Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 48 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe schimmel in hoef goed behandelen

 
Profiel   

Goedemiddag,

Momenteel heeft mijn friese ruin last van een schimmel in zijn hoef, deze is nu uitgesneden door de smid en hij is voor op ijzers gezet. Van de ene smid begrijp ik dat Imaverol zou moeten helpen, van de andere 'gewone' groene zeep, maar ik lees ook dat honing zou kunnen helpen. Iemand hier met tips/ervaringen? Zo ja, hoe aan te brengen?

Ik zorg dat het iedere avond schoon wordt gemaakt en hij in een schone (stro) stal staat.

Foto is nog van voor het schoonmaken.
[ img ]

Alvast bedankt voor het meedenken, en eventuele tips!

Groetjes,
Femke
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-21 15:18 



 
Profiel   

Jodiumtinctuur. Bij de apotheek te krijgen. Elke dag 2x indoen en vooral zien dat er lucht aankan.
Wel handschoenen aantrekken anders heb je een week gele handen :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-21 15:24 



 
Profiel   

Mijn merrie heeft dat ook gehad. Ik smeerde pure honing erin/erop en dan een pluk watten erin en met ducktape rondom vastgeplakt. Wat ook handig is, is dat blauwe tape van de action, dat plakt heel handig maar daar heb je wel aardig wat van nodig. Ik verschoonde om de dag.
De honing zorgt ervoor dat er geen bacteriën meer in/bij kunnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-21 15:25 



 
Profiel   

tea tree is ook schimmeldodend. Honingzalf was bij mijn paard zeker een groot deel van de oplossing ( bij rotstraal dat hij al jaren had ). Maar ja, wat het beste werkt bij jouw paard ???
Misschien ook eens denken aan goede ondersteuning van binnenuit. Zodat het lichaam zelf de schimmel kan oplossen.


Laatst bijgewerkt door Maris op 21-01-21 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-21 15:26 



 
Profiel   

Ik zweer bij schimmels echt bij hoofflex frog and sole care. Stinkt enorm naar detox/uien maar werkt antibacterieel en schimmeldodend.

Daarnaast zou je chloorbadje kunnen doen af en toe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-21 15:27 



 
Profiel   

Maris schreef
tea tree is ook schimmeldodend. Honingzalf was bij mijn paard zeker een groot deel van de oplossing ( bij rotstraal dat hij al jaren had ). Maar ja, wat het beste werkt bij jouw paard ???
Misschien ook eens denken aan goede ondersteuning van binnenuit. Zodat het lichaam zelf de schimmel kan oplossen.


Waar denk je dan aan, van binnenuit? Dat is namelijk altijd een goed idee!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-21 15:29 



 
Profiel   

Dit kan een schimmel of bacterie zijn.

Het openmaken is de eerste stap, zo ver mogelijk want de schimmel of bacterie gedijt in donker en vocht.

Schoon en droog houden is het volgende.

Ik heb zelf goede ervaringen met dagelijks met een droge borstel helemaal schoonvegen. Juist ook de randen. En daarna ruim in de jodium drenken/insprayen.

Ook goede ervaringen met Sectolin hoef en zool. Gedrenkt in watten en dan in het gat van de hoef. Na enkele dagen wisselen. En na een week weer terug naar behandeling met jodium.

Met imaverol bestrijd je schimmels, dus wellicht ook werkzaam. Boven staan nog wel een paar goede kandidaten die bacteriën en schimmels killen.

Dit is wel ook echt een kwestie van volhouden, consequent schoon en droog houden. Blijven opletten of je nieuw aangetast weefsel ontdekt. Samenwerken met de smid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-21 15:34 



 
Profiel   

Wassen met betadine scrub, en dan insmeren met echte honing, niet dat suikerwater wat in de winkel te koop is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-21 15:43 



 
Profiel   

Mijn ruin had het ook.Elke dag met Imaverol behandelt en het is weg gegaan.Duurde wel lang voordat het over was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-21 15:44 



 
Profiel   

laran schreef
Wassen met betadine scrub, en dan insmeren met echte honing, niet dat suikerwater wat in de winkel te koop is.


Voor wassen zou ik een beetje huiverig zijn. Je wil vocht mijden. Tenzij dat vocht een goede killer van de bacterie/schimmel is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-21 15:48 



 
Profiel   

Hier maakte vocht eigenlijk niks uit heb ik gemerkt.
Sterker nog, ik heb maar 2 keer zo'n schimmel gehad en dat was de laatste 2 zomers toen alles hier maandenlang woestijn was :D

Nu is er weer nattigheid overal en is de schimmel zo goed als verdwenen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-21 15:52 



 
Profiel   

Pandora2 schreef
Hier maakte vocht eigenlijk niks uit heb ik gemerkt.
Sterker nog, ik heb maar 2 keer zo'n schimmel gehad en dat was de laatste 2 zomers toen alles hier maandenlang woestijn was :D

Nu is er weer nattigheid overal en is de schimmel zo goed als verdwenen.


In principe zijn de boosdoeners gewoon volop aanwezig in de omgeving. Op de huid, in de stalbodem, de grond etc.

Het gaat ergens mis als die een kans krijgen waar de weerstand van het paard zwak is. Een klein gaatje in de hoef bijvoorbeeld (daarom zie je dit vaker bij paarden op ijzers).

De bacterie of schimmel voelt zich thuis, en kruipt verder het weefsel in.

Zodra het weefsel vrij is van de aantastende micro organismen. Groeit er nieuw weefsel en kan het lijf de boosdoeners weer buiten houden.

Het kan dus heel goed dat de schimmels inmiddels geen kans meer hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-21 16:03 



 
Profiel   

Klopt ja.
Volgens mij is het hier in de bodem dat die ondingen zich schuilhouden :+
Paarden stonden al een hele tijd 24/7 op het land. Degene die ermee begon, was de PRE met supergoede voeten en ijzerloos.
De volgende was de ouwe merrie. Wel op ijzers.

Degene met volgens mij de slechtste weerstand, heeft het nooit gehad. Dus ik heb mijn mening over haar weerstand maar snel bijgesteld :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-21 16:08 



 
Profiel   

Weerstand is ook een ruim begrip hoor. Je kan zelf met een prima weerstand ook wel eens een nare ontsteking hebben van een klein wondje. Of een schimmel op een lokale plaats. Of een opspelende koortslip.
Terwijl je verder kiplekker in je vel zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-21 16:12 



 
Profiel   

Gidde had altijd (volgens de smid), hele sterke hoeven. Nooit geen ijzers gehad... ik heb dus geen idee hoe het verder is ontstaan. Baal er enorm van!

Ik ga denk ik eerst aan de slag met pure honing, kan in ieder geval geen kwaad.

Maar als ik het goed begrijp, beter schoon maken met borstel dan iedere dag na weidegang koud afspuiten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-21 16:40 



 
Profiel   

Ik heb een hardnekkige schimmel, waarbij de dierenarts ons eigenlijk al naar Utrecht wilde hebben om een flink deel van de hoefwand te verwijderen, weg gekregen door het elke dag uit te borstelen en dan een watje met appelazijn in het gat te drukken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-21 17:07 



 
Profiel   

http://www.rwlquality.com/webshop/

Bestel hier alsjeblieft de Resolutio en eventueel de “hoefvet”.
Paard van ons heeft door een schimmel in de voet letterlijk op het randje van de dood gebalanceerd. Door in dit spul te weken, erna droog te maken en in te smeren met de speciale “hoefvet” hebben we het onder controle gekregen en is het volledig genezen.

Wel is hierbij ook heel belangrijk een goede smid te hebben die hier veel verstand van heeft, en proberen de voeten zo droog mogelijk te laten (al is dat nu erg lastig).

Je mag me altijd een pb doen, of neem contact op met de mensen van de site hierboven. Op de foto lijk je er nog enigszins optijd bij te zijn, maar echt het kan heel hardnekkig zijn zn schimmel.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-21 17:36 



 
Profiel   

Ik herinnerde mij ooit een pasta gezien te hebben om in de 'gaten ' te stoppen en heb even gezocht :P

https://www.turbohoof-solutions.nl/a-54 ... escription

Stopverf voor de hoeven dus :D
Schijnt ook goed te werken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-21 17:53 



 
Profiel   

Pandora2 schreef
Ik herinnerde mij ooit een pasta gezien te hebben om in de 'gaten ' te stoppen en heb even gezocht :P

https://www.turbohoof-solutions.nl/a-54 ... escription

Stopverf voor de hoeven dus :D
Schijnt ook goed te werken.


Ik heb hier ook goede ervaringen mee maar vind 'm in gebruik niet heel gemakkelijk, het is soms een hele toer om de juiste hoeveelheid uit het potje te halen omdat het spul draden bevat die ervoor zorgen dat alles aan elkaar blijft plakken. Maar ditzelfde soort spul is er ook in een meer gebruiksvriendelijke klei-achtige substantie. Werkt perfect, mijn paard na jaren aanmodderen eindelijk van de schimmel af.

https://www.turbohoof-solutions.nl/a-54 ... escription

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-21 18:03 



 
Profiel   

Propolis 50%. bij de imker via internet besteld. Dit is de werkzame stof in honing die echt goed helpt tegen schimmel in hoeven. Wel elke dag aanbrengen.


Laatst bijgewerkt door Nicky1963 op 21-01-21 18:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-21 18:04 



 
Profiel   

Dat is dezelfde link toch ? Of kijk ik nu helemaal verkeerd ? :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-21 18:04 



 
Profiel   

Pandora2 schreef
Dat is dezelfde link toch ? Of kijk ik nu helemaal verkeerd ? :P

Niet hetzelfde product. De eerste Hoofstuff en de laatste Artimud.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-21 18:05 



 
Profiel   

Nee, de link van Jessica bedoelde ik. :D

Edit; gaat lekker hier met mij :') . Ik zie het nu dat er 2 verschillende producten opstaan


Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 21-01-21 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-21 18:06 



 
Profiel   

Pandora2 schreef
Nee, de link van Jessica bedoelde ik. :D

Ik ook

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-21 18:07 



 
Profiel   

De link lijkt hetzelfde, maar het verschil zit 'm in de puntjes (....) waar Bokt de link afkort ;)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-21 18:09 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 48 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen