Fistel/zaadstrengontsteking na castratie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Fistel/zaadstrengontsteking na castratie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-21 17:06

En aan welke mogelijkheden heb ik nog niet gedacht?

Ik heb vorig jaar september een shetlander hengst van 3,5jr gekocht en laten castreren. Dit is bij de fokker in België gebeurt in de wei. Kort daarna werd hij enorm ziek, hij kon bijna niet lopen, veel vochtophoping en zwelling en een naar binnen geslagen ontsteking. Hij is daarvoor behandeld met penicilline en is daarmee behoorlijk opgeknapt.

Toen hij dusdanig voldoende was opgeknapt heb ik hem opgehaald. Hij was nog weinig in handen geweest en relatief schuw geworden van de behandeling van de DA en het spuiten van de penicilline. De verhuizing heeft hem flink wat stress opgeleverd want mijn grote paarden accepteerde hem niet direct. Ik heb hem toen op de wei gelaten en voornamelijk met rust gelaten.

In november was hij aardig mak geworden en viel het me met hoef geven op dat z'n wond nog niet mooi dicht was. Verder ook niet schrikbarend, 1 kleine fistel leek ik te zien. Kon er nog niet goed bij en in combi met shetlandervacht slecht te monitoren. DA erbij, we kwamen erachter dat het 2 kleine fistels waren. DA adviseerde het op z'n beloop te laten omdat de pony verder geen pijn had, niet ziek is, goed eet, fit eruit ziet etc.

Eind dec. DA opnieuw laten komen en in overleg 3 weken antibiotica voorgeschreven gekregen. Deze kuur is nu afgelopen maar we zijn eigenlijk nog geen steek verder. Pony is nog steeds fit, geen koorts, eet goed, heeft er geen pijn aan (wel jeuk, hij vind het heerlijk als je hem aan z'n koker krabt), beweegt goed maar er zitten nog steeds 2 kleine open wondjes. Er komt geen pus meer uit, ook niet als ik erin knijp of masseer. Het is ook niet warm, niet rood, niet dik.

Inmiddels ook contact gehad met 2 klinieken om de boel open te maken en te kijken waarom het niet dicht wil. Beide klinieken hebben me dit ontmoedigd omdat bij een echte zaadstrengontsteking de kans dat het terugkomt aanwezig is, en het een flinke operatie/risico is voor zo'n kleine pony. 1 kliniek heeft al aangegeven niet te willen opereren, de andere moet nog terugbellen.

Waar heb ik zelf nog niet aan gedacht?

Marije_jiplover

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Fistel/zaadstrengontsteking na castratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 18:58

Is een echo maken nog een optie?

Bij die van mij, die een dikke koker kreeg zo'n 3 jaar na z'n castratie en daar het abces uiteindelijk ook naar buiten open brak, hebben we aan de hand van echografie kunnen vaststellen dat er een enorm inwendig abces zat.
Hij is hiervoor dus wel op tafel gegaan en de hele boel is hierbij goed schoongemaakt.

Maar dus wel eerst een echo van de buitenkant om in beeld te brengen wat er van binnen aan de hand was.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Fistel/zaadstrengontsteking na castratie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-21 21:02

Dat is een goede! Die ga ik morgen gelijk aan mijn DA vragen.

Het gekke is dus dat het verder helemaal niet dik of warm is, maar ik ben inderdaad ook bang voor een inwendig abces, want waarom gaat het anders niet gewoon dicht?

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Fistel/zaadstrengontsteking na castratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 21:51

Het kan zijn dat er toch nog wat troep uit komt af en toe. De zaadstrengstomp kan chronisch ontstoken zijn, of het hechtdraad waarmee ze afbinden geeft reactie bij hem. Gaat zelden vanzelf over, en soms is de bacterie zelfs resistent. Als je zo'n jong dier er permanent af wilt laten helpen dan vind ik het advies van Marije een goede. Het is niet anders.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Fistel/zaadstrengontsteking na castratie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-21 22:27

Nou, zelf had ik hem het liefste al op de operatietafel gehad om alles schoon te maken maar als 3 dierenartsen daarin terughoudend zijn ga je zelf ook wel achter je oor krabben. Maargoed, ik weet nu ook niet meer zo goed wat we dan wel kunnen doen.

Een andere mogelijkheid is kijken of we een kweek kunnen maken van de bacterie om te zien welke AB hier goed tegen gaat werken.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Fistel/zaadstrengontsteking na castratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 22:32

Zou iets van lasertherapie niet geschikt zijn?
Mijn gevoel zegt inderdaad ook op de tafel en alles weer "schoon" maken, is iets wat bij vele andere wonden voor zover ik weet ook wel gebruikelijker is, maar wij zijn geen dierenarts dus als die terughoudend zijn ga ik niet doen alsof ik dat beter weet, hun theorie klinkt ook aannemelijk.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Fistel/zaadstrengontsteking na castratie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-21 07:41

Nou van wat ik begrijp komt dit vaker voor alleen gaan de meeste paarden na castratie terug de opfok in en valt zoiets minder op en krijgt zo’n wond veel langer de tijd om te genezen. In combinatie dat de kliniek weinig ervaring heeft met zo’n operatie bij kleine pony’s en dat er ook een flinke kans is dat de operatie niet helpt zijn ze terughoudend.

Wat ook meespeelt is dat de pony er totaal niet ziek van is. Kijk als ik nou een doodzieke pony had staan dan stond ik nu de trailer aan te koppelen om naar Utrecht te vertrekken. Maar je moet weten dat het er zit anders valt het niet eens op.

nieky1993

Berichten: 2087
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 08:43

Wij hebben een tinker gehad met een fistel. We hebben in eerste instantie behandeld met spuiten en peniciline om de acute ontsteking en zwelling weg te krijgen. Er kwam toen ook een hoop dood weefsel uit trouwens, dat was het kanaal van de fistel naar buiten toe zei de veearts toen. Erna gewoon de wonde regelmatig schoon gemaakt om te zien hoeveel prut er nog uit kwam. Hetzelfde verhaal als bij jou op een gegeven moment. Paard at goed, was vrolijk en er was geen zwelling meer. Advies gevraagd van de veearts en klinieken.. Klinieken waren ook wat huiverig om te opereren omdat het idd kan terugkomen en er is een lange revalidatie. Zolang het paard geen koorts heeft en zich goed voelt raadde de veearts aan om het zo te laten. Het kon tot een jaar duren eerdat de wonde volledig dicht was. En ja hoor 11! Maanden later is de wonde nu volledig dicht en genezen.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-21 08:50

Fijn om te horen dat er ook verhalen bekend zijn waarbij dit wel uiteindelijk toch dicht gaat. Dank voor het delen van je ervaring. :)

De revalidatie schijnt inderdaad best pittig te zijn met het risico dat je over 2 maanden weer op hetzelfde punt zit als nu, maar dan met een schuwe pony die helemaal beurs is van de penicilline spuiten die na de operatie worden gegeven. Dan is het enige advies ook om maar te gaan afwachten.

Ik ben alleen zelf nogal ongeduldig van aard ( :+ ) en hij heeft dus al vanaf september 'gehad' om te herstellen. Vind het lang genoeg duren. Om nu te bedenken dat hij nog een jaar moet vind ik best heftig.

Pony kan er zelf natuurlijk niks aan doen, is super braaf, tilt braaf z'n beentje op als ik wil kijken, kan eraan zitten, kan het wassen etc. Dus geen onvertogen woord over hoe de pony ermee omgaat. <3

nieky1993

Berichten: 2087
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 08:53

_Nelleke_ schreef:
Fijn om te horen dat er ook verhalen bekend zijn waarbij dit wel uiteindelijk toch dicht gaat. Dank voor het delen van je ervaring.

De revalidatie schijnt inderdaad best pittig te zijn met het risico dat je over 2 maanden weer op hetzelfde punt zit als nu, maar dan met een schuwe pony die helemaal beurs is van de penicilline spuiten die na de operatie worden gegeven. Dan is het enige advies ook om maar te gaan afwachten.



Revalidatie hier werd idd gezegd een half jaar tot een jaar met kans dat het terug komt. Bob was ook super beurs van de spuiten maar liet het gelukkig goed toe. Hebben toen moeten koelen en zalf smeren tegen de bulten. Zolang je pony geen koorts heeft en goed eet zou ik het idd afwachten. Als hij ooit koorts krijgt moet je wel ingrijpen dmv een operatie vrees ik maar hopelijk geneest hij net zoals Bob gewoon netjes

Marije_jiplover

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Fistel/zaadstrengontsteking na castratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 09:33

Bij die van mij viel de revalidatie dan weer heel erg mee.

Hij is op maandag geopereerd, zaterdag had ik hem weer thuis, ik heb hem nog een tijdje gespoeld en hij heeft nog 3 weken op orale AB gestaan. Hij heeft meen ik de laatste AB injectie gekregen op de dag dat ik hem mocht ophalen en maar 1 dag nog pijnstillers.
In minder dan 2 maanden na de operatie wasie genezen verklaard en moest hij weer aan het werk van de dierenarts.

Hij heeft in totaal ruim 2 uur op tafel gelegen, het abces zat er al heel lang en er liepen dikke bloedvaten door, waar hij om heen moest werken en hij heeft het fistelkanaal volgens mij "schoongepoetst".
Hij had een half jaar ervoor een vergelijkbare operatie uitgevoerd bij een hengst die iets korter na z'n castratie zat en die was ook binnen 2 maanden na de operatie genezen, dat was juist 1 van de redenen waarom ik meteen voor de operatie gegaan ben, omdat ik een slagingspercentage van 95% kreeg en een snel herstel na operatie.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Fistel/zaadstrengontsteking na castratie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-21 12:50

Heb gisteren nog even contact gehad met mijn eigen DA en die verwijst me door naar Utrecht. Die heb ik gebeld en ben dezelfde dag nog teruggebeld. Omdat ik zelf heel erg het gevoel heb dat dit met afwachten niet meer overgaat, plus ik niet wil dat dit een naar binnen geslagen abces gaat worden, heb ik besloten om hem morgen naar Utrecht te brengen. Hij zal worden opgenomen en ze gaan de ontsteking operatief verwijderen.

Ze gaan inderdaad eerst een echo maken en een kweek. De dag erna zal hij geopereerd worden. Hij moet dan nog 7 dagen blijven ter observatie en omdat ze een drain plaatsen. Afhankelijk van zijn herstel mag hij na een week weer naar huis. De prognose was op zich wel goed alleen wel kans dat hoe hoger de infectie zit, hoe meer kans dat het daarna weer terugkomt.

Jessix

Berichten: 16440
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Fistel/zaadstrengontsteking na castratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 13:00

Fijn dat hij toch geholpen kan worden TS. Hopelijk komt hij er goed doorheen en is hij er straks vanaf.

Dees

Berichten: 18916
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 01:01

Sorry voor de late reactie...

Maar Nelleke, hoe is het met je paard verder gegaan?

(Mijn jonge paard heeft 5 dagen geleden zo'n operatie ondergaan en ik weet niet zo goed wat ik kan verwachten nu)

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 01:08

Ik heb ook een hengst in training gehad en moeten laten castreren.
De wond bleef etteren, ondanks alle zorgen.

Uiteindelijk heeft de DA besloten dat hij naar de kliniek moest, en daar hebben ze hem weer open gemaakt.

Wat bleek....
Hij reageerde allergisch op de oplosbare hechtdraad, waarmee de zaadleider werd afgebonden.

Dees

Berichten: 18916
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Fistel/zaadstrengontsteking na castratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 01:24

Ik ben vooral benieuwd hoe het herstel verloopt NA een funiculitis operatie....

Marije_jiplover

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 09:49

Bij die van mij heb ik nog een week ofzo gespoeld met Betadine oplossing via de drain-openingen en een forse antibiotica kuur.

Ik ben inmiddels 8 jaar verder en paard heeft er nooit meer last van gehad.
Hij heeft alleen een lelijk litteken op de koker zitten, dat is alles wat ons er nog aan herinnert.

Dees

Berichten: 18916
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 15:26

Omdat er toch wel heel weinig te vinden is over het verloop en herstel van een funiculitis operatie, bij deze mijn informatie:

Onze 2,5 jarige is 3 weken geleden geopereerd. Stond hij voor de operatie met veel zwelling, een opengebarsten abces en koorts best sneu te zijn, een paar uren na de operatie was hij alweer helemaal het heertje. Koortsvrij en optimale eetlust.
De operatie betrof het aanpakken van 1 ontstoken zaadstreng. De andere zaadstreng was wel iets onrustig, maar hoefde niet te worden gesneden. De inschatting van de DA was dat deze zo ook wel zou herstellen. 2 dagen na de operatie mocht onze 2,5 jarige weer naar huis. We kregen een kuur van 5 dagen sulfatrim mee (10 injectors).

De wond was heftig. Als een bierviltje zo groot en hartstikke open. Je keek zo naar binnen. Deze wond moet met de tijd dichtgroeien en is nu na 3 weken nog niet dicht. Wel al een heel stuk kleiner, maar er gaan vast nog wel een paar weken overheen eer die dicht is. Tot voor kort was er ook heel veel zwelling bij het scrotum - zoveel dat er zelfs onder de buik een vochtophoping ontstond. Dit was na 10 dagen op het ergst, daarna is het gaan slinken.

De zorg bestond/bestaat uit het schoonhouden van de box om de infectiedruk op die open wond zo laag mogelijk te houden. We gebruiken daarvoor houtsnippers van Klein Kromhof omdat deze ook in de kliniek gebruikt worden. 2x per dag temperaturen (bij hoger dan 38,5 moeten we aan de bel trekken bij de kliniek).
De wond lekte bij ons naast roze wondvocht ook heel veel gele smurrie, echt snotterig maar het was geen pus. De DA was niet bezorgd en gaf aan dat dit erbij hoorde. Het is wel een heel gedoe om de achterbenen schoon te houden hierdoor. Ik ben maar vaseline op die benen gaan smeren, zodat het wat minder aankoekt.

Helemaal op boxrust was niet vereist. We mochten/mogen stappen maar dit is bij onze 2,5 jarige geen doen dus we hebben voor hem een kleine paddock gemaakt waar hij alleen maar om de palletbox heen kan stappen en dat gaat goed. Buiten is voor hem het beste. Hij mag nog niet tussen de anderen en hij mag ook niet rondcrossen en bokken voorlopig. Best lastig als je nog maar 2,5 jaar oud bent, maar het gaat.
Ter ondersteuning voer ik hem van alles: brandnetel, zeewier, rozenbottels, goudsbloem, curcuma, arnica D6 druppels... Horseflex is vast heel blij met ons. Dat alles natuurlijk naast zijn gewone voer.

Onze 2,5 jarige is gelukkig koortsvrij gebleven en heeft zoveel eetlust dat hij ook niet is ingevallen na de operatie. Ik geloof wel dat de eerste weken zijn wond hem pijn heeft gedaan, maar de laatste tijd maakt hij er geen groot probleem meer van als we het een beetje schoonmaken met gaasjes geweekt in betadine-scrub-sopje, zoals de DA heeft voorgedaan.

Nou ja, het is al met al echt geen leuke toestand maar ik ben wel blij dat we het gedaan hebben. Ik begin er vertrouwen in te krijgen dat hij gaat herstellen. Omdat de DA zo benadrukte dat het een hele zware operatie was en dat het herstel ook echt zwaar ging zijn, vind ik het nog relatief meevallen. Het is te doen, al besef ik dat het een stuk lastiger zou zijn als hij niet achter ons huis stond.
Ik ben wel heel blij dat ik voorlopig niet weer hoef te laten castreren!

DDDara
Berichten: 989
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 14:02

Jeetje Dees wat een verhaal!

Hier het zelfde mee gemaakt met mijn 1 jarige vorig voorjaar.
Eind mei 2022 werd hij ineens heel erg hengst en heb ik in oveleg met die dierenarts besloten hem te castreren. De dierenarts prikte mis met de plaatselijke verdoving en er ontstond een verveleden bloeding waardoor de balzak helemaal vol stroomde. De dierenats gaf aan dat dit geen probleem was maar de volgende dag hing er een stuk weefsel uit de openwond weer de dierenarts laten komen toen is dit verwijdert. Alles lekker netjes te slinken tot ik een week later me paard met 40 grade koorts had staan en een hele erge zwelling. Dierenarts laten komen wond opnieuw opgemaakt en pijnstilling er in.
Weer een week later weer het zelfde dus dierenarts weer laten komen toen wond open gemaakt pijnstilling/ antibiotica erin en voor 5 dagen antibiotica. Ook dit leek even te werken tot het weer verslechterde en ik de dierenarts weer liet komen. Hij vond mij een zeikerd en ik moest niet de hele dag onder mijn paard hangen en hem gewoon op de wei zetten en met rust laten.

Toch vertrouwde ik het niet het herstelde wel maar kwam raar weefsel naar buiten en pusachtige korsten. Toen fotos gemaakt en naar Equitom gestuurd. Ik werd direct op gebeld dat dit er echt niet goed uitzag en dat ik me paard meteen mocht brengen.
Hij bleek een dubbelzijdige funiculitis te hebben die onmogelijk nog met antibiotica te behandelen was. Hij moest aan beide kanten geopereerd worden en het was zo erg dat ze een rol verband hebben ingehecht die helemaal geweekt was in antibiotica dit moest de volgende dag weer worden verwijdert. Hij moest 14 dagen in de kliniek blijven waar zijn wond werd verzorgt en hij werd gestapt. Na 14 dagen haalde ik hem om en moest hij in de trailer mee naar huis ruim 2 uur rijden.
Eenmaal thuis stroomde het pus eruit. Meteen weer de kliniek gebeld en ik moest het goed in de gaten houden wat dit was niet de bedoeling. Hij heeft ruim een maand op zware antibiotica gestaan en bijna 3 maanden op rust om de wond te laten herstellen. Als de wond te snel dicht ging toen er nog pus was moest ik dagelijks de wond open maken en oprekken door me vingers er in te stekken en de wond uit elkaar te trekken.

Week na castratie
Afbeelding

Toen de dierenarts zei dat hij goed herstelde en ik er niet meer onder moest hangen.
Afbeelding

Na operatie toen hij na 14 dagen thuis kwam.....
Afbeelding
Afbeelding


Dit heeft een hele tijd geduurd maar uiteindelijk is het helemaal goed gekomen maar zijn vertrouwen in vreemde mensen is helemaal weg. En hem aanraken richting zijn lies is heel lang onmogelijk geweest, maar gelukkig is die ontzettend slim en heeft hij geleerd dat het oke is.
Afbeelding
Nu zijn we begonnen met de voorbereiding op het rijden want dit voorjaar wordt hij 3

Dees

Berichten: 18916
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Fistel/zaadstrengontsteking na castratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 14:12

Och DDDara, wat een ellende!
Gelukkig is het bij de onze niet zo pussig geweest...
En de onze gaat heel goed, het wondje is nu ongeveer nog zo groot als een 10-euro munt.

Toch knap dat zo'n lichaam van zoveel stress toch kan herstellen!

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Fistel/zaadstrengontsteking na castratie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-24 07:49

Tijdje geleden en had niet gezien dat dit topic weer actief was. Dees, wat een verhaal! Fijn dat je paard dan bij huis staat he?

Ik weet het allemaal niet meer heel gedetailleerd maar zal toch even delen wat ik nog weet van de revalidatie. Ook voor als er mensen net zoals Dees later op dit topic stuiten en info zoeken.

De pony is naar Utrecht gebracht en zoals gepland geopereerd. Operatie geslaagd, 2 zaadstrengen helemaal weggesneden tot waar het niet meer geïnfecteerd was. Bij mijn pony was er heel ouderwets hechtdraad gebruikt door de DA die de normale castratie had gedaan. Dit zouden oplosbare hechtingen zijn, maar waren toch niet goed opgelost. Deze hebben ze ook verwijderd.

Na de operatie hechten ze de wond niet dicht om te voorkomen dat er weer hetzelfde gebeurd. Je pony blijft dus achter met een groot gapend gat. Pony is een week op de kliniek in Utrecht geweest. Daarna mocht hij verder thuis revalideren. Het was vooral belangrijk om de boel goed schoon te houden en zo min mogelijk te bewegen. Op advies van de kliniek paard op houtkrullen/zaagsel. De pony is een shet en de box is 4x4 dus hij had gelukkig voldoende ruimte. Had een deel van de wand van de box weggehaald zodat hij nog naar buiten kon kijken. Het belangrijkste was dat er absoluut geen zand in komt en bij een pony zo laag bij de grond is dat nogal een uitdaging. Pony 2x per dag gestapt op het erf en 2x per dag uitmesten en de stal zo schoon mogelijk houden. Verder net zoals Dees pony zo goed mogelijk ondersteund met goede voeding.

Ik weet niet meer precies hoe lang hij boxrust heeft gehad maar in mijn hoofd zit rond de 3 weken. De wond was toen bijna dicht en er kwam ook geen vocht meer uit. Omdat ik als de dood was dat het terug zou komen heb ik hem nog 's nachts op stal gehad en 's avonds afgespoeld om te voorkomen dat er geen zand in zou komen.

Wat ik begreep is dat zand een risico is omdat het niet lichaamseigen is en niet oplost (zoals een flintertje hooi). Er bestaat dan een risico dat het lichaam het zand weer gaat inkapselen en je weer een ontsteking krijgt.

Bij die van mij is de wond helemaal mooi genezen en is er geen ontsteking teruggekomen. Ik ben super blij dat ik het heb gedaan, maar het is voor de pony wel pittig. Heb er nu 1 staan die nog hengst is en ben als de dood voor de castratie (die ik dus ook al een jaar voor me uitschuif).

Dees

Berichten: 18916
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 15:58

Update: 6 weken na de operatie is de wond zo goed als dicht.
De koker is aan de operatiezijde nog iets meer gevuld dan aan de andere kant, maar dat is geen probleem.
De DA heeft hem opgevoeld aan alle kanten (ook rectaal) en geeft aan dat het operatiegebied mooi soepel is.

Oftewel: onze Schwarzwalder krijgt groen licht. Hij mag weer vrij bewegen en ravotten met zijn vrienden. Hij is hersteld!