Rhino in de opfok, en nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cariena1973
Berichten: 510
Geregistreerd: 07-04-09
Woonplaats: Oldenzijl

Re: Rhino in de opfok, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 15:46

Succes ik denk dat ik je beslissing we weet zsm ophalen

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 16:53

Escada schreef:
De stal waar hij komt te staan is helemaal leeg. Een grote weide met schuilstal waar hij samen met nog 3 andere vriendjes komt te staan.


Dat is toch niet leeg? Er heerst een besmettelijke ziekte bij die opfok, dan ga je niet je paard doelbewust daar weg halen en bij 3 andere paarden op een nieuwe stal zetten.

Daantj__ schreef:
Ik snap dat het heel naar is om 4 maanden niet bij je paard te mogen komen. Maar eigenlijk vind ik het wel het juiste beleid. Hoe zuur het ook is voor een individueel. Maar het is een besmettelijk virus. Zeker met drachtige merries is het moeilijk onder controle te houden/krijgen. Zodra een veulen geboren wordt spet het vruchtwater overal heen, dood veulen wordt vaak verplaats met een kruiwagen, stalmedewerker hoeft maar iets aan zijn mouw te hebben en een ander paard snuffelt daaraan en je brengt het al weer over. Hoe graag je je paard daar nu ook weg wil hebben (wat is snap), ik vind het heel risicovol voor de verspreiding van het virus. Hoe goed je ook denkt dat je het doet, je ziet vaak/altijd iets over het hoofd. (In de praktijk zie je dat bijvoorbeeld ook nu met Corona). Voor je het weet besmet je andere paarden en verspreidt het virus zich over Nederland.
Ik ben niet zo fan van deze opfok maar ik vind dit wel een dappere keuze van ze door het én open de wereld in te slingeren én echt maatregelen nemen om verspreiding te voorkomen dus hun verantwoordelijkheid.

Vier maanden is wel lang. Maar daar zal vast over nagedacht zijn. Gekeken naar andere gevallen (was het laatst niet in Lelystad en heeft dat ook niet maanden geduurd) of gezien de duur van dracht van de merries die er staan?

Wel vind ik dat je mag eisen dat er beter naar je paard gekeken wordt. Dat ze je eventueel op de hoogte houden met foto’s elke 2 weken ofzo omdat je je al zorgen maakt over zijn gewicht etc.

En trouwens weet je zeker dat het 2 x €72,- is? Of zijn beide entingen samen €72,-? Volgens mij hebben zij dezelfde dierenarts als ik en is € 72,- daar de prijs voor 2 entingen samen en zonder voorrijkosten.


Mee eens. De timing is super vervelend, maar wees blij dat jouw paard niks mankeert. Wat dacht je hoe het is voor alle eigenaren die hun merrie daar hebben staan!

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 17:16

Dispar_Vulgo schreef:
Escada schreef:
De stal waar hij komt te staan is helemaal leeg. Een grote weide met schuilstal waar hij samen met nog 3 andere vriendjes komt te staan.


Dat is toch niet leeg? Er heerst een besmettelijke ziekte bij die opfok, dan ga je niet je paard doelbewust daar weg halen en bij 3 andere paarden op een nieuwe stal zetten.

*knip*


Ik denk dat TS bedoelt dat er op dit moment nog geen enkel paard staat en er op termijn 3 andere bij komen :)

Radiostilte
Berichten: 985
Geregistreerd: 15-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 20:31

leeg
Laatst bijgewerkt door Radiostilte op 13-07-23 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Rhino in de opfok, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 21:00

Jeannev ik zou dan de topic van bokker noisy opzoeken. Dat ging van een schraal paard in juli naar een paard wat op sterven na dood was in september. Geen onderliggende ziektes oid hij kreeg gewoon niet genoeg te eten...

TS gewoon je paard gaan halen! Hoop dat tie snel weer de oude is!

SjonnieZ

Berichten: 2324
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 00:01

Benoite schreef:
Maar je paard staan dan daar toch ook niet in quarantaine? Er lopen of fietsen altijd wel paardemeisjes langs die hem een aai geven en dan doorfietsen naar de manege.


Dit dus... rhino is hartstikke besmettelijk.

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 00:09

Schraal in juli betekend schraal in het weide seizoen... een verstandige paarden eigenaar gaat dan op onderzoek uit

Luca03 schreef:
Dispar_Vulgo schreef:

Dat is toch niet leeg? Er heerst een besmettelijke ziekte bij die opfok, dan ga je niet je paard doelbewust daar weg halen en bij 3 andere paarden op een nieuwe stal zetten.

*knip*


Ik denk dat TS bedoelt dat er op dit moment nog geen enkel paard staat en er op termijn 3 andere bij komen :)


Lekker dier vriendelijk om een 2 jarige 6 weken alleen te zetten

Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 00:27

Maar even zonder dollen,

Ik stal mijn dier in de opfok, ik ga een dienst met de opfok aan en verwacht dat er correct gezorgd word voor het dier.

Ze melden Rhino wat altijd voor kan komen op grote stallen, dat is erg netjes van hun maar ik meld mijn twijfels over mijn dier.
Oa dat hij te mager is en wilde verhuizen. Het laatste kan niet volgens hun omdat ze de stal dicht gooien. Snap ik en zal ik echt op zo moment vrede mee hebben, mits ze mijn zorgen wel serieus nemen.

En hier gaat het mis begrijp ik uit ts haar verhaal, ze willen niks doen eraan, hij kan niet apart om even extra gevoerd te worden. Want er is geen box meer over maar als grote stal zorg je toch voor een oplossing voor elk geval? En zeker een opfok bedrijf en een bedrijf wat meer aanbied als alleen opfok.
Zij betaald stalling en verwacht de dienst die ze aanbieden dus de goede verzorging en als dat een dier is die wat extra’s nodig hebt zal je ook voor die de verantwoording moeten nemen en niet voor alleen de rhino dieren.

Van mij part binden ze t dier maar een uur per dag alleen vast bij een baal hooi en een kilootje extra kracht voer erin. Of zetten ze m in een noodbox tijdelijk die ze desnoods even ergens moeten maken. Of ze laten (op grote bedrijven zijn er zat stagaires) een stagiair ermee aan de hand staan om bij te voeren. Al is het maar 1 x op een dag.

Kun en wil je dit niet aanbieden dan onthou ie toch de zorg voor t dier, en dan geef ik ts groot gelijk om het paard op te laden en ergens anders onder te brengen. Wel vind ik dat ts het dier afgezonderd moet zetten en daar haar verantwoordelijkheid voor moet aanpakken.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 00:35

JeanneV schreef:
Schraal in juli betekend schraal in het weide seizoen... een verstandige paarden eigenaar gaat dan op onderzoek uit


Lekker dier vriendelijk om een 2 jarige 6 weken alleen te zetten

Zes weken alleen heeft minder gevolgen op lange termijn dan vier maanden slecht gemanaged worden kwa voer in de groei. Gezien ie dus al schraal was in het weide seizoen als er amper gemanaged moet worden zal het nu niet beteren als ze ook al aangeven niks te willen doen behalve een (nutteloze) vitaminespuit.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 09:55

Ik zou de dierenarts vragen eens goed naar je paard te kijken en van de opfok eisen dat ze hem bijvoeren.
Een dier verplaatsen die mogelijk andere kan besmetten vind ik nogal kwalijk. Rhino is niet niks.
En 6 weken alleen, waarom zou je dat willen voor zo'n jong dier.

Popstra
Berichten: 13758
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Rhino in de opfok, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 10:01

Het is zowiezo niet fijn voor een jong paardje, gehecht aan zijn kudde te verplaatsen omdat de eigenaar niet blij is.
Dat is enorm stressvol. Rhino of niet.
Hoe zien de andere paarden daar er uit? Kan mij niet voorstellen de eigenaren van een opfok een enkel beestje maar laten verrotten.

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Rhino in de opfok, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 10:02

Ik vind het vooral een absurd verhaal dat er niet extra gevoerd kan worden.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 10:08

Kinke schreef:
Ik vind het vooral een absurd verhaal dat er niet extra gevoerd kan worden.


Goh... ik lees bij de meeste weidegroepen of pp de regel van krachtvoer zelf te voorzien en te geven. Dus ik vind het niet zo heel gek eigelijk, is ook niet te doen als je er een heel aantal op de wei hebt staan. Volgens ik begreep is er wel gewoon onbeperkt hooi.

Gini
Berichten: 17908
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Rhino in de opfok, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 10:26

Nu, hoe je het ook draait of keert. Als je een opfokstal bent die weet waar die mee bezig is en er komt een eigenaar naar je toe die zich zorgen maakt over het gewicht van het jonge dier, dan kan dat 1) waar zijn en dan moet je je als opfokker achter de oren beginnen krabben of 2) je hebt genoeg kennis in huis om een betalende klant gerust te stellen en je kan een gedegen management voorleggen waarin duidelijk wordt dat het dier voldoende voer krijgt en dat het gewicht van het paard ideaal is. Desnoods bied je aan de dierenarts te laten langskomen om die zorgen van de betalende klant weg te nemen.

Als een opfokker zegt: "ja, nee, kijk, alles is oké, maar als je wilt duw ik er een vitaminespuit in?" dan ben je in mijn ogen onprofessioneel bezig. Een bedrijf runnen is nu eenmaal ook 'communiceren met je klanten'.

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 10:33

Hier sta ik op een bedrijf waar opfok/pension en een drachtige merriestal met geboortebegeiding is.
We hebben hier paar jaar geleden rhino gehad en er hebben merries hun veulens verloren.
Was een verschrikkelijke periode en iedere pensionklant leefde mee.
De boel was goed af te sluiten in dat gedeelte, pension had er amper last van maar de quarantaine gold en iedereen hield zich eraan en er was alleen maar begrip.

Verder, hier een opfokbedrijf met meer dan 100 dieren.... er komt altijd een keertje rhino, droes, schimmel etc. Het hoort erbij er wordt direct gehandeld.
Hier staan ze in groepen van 6 tot 8 dieren ( al gelang de leeftijd) en wanneer er eentje te schraal wordt dan wordt er gehandeld:
De eventuele hufter(s) die alle krachtvoer opeist wordt bv vastgezet met voeren zodat de rest ook kan eten....verder is er onbeperkt hooi.
Een schraal dier wat niet weggeduwd en gewoon meedoet wordt wordt nagekeken of bv het gebit wel oke is....en alles in overleg met de eigenaar.
Bij "nood" hebben ze 2 quarantaine boxen voor bv een dier wat gewond is en apart moet of een dier wat idd bijgevoerd moet worden.
In mij optiek hoort dat ook zo in een opfokbedrijf

Ik denk dat de betreffende opfok van TS wellicht iets beter de boel zou kunnen regelen.... en wanneer dat niet kan is dat een reden om te verhuizen.
Echter, de ernst van de rhino-situatie begrijp ik ook. De boel zit op slot en ik denk dat je wel zou kunnen ophalen maar dat de andere plek zich heel goed moet realiseren wat ze zich op de hals kunnen halen.

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: Rhino in de opfok, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 19:46

Ik vraag me af of je met Rhino geen vervoersverbod hebt tenzij naar de kliniek. Kan ik me voorstellen dat dit wel zo is.

Tevens is de vraag of het dier daadwerkelijk zo schraal is. Eind vorig jaar poste de TP nog dat het paard aan de vette kant was. Als het dier echt zo slecht staat kan ik mij niet voorstellen dat een bedrijf met dermate veel paarden echt niet handelt. Wellicht is er ook een andere kant van het verhaal.

Radiostilte
Berichten: 985
Geregistreerd: 15-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 23:03

Moderatoropmerking:
Dit bericht is verwijderd omdat het tegen de regels van Bokt.nl is

Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 23:27

Daantj__ schreef:
Moderatoropmerking:
Dit bericht is verwijderd omdat het tegen de regels van Bokt.nl is



Ik had gisteravond ook al even gespiekt, en vond hem er ook niet mager uitzien...ik wilde dat die van mij wat meer vlees op zijn ribben kreeg :j die staat bij mij thuis, onbeperkt hooi en 2 kilo veulenbrok per dag, lijkt met zn vacht momenteel op een ontplofte cavia, hij is gelukkig wel vrolijk en blij, ga dr vanuit dat het door de groeispurt komt.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Rhino in de opfok, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 00:13

Als dit effectief het paard van TS is, begrijp ik niet waarom het zo nodig zou zijn om dit dier tot 6 weken eenzaamheid te verdoemen, noch waarom hier de stal zwart gemaakt zou moeten worden om een zogezegde lakse houding. Ik zie een normale twenter.

Befleur
Berichten: 40
Geregistreerd: 05-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 00:48

Daantj__ schreef:
Moderatoropmerking:
Dit bericht is verwijderd omdat het tegen de regels van Bokt.nl is


Gaat dit niet erg ver?Ongevraagd foto's plaatsen van iemands paard waarvan je niet eens zeker weet of het hem wel is ?

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 01:02

Befleur schreef:
Daantj__ schreef:
Moderatoropmerking:
Dit bericht is verwijderd omdat het tegen de regels van Bokt.nl is


Gaat dit niet erg ver?Ongevraagd foto's plaatsen van iemands paard waarvan je niet eens zeker weet of het hem wel is ?


Tsja, lijkt me wel echt de meest relevante info voor dit topic. stallen zwart maken op basis van wat uitleg zonder beeld mag wel maar een foto van het paard in kwestie tonen dan weer niet? :?

imaudy
Berichten: 5046
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 01:15

Befleur schreef:
Daantj__ schreef:
Moderatoropmerking:
Dit bericht is verwijderd omdat het tegen de regels van Bokt.nl is


Gaat dit niet erg ver?Ongevraagd foto's plaatsen van iemands paard waarvan je niet eens zeker weet of het hem wel is ?


Dat vind ik ook wel. Daarbij kunnen foto's erg vertekenen, Moet zeggen dat ik het kontje aardig puntig vind en de hals is ook dun. Heel happy staat hij er ook niet bij.

Befleur
Berichten: 40
Geregistreerd: 05-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 01:17

Lijkt me niet. Je plaatst een foto gestolen via een webcam. Dat lijkt me al niet netjes. Misschien heb ik er overheen gelezen maar ik heb nergens de naam vd stal gelezen. Bovendien heeft iedereen een andere interpretatie van schraal. Zo vaag op de foto zie ik geen mager paard, maar wel ene die er in mijn ogen niet florissant uit ziet. Maar het is best een slechte foto om dat juist te beoordelen.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 01:20

Gestolen? Ik veronderstel dat Daantj_ daar wss ook op stal staat en gewoon toegang heeft tot die webcam?

Edit: ik zie dat die zelfs gewoon openbaar te raadplegen is. En de naam van de stal is ook bekend hoor, info genoeg om het wel op te zoeken. Ik weet hem alvast ben ben echt totaal niet uit de buurt ;) Naam van het paard of van TS is moeilijker om te achterhalen daarentegen. Lekker krom ook :+

Edit 2: op de site staat zelfs dat de twenters met slechte conditie naast het voordroog juist wel nog 1,5 kg bijgevoerd worden. Ergens wordt dus geen correcte info gegeven.

Edit 3: ik vind alle jonge paarden op die camerabeelden er eigelijk gewoon goed uit zien.

Radiostilte
Berichten: 985
Geregistreerd: 15-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 20:50

leeg
Laatst bijgewerkt door Radiostilte op 13-07-23 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt