Enorm verdikte speeksel/lymfeklieren en veel pijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Supertje

Berichten: 7091
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Enorm verdikte speeksel/lymfeklieren en veel pijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-21 23:54

Toen ik vanmiddag op stal aan kwam vond ik mijn paard nogal zielig in zijn stal. Hoofd laag, zo tussen knie en grond hoogte, constant op en neer schudden met zijn hoofd (overdreven ja knikken), bekken trekken, hard ademen. Ook erg sloom/apathisch en overduidelijk veel pijn.

Klieren achter de kaak zijn enorm opgezet en keihard, ook de keel is flink opgezet, dit is van buitenaf te voelen, hij spant het hele keelgebied ook flink aan en geeft echt pijn aan bij druk. Ik dacht in eerste instantie aan een verstopping, maar dat is het niet. Paard kan gewoon eten drinken en doet dat ook, er komt niets terug. Alles moet wel laag aangezien hij zijn hoofd liever niet lang omhoog houdt.

Veearts is geweest, bloedtest gedaan op een actieve infectie, geen infectie. Paard heeft geen koorts, geen neusuitvloeing en hoest niet. Hartslag ietsje verhoogd, longen klinken goed en hij lijkt het gelukkig niet heel benauwd te hebben. Lymfeklieren tussen de kaaktakken zijn niet opgezet, het is puur achter de kaak (vooral aan 1 kant, rechts) en de hele keel vanaf achter de kaken.
Hij heeft pijnstillers gekregen, maar verder niets omdat de veearts droes niet 100% durft uit te sluiten. Wordt wel heel onwaarschijnlijk geacht.

Paard is een tinker van 24 jaar oud en verder goed gezond en nog heel actief. Normaal gesproken niet bepaald kleinzerig, vandaar dat ik ook wel flink schrok van wat ik zag, hij was echt compleet apathisch.
Ik heb het advies gekregen het in de gaten te houden en verder af te wachten. Vanavond ben ik nog een keer terug geweest en nu met pijnstillers is hij wel wat wakkerder en tilt zijn hoofd meer op, maar het ja knikken en schudden blijft, hij is duidelijk nog steeds oncomfortabel.

Hij wordt uiteraard goed in de gaten gehouden, maar ik vraag me wel af of iemand dit beeld herkent? Opgezette speekselklieren of luchtzakken heb ik vaker gezien, maar niet dat ze er zoveel pijn bij hadden of in combinatie met de enorm opgezette keel. Paard heeft overigens ook al eens droes gehad, wel toen hij heel jong was (2/3 jaar oud).

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Re: Enorm verdikte speeksel/lymfeklieren en veel pijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 00:20

Jeetje, dat lijkt me behoorlijk schrikken als je je paard zo aantreft! Goed dat je gelijk gehandeld hebt.

Ik heb geen tips of ideeën, maar ik hoop wel dat hij snel opknapt!

Hevonen

Berichten: 5618
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Enorm verdikte speeksel/lymfeklieren en veel pijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 00:26

Heb bij ontstoken oorspeekselklieren weleens vaporub gebruikt, niet op het hoofd, maar op de keel onder het hoofd en op de borst. Niet te veel overigens. Al snel kwam er allemaal troep uit haar neus, en met een paar dagen was het ergste voorbij. Pijn wordt minder wanneer de druk afneemt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Enorm verdikte speeksel/lymfeklieren en veel pijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 00:33

Ik moest meteen aan droes denken gezien een aantal klachten die je noemt.
Ik hoop dat hij zich snel beter voelt!

Supertje

Berichten: 7091
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-21 00:45

Cayenne schreef:
Ik moest meteen aan droes denken gezien een aantal klachten die je noemt.
Ik hoop dat hij zich snel beter voelt!


Dat was ook wel een van mijn eerste gedachten, maar de veearts acht het heel onwaarschijnlijk vanwege geen koorts, geen hoesten/snot, maar aan 1 kant, en het feit dat er in de zeer recente tijd geen nieuwe paarden bij zijn gekomen, de paarden al maanden niet van het erf zijn geweest en er geen mensen van buitenaf zijn geweest.
Ze durft het ook niet 100% uit te sluiten, dus we gaan uiteraard heel voorzichtig zijn.

JKiya

Berichten: 2259
Geregistreerd: 03-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 00:47

Is er ook in de mond gekeken, misschien een probleem met een kies? Ontstekingen in de mond kunnen ook op andere plekken op/rond het hoofd naar buiten komen.

Supertje

Berichten: 7091
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-21 01:20

JKiya schreef:
Is er ook in de mond gekeken, misschien een probleem met een kies? Ontstekingen in de mond kunnen ook op andere plekken op/rond het hoofd naar buiten komen.


Er is idd even naar de kiezen gekeken, niets bijzonders te zien. Ontsteking in de kaak leek de veearts niet waarschijnlijk, dan ontstaat de zwelling ergens anders (onder het oog) en is meestal vieze neusuitvloeing werd me verteld.
Paard eet ook prima en heeft een voor zijn leeftijd keurig gebit, reageert ook niet pijnlijk op de kaak zelf waar de kiezen zitten of op de kiezen zelf.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Re: Enorm verdikte speeksel/lymfeklieren en veel pijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 10:14

Wat vervelend zeg! Het klinkt zoals mijn paard stond toen we droes ontdekten, maar hij had meteen hele hoge koorts.
Kan het een allergie zijn? Of zit er iets giftigs in het hooi?

Supertje

Berichten: 7091
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Re: Enorm verdikte speeksel/lymfeklieren en veel pijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-21 11:19

Paard is vanmorgen enorm verslechterd, kan alleen rondjes 1 kant op draaien, hals helemaal verwrongen naar 1 kant en slaat zelfs met het hoofd tegen de muur bij het jaknikken/schudden. Staat ook heel onstabiel en eet niet meer. Nog steeds geen koorts, veearts is onderweg.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16231
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Enorm verdikte speeksel/lymfeklieren en veel pijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 11:22

Jeetje wat naar! En vervelend dat de symptomen ook nog op niks uitwijzen. Heel veel sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 11:22

Het lijkt me verschrikkelijk om je paard zo te zien. Sterkte ts, ik hoop dat jullie er snel achter komen wat er speelt en dat het relatief onschuldig is :(:)

Berdien

Berichten: 64518
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 11:24

Ach nee toch :\ Dat klinkt helemaal niet goed. Hopelijk kan de veearts wat voor hem betekenen en voelt hij zich snel beter. Beterschap en sterkte gewenst!

SaraViavia

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Re: Enorm verdikte speeksel/lymfeklieren en veel pijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 11:38

Poeh dit is nu al het derde topic wat ik lees vandaag van een zorgelijke toestand. En mijn eigen staat ook opgenomen op de kliniek. Wat een ellende. Ik hoop dat er snel iets gevonden wordt bij je paardje en ze nog wat voor hem kunnen betekenen!

Jolliegirl

Berichten: 32970
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Enorm verdikte speeksel/lymfeklieren en veel pijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 12:04

Och jeetje dat klinkt zorgelijk!

Heel veel succes!

En anders naar de kliniek? Daar kunnen ze vaak net wat meer dan een huisbezoek van de veearts.

Maak eventueel ook filmpjes van hetgeen wat ze doet. Kans dat ze erom vragen.

Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Enorm verdikte speeksel/lymfeklieren en veel pijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 12:39

Wat naar, vooral het aan een kant hebben en geen koorts maar wel verhoogde hartslag (pijn?) vind ik apart. En dit van vanmorgen lijkt haast wel op een vergiftiging oid? Maar ik ben geen dierenarts..hopelijk valt alles mee!

Zick_Zack

Berichten: 51
Geregistreerd: 27-05-20

Re: Enorm verdikte speeksel/lymfeklieren en veel pijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 13:03

Met de incoördinatie en rondjes draaien zou ik bijna gaan denken aan een middenoorontsteking, geen idee of dat bij paarden gezien wordt. Zou wel kunnen verklaren dat het maar eenzijdig is... Ben benieuwd wat je dierenarts vind, succes Y;(

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37243
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 13:12

:(:) vreselijk.
Maar rondjes draaien een kant dik, geen oorontsteking of middenoor ontsteking of voorhoofdsholte ontsteking?

Is opladen een naar een kliniek nog mogelijk denk je zoals hij nu is?

Connor heeft als jong guppie voorhoofdholte ontsteking gehad met gruwelijke hoofdpijn. Die stond ook alleen maar als een hoopje ellende in een hoekje met zijn hoofd.

De verdikking is wel,spontaan gekomen en niet over de tijd ontwikkeld? Is daar een punctie van genomen, als dat al kan tenminste. Zou zo naar zijn als er een ontstekende bult zit die hem zo dwars zit, ;(

Sabri

Berichten: 1394
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 13:29

Lijkt op midden of binnenoor ontsteking. Mogelijk kaakonsteking wat doorgeslagen is naar het oor?
Sterkte! En anders als nog lukt opladen naar een kliniek?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 13:32

Tumor?
Is het enkel een verdikking van de speekselklier of ook van de lymfeklieren. Lymfeklier duidt toch meestal op een ontsteking, maar kanker kan ook.
Misschien is een speekselklier verstopt? Daar willen bij mensen nog wel eens steentjes in zitten die voor verstopping zorgen.

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Enorm verdikte speeksel/lymfeklieren en veel pijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 13:36

Ach wat zielig! Veel sterkte hopelijk kunnen jullie er wat mee.

Supertje

Berichten: 7091
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-21 19:07

Mindim schreef:
Tumor?
Is het enkel een verdikking van de speekselklier of ook van de lymfeklieren. Lymfeklier duidt toch meestal op een ontsteking, maar kanker kan ook.
Misschien is een speekselklier verstopt? Daar willen bij mensen nog wel eens steentjes in zitten die voor verstopping zorgen.


Helaas was het inderdaad een tumor....
vanmiddag zijn er op stal nog foto’s gemaakt maar daar zag de veearts niets op. Door naar Bodegraven, daar zag de arts wel iets op de doorgestuurde foto’s, helemaal aan de rand.
Nieuwe foto’s, en hij bleek een bottumor in een halswervel te hebben, de wervel was doormidden gebroken en de onderzijde vrijwel helemaal verpulverd, heel bizar.
We hebben hem direct laten gaan....

Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Enorm verdikte speeksel/lymfeklieren en veel pijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 19:08

Ach wat sneu, heel veel sterkte!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37243
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 19:11

|( wat vreselijk die uitslag. Dat bedenk je toch ook niet. :(:) Gelukkig ben je meteen naar de kliniek gegaan waardoor verder lijden is voorkomen. Heel veel sterkte. :(:) Y;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 19:12

Ach meid, wat een ellende, ik wil je vanaf hier heel veel sterkte wensen, dit soort momenten zijn zo heftig :(:)

Caira
Berichten: 26067
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 19:17

Oh nee, heel veel sterkte. Weer een tinker icoon minder ;(