Rhino in de opfok, en nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Escada

Berichten: 3847
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Rhino in de opfok, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-21 21:35

Afgelopen vrijdag heb ik gekeken voor een nieuwe stal voor mijn 2 jarige omdat ik niet tevreden ben over de opfok waar hij nu staat. Hij valt af en dit was al aangekaart.

Vrijdagavond krijg ik een email dat er Rhino is waar hij nu staat, de abortus variant. Ik mag 4 maanden niet op bezoek komen en hij mag ook niet worden verhuisd.

Ik baal hier ontzettend van natuurlijk want ik had net een paar uur ervoor gekeken naar een stal vlakbij mijn huis wat aan al mijn wensen voldeed. Hij staat nu 75 km verderop. Ik heb terug gemaild dat ik het vervelend vind voor ze maar ik net gekeken heb voor een andere stal omdat ik niet tevreden ben over zijn gezondheid op dit moment.

Ze konden niks voor me doen, eventueel een vitamine spuit erin maar hij kon niet worden bijgevoerd want alle merries stonden nu in quarantaine dus hij kon niet apart staan. Vanavond krijg ik ook een email dat ik verplicht hem nu moet laten enten tegen Rhino 2x a €72,-.

Het voelt voor mij een beetje dubbel. De Rhino enting was niet nodig toen ik hem bracht vorig jaar, en nu er Rhino is moet ik hem wel laten enten wat toch weer extra kosten zijn. Eigenlijk vind ik ergens dat ze zelf er een risico mee namen door de paarden er niet tegen te enten en nu het kwaad is geschied moet ik dus extra betalen.

Kortom, ik mag hem niet verhuizen, de komende 4 maanden niet zien en ook nog verplicht enten tegen Rhino. Tegen zijn gewicht kon niks gedaan worden behalve de vitamine spuit. Ik baal hier ontzettend van want het is toch mijn paard waar ik zuinig op ben en hem 4 maanden helemaal niet zien omdat de stal dicht gaat. -O- De besmetting is bij de merrie stal en niet aan de kant waar hij staat.

Wat zouden jullie doen? Ik wil hem daar weghalen maar dat mag dus niet van de eigenaar en ik ben bang dat ik over 4 maanden een hoopje ellende aantref omdat hij niet lekker in zijn vel zit.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 21:43

Sneu, wat een pech!
Ik vind 4 maanden extreem lang, meestal is de quarantaine eerst 4 weken, dus weet je wel zeker dat het 4 maanden is? Op bezoek ... over een paar weken misschien, in overleg met de eigenaar en met inachtneming van alle voorzorgmaatregelen? Je moet wel heel voorzichtig zijn - tenslotte wil je niet dat je het overbrengt naar andere plekken.

Niet verhuizen klinkt logisch, de stal waar je naar toe gaat wil 'em liever ook niet hebben denk ik. Hier zou je in ieder geval de eerste weken niet welkom zijn.

imaudy
Berichten: 5045
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 21:50

Naar een plek verhuizen waar geen paarden staan of in quarantaine bij een paardenkliniek. Laat je niks wijsmaken, het is jouw paard en natuurlijk mag je hem verhuizen. Maar dan wel naar een veilige plek.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 21:52

Als hij zo mager is/ wordt dan moet hij bijgevoerd worden, ze regelen het maar. Dat is toch onzin om een paard te laten vermageren omdat andere paarden ziek zijn.
Desnoods bel je met de behandelend dierenarts, het is ten slotte jouw paard

Een nieuwe stal wil hem nu toch niet hebben staan.

Escada

Berichten: 3847
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-21 21:55

De stal waar hij komt te staan is helemaal leeg. Een grote weide met schuilstal waar hij samen met nog 3 andere vriendjes komt te staan.

Het is de abortus variant dus niet gevaarlijk voor de jonge paarden gelukkig. Maar het is gewoon zuur dat ik hem er nu moet laten staan en er zelfs 4 maanden niet bij mag ;(

Het liefst pak ik de trailer en haal ik hem meteen op

imaudy
Berichten: 5045
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 22:00

Escada schreef:
De stal waar hij komt te staan is helemaal leeg. Een grote weide met schuilstal waar hij samen met nog 3 andere vriendjes komt te staan.

Het is de abortus variant dus niet gevaarlijk voor de jonge paarden gelukkig. Maar het is gewoon zuur dat ik hem er nu moet laten staan en er zelfs 4 maanden niet bij mag ;(

Het liefst pak ik de trailer en haal ik hem meteen op

Ohh, natuurlijk mag jij hem meenemen! Het is jouw eigendom, desnoods politie mee hoor. Weet dat dat wel vaker is gedaan door mensen...

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 22:17

Als het verantwoord kan (dus je paard op een andere plek in quarantaine zetten), zou ik hem gewoon ophalen. Maar zeker niet met paarden van andere mensen samen zetten en alle maatregelen treffen om verdere verspreiding te voorkomen. Een eventuele opzegtermijn moet je dan natuurlijk nog wel betalen.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 22:21

Het is dus een misverstand dat de abortusvariant niet gevaarlijk is voor niet-drachtige paarden. Die kunnen als het tegenzit de neurologische variant krijgen. Het is onwijs rot dat het daar geconstateerd is, ik vind persoonlijk 4 maanden niet bij je paard en paarden niet vervoeren wel erg lang, ik denk dat ik dat niet zou kunnen! Tenzij ze vermoeden dat het 2,5-3 maanden gaat duren voordat ze eraf zijn...
Het lastige is overigens met deze variant ( EHV-1 dus), dat die bij drachtige merries meestal al maanden voor het verwerpen is opgelopen door de desbetreffende merrie.

Ik zou inderdaad contact opnemen met de DA die de paarden daar behandelt en hem eens vragen hoe hij er tegenover staat als je je paard op wil halen, zeker omdat je vindt dat hij er niet goed uitziet, je hem 4 maanden niet mag bezoeken, laat staan verplaatsen in die tijd.

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 22:23

aangezien je ook voor de DA betaald daar, zou ik gewoon hun DA bellen voor advies over die 4mnd quarantaine en een eventuele verhuizing. En zijn huidige gewicht. telefonisch advies is vaak gewoon gratis

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 22:34

Wat ontzettend vervelend is deze situatie! Vier maanden is wel heel erg lang, meestal is er na 4 weken duidelijkheid over de besmetting. Hopelijk valt het mee, want deze variant kan zeker wel de andere paarden treffen!

Mijn 3 jarige staat ook in een opfok en daar enten ze sinds vorig jaar voor Rhino.
Thuis ent ik al jaren voor Rhino en ik schrok behoorlijk wat jij moet gaan betalen voor deze enting.

In de opfok betaal ik 36 euro met 7,50 voorrijdkosten, verdeeld over een groot aantal paarden. Thuis betaal ik 44 euro en daar komen de voorrijdkosten van 28 euro nog bij, verdeeld over 5 paarden.

Christiene
Berichten: 7720
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Rhino in de opfok, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 22:46

Tandarts erbij kan zomaar gebitsprobleem zijn. Als ze zo moeilijk doen dat er niks mogelijk is alleen een vit. Spuit dat had ik hen opgehaald. Wel naar een plek wat eerst quaraintane kan of privé thuis

Brainless

Berichten: 29740
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 23:04

imaudy schreef:
Naar een plek verhuizen waar geen paarden staan of in quarantaine bij een paardenkliniek. Laat je niks wijsmaken, het is jouw paard en natuurlijk mag je hem verhuizen. Maar dan wel naar een veilige plek.

Helaas mag de stalhouder (hij MOET wettelijk) de stal sluiten en je mag ook echt geen paarden vervoeren.

Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 23:09

Brainless schreef:
imaudy schreef:
Naar een plek verhuizen waar geen paarden staan of in quarantaine bij een paardenkliniek. Laat je niks wijsmaken, het is jouw paard en natuurlijk mag je hem verhuizen. Maar dan wel naar een veilige plek.

Helaas mag de stalhouder (hij MOET wettelijk) de stal sluiten en je mag ook echt geen paarden vervoeren.


Maar als de stalling niks doet aan niet bij voeren omdat dier mager word omdat ze vol zitten aan de merriekant. Hoe zit dat dan? Is dat dan geen zorgplicht onthouden weer daarvan?

Uitgaande dat het dier mager is en echt nodig bijgevoerd moet worden en niet schraal is omdat het diertje aan groeien is. ;)

Nef1985

Berichten: 270
Geregistreerd: 13-07-11

Re: Rhino in de opfok, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 23:20

Ik heb zo’n vermoeden dat ik weet welke opfok je bedoelt(als ik in een andere topic van jouw heb gelezen zou hij daar ook staan) .... Tja daar zie ik ze geregeld aan de magere kant staan... woon daar in de buurt en al jaren zie ik in verschillende weides veel staan die echt wel wat “vlees” op de botten missen!
Heb mijn eigen veulen toentertijd ook zeker niet daar neer gezet , al zou het voor mij zoveel makkelijker zijn om even gauw langs te rijden...
Wat betreft de Rhino... volgens mij mogen dit wel zo doen... alleen of het zo lang nodig is weet ik niet. Maar kan zijn omdat ze daar dus nog meerdere drachtige merries hebben staan die binnenkort uitgerekende zijn en de kans er dus kan zijn dat er meer besmet zijn.. dat daarom die tijd zo lang is.. Maar misschien is zoals andere aangeven een overleg met hun dierenarts wel een goed idee!

Radiostilte
Berichten: 985
Geregistreerd: 15-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 23:21

Leeg
Laatst bijgewerkt door Radiostilte op 13-07-23 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: Rhino in de opfok, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 23:41

Even op de opmerking dat het niet gevaarlijk is voor een jong paard, jouw paard kan wel degelijk drager zijn en het overbrengen op een ander paard.
Ik zou absoluut niet blij zijn als iemand zijn paard bij die van mij op stal zou zetten, wetende dat deze van een stal afkomt waar Rhino heerst!

Rocamor

Berichten: 10870
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 23:48

Balko schreef:
Even op de opmerking dat het niet gevaarlijk is voor een jong paard, jouw paard kan wel degelijk drager zijn en het overbrengen op een ander paard.
Ik zou absoluut niet blij zijn als iemand zijn paard bij die van mij op stal zou zetten, wetende dat deze van een stal afkomt waar Rhino heerst!


Dat TS nu haar paard niet direct tussen andere paarden moet plaatsen, dat klopt wel. Maar hou rekening met het volgende:
- het gros van de paarden in Nl is allang drager van een EHV variant, besmetting kan (!) dus ook vanuit de eigen populatie komen als de aanwezige paarden om een of andere reden minder weerbaar zijn.
- als er al een merrie geaborteerd heeft, dan heerst het dus al langer of deze merrie was al drager
- hoeveel zin heeft het om tijdens een EHV1-uitbraak nu nog te enten?

TS, ik zou denk ik contact opnemen met de dierenarts daar en overleggen wat medisch gezien mogelijk is. Als jij jouw paard weg zou halen, deze 14 dagen ver weg in quarantaine zou zetten, niemand bij hem laten komen en zelf het Rhinoprotocol zou hanteren, dan zou het wellicht nog wel een optie kunnen zijn. Maar de behandelend artsen kunnen dat bevestigen of ontkennen.

Wij hebben vorig jaar ook een EHV1/EHV4 episode gehad. En gelukkig enkel verkoudheid, maar de merrie kon nog maanden nadien aborteren. Gelukkig niet gebeurd. De paardeneigenaren mochten wel op stal komen, maar je mocht niet van vuile stal naar schone locatie. Flink ontsmetten. Niet in contact treden met andere paarden(-verzorgers). En er kwam uiteraard niemand van buitenaf bij ons.

SjonnieZ

Berichten: 2320
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 00:01

Balko schreef:
Even op de opmerking dat het niet gevaarlijk is voor een jong paard, jouw paard kan wel degelijk drager zijn en het overbrengen op een ander paard.
Ik zou absoluut niet blij zijn als iemand zijn paard bij die van mij op stal zou zetten, wetende dat deze van een stal afkomt waar Rhino heerst!



Eens!
Vind wel dat jij mag eisen dat ze jouw paard bijvoeren. Jij kunt er niks aan doen dat je niet bij jouw paard kunt.

imaudy
Berichten: 5045
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 00:29

Brainless schreef:
imaudy schreef:
Naar een plek verhuizen waar geen paarden staan of in quarantaine bij een paardenkliniek. Laat je niks wijsmaken, het is jouw paard en natuurlijk mag je hem verhuizen. Maar dan wel naar een veilige plek.

Helaas mag de stalhouder (hij MOET wettelijk) de stal sluiten en je mag ook echt geen paarden vervoeren.


Dacht dat Rhino niet eens meldingsplichtig is? Wat is je bron?

TS, ik keek nog even in je andere topic. Hij is wat schraal maar niet echt mager vind ik.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 05:35

Brainless schreef:
imaudy schreef:
Naar een plek verhuizen waar geen paarden staan of in quarantaine bij een paardenkliniek. Laat je niks wijsmaken, het is jouw paard en natuurlijk mag je hem verhuizen. Maar dan wel naar een veilige plek.

Helaas mag de stalhouder (hij MOET wettelijk) de stal sluiten en je mag ook echt geen paarden vervoeren.


Zolang er geen meldplicht is, moet hij het wettelijk gezien niet doen, wel is het natuurlijk heel goed dat hij het openbaar maakt en maatregelen neemt, maar 4 maanden niet naar je paard mogen gaat wel erg ver.

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 08:16

Rocamor schreef:
Balko schreef:
Even op de opmerking dat het niet gevaarlijk is voor een jong paard, jouw paard kan wel degelijk drager zijn en het overbrengen op een ander paard.
Ik zou absoluut niet blij zijn als iemand zijn paard bij die van mij op stal zou zetten, wetende dat deze van een stal afkomt waar Rhino heerst!


Dat TS nu haar paard niet direct tussen andere paarden moet plaatsen, dat klopt wel. Maar hou rekening met het volgende:
- het gros van de paarden in Nl is allang drager van een EHV variant, besmetting kan (!) dus ook vanuit de eigen populatie komen als de aanwezige paarden om een of andere reden minder weerbaar zijn.
- als er al een merrie geaborteerd heeft, dan heerst het dus al langer of deze merrie was al drager
- hoeveel zin heeft het om tijdens een EHV1-uitbraak nu nog te enten?

TS, ik zou denk ik contact opnemen met de dierenarts daar en overleggen wat medisch gezien mogelijk is. Als jij jouw paard weg zou halen, deze 14 dagen ver weg in quarantaine zou zetten, niemand bij hem laten komen en zelf het Rhinoprotocol zou hanteren, dan zou het wellicht nog wel een optie kunnen zijn. Maar de behandelend artsen kunnen dat bevestigen of ontkennen.

Wij hebben vorig jaar ook een EHV1/EHV4 episode gehad. En gelukkig enkel verkoudheid, maar de merrie kon nog maanden nadien aborteren. Gelukkig niet gebeurd. De paardeneigenaren mochten wel op stal komen, maar je mocht niet van vuile stal naar schone locatie. Flink ontsmetten. Niet in contact treden met andere paarden(-verzorgers). En er kwam uiteraard niemand van buitenaf bij ons.


Ik denk niet dat het direct zin heeft maar de betreffende stal heeft ruim 50 drachtige merries staan geloof ik en dan ook nog een zeer groot aantal veulens. Ik kan me voorstellen dat je dit in het vervoog wilt voorkomen.

Tevens snap ik ook dat met zo’n stal waarin er alleen klanten af en toe komen, en met zo’n gigantisch aantal eigenaren dat dit moeilijk te handhaven is en dan gekozen word voor het volledig sluiten van deuren.
Daarom zou ik ook nooit mijn dier op zo’n mega stal zetten.

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Rhino in de opfok, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 08:56

Ik zou stallen afbellen met de vraag ze quarantaine aanbieden en mijn paard daarheen brengen. Tenminste als de magerheid echt alarmerend is. Wat schraal is niet erg. Want grote kans dat het maanden box isolatie zal opleveren, zonder contact met andere paarden. Echt niet fijn voor een jonkie! Weet zeker dat het het waard is!

ivy_power89

Berichten: 5856
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Rhino in de opfok, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 09:03

Ik weet welke stal dit is, mijn paard heeft hier tot vorig jaar ook in de opfok gestaan.
In die tijd hebben ze een behoorlijke droes uitbraak gehad met veel zieke paarden. Toen hebben we ook maanden niet mogen komen en dat begrijp ik.
Gezien het feit dat ze ook merrie begeleiding doen en aan het begin van het veulen seizoen zitten, snap ik heel goed dat ze hun bedrijf zo radicaal op slot doen.
Dat het nu valt met het feit dat TS haar paard wil halen is dan even jammer.
Ik wilde mijn paard ook eerder halen en dat kon enkel als ik hem daarna op een neutrale plek in quarantaine zou zetten en zou laten swappen door de DA

Escada

Berichten: 3847
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-21 09:07

@imaudy de foto's in mijn topic zijn van maanden geleden ;)
Hij is op dit moment wel een stuk schraler, er mag echt wel een paar kg meer bij als je hem ziet staan.
En om dan nog 4 maanden er niks aan doen vind ik gewoon te lang.




Er is nu een 2de merrie bevallen van een dood veulen. Vorig jaar was er ook al Rhino en nu willen ze ineens wel enten, vind dat een beetje als het kalf verdronken is dempt men de put :o
Heb overlegd en hij kan eventueel 6 weken afgezonderd staan met een nieuwe groep paarden voor de zomer. Na die 6 weken met een neusswab mag ik hem dan eventueel wel verhuizen. Maar aan het voeren kan niks gedaan worden en dat zit mij nog wel dwars

Tancreda4

Berichten: 24041
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 09:23

Hij kan wel apart staan maar niet bijgevoerd worden? Lijkt mij dan toch juist makkelijk hem meer te geven als hij apart staat? Of willen ze hem 6 weken niet bekijken ivm land op besmetting?

Verhuizen is in zo'n situatie wel heel tricky omdst je Rhino zo mee kan nemen naar een andere stal en de abortusvariant kan pook neurologische worden heb ik begrepen. Ik zou echt heel transparant zijn naar je nieuwe stal. Maar dan zullen er weinig zijn die je met open armen ontvangen.

Ik hoop dat je er uit komt met de huidige stal. Ik snap niet zo goed waarom ze zo moeilijk doen over bijvoeren...