat het op meerdere plekken zit dan dat je vooraf had kunnen weten. Ik zou sowieso eerst het hele paard op een scan gehad willen hebben voor ik aan zoiets zou beginnen (en om eerlijk te zijn zou ik er niet aan beginnen). Overigens mogen crowdfundings enzo niet hier, dus dat zinnetje kun je beter weg halen, anders is je topic zo gesloten......


volgens mij vraagt TS hier niet om geld, ik weet niet precies hoe het zit maar ik denk dat het wel meevalt.

TS; Wat enorm vervelend en hartbrekend voor je. Helaas heb ik geen eigen paard en dus ook geen ervaring. Laat je ons alsjeblieft weten hoe het verder loopt? Is de operatie al gepland?
Succes TS

Earth

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 16:31

Ik wil je veel veel sterkte wensen.
Ik zou vooraf wel willen weten of het geen melanomen zijn? Want als hij dat nu al zo groot heeft, is er natuurlijk een hele grote kans dat het weer terug komt. DAn kun je nu opereren, maar je weet niet hoe lang dat goed blijft gaan.

Maaiked91

Berichten: 11
Geregistreerd: 04-01-21
Woonplaats: Rotterdam

Re: Paard met tumor opereren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-21 16:38

De operatie staat voor woensdag gepland. Het zit helaas op een ongunstige plek om een biopt af te nemen, daarvoor moet hij ook onder narcose op zijn rug. Als het geen agressieve of zelfs goedaardige tumor is, dan is kans op herstel heel groot! Maar als het kwaadaardig is ja.. dan kan het terug komen. De antibiotica die hij nu krijgt zorgt er wel voor dat hij eindelijk koorts vrij is en niet pijnlijk meer oogt! Ik heb hem in de afgelopen weken niet zo vrolijk gezien. Moet je dan een paard inslapen, als hij net weer op lijkt te knappen? Dood ga je maar 1 keer en is niet terug te draaien..

Sky_As

Berichten: 4723
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 16:45

Mirre1415 schreef:
Sky_As schreef:
Heb je je hele paard door een scan gehad? Met tumoren komt het natuurlijk wel meer dan eens voor, dat het op meerdere plekken zit dan dat je vooraf had kunnen weten. Ik zou sowieso eerst het hele paard op een scan gehad willen hebben voor ik aan zoiets zou beginnen (en om eerlijk te zijn zou ik er niet aan beginnen). Overigens mogen crowdfundings enzo niet hier, dus dat zinnetje kun je beter weg halen, anders is je topic zo gesloten......


volgens mij vraagt TS hier niet om geld, ik weet niet precies hoe het zit maar ik denk dat het wel meevalt.

TS; Wat enorm vervelend en hartbrekend voor je. Helaas heb ik geen eigen paard en dus ook geen ervaring. Laat je ons alsjeblieft weten hoe het verder loopt? Is de operatie al gepland?
Succes TS


klopt, ze had een link er in staan naar de crowdfunding (inmiddels is de post aangepast). Ik weet dat hier op bokt dat soort topics gelijk gesloten worden, daarom gaf ik de tip dat ze dat beter even weg kon halen. (mij maakt het niet uit, maar was meer een tip)

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard met tumor opereren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 16:54

Wat heftig zeg, je kan altijd nog afspreken dat mochten ze tijdens de operatie nog andere tumoren tegen komen of oorzaken waardoor de operatie weinig slagingskansen heeft dat ze hem alsnog in laten slapen.

Voor de rest, als het alleen dit is..je hebt het geld en de operatie heeft goede slagingskansen dan zou ik er ook voor gaan. Hij is nog jong dus zou in principe redelijk vlot moeten kunnen herstellen.

Heel veel sterkte!

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 16:55

Ik zou in overleg met de behandelend artsen kiezen voor de operatie en kijken hoe het er van binnen uitziet. Mocht het slechter eruit zien binnen, dan het nu zich laat uit zien, dan zou ik wel afspreken, dat ze hem niet wakker laten worden.

Duim duim duim succes met de operatie.

Maaiked91

Berichten: 11
Geregistreerd: 04-01-21
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-21 16:56

Dat is inderdaad besproken.. Morgen avond mag ik op bezoek en dan houden we wel in ons achterhoofd dat dit de laatste keer kan zijn.. Het word heel spannend.. Ik hoop het zo! Ik zal jullie op de hoogte houden.

Earth

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 16:57

Maaiked91 schreef:
De operatie staat voor woensdag gepland. Het zit helaas op een ongunstige plek om een biopt af te nemen, daarvoor moet hij ook onder narcose op zijn rug. Als het geen agressieve of zelfs goedaardige tumor is, dan is kans op herstel heel groot! Maar als het kwaadaardig is ja.. dan kan het terug komen. De antibiotica die hij nu krijgt zorgt er wel voor dat hij eindelijk koorts vrij is en niet pijnlijk meer oogt! Ik heb hem in de afgelopen weken niet zo vrolijk gezien. Moet je dan een paard inslapen, als hij net weer op lijkt te knappen? Dood ga je maar 1 keer en is niet terug te draaien..


Hij knapt alleen op omdat hij medicatie krijgt, dus dat vertekent natuurlijk een beetje. Dat bedoel ik niet banketstaaf, maar zo kijk ik er naar.

Maaiked91

Berichten: 11
Geregistreerd: 04-01-21
Woonplaats: Rotterdam

Re: Paard met tumor opereren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-21 16:59

dat klopt, van de eerste antibiotica knapte hij niet op, maar nu krijgt hij een andere antibiotica erbij en zijn de pijnstillers gehalveerd.. en zelfs daarop word hij vrolijker.

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Paard met tumor opereren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 17:02

Wat een heftig verhaal zeg! Ik denk niet dat ik eraan zou beginnen met een dier, maar dat moet natuurlijk iedereen voor zichzelf beslissen. Ik ben wel heel benieuwd naar de rest van het verhaal, veel succes gewenst woensdag!

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 17:02

Arm dier, ik ga echt heel hard duimen voor jullie!

DewiRox
Berichten: 4586
Geregistreerd: 29-12-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 17:04

Kunnen ze bij dieren dan bijvoorbeeld ook een vriescoupe afnemen? Bij mensen wordt dat gedaan om tijdens de ingreep al te laten onderzoeken of het om goed- of kwaadaardig gaat en aan de hand daarvan bepaald hoe het verdere verloop van de operatie zal zijn.

Veel sterkte!

Maaiked91

Berichten: 11
Geregistreerd: 04-01-21
Woonplaats: Rotterdam

Re: Paard met tumor opereren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-21 17:06

ja ze gaan tijdens de operatie direct cellen afnemen zodat de cytoloog kan bepalen wat het is en idd welke gradatie. Ze hebben in utrecht gezegd dat ze dit misschien 1 keer per jaar zien dat een eigenaar er ook voor wilt gaan. Kanker bij paarden is helaas niet zo bekend.. Heb ook verteld dat we graag mee willen doen aan wetenschappelijk onderzoek, al is het maar ook om andere paardjes te helpen.

Mirre1415

Berichten: 341
Geregistreerd: 17-10-19
Woonplaats: Somewhere only we know

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 17:08

Sky_As schreef:
Mirre1415 schreef:

volgens mij vraagt TS hier niet om geld, ik weet niet precies hoe het zit maar ik denk dat het wel meevalt.

TS; Wat enorm vervelend en hartbrekend voor je. Helaas heb ik geen eigen paard en dus ook geen ervaring. Laat je ons alsjeblieft weten hoe het verder loopt? Is de operatie al gepland?
Succes TS


klopt, ze had een link er in staan naar de crowdfunding (inmiddels is de post aangepast). Ik weet dat hier op bokt dat soort topics gelijk gesloten worden, daarom gaf ik de tip dat ze dat beter even weg kon halen. (mij maakt het niet uit, maar was meer een tip)


Ahhh oké!

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 17:09

Jeetje wat vreselijk voor jullie!

Iedereen moet hierin doen wat ze willen en kunnen. Ik zou het niet doen. Zo'n tumoren op zo'n leeftijd, alles zo onbekend.. Ik zou te bang zijn dat er iets wezenlijks niet goed zou zitten en het uitgezaaid is en/of terug komt. Maar ik ben dan daarin ook vrij nuchter.
Alsnog kan ik je keuze wel begrijpen, dood kan maar 1 keer natuurlijk. Hopelijk heb ik het mis en gaan jij en je paarden maatje nog een en gelukkig leven tegemoed! :(:)

quintusgl

Berichten: 4450
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Re: Paard met tumor opereren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 20:58

Pff meis, dat is pittig.
Gisteren een jaar geleden heb ik mijn paardje (cruzado) op de OK in moeten laten slapen. Ook zij had, dachten we, een melanoom in de hals en een tumor in de uier. Beide wel groot maar operabel. Toen ze haar open hadden konden ze pas zien wat er nog meer zat. In de halswervel zat t, hals, achter kaak en bij de bult in de uier zijn ze nooit gekomen, toen ze de uier open maakten kwamen de lymfeknopen al naar buiten vol met tumoren. Hals en uier etc waren gelieerd aan elkaar dus zat ze er helemaal onder. Dit had ik niet verwacht. Gelukkig mocht ik tijdens de operatie bij de kliniek blijven en later op de OK om te overleggen met de chirurg wat de mogelijkheden waren (paardwaardig) maar die waren er niet. Met inslapen mocht ik er bij blijven. Ook zij was nog maar 10. (Ook met anderhalf al een melanoom weg laten halen). Bij haar was het niet ras gerelateerd maar erfelijk. Haar moeder heb ik door 2 meloengrote melanomen in de bekken2and in moeten laten slapen.
Bij de kliniek zagen ze zo'n jong paard al zo vol ook zelden tot nooit.
3 is wel heel jong. Denken ze dat het dan weg blijft? Probeer, als je de mogelijkheid hebt, in de buurt daar te zijn en spreek uit hoe ver je wilt gaan. Ik wil je heel veel sterkte wensen.... en zal voor je duimen.

DuoPenotti

Berichten: 29455
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paard met tumor opereren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 21:01

Oh wat enorm heftig.
Ik zou het denk ik ook zo doen als Janouk ook aangeeft.
Heel veel sterkte :knuffel:

Myfairytale
Berichten: 5385
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 21:21

janouk schreef:
Ik zou in overleg met de behandelend artsen kiezen voor de operatie en kijken hoe het er van binnen uitziet. Mocht het slechter eruit zien binnen, dan het nu zich laat uit zien, dan zou ik wel afspreken, dat ze hem niet wakker laten worden.

Duim duim duim succes met de operatie.


Dit zou ik ook doen. :j

Wens je veel sterkte en zal voor je duimen dat ze het goed weg kunnen halen en je paardje weer spoedig zal herstellen. :knuffel:

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 09:37

quintusgl schreef:
Pff meis, dat is pittig.
Gisteren een jaar geleden heb ik mijn paardje (cruzado) op de OK in moeten laten slapen. Ook zij had, dachten we, een melanoom in de hals en een tumor in de uier. Beide wel groot maar operabel. Toen ze haar open hadden konden ze pas zien wat er nog meer zat. In de halswervel zat t, hals, achter kaak en bij de bult in de uier zijn ze nooit gekomen, toen ze de uier open maakten kwamen de lymfeknopen al naar buiten vol met tumoren. Hals en uier etc waren gelieerd aan elkaar dus zat ze er helemaal onder. Dit had ik niet verwacht. Gelukkig mocht ik tijdens de operatie bij de kliniek blijven en later op de OK om te overleggen met de chirurg wat de mogelijkheden waren (paardwaardig) maar die waren er niet. Met inslapen mocht ik er bij blijven. Ook zij was nog maar 10. (Ook met anderhalf al een melanoom weg laten halen). Bij haar was het niet ras gerelateerd maar erfelijk. Haar moeder heb ik door 2 meloengrote melanomen in de bekken2and in moeten laten slapen.
Bij de kliniek zagen ze zo'n jong paard al zo vol ook zelden tot nooit.
3 is wel heel jong. Denken ze dat het dan weg blijft? Probeer, als je de mogelijkheid hebt, in de buurt daar te zijn en spreek uit hoe ver je wilt gaan. Ik wil je heel veel sterkte wensen.... en zal voor je duimen.


Heftig zeg, dit lees ik helaas nog best wel vaak bij schimmels maar meestal minder aggresief en op oudere leeftijd.

Ik heb maar een paard ooit gekend die kanker had, een vos en die krijg dat op oudere leeftijd. Daar was ook niets meer aan te doen qua uitzaaingen.

Annet73
Berichten: 787
Geregistreerd: 01-11-18

Re: Paard met tumor opereren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 09:57

Pfff heftig. Wil je heel veel sterkte toewensen!

marley93

Berichten: 6032
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 10:30

Jeetje TS, wat een nachtmerrie. :knuffel:
Hopelijk valt het mee als ze hem morgen openmaken, en kunnen jullie snel werken aan de weg naar herstel. Heel veel sterkte!