Navelbreuk volwassen paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IsaGabriëlla

Berichten: 173
Geregistreerd: 02-10-05

Navelbreuk volwassen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-21 15:59

Hallo allemaal,
Ik heb al een paar jaar verschillende problemen met mijn 4-jarige merrie.
Het begon met patella fixatie aan beide knieën. Alles is hier aan gedaan:
- speciale oefeningen
- spiersupplement
- knieën in gespoten
- kniebanden ingespoten
- kniebandengesplit
En nog steeds gaan ze regelmatig op slot.
Daarbij komen nog de volgende problemen:
- geen spieropbouw
- ze blijft schraal
- groei is volgens mij ook achter gebleven
- veel bokken. Niet normaal kunnen aanspringen in galop. En dan veel bokken en ook bunny hop
- geen conditie opbouwen

Ze is Gent behoorlijk binnenste buiten gekeerd. Röntgenfoto’s, neurologisch onderzoek en uitgebreid bloedonderzoek. Daar is eigenlijk niks vreemds uit gekomen.
Ze zien wel dat er iets mis is. Ze wordt dit jaar 5 maar als je zou zeggen dat ze 2 is geloof je het ook.

Ik ben er bij toeval achter gekomen dat je haar niet mag aanraken bij haar navel. Ze trapt dan meteen met haar achterbeen. Verder mag je overal aan zitten. De DA heeft dit nagekeken en voelt dat de buikwand niet 100% gesloten is. Maar volgens haar zit er niks tussen.
Nu zei een kennis dat die buikwand misschien wel bij galop verder open kan schuiven. Of bijvoorbeeld open-dicht-etc. En dat kan dan pijnlijk zijn. Bijvoorbeeld zenuwpijn.

Mijn vraag is nu of iemand dit verhaal herkent of heeft meegemaakt bij zijn of haar paard.
En wat is er aan gedaan?
Ik hoop dat iemand mij hierbij verder kan helpen!

Alvast bedankt voor jullie reacties!

goldyc

Berichten: 751
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 16:24

Ik heb geen ervaring met een paard met een navelbreuk, maar al deze symptomen samen wijzen er wel op dat er wat mis is. Persoonlijk zou ik een second opinion gaan halen, de vraag is alleen waar. Merelbeke is geen slechte kliniek, maar er zijn andere klinieken in België die in beter bekend staan.

Ik vind het gek dat haar knieën alsnog vast klikken. Dit kan natuurlijk komen omdat ze een spierprobleem heeft, maar het kan ook aan wat anders liggen. Mijn paard heeft ooit eens een ontstekin in haar beide knieën gehad, ze zaten ook op slot, maar de oorzaak was iets totaal anders; namelijk een blessure aan de kogel. Is haar rug/bekken/SI na gekeken? Problemen met de galop kunnen ook daarvandaan komen. Voor bewegingsproblemen (alles van KS tot en met hoefkatrol) kan je een second opninion bij equisound halen, dat is een kleine, maar goede kliniek. Die mensen komen ook ter plaatse, misschien is dat een optie.
Ik heb persoonlijke ervaring met die kliniek, ze zoeken daar tot ze het vinden.

Mogelijk zit het probleem echter niet in het bewegingsapparaat, maar in haar darmen/buik/ingewanden. Het zou namelijk ook kunnen dat ze buikpijn oid heeft, om wat voor reden dan ook, of dat er iets niet naar behoren werkt. Voor dat soort dingen zijn ze in Equitom erg goed, maar daar heb ik geen persoonlijke ervaring mee. Een andere hele goede dierenarts voor allerhande inwendige problemen bij paarden, is Tresemiek Picavet van de Bosdreef, een kliniek in moerbeke. Zij komt denk ik ook aan huis.
Ik ken een paard met knieproblemen dat in de Bosdreef geopereerd is en die loopt terug goed. De bosdreef is wel relatief duur (maar ja, dat zijn alle klinieken, natuurlijk)

Problemen met spieren en slecht kunnen galopperen, is ook een typsich symptoom van PSSM. Is je paard getest op PSSM1 of PSSM2? Eventueel is dat ook een optie. De test op PSSM1 is waterdicht, of die bij PSSM echt heel betrouwbaar is, weet ik niet. Daar is nogal wat discussie over.

Ik denk dat er idd wat mis is met je paardje, en ik hoop dat je wat hebt aan deze namen. Ik heb zelf wel veel (te veel) ervaringen met beenproblemen bij paarden, maar (gelukkig) niet echt met inwendige ziektes. Ik hoop echter dat je het vindt, het is niks om je paardenkind ziek te zien staan.

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Navelbreuk volwassen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 16:34

Heb je ook een echo van het si/bekken laten maken?
Pssm is inderdaad een goede om uit te sluiten, wat voor ras is je merrie?
Ik neem aan dat je anders bekappen en evt beslag ook hebt geprobeerd?
Verkeerde stand/knieproblemen kunnen de galop flink beïnvloeden echter is dat geen verklaring voor het achterblijven/ weinig spier/ schraal.
Is je voeding en training goed?

IsaGabriëlla

Berichten: 173
Geregistreerd: 02-10-05

Re: Navelbreuk volwassen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-21 17:04

Bedankt voor jullie reacties!
Een antwoord op jullie vragen:
- ik ben heel goed bekend met EquiSound. Ze is juist daar alledrie de keren behandeld aan haar knieën . Ik denk zelf dat het blijft terug komen door gebrek aan spieren
- het is een tinkermerrie en ze us negatief getest op PSSM1. Ik ben van plan om ook te testen op PSSM2
- training is nu minimaal en alleen aan de hand. Fietsen, wandelen en af en toe longe. Ik wil eerst weten wat er aan de hand is.
- voeding is juist eiwitrijk. Merriebrok. En voldoende ruwvoer
- hoefsmid houdt er ook rekening mee. Maximaal binnendoor. Maar ijzers of geen ijzers maakt geen verschil

Ik wil juist graag weten of iemand ervaring heeft met navelbreuk of breukje in de buikwand en de gevolgen daarvan.

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Navelbreuk volwassen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 17:10

toevallig ook een tinkermerrie gehad die dit had.

in haar jonge jaren ook vanalles geprobeerd, maar bij haar is het nooit over gegaan. vooral in draf zag je het en bleef haar knie zo altijd net dat tikje hangen.

met haar heb ik wel gereden toen ze jong was en dat deed ze graag, eens ouder geprobeerd dit op te pakken,maar kreeg een enorm klier-paard die niets anders deed dan in protest gaan. er dan uiteindelijk ook mee gestopt en ze omgedoopt tot grasmaaier.

DA zei hier toen ze jong was, dat hij ze in de winter zou proberen om in een modder-stuk te zetten.
Dat voeten trekken uit de modder ideaal is voor zo'n paarden om de juiste spieren te kweken om dit probleem zo te helpen oplossen.

tinkers zijn sowieso wel vaak laatbloeiers, dus dat ze er jong uit ziet, wil nog niets zeggen.
als je de tijd en ruimte hebt, zou ik ze een jaar de tijd geven om te groeien en te zien wat het doet qua spieren en knieen.

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Navelbreuk volwassen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 17:27

Ik heb 2 veulens met een navelbreuk gehad, beide zonder operatie goed gekomen.
Volgens mijn DA destijds kan een zachte navelbreuk ook blijven bestaan bij het volwassen paard maar geeft geen klachten/pijn; het is puur esthetisch.
Een navelbreuk waarbij de darmen betrokken zijn/ raken is een ander geval.
Heeft Gent de navelbreuk ook gezien/gevoeld? Het kan ook een navelonsteking zijn, dat is vaak ook erg pijnlijk.

Onali

Berichten: 18460
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Navelbreuk volwassen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 17:36

Ik heb een shetlander met navelbreuk.
2 keer koliek gehad en vlak voor de 2de keer hadden we de navelbreuk gevonden.
Hij is er aan geopereerd en heeft verder nergens geen last van.

Ja hij heeft patella fixatie maar dat heeft niks met zn breuk te maken.

Hij was 10 maanden oud bij de operatie.