Wondjes kogels voor en hak achter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maddy_Paola

Berichten: 1330
Geregistreerd: 19-04-17

Wondjes kogels voor en hak achter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-21 15:40

Mijn merrie staat 24/7 buiten, in openstaande stallen met bestrating ervoor, we hebben daaraangesloten een kunstgrasmat liggen en een droge zandpaddock van klein formaat. Maar nu, mijn merrie is dominant en ligt wat we zien weinig, maar als ze gaat liggen wacht ze tot de rest een plekje geeft en gaat dan pas zelf liggen, ik gok dat ze hierdoor deels op de stenen gaat liggen.
Nou heeft ze van de zomer wondjes op beide hakken gehad en op de voorkant van de kogels, precies die raakpunten met de grond zeg maar, sinds de mat er ligt trok dit weg, maar nu sinds 2 weken heeft ze ze weer terwijl er niets veranderd is.

Afbeelding

Mensen die dit vaker gezien hebben? Hoe is t bij jullie weg gegaan? Hoe voorkomen jullie dit?

Stro leggen in de stallen doen we liever niet aangezien ze dat als wc gebruiken dan en t wordt zo'n bende met continue in en uit lopen...

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Wondjes kogels voor en hak achter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 15:41

Geen optie om zand in de inloopstal te leggen? Dat is ook makkelijk mesten.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 15:47

Hier zie ik juist het omgekeerde... De dominante gaat als eerste liggen de meest onderdanige moet blijven staan.

Zand in de schuilstal is een goede tip. Maar ik begrijp dat stukje voor de stal ook stenen zijn? Zijn rubberen matten geen optie? Desnoods vastgeboord zodat ze niet gaan schuiven?

MariekeS_

Berichten: 4705
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 15:52

Kan het komen van liggen/rollen op kunstgras? Ik weet niet wat het voor kunstgras het is, maar ik heb me vroeger een partij schaafwonden gehad van sporten op kunstgras :')
Kan me goed voorstellen dat het gebeurt als ze opstaat.

Maddy_Paola

Berichten: 1330
Geregistreerd: 19-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-21 16:24

Art_Ificious schreef:
Hier zie ik juist het omgekeerde... De dominante gaat als eerste liggen de meest onderdanige moet blijven staan.

Zand in de schuilstal is een goede tip. Maar ik begrijp dat stukje voor de stal ook stenen zijn? Zijn rubberen matten geen optie? Desnoods vastgeboord zodat ze niet gaan schuiven?


Ze heeft ook toen ze nog op stal stond altijd weinig gelegen, ik ken dr niet anders eigenlijk als dat ze weinig ligt en als ze meer ligt dat t uit pijn is 8)7

Zand in schuilstal gebruiken ze jammer genoeg ook als toilet, op t moment mesten ze vrij weinig in de stallen en gaan daar eigenlijk ook alleen in staan om te drinken en bij veel regen, ze zal dus ook meer buiten liggen. Rubber matten is een vrij dure oplossing, gaat dan om 4 boxen en bestrating ervoor is ook minimaal 6 bij 20, denk niet dat mijn stalgenoten daar blij mee zijn.


MariekeS_ schreef:
Kan het komen van liggen/rollen op kunstgras? Ik weet niet wat het voor kunstgras het is, maar ik heb me vroeger een partij schaafwonden gehad van sporten op kunstgras :')
Kan me goed voorstellen dat het gebeurt als ze opstaat.


Dat kan natuurlijk ook nog, wel vreemd dat t dan een tijd weg is geweest maar zou wel kunnen.


Mensen nog ervaringen met beschermers voor de spronggewrichten? Die wonden zijn echt wel het ergste namelijk, maar kan niet veel reviews vinden bij de paar beschermers die op de markt zijn

pluisje88

Berichten: 8068
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Wondjes kogels voor en hak achter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 16:34

Ik zou echt geen 24/7 beschermers om laten als lapmiddel... die dingen zijn anatomisch gezien verre van prettig. Als je een paard in het verband hebt staan doet de dierenarts al moeite om het sprongewricht en de hak zo veel mogelijk vrij te laten omdat het zo kwetsbaar is. Daar wil je echt niet 24/7 iets op hebben drukken. Lijkt me effectiever om de oorzaak te achterhalen en die op te lossen. Desnoods een camera ophangen om te kijken hoe ze het doet?

BigOne
Berichten: 38250
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Wondjes kogels voor en hak achter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 16:38

Dit zijn echt ligplekken. Je zal toch wat moeten bedenken voor ze met fikse infecties komt te staan.

Maddy_Paola

Berichten: 1330
Geregistreerd: 19-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-21 16:41

pluisje88 schreef:
Ik zou echt geen 24/7 beschermers om laten als lapmiddel... die dingen zijn anatomisch gezien verre van prettig. Als je een paard in het verband hebt staan doet de dierenarts al moeite om het sprongewricht en de hak zo veel mogelijk vrij te laten omdat het zo kwetsbaar is. Daar wil je echt niet 24/7 iets op hebben drukken. Lijkt me effectiever om de oorzaak te achterhalen en die op te lossen. Desnoods een camera ophangen om te kijken hoe ze het doet?


Beschermers zouden dan met mestbeurt laat in de middag omgedaan worden en sochtends af, is een pony die extra voer krijgt dus dan kan dat ook wel, overdag ligt ze namelijk niet. Mijn idee is ook om ze te gebruiken tot de huid weer stevig is en dan weer af laten. Oorzaak is t liggen, alleen oplossing is moeilijk, wil ook geen honderden euro's uitgeven als t veel goedkoper kan, zoals camera loopt ook al snel in de papieren aangezien het een locatue zonder adres überhaupt is en we echt alleen stroom en water hebben zeg maar. Ik sta er niet alleen maar in een groep van 7 die hardstikke stabiel is, en hiervoor wil ik anderen ook niet op kosten jagen, daarom vraag ik om ervaringen...

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Wondjes kogels voor en hak achter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 18:47

Wildcamera kan natuurlijk ook. Kost zoveel ook niet.

Je wil toch weten hoe het precies komt? Voor zelfde geld gaat ze liggen en schuift ze teveel met rechtstaan en schuurt het daarom open (ik zeg maar iets).

Maddy_Paola

Berichten: 1330
Geregistreerd: 19-04-17

Re: Wondjes kogels voor en hak achter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-21 22:56

Waarom zou ik een camera gaan installeren als ik weet dat t door t liggen komt? Dat ga je toch niet voorkomen 8)7

Ik vraag niet naar oorzaken maar naar oplossingen, een camera is geen oplossing voor wondjes, maar misschien hebben mensen wel ervaringen met producten die super goed helpen om ze dicht te krijgen en de huid wat sterker te krijgen...

pluisje88

Berichten: 8068
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 13:18

Tuurlijk kan een camera wel iets oplossen. Als ze altijd op 1 plek gaat liggen waar ze dus die wondjes opdoet dan pas je die plek aan en klaar..

Je kunt er allerlei zooi om knopen of op smeren maar als je de oorzaak van het probleem niet oplost dan blijf je het probleem houden met alle risico’s van dien.

BigOne
Berichten: 38250
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Wondjes kogels voor en hak achter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 13:25

Op het moment dat je bescherming gaat gebruiken zullen eerst de wonden geheeld moeten zijn. Anders blijven ze vochtig en vatbaar voor infecties.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Wondjes kogels voor en hak achter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 16:38

Mijn pony ligt heel veel op de betonnen vloer maar zulke wonden nog nooit gezien. 1 klein kaal plekje wel.
Vraag me af hoelang uw paard dan ook in eenzelfde positie blijft liggen want doorligwonden komt door beknelling van de huid waardoor bloedtoevoer afgesloten wordt en de huid afsterft uiteindelijk.

Anyway op de wonde zelf kan je honingzalf of neo-cutigenol smeren.
Verder raad vragen aan je veearts of er supplementen zijn om de huid te verstevigen.

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Wondjes kogels voor en hak achter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 16:53

kunstgras is drama.


Verder, je kan geen stro willen, maar eiegnlijk vind ik toch echt dat je moet zorgen voor een stuk dat zowel droog als zacht genoeg is om te kunnen liggen. En dan niet voor een. paard, maar voor de volledige groep.
DIt lijken mij echt wonden van liggen op te harde ondergrond.