Enorm verdikte speeksel/lymfeklieren en veel pijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Berdien

Berichten: 64515
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Enorm verdikte speeksel/lymfeklieren en veel pijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 22:57

Ach nee die Jordy... wat verschrikkelijk, zo midden uit het leven weggerukt. Knappe, stoere Jordy.

Heel, heel veel sterkte gewenst ;( :(:)

Patt
Berichten: 1058
Geregistreerd: 04-03-14

Re: Enorm verdikte speeksel/lymfeklieren en veel pijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 23:12

Heel veel sterkte met het verlies van je maatje.

Ginny135
Berichten: 313
Geregistreerd: 02-08-16

Re: Enorm verdikte speeksel/lymfeklieren en veel pijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 23:13

Wat ontzettend onverwacht en snel was dit zeg
Heel veel sterkte gewenst

Sabri

Berichten: 1394
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 00:16

Ahhh wat zielig. Heel veel sterkte. Zal een grote schrok zijn zo plotseling.. Y;( :(:)

Nicje87

Berichten: 9849
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Enorm verdikte speeksel/lymfeklieren en veel pijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 01:35

Wat ontzettend verdrietig. Heel veel sterkte.

Duran123
Berichten: 1077
Geregistreerd: 02-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 01:39

Verschrikkelijk zeg
Heel veel sterkte!

KootMiraDrum

Berichten: 8326
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 02:37

Supertje schreef:
Mindim schreef:
Helaas was het inderdaad een tumor....
vanmiddag zijn er op stal nog foto’s gemaakt maar daar zag de veearts niets op. Door naar Bodegraven, daar zag de arts wel iets op de doorgestuurde foto’s, helemaal aan de rand.
Nieuwe foto’s, en hij bleek een bottumor in een halswervel te hebben, de wervel was doormidden gebroken en de onderzijde vrijwel helemaal verpulverd, heel bizar.
We hebben hem direct laten gaan....

Och wijffie...... run free knappe Jordy.

moonfish13
Berichten: 18229
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 03:06

Jeetje dit verwacht je ook niet, ontzettend veel sterkte met het verlies.
Wat vreselijk en wat abrupt ook, wat moet dat zeer hebben gedaan voor je paard.
Ik hoop dat je troost kunt halen uit het feit dat je zo snel als nodig was in bodegraven stond.
Je hebt alles gedaan wat je kon doen, dit is de nachtmerrie van iedere paardeneigenaar.
Woensdag nog gesprongen, niet te geloven.

Zick_Zack

Berichten: 51
Geregistreerd: 27-05-20

Re: Enorm verdikte speeksel/lymfeklieren en veel pijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 14:34

Wat vreselijk zo plots je paard te verliezen, heel veel sterkte Y;(

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Re: Enorm verdikte speeksel/lymfeklieren en veel pijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-21 17:09

Bedankt allemaal, het is inderdaad echt bizar. Gelukkig hele duidelijke uitleg gekregen van de arts over hoe dit beeld zo plotseling kon ontstaan.
Het is waarschijnlijk om een hemangiosarcoom gegaan, een tumor uitgaande van de binnenlaag van de bloedvaten. Extreem agressief, groeit enorm snel, hij heeft er ondanks het bizarre beeld niet lang mee rond gelopen.
Heel zeldzaam bij paarden (komt bij honden vaak voor in de vorm van milttumoren), als het bij paarden gebeurt ook vaak de milt. Bij hem is het waarschijnlijk ontstaan tussen de slokdarm en nekwervels, en vanuit daar naar de wervel verspreid. Zeldzame tumor op een nog zeldzamere plek. Waarschijnlijk acuut ‘gebarsten’ door de breuk in de wervel en daardoor het plotselinge ontstaan van symptomen.
Halsbespiering was aan beide zijden mooi en gelijk, dus hij heeft waarschijnlijk echt voorheen weinig gemerkt tot het ruggenmerg dwars door de wervel naar buiten kwam.

Afbeelding

Deze foto is van slechts dagen ervoor, maar dit paard had écht niet gesprongen met pijn. Het was gewoon niet te voorzien geweest.

Earth

Berichten: 7914
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Enorm verdikte speeksel/lymfeklieren en veel pijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 17:15

Jeetje, echt bizar zeg. Vooral omdat het zo ontzettend zeldzaam is.
Zou je als je er klaar voor bent eens de röntgenfoto's willen delen?

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-21 17:25

Earth schreef:
Jeetje, echt bizar zeg. Vooral omdat het zo ontzettend zeldzaam is.
Zou je als je er klaar voor bent eens de röntgenfoto's willen delen?


Doe ik. Ze zouden ze via de mail sturen maar ik heb ze nog niet ontvangen.

Freyr
Berichten: 692
Geregistreerd: 20-07-17

Re: Enorm verdikte speeksel/lymfeklieren en veel pijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 18:49

Echt heel bizar en plotseling. Heel veel sterkte!

Anoniem

Re: Enorm verdikte speeksel/lymfeklieren en veel pijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 22:04

Wat bizar joh, ik ken inderdaad 2 honden met tumoren in de milt, beiden vrij gauw na diagnose ingeslapen vanwege snelle verergering van de klachten, zal eens informeren of dat ook hermangiosarcomen waren. Maar wat dat ook een bizarre plek inderdaad, kan het ook een uitzaaiing vanaf een tumor in de milt zijn of is die schoon.
Sorry, je hoeft niet te antwoorden hoor, kan me voorstellen dat je hoofd daar helemaal niet naar staat.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Re: Enorm verdikte speeksel/lymfeklieren en veel pijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-21 23:20

Ik vind het niet erg om te antwoorden, zo kan ik het voor mezelf ook een beetje relativeren gek gezegd.
Ik heb geen idee of het een uitzaaiing van de milt was, maar er was geen aanleiding om dat te denken. Meestal zijn die heel kwetsbaar en scheuren snel, als daar de primaire tumor was geweest had die waarschijnlijk eerder problemen gegeven. Ze kunnen in principe overal ontstaan, ook bij honden is het weleens primair in bijvoorbeeld een poot waarna het bot aan tast.
Er waren ook veel ‘schaduwen’ te zien hogerop in de nek, bij de luchtzakken, grote kans dat het daar ook zat. Maar die bij C5 was enorm. Het ruggenmerg/zenuwen waren helemaal door de bovenkant van de wervel naar buiten gedrukt, echt een wonder dat hij nog overeind stond. Stoer paard.

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Enorm verdikte speeksel/lymfeklieren en veel pijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 23:27

En waarom zag de eerste dierenarts niks op de foto’s? Want Bodegraven zag het dus wel?

Rodevlinder

Berichten: 2264
Geregistreerd: 16-02-16

Re: Enorm verdikte speeksel/lymfeklieren en veel pijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 23:33

Heel veel sterkte TS!

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 23:34

Jeetje, dat is echt snel gegaan! Ik las de eerste posten van dit topic vlak nadat ze geplaatst werden en heb de rest net bijgelezen.
Heel veel sterkte met het verlies van Jordy, bizar dat zo'n tumor de boel zo snel kan doen ontploffen! Gelukkig kende jij Jordy echt heel goed, waardoor je wist wat je moest doen en waardoor hij niet echt heeft geleden! Dit moet je toch ook wel een soort van geruststellen, jij hebt heel snel gehandeld!
Heel veel sterkte ngo ermee hoor!

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 23:37

Suzanne F. schreef:
En waarom zag de eerste dierenarts niks op de foto’s? Want Bodegraven zag het dus wel?

Als ik het goed begrepen heb zat de oorzaak veel lager in de hals dan waar gezocht werd door de eigen veearts.

Toevallig stond er een klein randje van het aangetaste gebied ook op de foto en dat viel de arts in Bodegraven op.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-21 23:45

Suzanne F. schreef:
En waarom zag de eerste dierenarts niks op de foto’s? Want Bodegraven zag het dus wel?


Klopt, die zaten te hoog, waren naar het hoofd aan het kijken en het bovenste deel van de nek aangezien daar die enorme zwelling zat. Ter hoogte van het eigenlijke probleem was niets te zien van de buitenkant en op die hoogte zijn de foto’s toen niet gemaakt. Achteraf blijkt dat doordat hij constant met zijn hoofd naar beneden stond alle zwelling richting het hoofd was gezakt. Ze hebben uiteindelijk nog een foto een stukje lager gemaakt, daar was net een rand van de C5 op te zien maar de eerste veeartsen hebben dat gemist omdat ze daar niet zochten.
Gelukkig is het in Bodegraven wel direct gezien op de doorgestuurde foto’s en zijn er alleen nog wat lagere foto’s gemaakt om het te bevestigen.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Re: Enorm verdikte speeksel/lymfeklieren en veel pijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-21 23:48

Als mensen het interessant vinden heb ik eventueel wel foto’s en filmpjes van hoe het er aan de buitenkant uit zag

SaraViavia

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Re: Enorm verdikte speeksel/lymfeklieren en veel pijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 23:52

Mocht je de foto's hier kunnen uploaden ik vind dat zeker interessant hoor. En nogmaals heel veel sterkte!

Rizette
Berichten: 4372
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Enorm verdikte speeksel/lymfeklieren en veel pijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 23:57

Heel verdrietig, heel veel sterkte nog. Dit is nogal wat, zo snel gegaan.Ik vind het alsnog ook interessant dus als je zou willen posten graag. Ik vroeg me nog wel af hoe jouw paard toch met het hoofd kon gooien/schudden terwijl dat toch heel veel pijn gedaan moet hebben.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-21 00:26

Hier de filmpjes.

Filmpje 1, hoe het begon. Hoofd laag en ja-knikken, ook is hier de zwelling achter de kaak te zien.
https://youtu.be/TAKvc1Nf3Yo

Filmpje 2, hij at wel, maar boog steeds elke paar happen zijn hals helemaal naar rechts. Rechts zat overigens de grote zwelling aan de hals, de klieren achter de kaak waren links weer veel groter. Je ziet ook hoe gespannen de spieren bovenin de hals/nek zijn.
https://youtu.be/_WUkkjECeJM

Filmpje 3, zo was hij de ochtend erna, dit is met pijnstilling ingespoten de middag ervoor, en de avond ervoor voor 600 kg metacam.
Hoofd nog lager en meer schudden, stond nu ook constant naar rechts gebogen. Duidelijk heel pijnlijk. Je ziet hier ook dat de rechterkant van de hals dikker is (links voor de kijker).
https://youtu.be/878WDXnQkZw

Filmpje 4, vlak voor we naar de kliniek gingen, echt heel slecht. Hij was hier ook ineens flink atactisch, je ziet dat hij met zijn benen bij elkaar ging staan. Buigen en schudden erger. Als hij liep was het als een banaan en kwam linksvoor slecht mee. Zwelling rechts (links voor de kijker) is hier aardig te zien. Klieren achter de kaak waren overigens links veel groter.
https://youtu.be/31jdMDdsyGA

En hier een kort filmpje van hoe hij tot dinsdag bewoog, dit filmpje is van afgelopen zaterdag.
https://youtu.be/4bUhyp5ZrN8

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-21 00:29

En wat foto’s, linkerkant van de hals, strakke spieren en dikke klieren, maar niets heel extreems.

Afbeelding

Rechterkant, paard had geen vette nek, zwelling over het bovenste deel van de hals.

Afbeelding