Rhino in de opfok, en nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 09:26

Tancreda4 schreef:
Hij kan wel apart staan maar niet bijgevoerd worden? Lijkt mij dan toch juist makkelijk hem meer te geven als hij apart staat? Of willen ze hem 6 weken niet bekijken ivm land op besmetting?


Als ik het goed begrijp zou hij dan niet apart staan, maar in een aparte groep Nieuwe paarden. (Die wss sowieso eerst even in quarantaine moesten vermoed ik?).

anjali
Berichten: 15092
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Rhino in de opfok, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:00

Ik vind dat een heel slechte stalling.Maar ik vind ook dat ts haar paard nu niet naar een andere stal kan gaan verplaatsen,want het risico dat ze zo rhino verder verspreidt is heel hoog.Het probleem zal nu ter plekke opgelost moeten worden.

tienus63

Berichten: 12080
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Rhino in de opfok, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:58

Bijzonder dat deze stalling niet als eis/regel heeft dat alle paarden tegen rhino geënt worden als ze daar ook drachtige merries hebben staan.
Het is tegenwoordig normaal dat de paarden in de opfok tegen rhino én droes worden geënt.

Je moet je afvragen of enten nu nog wel zin heeft. Daar kan een dierenarts je antwoord op geven.
En je zult het aan de nieuwe stal moeten melden dat er rhino heersten de kans is groot dat zijne paard op dit moment niet willen.
Bovendien is het gemakkelijker om veranderingen in de koppel te doen om het moment dat de paarden de wei opgaan.
Nu zorgt het voor onrust.

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Re: Rhino in de opfok, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:09

Als je wilt dat je paard klappen krijgt omdat hij als enigste bijgevoerd word... Je kunt in een groep niet zo makkelijk een individiueel paard bijvoeren!! Ik zou me niet zo druk maken om een mager opfok paard. Schraal is beter dan te dik in deze periode, met het weideseizoen trekt dat gewoon weer bij.

Christiene
Berichten: 7722
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:10

Die nieuwe groep paarden staan die er al?

Vervelende situatie.

In een nieuwe groep krijg je schopperij, helemáál als hij alleen bij andere 2 jarigen word gezet binnen.

Bijvoeren is wel mogelijk wel onhandig soms. dat doen we hier ook wel. Rest na buiten en 1 binnen, zolang ze dan nog willen eten. De meesten wel bij ons staat ze dan nog naast de groep of anderen
Laatst bijgewerkt door Christiene op 20-01-21 11:12, in het totaal 2 keer bewerkt

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:11

Wat wil je trouwens gaan doen als je hem bezoekt?? Ik zie de jonge paarden hooguit eens per 3 maanden.. Sta je daar bij een paard te kijken dat in het weiland staat of in de loopstal kuil vreet... Ik snap die lol niet

Ayasha
Blogger

Berichten: 57942
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:11

Knappe pensionhouder die mij vier maanden zou kunnen weghalen van mijn paard. :x :x
Deze zou ik gewoon gaan op halen. Trailer of camion mee en er heen. MIJN paard.
Zeker als dat dier al te mager is en ze aangeven dat ze daar niks aan gaan doen. Dan ging ik desnoods samen met de dierenbescherming op visite op mijn knol terug te krijgen.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:22

Ayasha schreef:
Knappe pensionhouder die mij vier maanden zou kunnen weghalen van mijn paard. :x :x
Deze zou ik gewoon gaan op halen. Trailer of camion mee en er heen. MIJN paard.
Zeker als dat dier al te mager is en ze aangeven dat ze daar niks aan gaan doen. Dan ging ik desnoods samen met de dierenbescherming op visite op mijn knol terug te krijgen.


Ja heel mooi, maar wat doe je dan met een paard dat nergens naartoe mag?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57942
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:29

Dier zelf heeft geen Rhino toch? Desnoods ging ie naar een plek waar ie in quarantaine verder kan (en ja, die ken ik in mijn omgeving.) maar die bleef niet ergens staan waar hij én niet bijgevoerd zal worden ondanks dat ie te mager is en waar ik hem zelf niet mag gaan bekijken vier maanden.

Wat TS nu dus te horen krijgt is in de kern "nee, wij gaan hem niet de zorg geven die hij nodig heeft en nee, jij mag vier maanden niet komen kijken hoe het met hem gaat."
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 20-01-21 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

monsera
Berichten: 3076
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:32

[quote="Escada]

Vorig jaar was er ook al Rhino en nu willen ze ineens wel enten, vind dat een beetje als het kalf verdronken is dempt men de put :o
[/quote]

Ik ken de stal niet en laat me daar verder niet over uit maar Je hebt zelf natuurlijk als eerste de verantwoording over je eigen paard. Je had je paard zelf ook uit voorzorg kunnen enten natuurlijk.

Ik hoop dat je je nieuwe stal eerlijk verteld dat er rhino heerst en hoop dat he dan mag komen. Je wilt toch niet verantwoordelijk zin. Voor een nieuwe uitbraak.

Rot dat hij zo mager staat. Hopelijk over 4 maanden weer lekker het land op en bij eten.

Utixo

Berichten: 6582
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:34

Dier komt wel bij een stal vandaan waar Rhino heerst. Een beetje pensionhouder wil dat dier echt niet op zijn erf.

4 Maanden is lang, maar ik gok zomaar dat ze het veulenseizoen willen afwachten.

Is hij echt mager, of schaal? Veulens groeien nou eenmaal hard, en helemaal in een opfok kun je daar niet altijd tegenaan voeren, anders krijg je herrie in de groep.

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:37

Ayasha schreef:
Wat TS nu dus te horen krijgt is in de kern "nee, wij gaan hem niet de zorg geven die hij nodig heeft en nee, jij mag vier maanden niet komen kijken hoe het met hem gaat."

Veel te kort door de bocht!! Hij krijgt gewoon zijn eten... maar individueel bijvoeren gaat niet! Daarbij zal hij niet brood mager zijn... hooguit beetje schraler dan de rest en dat is op deze leeftijd helemaal niet erg.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:39

Ayasha schreef:
Dier zelf heeft geen Rhino toch? Desnoods ging ie naar een plek waar ie in quarantaine verder kan (en ja, die ken ik in mijn omgeving.) maar die bleef niet ergens staan waar hij én niet bijgevoerd zal worden ondanks dat ie te mager is en waar ik hem zelf niet mag gaan bekijken vier maanden.

Wat TS nu dus te horen krijgt is in de kern "nee, wij gaan hem niet de zorg geven die hij nodig heeft en nee, jij mag vier maanden niet komen kijken hoe het met hem gaat."


Of hij geen rhino heeft weet jij niet. Zoals in eerder bericht van TS is dat minstens 6 weken wachten en daarna neusswap.
Dwz in het beste geval 6 weken alleen zonder enig contact met andere paarden, ook niet in aanpalende weides. Voor een jong dier. En jij denkt echt dat je die daarvan gelukkiger of dikker zal krijgen? Ik durf te gokken dat ‘t beestje de eerste weken juist nog meer afvalt van de stress.

Dat deze situatie niet ideaal is ben ik 100% mee akkoord. Maar Met halsoverkop dreigen en verhuizen beland je van de regen in de drup. Eerst de tijd nemen om dingen uit te zoeken :)

En idd... wat is mager/schraal? Dierenambulance toestanden of lichtjes ribben zien?

Maartje1990

Berichten: 22283
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Rhino in de opfok, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:42

De quarantaine lijkt me terecht, de vaccinatie ook. Dus ik vind dat dat geen reden van klagen is. Het niet bijvoeren vind ik wel een kwalijke zaak. Dus ik zou kijken hoe dat opgelost kan worden (eventueel bij betalen?)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57942
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:43

Dat weten we dus niet. Wat we weten is dat TS zich zorgen maakt en dat ze te horen gekregen heeft dat die zorgen en niet beantwoord worden omdat het "niet gaat" én dat TS niet op bezoek mag gaan. En welke bullshit reden zit daar aan vast? Als TS op bezoek gaat en vervolgens gaat douchen en haar kleren wast is daar toch geen enkel probleem. :?
Dus waarom haar bij haar eigen dier weg houden waar ze zich al zorgen om maakt?

Als ik dit soort topics lees dan overweeg ik om het veulen dat dit jaar geboren zou moeten worden toch gewoon thuis te houden. :=

mylittlejoy

Berichten: 3291
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:47

Ergens stond dat ze 50 drachtige merries hebben staan, dus ze willen - terecht - zo min mogelijk mensen op stal die op het terrein voor overdracht van het virus kunnen zorgen naar de drachtige merries.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:47

Als TS dan effectief gaat douchen en kleren wast etc is er idd geen probleem. Maar als stal kan je dat niet controleren.
Is net hetzelfde als in het rook-topic dat ooit liep, alhoewel mensen beloven niet te roken op locatie blijkt het toch Vaak een loze belofte. Of net zoals die geen essentiele verplaatsingen bij corona... hoeveel lappen er dat niet aan hun laars? Als stalhouder van een grote stal met XX aantal paarden en evenveel eigenaars is het begrijpelijk dat je dat risico niet wil lopen. Het is niet allemaal zwart-wit.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57942
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Rhino in de opfok, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:50

Dat zou ik dus niet begrijpelijk vinden bij een dier waar ik me zorgen om maak. :)
Dat kunnen jullie allemaal prima normaal vinden maar mij hielden ze niet bij mijn dier weg. :) Ik begrijp dus ook geheel dat TS zich hier niet goed bij voelt.
Het is allemaal mooi zo lang het goed gaat tot je over vier maanden een skelet terug krijgt dat je zelf mag gaan op lappen. En er zijn topics genoeg geweest van zulke situaties dat we niet moeten gaan doen alsof dat nooit gebeurt. :) En zeker met en stal die al aan geeft niet te willen bijvoeren bij een dier dat mager genoeg is dat TS zich er zorgen om maakt en zelfs van stal wil wisselen, zou ik dat vertrouwen niet meer hebben om me weg te laten houden.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Rhino in de opfok, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:53

Je zou ook kunnen proberen om 1x per 2 weken een vaste afspraak/bezoekmoment te hebben zodat je het toch wat in de gaten kan houden.
Of eventueel vragen om regelmatig een foto te sturen.
Maar stal dicht is stal dicht, zou wat zijn als elke eigenaar dat dan maar op eigen houtje aan zijn laars gaat lappen.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:55

Ik heb ook een dier staan in deze opfok en voor nu is dit echt de situatie waar we het mee zullen moeten doen. Ik vind het vreselijk maar kan niets. Vorig jaar heb ik mijn toen tweejarige doodziek uit een andere opfok moeten halen dus dit hakt er ook hier stevig in. Weghalen kan en mag niet en is ook ontzettend onverstandig omdat je nergens naar toe kunt anders dan naar een totale quarantaine-omgeving. Geen stal wil een dier op het terrein die van een bewezen Rhino ( of Droes of...) brandhaard komt.

Het nu alsnog laten enten tegen Rhino heeft wel degelijk zin omdat je de infectiedruk omlaag brengt.

Dat de stal vier maanden op slot gaat kan ik begrijpen. Ten eerste moet nu alle aandacht uitgaan naar de verzorging van de dierenen alle hygiënemaatregelen op het bedrijf. Ten tweede wil je als bedrijf ook je eigen verantwoordelijkheid nemen om verdere besmetting te voorkomen.

Er zijn inderdaad paarden die het niet goed doen in de opfok. Apart zetten en bijvoeren is dan een goede optie maar als je door deze omstandigheden geen quarantaineboxen meer vrij hebt, kan ik me voorstellen dat ze op dit moment weinig mogelijkheden hebben.

Dat een en ander voor jou nu ongelukkig samenvalt is ongelofelijk naar en vervelend. Bel met de dierenartspraktijk en vraag of ze jouw dier even willen nalopen en met jou bellen over de bevindingen.

En verder: geef je over aan de situatie, heb medelijden met en begrip voor de getroffenen en hoop dat de uitbraak snel onder controle is.

Aanvulling: de opfok heeft webcams waarop je 24/7 je paard in de gaten kunt houden. Dit vind ik erg fijn en kijk dus dagelijks hoe het met mijn bijnajaarling gaat!

Escada

Berichten: 3848
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-21 12:01

Zoals in mijn vorige reactie al is de nieuwe stal voor hem helemaal leeg. Het is een grote weide met schuilstal en op dit moment zou hij er alleen staan dus er is geen probleem met dat andere mensen mijn paard niet op hun stal zouden willen.

tienus63

Berichten: 12080
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Rhino in de opfok, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 12:04

In dat geval kun je hem mi gewoon ophalen.
Nieuwe stal zal dan wel rekening moeten houden als er andere paarden bijkomen.
Er zal toch iets van quarantaine geregeld moeten zijn.

ivy_power89

Berichten: 5857
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 12:05

Ergens denk ik nu.... het is ook nooit goed
Een stal die zn mond houd over ziektes wordt aan de hoogste boom gehangen als het uit komt, een stal met weet ik hoeveel drachtige merries die nu al het 2e veulen is verloren mag niet uit voorzorg 4 maanden gesloten blijven.
We praten hier over een opfokbedrijf!
Niet een pensionstal waar je dagelijks komt om weet ik veel te doen met je paard.

En uit eigen ervaring weet ik, dat ze onbeperkt ruwvoer voor de neus hebben, en jonge paarden in de opfok gewoon iets schraal kunnen zijn.
Er is een webcam, dus je kunt prima volgen hoe het gaat.

Escada

Berichten: 3848
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-21 12:08

Dat hij magerder werd was al bekend voor de Rhino. Ik had het al aangekaart en je kan brok bijkopen zodat ze het geven. Dat is nu niet meer het geval en alleen dus een vitamine spuit is het enige wat ze kunnen doen. Vind het echt rot dat er Rhino heerst maar ik vind de gezondheid van mijn eigen dier ook belangrijk en dan is 4 maanden hem het er maar uitzoeken best lang. Maargoed, verhuizen is dus geen optie dus ik hoop maar op het beste en dat hij niet nog meer afvalt. Bedankt voor de tips

Dit topic mag gesloten worden :j

Ayasha
Blogger

Berichten: 57942
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 12:10

Escada schreef:
Zoals in mijn vorige reactie al is de nieuwe stal voor hem helemaal leeg. Het is een grote weide met schuilstal en op dit moment zou hij er alleen staan dus er is geen probleem met dat andere mensen mijn paard niet op hun stal zouden willen.

Dan zou ik hem gewoon gaan ophalen. Het is jouw paard. Jij beslist. Klaar. Ze kunnen je toch verdorie je eigen knol niet ontzeggen.