Steile hoef/bokvoet bijna 3-jarige. Doen of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Steile hoef/bokvoet bijna 3-jarige. Doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-21 21:46

Hi allemaal,

Ik ben op zoek naar een paardje. Vandaag eentje bekeken die super is. 1 grote maar, hij heeft een steile hoef/bokvoet rechts voor. Ik heb geen ervaring met correctie van hoeven. Dit dier is zo leuk, maar staat zo’n ‘afwijking’ al gelijk voor problemen en risico’s? Zo ja welke?
De fokker zei al dat dit opgemerkt zou worden door een dierenarts als ik ga keuren. Nu wil ik eigenlijk misschien een heel goede hoefsmid meenemen om te kijken. Of toch beter om foto’s te maken en dierenarts naar te laten kijken?
Iemand ervaring of wijs advies? Bedankt alvast!

Ter info: ik heb geen ambities voor in de sport. Ook geen cross of spring fan. Meer buitenritjes en basis dressuur tot max L/M

Suzanne F.

Berichten: 49215
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Steile hoef/bokvoet bijna 3-jarige. Doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 21:51

Grote kans dat je hier problemen mee krijgt, zeker omdat hij al 3 is. Een veulen of jaarling had nog wel gekund maar er valt nu weinig of niks meer te corrigeren. Ik zou er nooit aan beginnen.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Re: Steile hoef/bokvoet bijna 3-jarige. Doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 22:05

Mijn hoefsmid was tevens de hoefsmid van een 4/5 jarige waar ik geïnteresseerd in was. Hij had de bokhoef heel goed weg/bijgewerkt, maar raadde daardoor toch af dat paard te kopen.

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Steile hoef/bokvoet bijna 3-jarige. Doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 22:16

Het kan problemen opleveren maar hoeft niet altijd. Het betekent in de praktijk dat het paard nooit gelijk op zijn hoeven staat, daarmee is zijn ene schouder altijd hoger dan zijn andere schouder. Hierdoor word belasting altijd iets scheef. Scheve belasting kan artrose in de hand werken en het paard recht richten zal lastiger zijn. Of jij dit als een probleem ervaart weet ik niet. Sommige paarden worden er probleemloos oud mee, maar hoog in de sport zie je ze niet met deze bemerking en dat zal een goede reden hebben.

Suzanne F.

Berichten: 49215
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 22:20

Sas_Mon schreef:
Het kan problemen opleveren maar hoeft niet altijd. Het betekent in de praktijk dat het paard nooit gelijk op zijn hoeven staat, daarmee is zijn ene schouder altijd hoger dan zijn andere schouder. Hierdoor word belasting altijd iets scheef. Scheve belasting kan artrose in de hand werken en het paard recht richten zal lastiger zijn. Of jij dit als een probleem ervaart weet ik niet. Sommige paarden worden er probleemloos oud mee, maar hoog in de sport zie je ze niet met deze bemerking en dat zal een goede reden hebben.


En niet alleen artrose maar ook blessures aan pezen en banden. Er is altijd ongelijke belasting. Dit kan zelfs in de rug nog problemen gaan geven door compensatie.
No feet no horse zeggen ze vaak.

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Steile hoef/bokvoet bijna 3-jarige. Doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-21 22:23

Ai...duidelijke verhalen idd. Wat ontzettend zonde van zo’n mooi en lief dier.

_Anneruth

Berichten: 5142
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Annerveenschekanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 22:26

De voeten zijn de basis voor je paard. Een paard met ongelijke voeten, zeker in de groei, zal ongelijk belast worden. Net wat Sas_Mon zegt. En ook een recreatie B/L/M paard heeft goede voeten nodig ;-).

_Anneruth

Berichten: 5142
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Annerveenschekanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 22:26

Marigo schreef:
Ai...duidelijke verhalen idd. Wat ontzettend zonde van zo’n mooi en lief dier.

Is ook superjammer.

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 22:33

Er is nogal wat verschil in wat men onder een een steile hoef en een echte bokhoef verstaat. De laatste is onmiskenbaar. Veel paarden hebben een iets steilere en een plattere voet omdat ze met de benen uit elkaar grazen, en daar een voorkeursstand in hebben. Ik zou het door een dierenarts laten beoordelen, en dan bepalen of er nog wat gecorrigeerd kan en moet worden. Met röntgenfoto's kan bepaald worden hoe de stand van het hoefbeen is.
Laatst bijgewerkt door Lindsey_99 op 20-01-21 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

simongek

Berichten: 5338
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 22:34

Wij hadden een d pony met 1 steile hoef en 1 normale. Nooit geen problemen gehad.

Liep z crossen en sprong z parcoursen.

Ik vind dat er altijd wel meteen erg negatief wordt gedaan.

00000000
Berichten: 1119
Geregistreerd: 11-06-04

Re: Steile hoef/bokvoet bijna 3-jarige. Doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 22:37

Keuren bij Visdonk in Roosendaal als een van de gebroeders van Nassau er zijn (van hoofcare.nl).
Ze zijn er dacht ik op dinsdag en donderdag.

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-21 22:38

Lindsey_99 schreef:
Er is nogal wat verschil in wat men onder een een steile hoef en een echte bokhoef verstaat. De laatste is onmiskenbaar. Veel paarden hebben een iets steilere en een plattere voet omdat ze met de benen uit elkaar grazen, en daar een voorkeursstand in hebben. Ik zou het door een dierenarts laten beoordelen, en dan bepalen of er nog wat gecorrigeerd kan en moet worden. Met röntgenfoto's kan bepaald worden hoe de stand van het hoefbeen is.


Mij ontbreekt het helaas de kennis om te beoordelen in welke categorie het valt. Had wel foto’s gemaakt maar die zijn jammer genoeg wat donker en onscherp geworden.

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-21 22:38

00000000 schreef:
Keuren bij Visdonk in Roosendaal als een van de gebroeders van Nassau er zijn (van hoofcare.nl).
Ze zijn er dacht ik op dinsdag en donderdag.


Goede tip. Doen zij dit ook op afstand op basis van foto’s? Locatie is in Twente dus niet echt om de hoek.

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 22:45

Ik heb dr eentje met een wat stijlere voet, ook rechts voor, geen extreme afwijking/bokvoet, maar beduidend afwijkend ten opzichte van de rest.
Inmiddels hebben we haar bijna 9 jaar, en het is echt een top paard. Het vergt wel wat extra zorgen en aandacht, straal word bijv snel verdrukt door dat de hoef stijler is dus de druk anders, deze winter met de nattigheid kampen we met extreme rotstraal hierdoor.. Verder slijten de hoeven snel met buiten rijden, maar de groei is wat lastig, dus hoefschoenen aan, maar ja, vind maar eens iets dat past op ongelijke hoeven. Nog niet echt gevonden, dus we rijden weinig (rijden alleen in het bos, geen bak, dat zou door zachte regelmatige bodem wel kunnen zonder hoefschoenen). Het is wat aanpassen, maar voor recreatief zeker een leuk paard. Of ze op latere leeftijd sneller last krijgt van artrose etc kan ik nog geen antwoord op geven, en tja, als dat wel zo is.. Mag ze een paar jaartjes eerder met pensioen, je weet het toch nooit hoe oud ze worden, heb paarden van 20 gezien die niks meer kunnen en van 30 die nog rondscheuren als of het niks is, dat kan zo veel redenen hebben. We genieten gewoon van de tijd die we hebben :j

00000000
Berichten: 1119
Geregistreerd: 11-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 22:48

Marigo schreef:
00000000 schreef:
Keuren bij Visdonk in Roosendaal als een van de gebroeders van Nassau er zijn (van hoofcare.nl).
Ze zijn er dacht ik op dinsdag en donderdag.


Goede tip. Doen zij dit ook op afstand op basis van foto’s? Locatie is in Twente dus niet echt om de hoek.


Je zou ze kunnen bellen en de foto door kunnen mailen...

Caira
Berichten: 26067
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Steile hoef/bokvoet bijna 3-jarige. Doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 22:51

Zitten er rontgen foto’s bij? Die laten goed zien of iets te corrigeren is

Ir111

Berichten: 11958
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Steile hoef/bokvoet bijna 3-jarige. Doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 22:56


Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Steile hoef/bokvoet bijna 3-jarige. Doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-21 23:03

Super bedankt voor alle tips en ervaringsverhalen!

ZL010
Berichten: 5
Geregistreerd: 17-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 23:07

Mijn paard heeft zeer ongelijke hoeven, stijle/bokvoet en platvoet voor en kan niet zonder ijzers. Heb haar nu 11 jaar en we doen alles, dressuur, springen, buitenritten etc. Ik heb al veel andere geblesseerde paarden gezien die perfecte, gelijke hoeven hebben. Terwijl die van mij nog nooit een pas verkeerd heeft gelopen. Ik zou er een paard niet zomaar voor laten staan dus. Wel altijd op tijd laten bekappen.

MizzMontana

Berichten: 5678
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 23:07

Ben het wel eens met simongek.

Ik heb een drie jarige gekocht met hetzelfde “probleem” en zij heeft er in de negen jaar dat ze bij mij was nooit last van gehad. Daarna is ze verkocht en ook daar gaat het prima. Wij reden M eventing, L springen en B dressuur en heel veel buitenritten en crosstrainingen.

Wat wij vooral nooit geprobeerd hebben bij haar is om de voet alsnog van stand te laten veranderen. Ik zou de dierenarts hem laten keuren op een dag dat de smid van de kliniek ook aanwezig is. Daarnaast wat röntgenfoto’s laten maken kan nooit kwaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 01:06

simongek schreef:
Wij hadden een d pony met 1 steile hoef en 1 normale. Nooit geen problemen gehad.


Offtopic maar als je er nooit geen problemen mee hebt betekend dat dat je er altijd wel iets mee hebt ;)

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 01:25

Humpiedumpie schreef:
simongek schreef:
Wij hadden een d pony met 1 steile hoef en 1 normale. Nooit geen problemen gehad.


Offtopic maar als je er nooit geen problemen mee hebt betekend dat dat je er altijd wel iets mee hebt ;)


Over de bokhoef zelf durf ik niets te zeggen.

Maar in mijn Vlaams dialectje komt ‘nooit geen’ wel regelmatig voor op de manier dat simongek het gebruikt :P Als ik het zo geschreven zie staan is het idd wel raar hihi

Anoniem

Re: Steile hoef/bokvoet bijna 3-jarige. Doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 01:40

Mijne heeft scheefstand en komt uit spanje dus stond vrij stijl. Nu ben ik wel gaan corrigeren. Maar omdat hij al 6 was toen, had hij al wel atrose en in combinatie met corrigeren heeft hij er later een peesblessure bij gehad. Het kost ook wel wat centen. Dus dat moet je er voor over hebben. Nu heb ik een heel speciaal paard wat me echt spiegelt met m'n angsten en onzekerheid, dus daarom de keus om het toch aan te gaan. Helaas is dit alles niet bij aankoop verteld en/of opgevallen. We zijn nu +/- een jaar bezig en we zijn er bijna maar nog niet helemaal. Kost me alleen aan hoefsmid al zo'n 130 euro per 6 weken.

Dus lang verhaal kort, om je veel te besparen niet doen. Er zijn zat jonge paarden die wel goed zijn.

Rodevlinder

Berichten: 2265
Geregistreerd: 16-02-16

Re: Steile hoef/bokvoet bijna 3-jarige. Doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 07:54

Ik zou het paard ook laten staan.

simongek

Berichten: 5338
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 08:18

MizzMontana schreef:
Ben het wel eens met simongek.

Ik heb een drie jarige gekocht met hetzelfde “probleem” en zij heeft er in de negen jaar dat ze bij mij was nooit last van gehad. Daarna is ze verkocht en ook daar gaat het prima. Wij reden M eventing, L springen en B dressuur en heel veel buitenritten en crosstrainingen.

Wat wij vooral nooit geprobeerd hebben bij haar is om de voet alsnog van stand te laten veranderen. Ik zou de dierenarts hem laten keuren op een dag dat de smid van de kliniek ook aanwezig is. Daarnaast wat röntgenfoto’s laten maken kan nooit kwaad.


Dat hebben wij ook niet gedaan. Ook op advies van hoefsmeden etc. Niet aan gaan sleutelen zeg maar :')