Zand eten en kolieken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Foxy123
Berichten: 177
Geregistreerd: 02-09-19

Zand eten en kolieken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-21 17:21

Dankzij bokt heb ik 1 merrie kunnen helpen waarbij 2 veeartsen me gezegd hadden dat er niets meer aan te doen was (ataxie door vit E/selenium tekort),
Ik heb nu een andere merrie met problemen: ze heeft helaas kolieken, om haar ook zo goed mogelijk door dit pijnlijke probleem te helpen.
Daarom vraag ik hier om wat advies.

De Situatie:
Mijn merrie heeft al vaak kolieken gehad en dit meestal na verandering van voeding, hooi, gras.
Ze heeft het nu helaas erg zitten.
Ik vermoed door verandering van hooi, helaas was de vorige lading op en heb nieuwe soort gegeven, die ze weigerden te eten.
Ben dan gaan mengen, de ochtend daarop had ze zwaar kolieken.
Ik geef nu alleen nog goed hooi, maar ze blijft koliekerig.
Ze heeft inspuitingen gehad van de veearts en krijgt ook korrels voor de darmflora.
Ze mest normaal en plast normaal, de veearts zegt wel iets te vaste stevige mestbollen.
Ik tref haar nu helaas al zand etende aan. Ze likt continu zand van 1 bepaalde plek.
Ben nu ook vit e/ selenium gaan geven omdat ze met veulen staat.
Deze morgen lag ze weer neer. Veel pijn. Ik heb haar doen stappen, maar plots zag ik dat ze erge jeuk had. Ik heb haar daarom gekrabbeld op die plek, wat ze heel fijn vond. Was links achter, achteraan haar buik. Er zaten bultjes en korstjes.
Moeilijk om juist te omschrijven, maar bij mij komt meer en meer het idee op, dat ze het leaky gut syndroom heeft en ontsteking op de darmen heeft.
De bloedtest was vrij goed, maar wees wel op een ontsteking ergens. Dus: ik vermoed een ontsteking in de darmen.
Wat ze nu krijgt sedert 1 dag:
-Bo Yea sacc met mycotoxine binder.
-CBD olie en af en toe spuitje hennep olie van zuiverste persing.
-Vit E /selrnium
-Psyllium
-Gekookt lijnzaad
Wat ik nog wil geven: - brandnetels omdat dat haar deze zomer erg geholpen heeft, daarna heeft ze geen kolieken meer gehad.
Gember omdat dit mij in het zwaarste van mijn eigen spastische colon aanvallen geholpen heeft en waardoor ik dat probleem na 20 jaar niet meer heb. Lijkt me dus proberen waard.


Ik weet dat de behandeling nog niet aanslaat omdat ik nog maar net bezig ben, maar ik voel me hopeloos omdat ze pijn blijft hebben.
Momenteel heb ik niet de mogelijkheden om haar in kliniek binnen te brengen en ik denk ook dat het met de juiste behandeling en producten moet op te lossen zijn.

Zijn er mensen aub die me nog wat kunnen adviseren?
Alvast heel erg bedankt!

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Re: Zand eten en kolieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 17:35

Heb je paraffine? Of lijnzaadolie liever paraffine want dat neemt ook een beetje zand mee. En dan welk flink wat als je dat er in kan krijgen

Foxy123
Berichten: 177
Geregistreerd: 02-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-21 18:18

Chesss schreef:
Heb je paraffine? Of lijnzaadolie liever paraffine want dat neemt ook een beetje zand mee. En dan welk flink wat als je dat er in kan krijgen

Ja, heb 1 liter gekocht.
Ik geef nu om het uur, om haar darmen niet te overladen met olie, omdat mijn veearts daarvoor waarschuwde, 20cc lijnzaadolie.
Ik denk persoonlijk niet dat ze kolieken doet door zand in de darmen, maar dat ze zand eet omdat haar darmen niet in orde zijn.
Parrafine heb ik, maar weet het helaas niet liggen, dat heeft ze vorige keer gekregen. Zal het nog gaan halen.
Straks krijgt ze flinke hoeveelheid psyllium met gekookte lijnzaad.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Zand eten en kolieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 18:25

Nu accuut heb je daar niets aan, maar ik zou gelijk afstemming gaan zoeken met een holistisch dierenarts. Erik Laarakker heeft mijn paard enorm doen laten opknappen. Paard met structureel problemen in de darmen die maar HB werd keer op keer. Dat is nu onder controle en blijf ik preventief behandelen.

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 11:21

Hoe gaat het nu met je merrie? Wat je omschrijft klinkt ook als maagzweren.

Marie111
Berichten: 4670
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 11:30


Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Zand eten en kolieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 12:51

De pyrognium deed hier helemaal niets. Ik zou t ook niet gauw weer gebruiken.

Marie111
Berichten: 4670
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 14:51

Slmt9 schreef:
De pyrognium deed hier helemaal niets. Ik zou t ook niet gauw weer gebruiken.


O, wat jammer.
Ken meerdere paarden waar het erg goed bij geholpen heeft.

Marie111
Berichten: 4670
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Zand eten en kolieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 15:04

O, zie nu pas dat eerste bericht van 24 januari is. Ben wel benieuwd hoe het nu met de merrie gaat.