Rhino in de opfok, en nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Rhino in de opfok, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 13:32

Dat lijkt me het enige relevante, daarom mijn suggestie om een da als objectieve beoordelaar te vragen. Maar de da komt daar al voor oa het enten. Als die het dier ge-ent heeft zonder commentaar dan zal die een gepast gewicht hebben.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 13:46

Vealosz schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd na wat hier mager of schraal genoemd word. In mijn hoofd, denk ik bij het verhaal van TS, een paard waarbij ribben en botten te zien zijn. Maar bij het verhaal van de opfok weer niet.


Rechtstreeks vanop de camera... in sommige posities zijn de ribben lichtjes zichtbaar, als het paard gewoon stil staat zie je er niets aan. Nek is een beetje iel, maar bij een 2 jarige is het bijna opmerkelijk als dat niet het geval zou zijn.

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 13:51

Bij ons staat er 100 in de opfok, sommige wat schraler dan de andere..... is niet anders. Krijgen allemaal onbeperkt hooi en verder krachtvoer 2x daags. lastpakken staan vast dus alles kan erbij....
Echt mager, worden ze eruit gevist en apart gevoerd.... maar dat is uitzonderlijk. Vaak is er dan iets mis met bv het gebit....dat wordt da iom eigenaar besproken.

Feit blijft dat die jonge diren er soms goed bij staan, soms wat minder.... of een groeispurt krijgen waardoor ze opeens invallen.... maar deze ziet er op de foto's van de camerabeelden niet verkeerd uit, mag wat voller ms maar zeker niet te mager...

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 13:55

Ik las dit topic al eerder, maar is blijkbaar nog steeds gaande.

TS, jammer dat je niet meer wil reageren. Ik lees gewoon heel veel goede dingen, waar je echt veel van kan leren.

Je kiest voor een grote opfok. Groot, maar wel met veel ervaring. Ze zijn juist heel goed bezig op gebied van Rhino dat ze verspreiding proberen te voorkomen.
Dat jij eigenaar bent is allemaal leuk en aardig, maar we zijn allemaal eigenaren en jouw paard kan in het slechtste geval andere paarden besmetten.
Zeker nu zo voor het seizoen dat merries moeten gaan bevallen, vind ik het vrij egoistisch om alleen naar je eigen behoefte te handelen.

Daarnaast lijk je niet geheel te begrijpen hoe belangrijk ene goede opfok is. Je hebt misschien pech gehad met plekken, maar desondanks heeft het verhuizen echt effect op je paard.

Zoals ik lees, voer je altijd bij, maar dat is helemaal niet zo goed als je denkt. Een jong paard hoort vrij rond te lopen met soortgenoten. Liefst een gemengde kudde van leeftijd voor het opvoeden.
De 1 zal wat meer eten dan de ander, maar bij onbeperkt aanbod zal dat echt voldoende zijn. Zeker als er elke dag controles zijn, ziet men echt wel of er veel gejaagd wordt bij eten, of 1 paard echt zo mager wordt etc.
Er is een beleid voor wormen, tanden etc.

Een jong paard groeit en heeft pieken en dalen in de groei. Dan gaan ze omhoog, dan weer wat iel, dan weer wat vol. Alles hoort eigenlijk bij het groeien en de seizoenen. Ook daardoor krijgen ze juist een gezonde darmflora die ook weer enorm belangrijk is voor aanleg van een sterk lijf en goede weerstand. Met veel bijvoeren, kan je echt een darmflora verstoren. Ook kan je het natuurlijke proces van gezond opgroeien teveel slecht beinvloeden.
Ze hebben minimale behoefte's, maar het hele proces van de groei hoort er wel bij.

Op zo een grote stal staan diverse rassen en je moet je paard nooit vergelijken met andere paarden. Als we onze quarters gaan neerzetten naast de gemiddelde rijpaarden, zijn de verschillen vaak behoorlijk, dus daar moet je helemaal niet naar kijken.

Dat je er niet heen kan is rot, maar je kiest voor ene veulen en daar kan je gewoon niks mee. Moet je ook niet echt willen. Veulen abc en wat herhalen zo af en toe. Maar wat hij nu kan en weet gaat er niet uit door 4 maanden geen bezoek. Daarbij zien ze gewoon mensen.
Als je hem nu dingen had moeten/willen aanleren was het sowieso niet echt de tijd geweest. Maar goed, veel mensen willen dat helaas wel.

Je kan heel eigenwijs zijn en van alles willen, maar Bokt staat vol met ellende, omdat er zo veel mis gaat binnen de paarden wereld. Heel veel gaat mis al vroeg in de basis en komt door de mensen. De paarden krijgen de schuld, maar dat is echt niet fair.
Je paard is al zo vaak verhuisd in relatief korte tijd. Daar kan je straks echt al last van krijgen. Nu koste wat kost verhuizen, hem alleen zetten in quarantaine, vol proppen met eten, omdat jij een paard graag vol ziet, gaat echt tegen je werken. Of nog erger; tegen je paard! Hij is de dupe van dit alles. Niet jij, omdat je 4 maanden niet kan aaien.

Er zijn mensen die hun paarden in buitenland naar een grote, gezonde omgeving brengen voor de beste opfok en er jaren niet naar omkijken. Of 2x pj gaan bijv. Dat weet je; Je koopt een veulen en opfokken moet zo gezond mogelijk voor zowel geest als lijf.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Rhino in de opfok, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 14:23

Superpony TS heeft recent nog (heel netjes) gereageerd hoor.

Vealosz

Berichten: 4556
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: ‘s-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 14:24

Silly1972 schreef:
een beetje ribben zien bij een twenter, zeker een hengst is helemaal niet vreemd, groei, hormonen/testosteron doen een hoop energie vreten.
Daar is soms niet tegen aan te voeren.


Poekkie schreef:
Rechtstreeks vanop de camera... in sommige posities zijn de ribben lichtjes zichtbaar, als het paard gewoon stil staat zie je er niets aan. Nek is een beetje iel, maar bij een 2 jarige is het bijna opmerkelijk als dat niet het geval zou zijn.


Nou, dit is ook mijn gedachte. En nou wil ik niet het verhaal van TS in twijfel trekken, maar ik ben wel heel benieuwd hoe mager het beestje zou moeten zijn. Vooral omdat ze gelijk wil verhuizen.

Vandaar mijn vraag... Ben alleen bang dat we hier niet achter gaan komen gezien dat TS niet meer reageert/wilt reageren.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 14:26

Vealosz schreef:
Nou, dit is ook mijn gedachte. En nou wil ik niet het verhaal van TS in twijfel trekken, maar ik ben wel heel benieuwd hoe mager het beestje zou moeten zijn. Vooral omdat ze gelijk wil verhuizen.

Vandaar mijn vraag... Ben alleen bang dat we hier niet achter gaan komen gezien dat TS niet meer reageert/wilt reageren.


De webcam van stal is gewoon openbaar te raadplegen. De schimmel in de groepsstal op camera 2 of 3. En eerder waren er ook al foto’s gedeeld door iemand en dan verwijderd.

CharleyT
Berichten: 3991
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 14:34

Maartje1990 schreef:
Superpony TS heeft recent nog (heel netjes) gereageerd hoor.



Helemaal mee eens, keurig verhaal. En dan komt er weer een megaverhaal met ongetwijfeld goed bedoelde adviezen, maar met een (vind ik) ondertoon van kritiek en ik weet het beter houding.
Wat leren we hier uit: denk wel 10x na voor je met een vraag op Bokt komt. Er zitten hier natuurlijk heel veel kenners met hun uiteenlopende meningen. Volg je advies A is de rest teleurgesteld/narrig of zelfs boos. Want ja, mijn advies was beter en ze doet er niks mee. Bokt is echt een doorsnee van de real world.

Rocamor

Berichten: 10869
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 14:38

Vealosz schreef:
Nou, dit is ook mijn gedachte. En nou wil ik niet het verhaal van TS in twijfel trekken, maar ik ben wel heel benieuwd hoe mager het beestje zou moeten zijn. Vooral omdat ze gelijk wil verhuizen.

Vandaar mijn vraag... Ben alleen bang dat we hier niet achter gaan komen gezien dat TS niet meer reageert/wilt reageren.


Daarnaast kan TS momenteel niet naar haar paard om foto's te maken van dichtbij, want ze mag het terrein niet op.

@Poekkie, TS heeft toch geen schimmel, maar een valk? Of haal ik nu 2 verhalen door elkaar?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 14:38

Maartje1990 schreef:
Superpony TS heeft recent nog (heel netjes) gereageerd hoor.


Lees je wel?

Ze schrijft; Mijn laatste reactie in dit topic. Duidelijk toch??


CharleyT schreef:
Maartje1990 schreef:
Superpony TS heeft recent nog (heel netjes) gereageerd hoor.



Helemaal mee eens, keurig verhaal. En dan komt er weer een megaverhaal met ongetwijfeld goed bedoelde adviezen, maar met een (vind ik) ondertoon van kritiek en ik weet het beter houding.
Wat leren we hier uit: denk wel 10x na voor je met een vraag op Bokt komt. Er zitten hier natuurlijk heel veel kenners met hun uiteenlopende meningen. Volg je advies A is de rest teleurgesteld/narrig of zelfs boos. Want ja, mijn advies was beter en ze doet er niks mee. Bokt is echt een doorsnee van de real world.


Ja, en er staat; Mijn laatste reactie in dit topic.

Daarbij is Bokt nou eenmaal een discussie forum, waar ook mensen met kennis en ervaring zitten.

Ook weet je dat op Bokt al jaren continu dezelfde problemen terugkomen en voorbij komen, omdat men toch dingen echt niet weet, niet de juiste adviezen krijgt of volgt etc.

En ja, heel vaak wordt een advies gevolgd dat iemand het beste uitkomt. Een stevig, eerlijk advies, wil men soms niet horen. De waarheid mag vaker niet verteld worden.

Opfok is alles. Dat is de start. Je kan voorkomen weer 10 nutteloze probleem verhalen op Bokt te moeten gooien, als je goed begint.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 14:43

Rocamor schreef:
Vealosz schreef:
Nou, dit is ook mijn gedachte. En nou wil ik niet het verhaal van TS in twijfel trekken, maar ik ben wel heel benieuwd hoe mager het beestje zou moeten zijn. Vooral omdat ze gelijk wil verhuizen.

Vandaar mijn vraag... Ben alleen bang dat we hier niet achter gaan komen gezien dat TS niet meer reageert/wilt reageren.


Daarnaast kan TS momenteel niet naar haar paard om foto's te maken van dichtbij, want ze mag het terrein niet op.

@Poekkie, TS heeft toch geen schimmel, maar een valk? Of haal ik nu 2 verhalen door elkaar?


Ja idd, mijn excuses. Hij toont zo licht dat ik hem per abuus voor schimmel had aanzien op de avondbeelden.

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 14:59

candalisa schreef:
Nee de opfok geeft aan juist niet apart te zetten omdat hun het niet nodig vinden... dat is in mijn ogen kwalijk ieder heeft een ander inzicht in hoe een paard erbij hoort te staan de een vind het mooi als ze uber slank zijn de ander ziet liever een beetje vet op de ribben en wat een ander vind doet er niet toe als TS haar paard wat schraal vind en deze zelf wil bijvoeren omdat de opfok dat niet doet prima. Nu zegt de opfok dat dat niet mag maar wilt zelfs niet tegen extra betaling bijvoeren. En dan vinden jullie het raar dat ze haar paard wil weg halen?
Paard van mijn vriendin was ook schraal mss nog minder schraal als deze en was binnen 2 mnd een lopend skelet. Dan zeg ik niet dat dat hier gaat gebeuren maar ik zou mijn paard niet met een gerust hart minstens 4 mnd daar laten als hun visie anders is als de mijne.
En ze gaan minimaal 4 maanden op slot het kan zelfs zo zijn dat ze langer dicht blijven...


Dat je als opfok of pension niet iedereen naar de pijpen kan dansen is natuurlijk te begrijpen.
Iedereen ziet zijn paard het liefst anders, dik, dun, buiten of binnen.
Alles is het inzicht van de eigenaar zelf. Dat je als stalhouder dan zegt; dit is hoe het hier gaat is te begrijpen.

Er staan daar waarschijnlijk over de 200 paarden, als je dan toch bij alles wat een eigenaar roept moet handelen dan kan je beter de deuren sluiten.
Wanneer jij vind dat je paard apart moet, maar de staleigenaar vind het paard nog in prima conditie snap ik dat deze de ellende van het apart zetten en straks weer samenvoegen niet aanhaalt.
Zeker de lichte kleurtjes zijn vaak al de pispaaltjes in de opfok.
Het is helaas een feit dat veel eigenaren niet de optimale kennis hebben van het houden van het paard qua voeding, je mag er vanuit gaan dat een bedrijf van deze grote tijdig handelt als dit nodig is.

Vealosz

Berichten: 4556
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: ‘s-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 15:09

Poekkie schreef:
Vealosz schreef:
Nou, dit is ook mijn gedachte. En nou wil ik niet het verhaal van TS in twijfel trekken, maar ik ben wel heel benieuwd hoe mager het beestje zou moeten zijn. Vooral omdat ze gelijk wil verhuizen.

Vandaar mijn vraag... Ben alleen bang dat we hier niet achter gaan komen gezien dat TS niet meer reageert/wilt reageren.


De webcam van stal is gewoon openbaar te raadplegen. De schimmel in de groepsstal op camera 2 of 3. En eerder waren er ook al foto’s gedeeld door iemand en dan verwijderd.


Oh dat stukje heb ik gemist. Ik ga eens kijken.

Edit: Ik weet niet precies welke camera ik moet hebben. Camera 2 doet het niet bij mij. Maar ik zie eigenlijk niks schrikbarend.
Maar goed, ze staan nu ook te eten dus heel goed kon ik het niet zien.