Rhino in de opfok, en nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rocamor

Berichten: 10874
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 12:21

ivy_power89 schreef:
Ergens denk ik nu.... het is ook nooit goed
Een stal die zn mond houd over ziektes wordt aan de hoogste boom gehangen als het uit komt, een stal met weet ik hoeveel drachtige merries die nu al het 2e veulen is verloren mag niet uit voorzorg 4 maanden gesloten blijven.
We praten hier over een opfokbedrijf!
Niet een pensionstal waar je dagelijks komt om weet ik veel te doen met je paard.

En uit eigen ervaring weet ik, dat ze onbeperkt ruwvoer voor de neus hebben, en jonge paarden in de opfok gewoon iets schraal kunnen zijn.
Er is een webcam, dus je kunt prima volgen hoe het gaat.


Als ik me niet vergis, kunnen merries die geinfecteerd raken nog tot 4 maanden na besmetting aborteren. Als dat zo is en er staan 50 dragende paarden daar, dan is die 4 maand nog wel het minimum dat ze dicht zijn.

Nevermind17

Berichten: 281
Geregistreerd: 09-11-20
Woonplaats: Oudegem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 12:23

Ayasha schreef:
Escada schreef:
Zoals in mijn vorige reactie al is de nieuwe stal voor hem helemaal leeg. Het is een grote weide met schuilstal en op dit moment zou hij er alleen staan dus er is geen probleem met dat andere mensen mijn paard niet op hun stal zouden willen.

Dan zou ik hem gewoon gaan ophalen. Het is jouw paard. Jij beslist. Klaar. Ze kunnen je toch verdorie je eigen knol niet ontzeggen.


Ik las: je eigen 'kind' niet ontzeggen :D true :o
Ik zou hem ook gaan halen en ergens zetten waar hij in quarantaine kan. No way dat ik zoiets zou laten gebeuren... Dat is voor mij de reden om geen opfok te doen maar gewoon lekker thuis :)

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 12:24

Maak eens een foto van de web cam om te laten zien hoe mager hij is....

Escada schreef:
Zoals in mijn vorige reactie al is de nieuwe stal voor hem helemaal leeg. Het is een grote weide met schuilstal en op dit moment zou hij er alleen staan dus er is geen probleem met dat andere mensen mijn paard niet op hun stal zouden willen.

omg... dat arme paard moet uit zijn vertrouwde omgeving, een opfokstal met soortgenoten waar hij zijn natje en droogje krijgt... om zes weken helemaal alleen te staan in een koud en nat weiland zonder soortgenoten om zich heen...

Escada

Berichten: 3848
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-21 12:27

JeanneV schreef:
Maak eens een foto van de web cam om te laten zien hoe mager hij is....

Escada schreef:
Zoals in mijn vorige reactie al is de nieuwe stal voor hem helemaal leeg. Het is een grote weide met schuilstal en op dit moment zou hij er alleen staan dus er is geen probleem met dat andere mensen mijn paard niet op hun stal zouden willen.

omg... dat arme paard moet uit zijn vertrouwde omgeving, een opfokstal met soortgenoten waar hij zijn natje en droogje krijgt... om zes weken helemaal alleen te staan in een koud en nat weiland zonder soortgenoten om zich heen...


Ik vind dat je wel erg oordelend reageert :roll: Dat jij je paard in een opfok zou laten staan als die 'schraal' is dat moet je zelf weten maar ik ken mijn dier het beste en hij is gewoon te mager nu.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 12:28

hoezo verhuizen is geen optie? Bij je nieuwe adres staan toch geen paarden? Dus in wezen komt hij daar in quarantaine

Jij kunt dus gewoon je paard ophalen en naar je nieuwe adres brengen, wat al lang zou zijn gebeurd als rhino geen roet in het eten had gegooid. De opmerking van iemand over hals over kop verhuizen is dus ook wel erg kort door de bocht, want ts was al voor de rhino uitbraak bezig met verhuizen. Die verhuizing staat los van rhino en zou sowieso gebeurt zijn....alleen rhino gooit nu roet in het eten

Kijk dat je je paard niet zomaar naar een andere stal waar paarden staan had kunnen brengen, oke lijkt me logisch.....maar je nieuwe stal heeft nog geen andere paarden, dus het dier kan daar geen andere paarden besmetten en staat in wezen gewoon in quarantaine.

Paard oppakken en verhuizen dus, desnoods met politie mee als ze je paard toch niet mee willen geven
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 20-01-21 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 12:29

JeanneV schreef:
Maak eens een foto van de web cam om te laten zien hoe mager hij is....

omg... dat arme paard moet uit zijn vertrouwde omgeving, een opfokstal met soortgenoten waar hij zijn natje en droogje krijgt... om zes weken helemaal alleen te staan in een koud en nat weiland zonder soortgenoten om zich heen...

en waar ie dus te mager is kennelijk. :+
Hij zal in de nieuwe stal niet kouder en natter staan dan in de huidige stal tenzij ie ergens aan de andere kant van de wereld staat waar het nu heerlijk zomer is. Maar als dat op 75km van TS te vinden is wil ik er ook heen.
En zijn natje en zijn droogje krijgt ie op de nieuwe stal ook. Ik begrijp dat TS niet van plan is om hem buiten te kieperen en hem geen eten meer te geven. :?

Benoite

Berichten: 691
Geregistreerd: 27-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 12:31

Maar je paard staan dan daar toch ook niet in quarantaine? Er lopen of fietsen altijd wel paardemeisjes langs die hem een aai geven en dan doorfietsen naar de manege.

Escada

Berichten: 3848
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-21 12:32

Ayasha schreef:
JeanneV schreef:
Maak eens een foto van de web cam om te laten zien hoe mager hij is....

omg... dat arme paard moet uit zijn vertrouwde omgeving, een opfokstal met soortgenoten waar hij zijn natje en droogje krijgt... om zes weken helemaal alleen te staan in een koud en nat weiland zonder soortgenoten om zich heen...

en waar ie dus te mager is kennelijk. :+
Hij zal in de nieuwe stal niet kouder en natter staan dan in de huidige stal tenzij ie ergens aan de andere kant van de wereld staat waar het nu heerlijk zomer is. Maar als dat op 75km van TS te vinden is wil ik er ook heen.
En zijn natje en zijn droogje krijgt ie op de nieuwe stal ook. Ik begrijp dat TS niet van plan is om hem buiten te kieperen en hem geen eten meer te geven. :?


Pfff inderdaad. De stal/wei waar ik hem naartoe wil verhuizen is vlakbij, een mooi groot stuk en vooral droog, een grote overkapping en een stal en meerdere bomen. Staat maar 6 km van mijn huis af, kan hem dan zelf weer bijvoeren en de vriendjes komen dan maar wat later erbij. De merries staan nu ook in quarantaine en alleen :=
Laatst bijgewerkt door Escada op 20-01-21 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Escada

Berichten: 3848
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-21 12:32

Benoite schreef:
Maar je paard staan dan daar toch ook niet in quarantaine? Er lopen of fietsen altijd wel paardemeisjes langs die hem een aai geven en dan doorfietsen naar de manege.


Nee dat is niet mogelijk gelukkig :)

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Re: Rhino in de opfok, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 12:39

Las al eerder, maar idd even met de DA contact opnemen die de paarden daar behandeld? Nu blijf je er toch maar over in zitten....

CharleyT
Berichten: 3992
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 12:39

Poekkie schreef:
Als TS dan effectief gaat douchen en kleren wast etc is er idd geen probleem. Maar als stal kan je dat niet controleren.
Is net hetzelfde als in het rook-topic dat ooit liep, alhoewel mensen beloven niet te roken op locatie blijkt het toch Vaak een loze belofte. Of net zoals die geen essentiele verplaatsingen bij corona... hoeveel lappen er dat niet aan hun laars? Als stalhouder van een grote stal met XX aantal paarden en evenveel eigenaars is het begrijpelijk dat je dat risico niet wil lopen. Het is niet allemaal zwart-wit.


Helemaal gelijk. Bovendien als Ts mag komen dan hou je andere eigenaren ook niet tegen. Kans op onnodig bezoek en verspreidingsrisico. Moet je gewoon niet willen als verstandig paardeneigenaar.

Maartje1990

Berichten: 22283
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 12:44

JeanneV schreef:
Maak eens een foto van de web cam om te laten zien hoe mager hij is....

Escada schreef:
Zoals in mijn vorige reactie al is de nieuwe stal voor hem helemaal leeg. Het is een grote weide met schuilstal en op dit moment zou hij er alleen staan dus er is geen probleem met dat andere mensen mijn paard niet op hun stal zouden willen.

omg... dat arme paard moet uit zijn vertrouwde omgeving, een opfokstal met soortgenoten waar hij zijn natje en droogje krijgt... om zes weken helemaal alleen te staan in een koud en nat weiland zonder soortgenoten om zich heen...


Wat moet die dan met sloffen en een badjas aan binnen voor de kachel, kopje warme chocolademelk met slagroom erbij? :+

CharleyT
Berichten: 3992
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 12:45

Ayasha schreef:
Knappe pensionhouder die mij vier maanden zou kunnen weghalen van mijn paard. :x :x
Deze zou ik gewoon gaan op halen. Trailer of camion mee en er heen. MIJN paard.
Zeker als dat dier al te mager is en ze aangeven dat ze daar niks aan gaan doen. Dan ging ik desnoods samen met de dierenbescherming op visite op mijn knol terug te krijgen.


Niet gelijk boos worden, snap de emotie. Maar je klinkt zo stoer en pittig met die tekst van je. Vooral dat ''samen met de dierenbescherming''.
Of het echt zo werkt, geen idee.

Nevermind17

Berichten: 281
Geregistreerd: 09-11-20
Woonplaats: Oudegem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 12:46

[/quote]Pfff inderdaad. De stal/wei waar ik hem naartoe wil verhuizen is vlakbij, een mooi groot stuk en vooral droog, een grote overkapping en een stal en meerdere bomen. Staat maar 6 km van mijn huis af, kan hem dan zelf weer bijvoeren en de vriendjes komen dan maar wat later erbij. De merries staan nu ook in quarantaine en alleen :=[/quote]

Ik denk dat je je keuze al gemaakt hebt, GO FOR IT *\o/*

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 12:48

CharleyT schreef:
Ayasha schreef:
Knappe pensionhouder die mij vier maanden zou kunnen weghalen van mijn paard. :x :x
Deze zou ik gewoon gaan op halen. Trailer of camion mee en er heen. MIJN paard.
Zeker als dat dier al te mager is en ze aangeven dat ze daar niks aan gaan doen. Dan ging ik desnoods samen met de dierenbescherming op visite op mijn knol terug te krijgen.


Niet gelijk boos worden, snap de emotie. Maar je klinkt zo stoer en pittig met die tekst van je. Vooral dat ''samen met de dierenbescherming''.
Of het echt zo werkt, geen idee.

Als het om mijn dier gaat waarbij ik betaal voor verzorging die het dier ontzegt wordt? Ja dan word ik pittig en maak ik er inderdaad korte metten mee. Dan is het buigen of barsten. Mijn huidige merrie ben ik zo per direct gaan ophalen toen ze ineens niet meer buiten mocht (geen medische reden.)
Die heb ik gewoon mee gekregen maar zou een pension eigenaar me mijn dier niet meegeven dan is het desnoods met politie of dierenbescherming ja.
Het blijft mijn dier. Daar word ik niet bij weg gehouden en die wordt mij niet ontzegt. Dan hebben we een probleem.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 20-01-21 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 12:48

paard staat nu binnen in een opfok stal... de overgang naar weiland kan groot zijn! daar moet je niet te licht over denken...

Escada schreef:
Ik vind dat je wel erg oordelend reageert :roll: Dat jij je paard in een opfok zou laten staan als die 'schraal' is dat moet je zelf weten maar ik ken mijn dier het beste en hij is gewoon te mager nu.

groeien kost energie en gaat nou eenmaal niet gelijkmatig.. zolang het niet Brooke hospital mager is moet je je daar geen zorgen om maken.. zeker niet als er de hele dag beschikking is over ruwvoer. in de zomer trekt het vanzelf weer bij... Jonge paarden in de opfok kunnen beter te schraal dan te vet zijn, want dat heeft kwa gezondheid allerlei negatieve effecten op de langere termijn. Ik denk dat jou paard in de overgang naar een nieuwe stal en van de stress van de verhuizing [en stress van zonder soortgenoten staan!!] behoorlijk gaat afvallen...

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 12:49

Ayasha schreef:
Als het om mijn dier gaat waarbij ik betaal voor verzorging die het dier ontzegt wordt? Ja dan word ik pittig en maak ik er inderdaad korte metten mee. Dan is het buigen of barsten. Mijn huidige merrie ben ik zo per direct gaan ophalen toen ze ineens niet meer buiten mocht (geen medische reden.)
Die heb ik gewoon mee gekregen maar zou een pension eigenaar me mijn dier niet meegeven dan is het desnoods met politie of dierenbescherming ja.
Het blijft mijn dier. Daar word ik niet bij weg gehouden en die wordt mij niet ontzegt. Dan hebben we een probleem.

in de grote mensen wereld bereik je meer met overleg en een goed gesprek... zo groot als jij reageerd is een beetje kinderlijk.

Popstra
Berichten: 13758
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 12:52

Grappig dat als een pension of in dit geval opfok het NIET netjes meld dat er Rhino op zijn stal heerst mensen hier gelijk door het lint gaan en bij deze die wel netjes handeld en maatregels treft jullie doodleuk zeggen paard ophalen en ,,mij houd je geen 4 maanden tegen,,

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 13:01

Popstra schreef:
Grappig dat als een pension of in dit geval opfok het NIET netjes meld dat er Rhino op zijn stal heerst mensen hier gelijk door het lint gaan en bij deze die wel netjes handeld en maatregels treft jullie doodleuk zeggen paard ophalen en ,,mij houd je geen 4 maanden tegen,,


Idd. ‘T is nooit goed.
Zelfde als iemand hier komt vertellen dat die zijn twenter 2 maand ergens alleen gaat zetten in het midden van de winter trouwens.

Ik kan het alleen maar eens zijn met JeanneV, in alle opzichten.

En voor degene die hier de dierenbescherming of dierenpolitie willen laten komen.... die dienen echt niet om een schrale twenter met onbeperkt hooi weg te halen van een stal die wegens ziekte in quarantaine is. Loze kreet, maar brengt je niet echt ver. (Al zou een pensionhouder zulke klant het allerliefst gewoon paard zien opladen wss.). Ik begrijp de emoties, maar bekijk het even rustig en probeer dan op een normale manier te communiceren. Brengt je verder :)
Stalhouders zijn echt geen ergere monsters als pensionklanten hoor :)

Escada

Berichten: 3848
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-21 13:04

Er is nu wel genoeg gezegd. Dit topic mag gesloten worden :)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 13:04

JeanneV schreef:
Ayasha schreef:
Als het om mijn dier gaat waarbij ik betaal voor verzorging die het dier ontzegt wordt? Ja dan word ik pittig en maak ik er inderdaad korte metten mee. Dan is het buigen of barsten. Mijn huidige merrie ben ik zo per direct gaan ophalen toen ze ineens niet meer buiten mocht (geen medische reden.)
Die heb ik gewoon mee gekregen maar zou een pension eigenaar me mijn dier niet meegeven dan is het desnoods met politie of dierenbescherming ja.
Het blijft mijn dier. Daar word ik niet bij weg gehouden en die wordt mij niet ontzegt. Dan hebben we een probleem.

in de grote mensen wereld bereik je meer met overleg en een goed gesprek... zo groot als jij reageerd is een beetje kinderlijk.

Dat was geprobeerd. Het "grote mens" weigerde in dit specifieke geval om in gesprek te gaan. :)
Als je pensionhouder weigert in gesprek te gaan dan houdt het gewoon op met lief zijn en praten. Dan mag jij van mij nog steeds afwachten. Maar ik laat mijn dier dan niet meer staan. :) Ik kreeg ondanks verschillende haalbare voorstellen ook enkel "nee gaat niet, ze blijft binnen" terug. Tja, wat rest dan nog? :+

Ze heeft ondanks dat er geen contract is, gewoon haar opzeg uit betaald gekregen van me ondanks dat zij tegen de mondelinge overeenkomst in handelde.. Dus zij heeft niet geleden onder haar kinderlijke gedrag. En mijn merrie gelukkig ook niet door dat ik haar ben gaan ophalen.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 13:14

Popstra schreef:
Grappig dat als een pension of in dit geval opfok het NIET netjes meld dat er Rhino op zijn stal heerst mensen hier gelijk door het lint gaan en bij deze die wel netjes handeld en maatregels treft jullie doodleuk zeggen paard ophalen en ,,mij houd je geen 4 maanden tegen,,


nou dat zeg ik alleen maar omdat ik ook het hele verhaal mee neem en die is dat ts het paard sowieso al wilde verhuizen en ondertussen ook een adres heeft. Alleen....toen kwam rhino en kan ts nu haar paard niet verhuizen omdat staleigenaar dit tegenhoudt vanwege rhino..
Dat die stalhouder imo nu adequaat reageert hoor je mij niet over; is namelijk zeer begrijpelijk,
Echter wilde ts sowieso haar paard verhuizen, die verhuizing heeft 0,0 met die rhino uitbraak te maken.
Het nieuwe adres heeft nog geen andere paarden ( ik begrijp uit een opmerking van ts dat die wel uiteindelijk er gaan komen; meer paarden), dus in wezen kan ts haar paard daar prima in quarantaine zetten EN zelf de voeding in de gaten houden; dier is te mager zegt ts

Dus ja; hele verhaal meenemend, zeg ik; ts ga gewoon je paard ophalen zoals je al van plan was. De merries van dr stalhouder gaan heus niet spontaan aborteren omdat ts haar paard ophaalt.
Ik begrijp dat stalhouder ook voor uitgaand op slot gooit om andere stallen te beschermen, maar er zijn geen andere paarden om te besmetten mocht ts dr paard ook besmet blijken te zijn, dus is het niet echt relevant om ook voor dit paard die stop erop te houden.

Maartje1990

Berichten: 22283
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 13:21

Escada schreef:
Er is nu wel genoeg gezegd. Dit topic mag gesloten worden :)


Zo werkt het niet op bokt

Escada

Berichten: 3848
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-21 13:25

Maartje1990 schreef:
Escada schreef:
Er is nu wel genoeg gezegd. Dit topic mag gesloten worden :)


Zo werkt het niet op bokt


Prima praten jullie toch gezellig verder :') Ik weet wat ik ga doen en heb advies gehad waarvoor dit topic bedoeld was

mylittlejoy

Berichten: 3291
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Rhino in de opfok, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 14:20

Maar de nieuwe stalhouder heeft dus helemaal geen paarden staan? En is deze nieuwe stalhouder ook op de hoogte van de situatie en dat in ieder geval de komende zes weken er geen paarden bij kunnen? Indien het antwoord op die twee vragen ja is, zou je met de huidige stal je situatie kunnen overleggen en aangeven dat je een quarantaineplek hebt voor je paard.