Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Wormen of meer aan de hand?

 
Profiel   

Ik heb sinds een maandje een nieuw paard een tweejarige tinker. Nu vond ik hem toch te rustig en laat hem ook wegpesten door de kudde. Ook wat ingevallen billen. Dus bloed laten prikken
Leverwaarden zijn niet goed ( gt 208 mag Max 30 zijn) en ook albumine en beta globine zijn afwijkend. Nog enkele parameters maar deze vallen op
Dierenarts denk gewoon fikse wormbesmetting. Heeft bij Fokker in november en hier in december al pramox gekregen zag toen geen wormen
Kan het ook wat anders zijn of nog iets extra?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-21 11:32 



 
Profiel   

Ik zou beginnen met ontwormen met panacur of strongid-p, jonge paarden hebben vaak last van spoelwormen en pramox bestrijdt deze nauwelijks tot niet. Daarnaast zou het werkelijk een leverbeschadiging kunnen zijn, dan zou ik kijken of hij in een leverbot-risicogebied heeft gestaan en/of dat hij de kans heeft gehad om JKK te eten (dan wel via het hooi, dan wel in de wei), helaas laten niet alle paarden de JKK staan. Een aantal friesjes die ik kende gingen er zelfs bewust op zoek naar (en de eigenaar dus nog veel fanatieker).

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-21 13:36 



 
Profiel   

We gaan hem in elk geval ontwormen met panacur dat lijkt mij het beste. Er is nu aan labo gevraagd om leverbot ook te testen. Is deze bloedtest betrouwbaar? Hooi nakijken van vorige eigenaar kan ik niet natuurlijk.... het zou mij verwonderen dat hij vergiftiging hier heeft opgelopen. Bedankt al om mee te denken

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-21 14:15 



 
Profiel   

Zoals Mirora zegt zou ik er een andere soort ontworming in doen. Om te lever te ontgiften zou ik gedroogde pissebloem voeren. Dit is zeer efficient hiervoor ondanks dat je er weinig over leest. Het is ook niet zo duur.
https://www.agradi.nl/pharmahorse-paard ... gITvfD_BwE

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-21 14:24 



 
Profiel   

Zou heel voorzichtig zijn met zogenaamde 'ontgiftingskuurtjes', het lichaam schoont zichzelf op, en als je het wel gaat doen zou ik advies van een dierenarts vragen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-21 02:31 



 
Profiel   

Overleg even met wormenco wat je het beste kan doen. Je kunt met dit soort dingen beter niet aanmodderen maar gewoon ff bellen/mailen/appen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-21 02:36 



 
Profiel   

Je DA vragen over leverbot, je kan mariadistelzaad gaan geven, reinigt de lever

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-21 03:34 



 
Profiel   

Ik zou een wormtelling doen en kjiken of er eitjes zijn. Ontworming is absoluut niet gezond voor jouw paard en een extra belasting voor de lever als het niet nodig is. Heb je aan leverbot gedacht? Dat is moeilijk te vinden maar belast de lever ook heel erg. Daar moet je speciaal met een heel ander middel voor ontwormen. Maar als jouw paard nu de panacur er al in krijgt en dan nog weer wat anders is niet wenselijk. Overleg met je dierenarts hoop dat het een paarden man of vrouw is. en maak dan keuzes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-21 09:01 



 
Profiel   

Dank voor de reacties iedereen. Bloedtest leverbot was negatief mesttest leverbot ook negatief. Wel spoelwormen nochtans geen dode wormen gezien na panacur. Krijgt nu kuur voor lever van goldmedics voorgeschreven door de dierenarts. Binnen 6 tal weken laat ik weer bloed prikken. Ik hoop dat het beeld dan weer normaler is

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-21 20:25 



 
Profiel   

Waaslander schreef
Dank voor de reacties iedereen. Bloedtest leverbot was negatief mesttest leverbot ook negatief. Wel spoelwormen nochtans geen dode wormen gezien na panacur. Krijgt nu kuur voor lever van goldmedics voorgeschreven door de dierenarts. Binnen 6 tal weken laat ik weer bloed prikken. Ik hoop dat het beeld dan weer normaler is


Klinkt alsof je er goed bovenop zit. Hopelijk is het over 6 weken weer normaler en anders lijkt mij dat de DA ook advies kan geven over wat verder te proberen. Tot die tijd eerst afwachten
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-21 20:35 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen