Rhino in de opfok, en nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Rhino in de opfok, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 13:26

Dat is wel heel zuur anjali :(:)

Maar idd je kan helemaal niet controleren waar een mogelijks besmet paard naartoe wordt gebracht. Voor hetzelfde geld rijdt TS niet naar die privewei maar naar een andere stal of staan er de dag erna 15 paarden naast. Een wachtperiode lijkt mij het beste wat je als stal kan doen.

Utixo

Berichten: 6563
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 15:35

Precies. En daarom, gewoon boel dicht. Voor de Lingehoeve is het ook niet fijn, want er kunnen geen nieuwe paarden bijkomen nu.
En nogmaals, als ik als staleigenaar erachter zou komen dat iemand een dier bij mij plaatst welke bij een bedrijf vandaan komt waar Rhino heerst, en de eigenaar is hiervan op de hoogte, kan diezelfde eigenaar echt heel snel de spullen weer inpakken.

Over het 4 maanden niet naar je paard kunnen... beest staat in de opfok, meer dan een aai over de bol geef je toch niet. Er hangen zelfs camera's. Ik gok dat de kans dat hij in die 4 maanden dood neervalt niet zo groot is.
De Lingehoeve spreekt als een stal die al wat langer ervaring hebben. In ieder geval langer dan TS, die haar veulen al op 4 verschillende stallen heeft gehad. Ik ben zeer geneigd om te geloven dat het hier gewoon om een dier met een groeispurt gaat, en niet om een BrookesHospital dier. Meerdere verhuizingen zullen hem ook geen goed doen.

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 15:46

Utixo schreef:
Precies. En daarom, gewoon boel dicht. Voor de Lingehoeve is het ook niet fijn, want er kunnen geen nieuwe paarden bijkomen nu.
En nogmaals, als ik als staleigenaar erachter zou komen dat iemand een dier bij mij plaatst welke bij een bedrijf vandaan komt waar Rhino heerst, en de eigenaar is hiervan op de hoogte, kan diezelfde eigenaar echt heel snel de spullen weer inpakken.


Volledig mee eens, maar het kwaad is dan wss al geschied |(

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Rhino in de opfok, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 16:12

Ik vraag mij af... Is een paard met de abortus versie, niet pas besmettelijk als het veulen geboren wordt?

Paar jaar terug had ik mijn drachtige merrie naar een stal gebracht om daar te bevallen en daar bleek ook later de abortus versie te heersen (niet bij mijn merrie gelukkig). Daar ging de stal een x aantal weken dicht na de laatste abortus/dode veulen en niet maanden omdat er nog meer drachtige merries stonden.

ivy_power89

Berichten: 5849
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 16:53

Utixo schreef:
Precies. En daarom, gewoon boel dicht. Voor de Lingehoeve is het ook niet fijn, want er kunnen geen nieuwe paarden bijkomen nu.
En nogmaals, als ik als staleigenaar erachter zou komen dat iemand een dier bij mij plaatst welke bij een bedrijf vandaan komt waar Rhino heerst, en de eigenaar is hiervan op de hoogte, kan diezelfde eigenaar echt heel snel de spullen weer inpakken.

Over het 4 maanden niet naar je paard kunnen... beest staat in de opfok, meer dan een aai over de bol geef je toch niet. Er hangen zelfs camera's. Ik gok dat de kans dat hij in die 4 maanden dood neervalt niet zo groot is.
De Lingehoeve spreekt als een stal die al wat langer ervaring hebben. In ieder geval langer dan TS, die haar veulen al op 4 verschillende stallen heeft gehad. Ik ben zeer geneigd om te geloven dat het hier gewoon om een dier met een groeispurt gaat, en niet om een BrookesHospital dier. Meerdere verhuizingen zullen hem ook geen goed doen.


He he, op zo'n antwoord zat ik echt te wachten.
Want ik dacht precies het zelfde....
Ze staan in een groep, lekker tutten oid doe je toch niet.
Dus wat is nu de ramp om even geduld te moeten opbrengen, zodat een bedrijf kan handelen zoals elk bedrijf met zulke ziektes zou moeten doen!

Escada

Berichten: 3839
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-21 16:57

Mijn laatste reactie in dit topic en dan hoop ik toch echt dat het een keer klaar is met ook rare berichten naar mij toe en zelfs privé berichten die ik ontvang.

Ik heb nergens de naam genoemd in dit topic, dat er bokkers zijn die graven in mijn berichten en dan de naam eruit halen moeten ze zelf weten maar dan alsnog heb ik nooit ergens dit bedrijf zwart gemaakt.

Het stoort mij ontzettend dat er ook word gewezen naar het feit dat ik mijn paard al 4x verhuisd heb. Ja daar baal ik ook van maar als je bij 2 stallen zelfs bent opgelicht en bij de andere stal worden er gewoon merries bij je hengst neergezet terwijl dit niet de afspraak was, ja dan moet je hem verhuizen. Ik hoef mijzelf niet eens te verantwoorden naar de aannames die gedaan worden maar het doet mij wel echt zeer.

Valoroso was vorig jaar veel afgevallen doordat bij een stal zelfs gewoon helemaal niet gevoerd werd en ik hem meteen verhuisd heb toen ik daarachter kwam. Deze vrouw had meerdere mensen opgelicht waaronder ook helaas ik. Het is super moeilijk om een hengst ergens te plaatsen, ik heb toen wel 300 stallen gebeld en uiteindelijk had de Lindehoeve plek. Ik had geen andere keus dan hem daar neer te zetten.

Valoroso kreeg elke dag brok gevoerd voordat hij naar de Lindehoeve ging en heeft dit ook gewoon nodig. In de zomer trok hij weer bij en zat hij goed in zijn vel. Sinds november vind ik dat hij wel weer afvalt, mijn vriend ziet hem hooguit 1x in de maand en die schrok ook de vorige keer. Het is niet meer onze Valoroso als hoe hij was. Daarom ben ik opzoek gegaan naar een andere plek al sinds november.

Ik heb alles voor mijn paard over, en ik vind het fijn dat de Lindehoeve zelf reageert, dat maakt mij echt niet uit. Het komt er alleen op neer dat hun vinden dat hij er goed uitziet en ik vind van niet. Ik word er zelf niet gelukkig hoe hij er nu uitziet. Ik neem de Lindehoeve niks kwalijk, het is ook een groot bedrijf en nu heeft de Rhino voorrang bij hun. Maar het liefst zag ik dus als oplossing dat omdat ik hem niet mag verhuizen, hij toch word bijgevoerd. Het interesseert me niet of dat extra geld kost of iets, als dat maar word gedaan. Alleen een vitaminespuit is geen oplossing.

Daarom opende ik dit topic om te vragen wat jullie zouden doen. Sommige privé berichten die ik krijg dat gaat echt nergens over en doen gewoon verdriet.

Nee ik ben niet achterlijk dat ik mijn paard wil verhuizen.
De stal die ik heb uitgezocht is compleet leeg, ik huur het hele complex en mag zelf weten wie erbij komt te staan. Als ik hem er mag weghalen en gewoon een neusswab laat doen dan snap ik gewoon niet waarom er over het verhuizen moeilijk gedaan word. Dus ook de aannames van nou ik zou echt niet blij zijn als staleigenaar als iemand zo zijn paard van een Rhino stal hier neerzet hoor!! Misschien moet je het topic eerst beter lezen, ik had al aangegeven dat ik de enige ben op de plek tot nu toe.

Ik hoop dat het nu klaar is met dit gedoe. Dat is niet de bedoeling van dit topic, ik vroeg alleen advies en niet de bakken kritiek in mijn inbox. Dit is het laatste wat ik erover zeg. Bedankt voor de andere berichtjes die ik kreeg die wel lief waren en met goede raad :* Daar had ik tenminste wat aan

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Rhino in de opfok, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 17:01

Ik vind dat Escada en Lindehoeve hier heel netjes en volwassen reageren. Pluim voor jullie allebei! :)
Hopelijk inspireert dit sommige Bokkers om ook beter te doen.

Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Re: Rhino in de opfok, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 17:08

Eens met Gini!

Als je beiden in het “echt” ook zo netjes zijn, moet het toch lukken om tot een gezamenlijke oplossing te komen? :)

Sterkte in ieder geval daar!

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 17:22

ivy_power89 schreef:
Utixo schreef:
Precies. En daarom, gewoon boel dicht. Voor de Lingehoeve is het ook niet fijn, want er kunnen geen nieuwe paarden bijkomen nu.
En nogmaals, als ik als staleigenaar erachter zou komen dat iemand een dier bij mij plaatst welke bij een bedrijf vandaan komt waar Rhino heerst, en de eigenaar is hiervan op de hoogte, kan diezelfde eigenaar echt heel snel de spullen weer inpakken.

Over het 4 maanden niet naar je paard kunnen... beest staat in de opfok, meer dan een aai over de bol geef je toch niet. Er hangen zelfs camera's. Ik gok dat de kans dat hij in die 4 maanden dood neervalt niet zo groot is.
De Lingehoeve spreekt als een stal die al wat langer ervaring hebben. In ieder geval langer dan TS, die haar veulen al op 4 verschillende stallen heeft gehad. Ik ben zeer geneigd om te geloven dat het hier gewoon om een dier met een groeispurt gaat, en niet om een BrookesHospital dier. Meerdere verhuizingen zullen hem ook geen goed doen.


He he, op zo'n antwoord zat ik echt te wachten.
Want ik dacht precies het zelfde....
Ze staan in een groep, lekker tutten oid doe je toch niet.
Dus wat is nu de ramp om even geduld te moeten opbrengen, zodat een bedrijf kan handelen zoals elk bedrijf met zulke ziektes zou moeten doen!

De meeste mensen die ik kende die een paard in de opfok hadden,gingen er bijna nooit heen.Vaak was het heel ver weg en ze konden er toch nog niets mee,hadden nog een rijpaard staan waar ze wel vaak heengingen.Maar ik hoorde wel eens verhalen dat in die verre opfok iets was misgegaan.Ik heb zelf geen ervaring met jonge paarden,maar is het niet veiliger en leuker om ze gewoon op de stal te hebben waar je altijd komt?Dan leer je ze toch al kennen voor ze aan inrijden toe zijn?Maar,ik zeg al,ik ben geen ervaringsdeskundige,maar ik zou mijn jonge (of oude) paard in mijn buurt willen hebben.

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 17:31

Anjali, ik begrijp je redenering zeer goed, maar denk dat het voor een jong paard het beste is om in een groep te staan, liefst met andere jonge maatjes en nog een paar volwassen dieren erbij. De doorsnee pensionstalling kan dit meestal niet bieden, daar is het een paar uur buiten en verder op stal. Niet geschikt voor een jong dier en ook prijstechnisch niet erg interessant zolang je er nog niet echt iets mee kan (+/- 300 euro tov +/- 150 opfok). Privestalling is vaak wel een goede oplossing, maar biedt vaak te weinig mogelijkheden voor het opleren van jonge paarden. Bij ons is bvb alleen een buitenbak en geen longeercirkel etc. Wij nemen bvb specifiek geen nog onbeleerde paarden aan omdat hier Geen andere jonge dieren staan, maar ook omdat hier niet voldoende faciliteiten en begeleiding is om zo’n jong dier imo correct te kunnen opleiden (mensen met veel ervaring daarentegen en het zal ongetwijfeld mogelijk zijn, maar aangezien je niet op voorhand weet wie/wat je binnen haalt nemen we hier geen risico mee).

driebergen
Berichten: 1588
Geregistreerd: 22-09-06
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 17:33

zo begrijpelijk TS....

Ik kan eigenlijk geen plek vinden om mijn paard op een goede manier te stallen.
Sowieso is Nederland te nat, de bodems zijn (over)bemest, het gras dat standaard gevoerd wordt is niet geschikt, onbeperkt hooi voeren is op veel stallen niet mogelijk, de paarden kunnen te kort naar buiten...

Het is lastig dat je het niet altijd zelf in de hand kan hebben. eigenlijk alleen als je ze zelf bij huis kan houden en het echt op je eigen manier kan doen. maar dan nog hebben we geen prairi van vele hectares.

momenteel heb ik geen paard. maar ik schaf er pas weer 1 aan als ik weet dat ik de stalling op orde kan hebben. en misschien is dat wel nooit ;(

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: Rhino in de opfok, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 17:48

Ik schrik van de mensen die daadwerkelijk hun paard weg zouden halen op een plek waar zo’n nare ziekte heerst.
Ook snap ik niet dat nu een stal eens daadwerkelijk alles doet om van deze nare ziekte af te komen dat mensen het dan ook weer niet goed vinden. Eigenlijk kan je het dus nooit goed doen...
Je paard in volledige quarantaine plaatsen zonder andere paardenvriendjes om zich heen lijkt me absoluut niet bevorderlijk, ik denk dat hij daar nog een stuk meer van terug valt!

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 18:01

Balko schreef:
Ik schrik van de mensen die daadwerkelijk hun paard weg zouden halen op een plek waar zo’n nare ziekte heerst.
Ook snap ik niet dat nu een stal eens daadwerkelijk alles doet om van deze nare ziekte af te komen dat mensen het dan ook weer niet goed vinden. Eigenlijk kan je het dus nooit goed doen...
Je paard in volledige quarantaine plaatsen zonder andere paardenvriendjes om zich heen lijkt me absoluut niet bevorderlijk, ik denk dat hij daar nog een stuk meer van terug valt!

Dat denk ik eigenlijk ook.Die 4 maanden moeten toch door te komen zijn.

Rocamor

Berichten: 10831
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 18:02

TS, die neusswab heb je weinig aan, want vandaag neem je de swab, morgen of overmorgen komt de uitslag. In die tussen tijd heb je mijns inziens 3 opties:
1) je paard is in de tussentijd alsnog besmet
2) als je je paard vanaf moment neusswab nemen in quarantaine hebt gezet, kan ie tot 2 weken na dato alsnog ziek worden, omdat je te vroeg hebt geswabt
3) je paard is niet besmet.

Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 00:05

Rocamor schreef:
TS, die neusswab heb je weinig aan, want vandaag neem je de swab, morgen of overmorgen komt de uitslag. In die tussen tijd heb je mijns inziens 3 opties:
1) je paard is in de tussentijd alsnog besmet
2) als je je paard vanaf moment neusswab nemen in quarantaine hebt gezet, kan ie tot 2 weken na dato alsnog ziek worden, omdat je te vroeg hebt geswabt
3) je paard is niet besmet.


Dat zou in het geval van TS niet uitmaken, ze plaatst hem toch op een plek waar geen andere paarden in de buurt zijn.
Het voordeel van wel een swab afnemen, desnoods vanaf het moment dat de incubatietijd voorbij zou zijn, is dat ze misschien wat eerder een ander paard erbij kan laten.

Maar ik hoop dat door dit topic TS en pensionstalhouder weer in gesprek komen en tot een voor beiden goede oplossing komen!

mylittlejoy

Berichten: 3291
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Rhino in de opfok, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 10:51

Maar wat ik niet zo goed begrijp, de Lindehoeve geeft toch aan dat hij niet in de groep kan worden bijgevoerd (logisch), maar dat apart zetten en bijvoeren wel kan? Of kan dat op dit moment niet ivm de Rhino? Want dan heb je én dat het paard niet naar een andere stal gaat, dus niemand kan besmetten én in de tussentijd dat ie bijgevoerd wordt.

Overigens vind ik het zelf wel wat voorbarig om sinds november - het moment waarop je aangeeft dat hij weer wat afviel - meteen op zoek te gaan naar een andere stal. Zeker als je er dan al een paar gehad hebt en hij in de zomer goed bijgekomen was en het daar goed deed.

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 11:51

Nee de opfok geeft aan juist niet apart te zetten omdat hun het niet nodig vinden... dat is in mijn ogen kwalijk ieder heeft een ander inzicht in hoe een paard erbij hoort te staan de een vind het mooi als ze uber slank zijn de ander ziet liever een beetje vet op de ribben en wat een ander vind doet er niet toe als TS haar paard wat schraal vind en deze zelf wil bijvoeren omdat de opfok dat niet doet prima. Nu zegt de opfok dat dat niet mag maar wilt zelfs niet tegen extra betaling bijvoeren. En dan vinden jullie het raar dat ze haar paard wil weg halen?
Paard van mijn vriendin was ook schraal mss nog minder schraal als deze en was binnen 2 mnd een lopend skelet. Dan zeg ik niet dat dat hier gaat gebeuren maar ik zou mijn paard niet met een gerust hart minstens 4 mnd daar laten als hun visie anders is als de mijne.
En ze gaan minimaal 4 maanden op slot het kan zelfs zo zijn dat ze langer dicht blijven...

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 12:01

candalisa schreef:
Nee de opfok geeft aan juist niet apart te zetten omdat hun het niet nodig vinden... dat is in mijn ogen kwalijk ieder heeft een ander inzicht in hoe een paard erbij hoort te staan de een vind het mooi als ze uber slank zijn de ander ziet liever een beetje vet op de ribben en wat een ander vind doet er niet toe als TS haar paard wat schraal vind en deze zelf wil bijvoeren omdat de opfok dat niet doet prima. Nu zegt de opfok dat dat niet mag maar wilt zelfs niet tegen extra betaling bijvoeren. En dan vinden jullie het raar dat ze haar paard wil weg halen?
Paard van mijn vriendin was ook schraal mss nog minder schraal als deze en was binnen 2 mnd een lopend skelet. Dan zeg ik niet dat dat hier gaat gebeuren maar ik zou mijn paard niet met een gerust hart minstens 4 mnd daar laten als hun visie anders is als de mijne.
En ze gaan minimaal 4 maanden op slot het kan zelfs zo zijn dat ze langer dicht blijven...


Het is toch niet zo gek dat een grote stal niet allemaal extra werk op de hals zal halen tijdens een rhino uitbraak om een paard dat gewoon ‘ok’ staat apart te zetten en bij te voeren omdat de eigenaar per se vet op de ribben wil? Paard is dagelijks te zien op camera, dus je kan het echt wel in de gaten houden.

speurneusc

Berichten: 5363
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 12:13

Het is toch niet zo gek dat een grote stal niet allemaal extra werk op de hals zal halen tijdens een rhino uitbraak om een paard dat gewoon ‘ok’ staat apart te zetten en bij te voeren omdat de eigenaar per se vet op de ribben wil? Paard is dagelijks te zien op camera, dus je kan het echt wel in de gaten houden.[/quote]


als de opfok hem apart zet, dus alleen, om te kunnen bij voeren, kan eigenaar hem ook meenemen en alleen zetten.... net zo'n zelfde situatie...

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Rhino in de opfok, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 12:15

Stal ernaast met zicht op de rest lijkt me toch iets anders dan moederziel alleen ergens in een weitje. Maar als er geen rhino was is die keuze idd volledig aan de eigenaar zonder dat de stal daar in tussen dient te komen.

Silly1972

Berichten: 14775
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 12:21

ik begrijp TS best wel, maar he is gewoon heel onverstandig.
Ondanks dat het paard alleen komt te staan (wat ik voor een jonkie al niet echt wat vind, maar dat daargelaten, want dat is al vaak genoeg gezegd) is Rhino dusdanig besmettelijk dat het heel moeilijk is om dat virus uit je stal te krijgen. Kijk maar naar de stallen die Rhino hebben gehad en daarop volgende jaar gewoon weer krijgen zonder dat er nieuwe paarden zijn gekomen.
Ik zou het risico gewoonweg niet lopen.

Je kan 24/7 je paard bekijken en ik geloof gewoonweg niet dat de Lindehoeve je paard dusdanig zal laten creperen dat het gevaarlijk word.

De keuze is aan jou, maar ik zou toch echt eens goed na gaan denken of je er wel goed aan doet om hem weg te halen.

ivy_power89

Berichten: 5849
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Rhino in de opfok, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 13:14

En ik weet niet wat voor beeld de meeste hebben bij een opfok, maar de meeste jonge paarden zijn zo aan het einde van het stal seizoen wat schraler.
Ik kan mij echt niet voorstellen dat een paard wat echt mega schraal is niet bijgevoerd zou worden door dit bedrijf.

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 13:21

ivy_power89 schreef:
En ik weet niet wat voor beeld de meeste hebben bij een opfok, maar de meeste jonge paarden zijn zo aan het einde van het stal seizoen wat schraler.
Ik kan mij echt niet voorstellen dat een paard wat echt mega schraal is niet bijgevoerd zou worden door dit bedrijf.


Precies, je wil ze nu ook niet vet hebben en dat is ook bijna onmogelijk als ze volop in de groei zijn. Dat het gewicht heen en weer schommelt is echt normaal bij jonge dieren. Het lijkt me voor het paard ook niet goed om alweer te verhuizen en dan zielloos alleen te staan. Dat geeft veel stress en van stress vallen ze pas af.
Laatst bijgewerkt door Change3x op 27-01-21 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Vealosz

Berichten: 4556
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: ‘s-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 13:21

Ik ben eigenlijk wel benieuwd na wat hier mager of schraal genoemd word. In mijn hoofd, denk ik bij het verhaal van TS, een paard waarbij ribben en botten te zien zijn. Maar bij het verhaal van de opfok weer niet.

Silly1972

Berichten: 14775
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Rhino in de opfok, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 13:25

een beetje ribben zien bij een twenter, zeker een hengst is helemaal niet vreemd, groei, hormonen/testosteron doen een hoop energie vreten.
Daar is soms niet tegen aan te voeren.