Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 48 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe schimmel in hoef goed behandelen

 
Profiel   

Van de hoefsmid moest ik er honing of ctc spray op doen, dit heeft wel geholpen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-21 19:12 



 
Profiel   

FemkeUtah schreef
Maris schreef
tea tree is ook schimmeldodend. Honingzalf was bij mijn paard zeker een groot deel van de oplossing ( bij rotstraal dat hij al jaren had ). Maar ja, wat het beste werkt bij jouw paard ???
Misschien ook eens denken aan goede ondersteuning van binnenuit. Zodat het lichaam zelf de schimmel kan oplossen.


Waar denk je dan aan, van binnenuit? Dat is namelijk altijd een goed idee!


Met een goed vitaminen en mineralen supplement als voorbeeld. Zink bijvoorbeeld is goed voor de weerstand.
Mijn paard bleek het super te doen op HH vit en min. Ik zal het even opzoeken voor je. Is puur natuur. Ik heb eerst een aantal jaren alle mogelijke vit en min uitgerekend en balancers gegeven, maar dit product werkte veeeeel beter. https://puurpaardenvoer.nl/hayster-vita ... en-28-kg./
Samen met vetramil honingzalf bleek dit de oplossing zijn voor jarenlange rotstraal en tig middeltjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-21 12:44 



 
Profiel   

Mijn pony heeft dit ook. Speciale hoefschoen om in te badderen van hoefsmid Wolvega gehad en om de dag in Resolutio. Ik deden dag linker hoef en andere dag rechter hoef. Ze is nu 8 weken verder en bij controle was hoefsmid uitermate tevreden. Duurt wel even voordat hoef weer helemaal bij gegroeid is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-21 12:54 



 
Profiel   

Formaline! Werkt als een speer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-21 13:16 



 
Profiel   

fjord100 schreef
Mijn pony heeft dit ook. Speciale hoefschoen om in te badderen van hoefsmid Wolvega gehad en om de dag in Resolutio. Ik deden dag linker hoef en andere dag rechter hoef. Ze is nu 8 weken verder en bij controle was hoefsmid uitermate tevreden. Duurt wel even voordat hoef weer helemaal bij gegroeid is.


Heb ik ook! Maar ik moest 2x pw een uur? Hoelang doe jij het?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-21 15:17 



 
Profiel   

Toen mijn paard een schimmel had was ie uitgesneden net zoals jouw hoef, gelukkig kon t zonder ijzer, ik moest 2x op ern dag het helemaal schoonmaken en uitspuiten met schoon water, en dan echte honing erin, koudgeslagen en dus de dure van een imker, de goedkope uit de supermarktis warmgeslagen dus die is niet zo goed bacterie en schimmeldodend meer, toen ie verder was uitgegroeid ben ik naar 1x per dag gegaan, hetis nu al een tijd weg

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-21 15:33 



 
Profiel   

Change3x schreef
Formaline! Werkt als een speer.

Dit, werkt als een speer!!
Mijn pony had recent een terugval en 1x formaline met watten erin en het was extreem verbetert zei de hoefsmid.
Ik doe een watje met formaline op de plek, plastic zak om de hoef en dan inpakken met vetrap verband.
En wat ducttape erom voor het stuklopen.
Dat laat ik minimaal 6 uur zitten.
Wel goed handschoenen aan nitrile geen latex en liefst een veiligheidsbril op voor je ogen.
Een mondkapje ffp3 is ook fijn voor je longen, maar in de buitenlucht doen is het fijnste.
Liefst zo dat de damp niet naar mensen toe waait, dat was het advies van de man van de Welkoop toen ik het haalde.
Een 20 liter tank lol, ik heb er 3 liter uit gehaald en de rest op marktplaats gezet. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-21 15:57 



 
Profiel   

moonfish13 schreef
Change3x schreef
Formaline! Werkt als een speer.

Dit, werkt als een speer!!
Mijn pony had recent een terugval en 1x formaline met watten erin en het was extreem verbetert zei de hoefsmid.
Ik doe een watje met formaline op de plek, plastic zak om de hoef en dan inpakken met vetrap verband.
En wat ducttape erom voor het stuklopen.
Dat laat ik minimaal 6 uur zitten.
Wel goed handschoenen aan nitrile geen latex en liefst een veiligheidsbril op voor je ogen.
Een mondkapje ffp3 is ook fijn voor je longen, maar in de buitenlucht doen is het fijnste.
Liefst zo dat de damp niet naar mensen toe waait, dat was het advies van de man van de Welkoop toen ik het haalde.
Een 20 liter tank lol, ik heb er 3 liter uit gehaald en de rest op marktplaats gezet. :+


Interessant!
Vraagje!
Dit doe je 1x?
Pure formaline ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-21 17:12 



 
Profiel   

Hatsikidee89 schreef
fjord100 schreef
Mijn pony heeft dit ook. Speciale hoefschoen om in te badderen van hoefsmid Wolvega gehad en om de dag in Resolutio. Ik deden dag linker hoef en andere dag rechter hoef. Ze is nu 8 weken verder en bij controle was hoefsmid uitermate tevreden. Duurt wel even voordat hoef weer helemaal bij gegroeid is.


Heb ik ook! Maar ik moest 2x pw een uur? Hoelang doe jij het?


Wij deden om de dag ongeveer 20 min

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-21 17:25 



 
Profiel   

Het open en schoon/droog houden op een ijzer helpt al.
Het open zetten kan tot de kroonrand als het hardnekkig is. Het groeit vanzelf weer mooi dicht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-21 17:51 



 
Profiel   

Formaline! Werkt als een speer.
[/quote]
Dit, werkt als een speer!!
Mijn pony had recent een terugval en 1x formaline met watten erin en het was extreem verbetert zei de hoefsmid.
Ik doe een watje met formaline op de plek, plastic zak om de hoef en dan inpakken met vetrap verband.
En wat ducttape erom voor het stuklopen.
Dat laat ik minimaal 6 uur zitten.
Wel goed handschoenen aan nitrile geen latex en liefst een veiligheidsbril op voor je ogen.
Een mondkapje ffp3 is ook fijn voor je longen, maar in de buitenlucht doen is het fijnste.
Liefst zo dat de damp niet naar mensen toe waait, dat was het advies van de man van de Welkoop toen ik het haalde.
Een 20 liter tank lol, ik heb er 3 liter uit gehaald en de rest op marktplaats gezet. :+[/quote]

Interessant!
Vraagje!
Dit doe je 1x?
Pure formaline ?[/quote]

Destijds heb ik het 2-3 keer per week gedaan.
Maar met deze terugval was 1x genoeg.
De gleuven waren zacht en heb ik uitgegraven, daarna 1x formaline erin en daarna was het hoorn dus weer hard.
Ik deed eerst pure formaline ivm dat het onderkant voet was maar als het zijn huid raakt word hij enorm boos.
Terwijl ze in klinieken weken met hoefzakken, dus geen idee maar ik ben overgegaan op verband en watten.
Ik verdunde het 1 op 5, dan meurt het nog zat.
Volgens mij was 1 op 5 ook het advies toen, ik heb dit gedaan op advies van een smid die ook voor een kliniek werkte.
Hij zei dit is zo ernstig, uitvrezen kan niet aan vier hoeven, niet mee aanmodderen, formaline!
Hij had gaten in zijn witte lijnen van 2.5 cm diep bij zijn hielen.
Aan vier voeten.
Ik had hem pas kort toen en hij stond op ijzers, en ik had 1x een andere smid.
Die schrok zich rot en zei dat hij er geen ijzer onder kon zetten zo slecht als het was.
Maar ze waren wel nodig, dus kreeg hij schoenen en elke stap buiten stal was met hoefschoenen aan.
Hij staat nu blootvoets met succes, keiharde hoeven maar 1x per jaar, rond deze tijd heeft hij een kleine terugval.
En ik voer permanent biotine, dan groeien zijn hoeven duidelijk harder en kunnen we wat evt aangetast raakt wegbekappen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-21 17:55 



 
Profiel   

Ik heb advies fles overgenomen elke hoef twee uur. Hoefsmid zei 3 kwartier tot een uur

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-21 12:17 



 
Profiel   

Jessica_K schreef
Pandora2 schreef
Ik herinnerde mij ooit een pasta gezien te hebben om in de 'gaten ' te stoppen en heb even gezocht :P

https://www.turbohoof-solutions.nl/a-54 ... escription

Stopverf voor de hoeven dus :D
Schijnt ook goed te werken.


Ik heb hier ook goede ervaringen mee maar vind 'm in gebruik niet heel gemakkelijk, het is soms een hele toer om de juiste hoeveelheid uit het potje te halen omdat het spul draden bevat die ervoor zorgen dat alles aan elkaar blijft plakken. Maar ditzelfde soort spul is er ook in een meer gebruiksvriendelijke klei-achtige substantie. Werkt perfect, mijn paard na jaren aanmodderen eindelijk van de schimmel af.

https://www.turbohoof-solutions.nl/a-54 ... escription


Mijn paard heeft hetzelfde probleem als ts haar paard. Maar dan bij 3 van de 4 hoeven, hier heeft hij al zo lang ik me kan herinneren (ca. 10 jaar) last van. Soms word het uitgesneden en soms niet. Heb al verschillende middeltjes geprobeerd zoals propolis, jodium en formaline. Bovenstaand product lijkt me prettig werken omdat het zoals het lijkt, lang blijft zitten. Maar is het agressief genoeg? Aangezien eerder genoemde middelen niet hielpen ben ik benieuwd of dit wel verschil gaat maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-21 12:32 



 
Profiel   

Hier raad de hoefsmid teatree olie aan! Werkt super. Dood op natuurlijke wijze de schimmel. 1 maal daags er op druppelen evt verdund met jojoba olie. Wel zuivere teatree gebruiken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-21 12:56 



 
Profiel   

Spytgnieskje schreef
Mijn paard heeft hetzelfde probleem als ts haar paard. Maar dan bij 3 van de 4 hoeven, hier heeft hij al zo lang ik me kan herinneren (ca. 10 jaar) last van. Soms word het uitgesneden en soms niet. Heb al verschillende middeltjes geprobeerd zoals propolis, jodium en formaline. Bovenstaand product lijkt me prettig werken omdat het zoals het lijkt, lang blijft zitten. Maar is het agressief genoeg? Aangezien eerder genoemde middelen niet hielpen ben ik benieuwd of dit wel verschil gaat maken.


Even de posts wat geknipt, anders lukt het niet :D

Ik vrees dat je dan met die " stopverf " ook geen succes gaat hebben.
Wat ik zou doen, is kijken of de smid er wat meer kan vanaf halen. Vaak begint het met teveel druk op de toon waardoor er een barstje komt waar die schimmel dan weer inkruipt.
En vooral je voeding even bekijken. Misschien valt daar nog wat aan bij te stellen zodat de algemene weerstand beter wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-21 13:35 



 
Profiel   

Ik wil niet het topic van ts overnemen maar misschien kunnen we elkaar ook helpen met extra info. Ik ben er inderdaad mee bezig geweest om het van 'binnenuit' aan te pakken. Hij heeft ook vaak een ietwat onstoken koker, dus dat speelt ook nog mee. Hij heeft 2x (met een lange poos er tussen) een detox kuur gehad. En ben 2x gewisseld van voer. Maar ben niet heel erg thuis in alle voersoorten die nu op de markt zijn. Het aanbod is zo groot. Hij krijgt nu 1x daags de aanbevolen hoeveelheid metazoa superfit broxx en een handje senioren lucerne van hartog (paard is 19). Verder verdeeld over de dag goede kwaliteit voordroog kuil.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-21 15:19 



 
Profiel   

Er zijn veel soorten voer inderdaad en veel soorten goed voer, maar ik zweer bij Dodson&Horrell.
Het enige voer wat echt doet wat het beloofd :D
Het kost wat, maar dan heb je ook wat.

Alleen moet je er wel aan zien te komen, wordt op niet heel veel plaatsen verdeeld. Dat is dan wel weer een nadeel :7

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-21 15:31 



 
Profiel   

Spytgnieskje schreef
Ik wil niet het topic van ts overnemen maar misschien kunnen we elkaar ook helpen met extra info. Ik ben er inderdaad mee bezig geweest om het van 'binnenuit' aan te pakken. Hij heeft ook vaak een ietwat onstoken koker, dus dat speelt ook nog mee. Hij heeft 2x (met een lange poos er tussen) een detox kuur gehad. En ben 2x gewisseld van voer. Maar ben niet heel erg thuis in alle voersoorten die nu op de markt zijn. Het aanbod is zo groot. Hij krijgt nu 1x daags de aanbevolen hoeveelheid metazoa superfit broxx en een handje senioren lucerne van hartog (paard is 19). Verder verdeeld over de dag goede kwaliteit voordroog kuil.


Toen ik het juiste supplement had gevonden voor mijn paard in combi met honingzalf was opeens in een paar weken de rotstraal weg. En die zat er misschien al wel 15 jaar of langer. Ondanks alles wat ik daarvoor geprobeerd had. Van ijzers naar zonder ijzers, anders bekappen, dag en nacht buiten lopen, allerlei smeersels ( maar niet de hele heftige, omdat ik vind dat je geen chloor of formaline etc in een wond moet gebruiken ).

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-21 15:46 



 
Profiel   

Dodson&Horrell ziet er goed uit, en ik heb een site gevonden die het verkoopt. Die ga ik proberen als mijn metazoa op is!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-21 18:24 



 
Profiel   

Met een goed vitaminen en mineralen supplement als voorbeeld. Zink bijvoorbeeld is goed voor de weerstand.
Mijn paard bleek het super te doen op HH vit en min. Ik zal het even opzoeken voor je. Is puur natuur. Ik heb eerst een aantal jaren alle mogelijke vit en min uitgerekend en balancers gegeven, maar dit product werkte veeeeel beter. https://puurpaardenvoer.nl/hayster-vita ... en-28-kg./
Samen met vetramil honingzalf bleek dit de oplossing zijn voor jarenlange rotstraal en tig middeltjes.[/quote]

Ik gebruik nu inderdaad de pure honing van de Imker, ik ga dit supplement bekijken en mogelijk dan ook toevoegen aan zijn voeding. Dank je wel! +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-21 14:53 



 
Profiel   

Ik hoop dat het voor jouw paard net zo goed werkt als voor mijn paard !

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-21 15:54 



 
Profiel   

Maris schreef
Met een goed vitaminen en mineralen supplement als voorbeeld. Zink bijvoorbeeld is goed voor de weerstand.
Mijn paard bleek het super te doen op HH vit en min. Ik zal het even opzoeken voor je. Is puur natuur. Ik heb eerst een aantal jaren alle mogelijke vit en min uitgerekend en balancers gegeven, maar dit product werkte veeeeel beter. https://puurpaardenvoer.nl/hayster-vita ... en-28-kg./
Samen met vetramil honingzalf bleek dit de oplossing zijn voor jarenlange rotstraal en tig middeltjes.


Voer je dit bij je normale brok of ter vervanging van?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-21 18:51 



 
Profiel   

Ik gaf destijds seniores priores en erbij dan de hayster vit en min brok.Maar wat maakt het uit wat je erbij geeft ? Als je paard extra energie nodig heeft voer je krachtvoer erbij, anders niet.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-21 19:35 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 48 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen