Rhino in de opfok, en nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rocamor

Berichten: 10863
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Rhino in de opfok, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 20:00

Lindehoeve, laat ik beginnen met jullie heel veel sterkte te wensen en de hoop uit te spreken dat het bij deze drie dode veulens zal blijven. Eentje is al teveel, laat staan drie of nog meer. Hebben jullie enig idee wat de "bron" van deze besmetting is geweest? Of staan jullie zelf ook voor een raadsel?

Wanneer zijn bij jullie de laatste merries uitgerekend? Ik ken jullie bedrijf niet, maar hebben jullie de mogelijkheid om de dragende merries enigszins te schijden van de het jonge spul?

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 20:04

Ik vind het eigenlijk juist wel fijn dat de twee kanten van het verhaal aanwezig zijn en ik zie het niet echt als online iets uitvechten. Beide kanten reageren tot nu gewoon netjes en inhoudelijk. Ik denk dat dit misschien voor beide kanten wel een leermoment kan zijn.

Want hoe ik het lees, Lindehoeve, is dat jullie het in de basis eigenlijk allemaal wel voor elkaar hebben en een goede opfok zijn, maar dat jullie zo groot zijn dat een individuele aanpak niet echt mogelijk is? Dus een paard en diens eigenaar moeten eigenlijk passen in het one-management-fits-all principe. En zo lang het management bij het paard past, is er geen probleem, maar van zodra een paard niet helemaal lijkt te aarden is er weinig ruimte tot aanpassingen.
Ik snap jullie beiden namelijk wel. Ik zou mijn jonge paard ook niet alleen op ruwvoer willen hebben (zeker in de winter vind ik bijvoeren eigenlijk bijna een must). En als ik twijfel over iets, heb ik ook graag een stalhouder die mij tot op bepaalde hoogte volgt in mijn twijfel en niet alleen denkt in 'kan niet'. Aan de andere kant is dit hoe jullie het doen, wat jullie aanbieden en is het de klant die beslist of die zijn dier al dan niet bij jullie zet.

troi
Berichten: 17006
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 20:06

Lindehoeve schreef:
troi schreef:
Poe lastig dit!

En niemand wordt beter van een discussie hier. Het meningsverschil tussen stal en eigenaar niet mbt het gewicht van het paard en niet de vreselijke rino situatie wat ze nu tot elkaar veroordeeld.

Ik zou aanraden dit topic te laten sluiten en met elkaar om tafel te gaan. Eventueel ondersteund door een da onderzoek om een objectieve inschatting te krijgen over de voedingstoestand van het dier. Dan kun je een strategie bepalen om zo goed mogelijk door de komende 4 maanden te komen.


U hebt helemaal gelijk. Ik wilde alleen even wat uitleg verschaffen hoe het er aan toe gaat hier qua rhino. En hoe we tot onze keuzes zijn gekomen. Ik zal me verder niet meer mengen in de discussie. Het was ook niet de bedoeling om mensen in kwaad daglicht te zetten of iets dergelijks. Ook geen dingen online uitvechten. Enkele feiten die niet klopten wilde ik even rechtzetten, meer niet. Het was ook bedoeld om informatief als stal zijnde te vertellen hoe wij met deze dingen omgaan. Hoe het er aan toe gaat in grote opfokstallen bijvoorbeeld. En wat rhino in de praktijk inhoudt bijvoorbeeld. Als mensen horen dat ze 4 maanden niet mogen komen terwijl op internet staat dat er maar 4 weken quarantaine nodig is, kan dat vragen oproepen. Die heb ik geprobeerd te beantwoorden. Mensen die daar geen ervaring mee hebben, kunnen op basis van fora hun mening daar over vormen en daarbij hun keuzes afwegen.


|Was zeker niet als verwijt bedoeld richting jullie hoor, sterker nog ik vind dat je je zeer subtiel uitdrukt :)

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 20:14

Wat is de reden dat de eigenaren van de opfokpaarden niet mogen komen? Als zij alleen bij de eigen groep komen en zeker niet bij de drachtige merries, dan geeft dat toch geen extra risico? Al is het maar eens in de zoveel tijd en dan met wat begeleiding?
Ik neem hierbij aan dat de drachtige merries en de jonge paarden niet vlak bij elkaar staan, juist om dit risico.

troi
Berichten: 17006
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 20:21

Miran schreef:
Wat is de reden dat de eigenaren van de opfokpaarden niet mogen komen? Als zij alleen bij de eigen groep komen en zeker niet bij de drachtige merries, dan geeft dat toch geen extra risico? Al is het maar eens in de zoveel tijd en dan met wat begeleiding?
Ik neem hierbij aan dat de drachtige merries en de jonge paarden niet vlak bij elkaar staan, juist om dit risico.


Ik ben niet van dit bedrijf maar kan me goed voorstellen dat het al lastig genoeg is om een bedrijf te isoleren laat staan een deel van een bedrijf. Je neemt toch weer extra risico's. Ook omdat veel mensen die een opfok paardje hebben meerdere paarden hebben en in alle eerlijkheid, zijn zat mensen niet snugger genoeg om om te kunnen gaan met besmettelijke ziekten..

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 20:32

Ik geloof dat ik daar wat anders in zou staan, maar vind ook niet dat je een klant 4 maanden de toegang tot zn paard zou moeten ontzeggen, ik zou dan eerder tijdsblokken maken per groep paarden wanneer eigenaren mogen komen en een looppad uit zetten ofzo. En ik ga er wel vanuit dat de gemiddelde paardeneigenaar die ervoor gewaarschuwd wordt niet rechtstreeks door gaat maar een ander paard...

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 20:38

Ik vind 4 maanden niet naar je paard ook lang maar ik snap het in deze situatie wel. En daarnaast zijn de paarden via camera te volgen. Je kan ze dus wel zien. Als de jonkies straks naar buiten gaan is het al weer heel anders. Ik de sluiting respecteren in de hoop dat mocht je het ooit zelf meemaken, anderen het ook respecteren.

edit, los van of het paard van TS te mager is, daar heb ik geen beeld van dus ook geen oordeel over.

Mellow

Berichten: 6470
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 20:41

Uhhh misschien een domme en kromme vergelijking maar kijk eens naar de coronaregels? Worden die netjes opgevolgd? NEE... mensen zoeken altijd de grenzen en kaders op. Daarmee zeg ik niet dat ts dat zou doen. Ik bedoel het in het algemeen. En wat je dan als stal het beste kan doen is gewoon een hele duidelijke grens stellen. Ook Rhino is zeer besmettelijk. Dus beter het zekere voor het onzekere dan toch? Vind dat de stal netjes reageert en helder communiceert. Hopelijk komen jullie er samen uit. Communiceer open en eerlijk naar elkaar. Volgens mij moet het dan vast goed komen.

Lindehoeve
Berichten: 16
Geregistreerd: 30-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 20:42

Miran schreef:
Wat is de reden dat de eigenaren van de opfokpaarden niet mogen komen? Als zij alleen bij de eigen groep komen en zeker niet bij de drachtige merries, dan geeft dat toch geen extra risico? Al is het maar eens in de zoveel tijd en dan met wat begeleiding?
Ik neem hierbij aan dat de drachtige merries en de jonge paarden niet vlak bij elkaar staan, juist om dit risico.


De drachtige merries en de opfok zijn inderdaad van elkaar gescheiden, maar wel op het zelfde terrein. Dus ze staan in een andere schuur. Er zit wel ruimte tussen de schuren.
Verder weten we helemaal niet of de opfok het virus niet heeft. Je merkt aan jonge paarden niets. Als een merrie verwerpt, heeft ze het virus minimaal 2 weken bij zich, maar vaak al langer en dit kan zelfs wel 4 maanden zijn. In al die tijd is het wel zo geweest dat we bij beide stallen kwamen. En ook klanten die bij beide 'onderdelen' kwamen kijken. Zo snel een paard verwerpt, ben je dus in feite al te laat. Maar veel eerder kun je er ook niet achter komen.

Op dit moment houden we het strikt gescheiden. Kleding die we aanhebben bij de drachtige merries dragen we niet bij de opfok en andersom. Kruiwagens enz worden ook gescheiden gebruikt.
Maar of het al te laat is weten we niet. En daarom zijn we ook voor de opfok zo voorzichtig.

@Gini, we voeren nu veulens, drachtige merries en jaarlingen bij met brok en verder de paarden die dat nodig hebben. Maar er zijn er toch heel veel die het op onbeperkt ruwvoer van goede kwaliteit heel prima doen. Als ze echt vermageren is er natuurlijk vaak iets: wormen, tanden o.i.d. Dan gaan we zeker op zoek naar de oorzaak. Als je teveel brok voert, loop je ook het risico dat ze in de stallen meer blessures krijgen, omdat ze barsten van de energie. Natuurlijk komen ze in de paddocks maar veel brok kan ook onrust veroorzaken. We proberen ook zeker wel in overleg te treden met klanten. We proberen niet te denken in 'kan niet'. Wij hebben net zo goed een naam hoog te houden, dus als ze bij ons aan de lopende band mager zouden zijn, zouden we heel snel geen grote opfok meer zijn. Maar grote opfok is tot op zekere hoogte natuurlijk wel een bepaald concept. Als iemand dat niet prettig vindt, maar liever veel maatwerk heeft, is een kleinschalige stal met andere faciliteiten misschien geschikter.

@Rocamor, bedankt. Nee we weten de bron niet. Het nare aan rhino is dat je het niet altijd kan herleiden. Het paard wat het eerst verwierp staat hier al 3 jaar. Maar het is niet gezegd dat dat ook het eerst besmette paard was. Een paard kan het bij zich hebben en als hij/zij dan bijv. net een iets lagere weerstand heeft, kan het de kop opsteken. Het is een herpesvirus, net als een koortslip. We voeren op het laatst van de winter ook heel weinig nieuwe merries aan. En degene die er eventueel bij komen moeten een negatieve rhinotest hebben. Dus ja.... lastig te zeggen.

De laatste merries zijn in augustus uitgerekend. Zoals ik zei: de stallen zijn wel los van elkaar. Maar het is wel op 1 locatie. Zo snel het mogelijk is, doen we zo veel mogelijk paarden naar de wei, want daar hebben we veel ruimte, ook op afstand van elkaar. Dan kunnen we ook groepen maken die bijv. 4 weken apart staan en dan kunnen ze ook opgehaald worden. Maar het blijft de vraag hoe het nu verder gaat. We blijven in overleg met de dierenarts. We hopen uiteraard dat het bij deze 3 veulens blijft, maar ik heb er eerlijk gezegd geen vertrouwen in dat dat zo is.

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 21:26

Hoeveel merries moeten er nog veulenen? Ik hoop voor jullie dat het mee valt verder!

Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Re: Rhino in de opfok, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 22:42

Lindehoeve, wat fijn dat jullie zelf ook reageren.

Ik kan mij heel goed voorstellen dat je bij 160 paarden ook te maken hebt met 160 eigenaren je het niet iedereen naar het zin kan doen.
In andere topics vertelde de TS dat dit al het 4e adres is voor de opfok, dus misschien liggen haar verwachtingen ook wat te hoog...
TS plaatste ook wat foto's, daar waren foto's bij dat ie best wel schraal was, dit was echter voor dat ze hem bij de lindenhoeve plaatste, ze zei en laatste ook foto's van de lindehoeve dat ie het daar zo goed deed, tot dat er een andere bokker (was maar 1 bokker) zei dat ze hem maar schraal vond, waarop de TS reageerde dat ze hem juist aan de vette kant vind...
Ik krijg meer de indruk dat de TS zelf te onzeker of misschien onwetend is van wanneer te dik of te dun en dat ze zich wellicht teveel laat meeslepen in het oordeel van een ander.

Vind trouwens het camera systeem geweldig van de Lindehoeve!

4 maanden niet naar je opfokpaard kunnen, ik houd ze zelf aan huis dus heb geen idee hoe vaak andere eigenaren naar hun jonkies toegaan, ik zie hem dagelijks en geniet daar enorm van, ik hoor wel vaker van mensen uit mijn omgeving dat ze maar zelden heen gaan, zo van die zien we wel weer als ie 3 is......

imaudy
Berichten: 5041
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 23:06

Lindehoeve schreef:
"Indien bij een paard op een bedrijf met abortus of de neurologische vorm van rhinopneumonie de aanwezigheid van EHV-1 wordt bevestigd, dient het bedrijf na herstel van het laatste geval nog gedurende tenminste 4 weken gesloten te blijven. Dit wil zeggen: geen transport van paarden van en naar het bedrijf". Quote komt van Sectorraad Paarden. Elke dierenarts zal dit onderschrijven.

Er zijn al drie dode veulens geboren. Dit gaat ons zeer aan het hart en wensen we niemand toe. Het is niet niks. Dus we nemen onze verantwoordelijkheid hierin. We willen geen verspreiding op ons geweten hebben.



Sectorraad zegt volledig:
Bij de neurologische vorm van rhinopneumonie is er geen verbod van overheidswege om paarden te transporteren. Het transporteren van paarden is ook geen probleem zo lang er geen contact met vreemde paarden is. Indien bij een paard op een bedrijf met abortus of de neurologische vorm van rhinopneumonie de aanwezigheid van EHV-1 wordt bevestigd, dient het bedrijf na herstel van het laatste geval nog gedurende tenminste 4 weken gesloten te blijven. Dit wil zeggen: geen transport van paarden van en naar het bedrijf.

Juridisch gezien mogen er dus gewoon paarden opgehaald worden. Of mensen dit moeten willen dat is een tweede.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 23:12

Ik word wel heel blij van een stal die zeer sterk adviseert om niet te vervoeren. Dat een eigenaar anders besluit dan kan ik alleen maar hopen dat de nieuwe stal de keus krijgt om er mee in te stemmen en de andere (nieuwe) eigenaren worden ingelicht.
Wbt of het paard schraal is of niet, de DA komt er toch laat die even een check doen, dan is het toch opgelost

Lindehoeve
Berichten: 16
Geregistreerd: 30-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 23:15

imaudy schreef:
Lindehoeve schreef:
"Indien bij een paard op een bedrijf met abortus of de neurologische vorm van rhinopneumonie de aanwezigheid van EHV-1 wordt bevestigd, dient het bedrijf na herstel van het laatste geval nog gedurende tenminste 4 weken gesloten te blijven. Dit wil zeggen: geen transport van paarden van en naar het bedrijf". Quote komt van Sectorraad Paarden. Elke dierenarts zal dit onderschrijven.

Er zijn al drie dode veulens geboren. Dit gaat ons zeer aan het hart en wensen we niemand toe. Het is niet niks. Dus we nemen onze verantwoordelijkheid hierin. We willen geen verspreiding op ons geweten hebben.



Sectorraad zegt volledig:
Bij de neurologische vorm van rhinopneumonie is er geen verbod van overheidswege om paarden te transporteren. Het transporteren van paarden is ook geen probleem zo lang er geen contact met vreemde paarden is. Indien bij een paard op een bedrijf met abortus of de neurologische vorm van rhinopneumonie de aanwezigheid van EHV-1 wordt bevestigd, dient het bedrijf na herstel van het laatste geval nog gedurende tenminste 4 weken gesloten te blijven. Dit wil zeggen: geen transport van paarden van en naar het bedrijf.

Juridisch gezien mogen er dus gewoon paarden opgehaald worden. Of mensen dit moeten willen dat is een tweede.


Klopt. Juridisch 'mag' het misschien, maar als we dus het advies opvolgen om dicht te gaan, dan laten we dus geen paarden ophalen. Want waar leg je dan de grens? Tot waar gaat onze verantwoordelijkheid? Hoe weten we zeker dat het dan goed gaat? En als mevrouw A haar paard haalt, wil mevrouw B ook. Tussen 'recht hebben op' en 'verstandig handelen' zit een groot gat in deze zaak. Ik hoop heel erg dat klanten voor het laatste kiezen en zich zo goed en zo kwaad het gaat tevreden stellen met het feit dat ze hun paard alleen digitaal kunnen zien. Dat is gelukkig wel elke dag mogelijk.

imaudy
Berichten: 5041
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 23:20

Lindehoeve schreef:
imaudy schreef:

Sectorraad zegt volledig:
Bij de neurologische vorm van rhinopneumonie is er geen verbod van overheidswege om paarden te transporteren. Het transporteren van paarden is ook geen probleem zo lang er geen contact met vreemde paarden is. Indien bij een paard op een bedrijf met abortus of de neurologische vorm van rhinopneumonie de aanwezigheid van EHV-1 wordt bevestigd, dient het bedrijf na herstel van het laatste geval nog gedurende tenminste 4 weken gesloten te blijven. Dit wil zeggen: geen transport van paarden van en naar het bedrijf.

Juridisch gezien mogen er dus gewoon paarden opgehaald worden. Of mensen dit moeten willen dat is een tweede.


Klopt. Juridisch 'mag' het misschien, maar als we dus het advies opvolgen om dicht te gaan, dan laten we dus geen paarden ophalen. Want waar leg je dan de grens? Tot waar gaat onze verantwoordelijkheid? Hoe weten we zeker dat het dan goed gaat? En als mevrouw A haar paard haalt, wil mevrouw B ook. Tussen 'recht hebben op' en 'verstandig handelen' zit een groot gat in deze zaak. Ik hoop heel erg dat klanten voor het laatste kiezen en zich zo goed en zo kwaad het gaat tevreden stellen met het feit dat ze hun paard alleen digitaal kunnen zien. Dat is gelukkig wel elke dag mogelijk.


Je bent hierin afhankelijk van je klanten. Wil iemand zijn paard halen dan zul je hem mee moeten geven!

Simbaa
Berichten: 3963
Geregistreerd: 17-12-04

Re: Rhino in de opfok, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 23:35

En ik denk dat je de kans al een stuk vergroot als je de eigenaren soms wat tegemoet komt. Het feit dat ze niet langs mogen komen, moet niet betekenen dat ze niets meer te zeggen hebben over hun paard.
Dus als ze willen dat ze wat meer of anders te eten krijgen, zou ik daar een mouw aanpassen. Ook al is dat niet jouw visie.
Sterkte daar!!

Marije_jiplover

Berichten: 25319
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 23:36

Brainless schreef:
imaudy schreef:
Naar een plek verhuizen waar geen paarden staan of in quarantaine bij een paardenkliniek. Laat je niks wijsmaken, het is jouw paard en natuurlijk mag je hem verhuizen. Maar dan wel naar een veilige plek.

Helaas mag de stalhouder (hij MOET wettelijk) de stal sluiten en je mag ook echt geen paarden vervoeren.

In welke wet staat dat?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 00:15

Het spijt me delindehoeve. Maar de grootte van jullie bedrijf mag imo niet een klant zijn of haar probleem worden. De laatste bevalt in augustus. Als ie dus in het beste geval begin augustus bevalt mogen de eigenaren van de jonkies hun paarden in september een keer zien?
Hoe komen jullie aan vier maanden als de veulens ook vier of zes weken symptoomvrij moeten zijn?

Want of ze op weide kunnen of niet veranderd niks aan het verloop in de stal voor jullie zelf wat nu de reden is van het bezoek weigeren.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 00:25

Als de veulens/jaarlingen/twee-jarigen nu geen symptomen hebben en apart behandeld worden zoals Lindenhoeve zegt, dan zouden ze toch met 4 weken opgehaald mogen worden? Dat is toch de incubatietijd bij jongere dieren/niet-drachtige volwassen dieren?
Als TS echt zo graag haar paard weg wil halen, zou ik zeggen: 4 weken wachten en dan kan je hem onder bepaalde voorwaarden ophalen.
Laden aan het begin van het erf, niet het erf verder op, ook niet lopend, paard overhandigen door "schone " medewerker, na het voldoen van alle nog niet betaalde kosten.

Lindehoeve
Berichten: 16
Geregistreerd: 30-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 00:28

Ayasha schreef:
Het spijt me delindehoeve. Maar de grootte van jullie bedrijf mag imo niet een klant zijn of haar probleem worden. De laatste bevalt in augustus. Als ie dus in het beste geval begin augustus bevalt mogen de eigenaren van de jonkies hun paarden in september een keer zien?
Hoe komen jullie aan vier maanden als de veulens ook vier of zes weken symptoomvrij moeten zijn?

Want of ze op weide kunnen of niet veranderd niks aan het verloop in de stal voor jullie zelf wat nu de reden is van het bezoek weigeren.


Het hele topic werd geopend door iemand van de opfok. En die opfokpaarden gaan over een paar maanden de wei in en die kunnen dan daar bezocht worden. Dat was het punt met die 4 maanden.

We gaan alles in goed overleg met de dierenarts doen. Hoe het met de veulens zal gaan, kan ik niet zeggen, maar we gaan proberen klanten zo snel als het verantwoord is, hun paarden of merries met veulens te laten bezoeken. Misschien door kleine groepjes te maken en deze af te zonderen. Het is nu eerst afwachten hoe het verder gaat. Als de opfokstallen vrij zijn doordat die paarden naar buiten kunnen, kunnen we ook daarin schuiven en groepjes apart zetten. We doen ons best.

Poekkie

Berichten: 7351
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 00:36

Simbaa schreef:
En ik denk dat je de kans al een stuk vergroot als je de eigenaren soms wat tegemoet komt. Het feit dat ze niet langs mogen komen, moet niet betekenen dat ze niets meer te zeggen hebben over hun paard.
Dus als ze willen dat ze wat meer of anders te eten krijgen, zou ik daar een mouw aanpassen. Ook al is dat niet jouw visie.
Sterkte daar!!


Ik denk heel eerlijk - de prijzen van de opfok bekijkend - dat maatwerk voor zulke tarieven niet realistisch is. Ik heb zelf ook al op een goedkopere stal gestaan en daar mag je dit soort eisen niet verwachten tenzij er echt een probleem is. En anders ga je duurder, kleinschaliger staan waar ze wel de mogelijkheid en mankracht hebben om voor elke eigenaar zijn grillen op te draaien.

Popstra
Berichten: 13745
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 10:01

Goed dat jullie reageren Lindenhoeve. Nu hopen dat klanten hun gezonde verstand gebruiken en het even laten voor wat het is.

En wat factureren betreft. Bij de DA moet je ook de rekening betalen als er wat mis gaat of een behandeling niet helpt.
Wat laag om zo te reageren naar collega’s stal Diefdijk!
Jammer dat het tussen paardenvolk vaak zo gaat. Lekker elkaar zwart maken en op hitsen. :n

KletsKoekje
Berichten: 3302
Geregistreerd: 20-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 10:31

Ik heb mijn paard er ruim 2 jaar naar alle tevredenheid in een groep gehad. Niets dan lof. Paarden die het nodig hadden kregen deken om, bijvoeren, apart zetten waar nodig, onbeperkt ruwvoer, goede communicatie en overleg, blij paard etc.

Ik heb alleen maar respect voor de aanpak, hoe vervelend ook, en wens jullie sterkte Lindehoeve

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 10:42

Ik snap hoe vervelend het is om een mager paard te hebben in de opfok. Die van mij was écht mager en is diverse keren onderzocht door een dierenarts. Hij kreeg vitaminespuiten, heeft ondanks geen wormbesmetting toch extra wormkuren gehad voor de zekerheid en werd in de stalperiode uit de groep gehaald om brok bij te voeren. Dat deden ze liever niet, want het geeft altijd gedoe en onrust, maar elk beetje extra wat erin kwam, was meegenomen. Het gevaarlijk magere ging er wel af, maar dat was het dan ook. Hij was de énige magere van alle paarden die er stonden. Ik kon echt niet bedenken wat de opfok fout deed. Mijn paard was thuis gewoon gelukkiger.

Als jouw jonge paard misschien wat schraal is, maar niet mager in de zin van schadelijk/ongezond, en je zit met een dergelijk probleem in de opfok, dan liet ik hem zeker staan. Al zou er maar een minieme kans zijn dat je het virus meebrengt. Dat wil je niet op je geweten hebben.

Wellicht is het paard niet dusdanig mager dat het gevolgen heeft voor zijn gezondheid. Je kunt eventueel een dierenarts vragen naar zijn/haar mening als jullie het niet eens worden over de conditie. Ik houd van ronde paarden, maar weet dat ze bij ons vaak veel te royaal zijn en dat ze nog beter iets schraal dan te vet kunnen zijn.

4 maanden niet kunnen bezoeken is lang, maar ik begrijp de beweegredenen van de opfok goed en je kunt je paard nog wel zien op camera. Schrale troost misschien (no pun intended), maar het is beter dan moeten 'raden' hoe het gaat.

De reacties van Lindehoeve zijn in elk geval prettig om te lezen. Heel veel sterkte voor iedereen in deze rotsituatie. :(:)

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 13:15

imaudy schreef:
Lindehoeve schreef:
"Indien bij een paard op een bedrijf met abortus of de neurologische vorm van rhinopneumonie de aanwezigheid van EHV-1 wordt bevestigd, dient het bedrijf na herstel van het laatste geval nog gedurende tenminste 4 weken gesloten te blijven. Dit wil zeggen: geen transport van paarden van en naar het bedrijf". Quote komt van Sectorraad Paarden. Elke dierenarts zal dit onderschrijven.

Er zijn al drie dode veulens geboren. Dit gaat ons zeer aan het hart en wensen we niemand toe. Het is niet niks. Dus we nemen onze verantwoordelijkheid hierin. We willen geen verspreiding op ons geweten hebben.



Sectorraad zegt volledig:
Bij de neurologische vorm van rhinopneumonie is er geen verbod van overheidswege om paarden te transporteren. Het transporteren van paarden is ook geen probleem zo lang er geen contact met vreemde paarden is. Indien bij een paard op een bedrijf met abortus of de neurologische vorm van rhinopneumonie de aanwezigheid van EHV-1 wordt bevestigd, dient het bedrijf na herstel van het laatste geval nog gedurende tenminste 4 weken gesloten te blijven. Dit wil zeggen: geen transport van paarden van en naar het bedrijf.

Juridisch gezien mogen er dus gewoon paarden opgehaald worden. Of mensen dit moeten willen dat is een tweede.

Jaja. En die paarden vluchten weg van een besmet bedrijf en worden elders geplaatst.Zonder wat te zeggen. Waardoor elders dus paarden besmet worden.En hele stallen in quarantaine moeten.Ik heb enkele malen daarom mijn gezonde paardje met prachtig voorjaarsweer 6 weken in zijn box moeten houden,zelfs over een staprondje op het erf werd nog smetvrezerig gedaan.Vanwege besmette paarden die waren binnengekomen.En ook diverse andere op stal besmet hadden.Gelukkig kreeg de mijne het niet (dankzij die quarantainemaatregelen?) maar het leverde heel veel stress op.