Zijn er al meer paarden nu met symptomen van pollenallergie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 04:58

IwanLuver schreef:
Waar liggen die doekjes? Bij de drogisterij spullen?


Ja klopt! :)

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 11:17

Rocamor schreef:
Veel berken in de buurt?


Ik sta in de polder en er staan overal bomen. Of daar ook berken staan?? Dat zal denk ik wel

Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Re: Zijn er al meer paarden nu met symptomen van pollenallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 12:04

Ik kom ook even binnen vallen.

Mijn 3 jarige welsh cob doet schudden met hoofd voornamelijk tijdens het rijden in verticale halen. Tijdens het rijden voornamelijk na een half uur, eerste half uur geen klachten in de bak.

In het bos doet ze het constant, geen stoppen aan. Tijdens het longeren doet ze het op een manier alsof ze vliegen wilt wegjagen. Ze wilt ook graag haar neus afvegen.

Daarnaast heeft ze ook verdikte ogen. Maar geen slijm uit neus of waterige ogen.

Het zou kunnen zijn dat het een uiting is van spanning of dat ze toch last heeft van pollen. Hebben jullie ook eerst een allergietest laten doen? Of gewoon zelf gaan kijken?

DuoPenotti

Berichten: 29465
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Zijn er al meer paarden nu met symptomen van pollenallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 12:06

Ene kant vind het zeker klinken als pollen allergie, anderzijds een paard van 3 is na een half uur ook echt moe.
En dan gaan ze vaak ook niet meer nageeflijk lopen.

Mijn paard met pollen allergie is dat uit bloedonderzoek van de dierenarts gekomen.

Mi_Amore

Berichten: 14843
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: Zijn er al meer paarden nu met symptomen van pollenallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 14:48

Hier is het enkele dagen best erg geweest met prutogen en wijde neusgaten.

Ik heb voor mijn merrie Vetericyn oogzorg, héérlijk spul om de ogen met te spoelen.
Prut weg op 3 dagen.

En ik heb ook deze:

https://www.natuurlijkgoed.be/nl/websho ... y=51994506

Ik gebruik Balsamic air over het eten op de lastige dagen, maar ook voor het rijden doe ik dit product een beetje op 2 wattenschijfjes, ik steek die in dit masker en laat haar 10min zo staan tot ik ga trainen.

Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Re: Zijn er al meer paarden nu met symptomen van pollenallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 21:47

Ik lees ook verhalen over hooikoorts medicijnen. Geven jullie dat gewoon om uit te testen of de klachten daarvan verdwijnen? Of hebben jullie eerst de dierenarts erbij gehaald en testen laten doen?

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 23:04

Linsey1998 schreef:
Ik lees ook verhalen over hooikoorts medicijnen. Geven jullie dat gewoon om uit te testen of de klachten daarvan verdwijnen? Of hebben jullie eerst de dierenarts erbij gehaald en testen laten doen?


Ik heb 2x de dierenarts erbij gehad en pony heeft 3x een kuur respumin gehad. Dierenarts twijfelt tussen echt Astma of een pollenallergie en daarom aanvallen van benauwdheid.

Dus ik ben nu zelf begonnen met certrizine. Kijken hoe het gaat..
Gaat dat niet werken of niet genoeg dan krijg hij een puffer.

Volgens de pollenradar is het dit weekend code rood wat betreft pollen Dus ik ga het zien.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 07:46

Linsey1998 schreef:
Ik lees ook verhalen over hooikoorts medicijnen. Geven jullie dat gewoon om uit te testen of de klachten daarvan verdwijnen? Of hebben jullie eerst de dierenarts erbij gehaald en testen laten doen?



het zijn wel medicijnen dus gewoon geven om te testen zou je beter niet doen.
ook de ceterizine tabletjes uit de winkel hebben bijwerkingen en mijn ruin word van een lage dosering al heel erg hangerig namelijk…
zou dat wel in overleg met de veearts doen.

IwanLuver
Berichten: 1880
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 06:01

Hoe gaat het met jullie paarden?? Die van mij hoest en proest ontzettend tijdens het rijden.. ik wordt er moedeloos van. Is het nu nog zinvol om met puurpollen ofzo te beginnen?

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Zijn er al meer paarden nu met symptomen van pollenallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 07:24

Ik zou dan met een hoge dosis cetrizine beginnen. De meeste supplementen zijn weggegooid geld en doen niks.

IwanLuver
Berichten: 1880
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 08:24

Spenk schreef:
Ik zou dan met een hoge dosis cetrizine beginnen. De meeste supplementen zijn weggegooid geld en doen niks.

Ze krijgt nu 2 tabletjes per dag. Hoeveel moet ik dat ophogen?

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Zijn er al meer paarden nu met symptomen van pollenallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 08:47

Oei ja dat zal niet werken.

De dosis aangeraden vanuit Utrecht is dit; It is concluded that cetirizine in doses of 0.2-0.4 mg/kg bw administered at 12 h intervals exhibits favourable pharmacokinetic and pharmacodynamic properties without causing visible side effects, and the drug may therefore be a useful antihistamine in equine medicine.

Dus dan zit je al snel op 20-40 pillen per dag wil je het effect laten hebben.

Loody
Berichten: 2622
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: @home

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 08:52

IwanLuver schreef:
Hoe gaat het met jullie paarden?? Die van mij hoest en proest ontzettend tijdens het rijden.. ik wordt er moedeloos van. Is het nu nog zinvol om met puurpollen ofzo te beginnen?


ik geef ook puur pollen, werkt prima, van de week luchtwegen van Heltiehorse gegeven en geen kuchje meer.. Pollen zijn extreem nu :(

pluisje88

Berichten: 8072
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 09:01

ellepel schreef:
Linsey1998 schreef:
Ik lees ook verhalen over hooikoorts medicijnen. Geven jullie dat gewoon om uit te testen of de klachten daarvan verdwijnen? Of hebben jullie eerst de dierenarts erbij gehaald en testen laten doen?



het zijn wel medicijnen dus gewoon geven om te testen zou je beter niet doen.
ook de ceterizine tabletjes uit de winkel hebben bijwerkingen en mijn ruin word van een lage dosering al heel erg hangerig namelijk…
zou dat wel in overleg met de veearts doen.


Heb je zelf ooit cetrizine geslikt? Ik krijg er ook meteen mega hoofdpijn van, word slaperig en krijg een dronken gevoel. Bij mijn paard zag ik dit ook gebeuren. Met loratadine totaal niet. Paardlief ook over gezet. Werkt beter voor haar en heeft genoeg aan twee pilletjes per dag en een vliegenmasker.
Laatst bijgewerkt door pluisje88 op 15-06-21 09:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Zijn er al meer paarden nu met symptomen van pollenallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 09:06

Hier zelf nul last op cetirizine en op loratadine wel. Dat verschilt per persoon natuurlijk. Echter is er naar cetirizine onderzoek gedaan bij paarden en naar loratadine niet. Dus wat een veilig dosis is.

maj0

Berichten: 6589
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 18:02

nnicolex schreef:
Ik heb ook certrizine geprobeerd maar ik merkte daar weinig tot geen verschil mee helaas.. nu is mijn paard ook een headshaker mede door de pollenallergie dus kan zijn dat het bij jou paard wel werkt! Hoor wel verhalen om mij heen waarbij het wel goed aanslaat.


Hoe doe jij dit oplossen? Die van mij is ook aan het schudden met het hoofd. Maar daardoor blijft het pollennetje ook niet zitten, dus heeft dat ook niet veel zin.

Hier nu begonnen met een supplement kijken of dat wat doet. Zo niet gaan we verder kijken.
Advies van de dierenarts was namelijk overdag binnen zetten en eventueel een week op prednison kijken of dat hielp.

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Re: Zijn er al meer paarden nu met symptomen van pollenallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 18:12

Cetrizine werkt bij mijn paard in de hoogste dosering helemaal niets. Loratadine heb ik niet in zo’n hoge dosering gegeven want daar is niets over bekend. Drie pillen per dag deden iig niets. Neusnetje blijft nooit zitten natuurlijk bij het grazen, het zit over de bovenlip dus dat gaat omhoog staan.
Ik smeer de neusgaten van mijn paard flink in met vaseline of uierzalf oid, daar blijft iig een deel van de pollen in hangen.

nnicolex

Berichten: 1233
Geregistreerd: 12-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 21:21

maj0 schreef:
nnicolex schreef:
Ik heb ook certrizine geprobeerd maar ik merkte daar weinig tot geen verschil mee helaas.. nu is mijn paard ook een headshaker mede door de pollenallergie dus kan zijn dat het bij jou paard wel werkt! Hoor wel verhalen om mij heen waarbij het wel goed aanslaat.


Hoe doe jij dit oplossen? Die van mij is ook aan het schudden met het hoofd. Maar daardoor blijft het pollennetje ook niet zitten, dus heeft dat ook niet veel zin.

Hier nu begonnen met een supplement kijken of dat wat doet. Zo niet gaan we verder kijken.
Advies van de dierenarts was namelijk overdag binnen zetten en eventueel een week op prednison kijken of dat hielp.


Welk supplement ben je gaan geven?

Ik ben al een paar jaar met mijn paard aan het "dokteren', eerst via dierenarts/kliniek. Prednison heeft hij ook gekregen ( ook ivm hoesten) maar dit zou ik nooit meer willen voor hem, knapte hij niet van op zegmaar. Vorig jaar was schudden echt zo extreem dat ik echt met mijn handen in het haar zat.. Toen gestart met cranio sacraal therapie, hier is hij qua schudden erg door verbeterd. Helaas bleef de benauwdheid/luchtwegklachten door de allergie nog, hiervoor ben ik nu gestart met bioresonantie, homeopathie en heb ik een flexineb aangeschaft. Ik heb hem overdag in de wei (altijd met vliegenkap) en snachts op stal. Hij is echt mega opgeknapt, was zelf ergens al bezig met pensioen/inslapen maar dit is nu echt niet aan de orde. Hij is vrolijk, schud echt minimaal, benauwdheid en luchtweg klachten zijn onder controle/behapbaar en deze warmte van de afgelopen dagen kon hij goed doorstaan.. Het blijft puzzelen en zoeken.. :(:)

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 21:24

wat supplement betreft kun je ook nog kijken maar zwarte kummel.
ik geef de zaadjes,merk dat die van mij zonder benauwder is, meer last neeft van dikke ogen, neusuitvloeiing.
ik geef nu de zwarte kummel van prohorse. daarvoor die van makana.
ook wel olie gegeven,maar die van mij werd daar erg winderig van.

maj0

Berichten: 6589
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Zijn er al meer paarden nu met symptomen van pollenallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 08:08

https://www.paardensupplementen.nl/alle ... d-1-l.html

Deze heb ik voor nu besteld.

Lastig he je wil zo graag wat doen voor die beestjes maar wat is de vraag.
Ik heb dr nu een tijd met neusnetje opgehad maar dat was ook geen succes ze schud zo dat het netje omhoog en weer naar beneden omhoog en weer na beneden gaat. Dus dat heeft ook geen zin. Zo'n vliegenkap met netje in 1 zie ik ook wel eens. Maar paard lief heeft een vrij lastig hoofd daar voor :=

Cob past goed maar is het te kort full is goed kwa lengte maar kan er zowat een hoofd bij in kwam grootte onder de kin _O-
Nu maar weer zonder want ze kreeg ook kapotte plekjes van het halster

Marigo
Berichten: 1043
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 10:53

Hoi,

Goede tips al gelezen. Ook hier een vermoeden van pollenallergie. Heb m’n paard pas een paar maanden dus het is ontdekken waar en hoe hij ergens op reageert. Klachten nu zijn tranende ogen, loopneus doorzichtig en neus regelmatig afvegen aan het been. Ook een klein beetje shaken. Hij krijgt hooi en staat op stro. Dat laatste kan ik helaas niet veranderen (pensionstal zonder andere bodem), maar vlak voordat ie snachts op stal gaat ga ik met een gieter door de stal. En week het hooi.
Qua verlichting heeft ie nu zowel met rijden als in de wei een neusnetje. Ook een vliegenkap in de wei.
En wat hij erg kan waarderen is als ik einde dag z’n neus met een lauw washandje schoonmaak. In het washandje druppel ik wat eucalyptus, lavendel en lemon grass olie. Daarna smeer ik wat vaseline in z’n neus. Dit helpt mij als hooikoortspatient ook omdat de pollen en stofdeeltjes dan aan de vaseline hechten en voor iets minder klachten zorgen.
Qua voer staat ie op de balancer van Equillin. En ik geef extra zout, magnesium, vitamine E bij.
Mijn vraag, welke test hebben jullie bij de DA aangevraagd om de allergie vast te stellen. En wat waren de kosten ongeveer?

paardjewelsh

Berichten: 6
Geregistreerd: 03-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 22:10

Mijn pony heeft al een aantal jaar pollen allergie wordt behandeld door veearts.

We hebben veel dingen gedaan om hem te helpen hompatische middelen supplementen en medicatie.
En lymfedrainage.

Vorig jaar heeft hij een goed jaar gehad.
Alleen helaas dit jaar al meerdere benauwdheid aanvallen gehad helaas zijn zijn longen nu best beschadigd hij krijgt nu puffers 2x daags.
En mag nog maar licht wat doen stap draf zware inspanning gaat niet meer.
De verwachting van veearts is dat hij volgd seizoen heftiger zal reageren en nog meer longschade krijgen.
Dan zullen we hebben waarschijnlijk moeten laten gaan helaas

Sas67
Berichten: 151
Geregistreerd: 08-08-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 12:27

Sas67 schreef:
Ook mijn paard heeft alweer de kriebels. Ceterizine en Loratadine vorig jaar geprobeerd uiteindelijk met echt hoge doses maar heeft niet geholpen. Puur pollen ken ik niet; zijn er meer paarden die hierbij gebaat zijn?


Ook puurpollen inmiddels toegevoegd aan het lijstje: "geprobeerd maar werkt niet".
Als een soort laatste optie heb ik dit neusnet besteld: https://www.paardeerlijk.nl/a-52673267/uv-bescherming/nag-uv-werende-90-pollenmasker/#description.

Tot mijn verbazing helpt het écht! Tijdens het rijden nog wel iets schudden maar absoluut een verbetering. Tijdens een rit zowel met als zonder gereden en het maakt zonder meer een groot verschil. Hopelijk een tip waar anderen iets aan hebben zodat je paard wat verlichting van de klachten heeft tijdens het rijden.

Overigens heeft mijn paard op de wei nergens last van, hij schudt (schudde *\o/* ) alleen tijdens het rijden, in draf en galop het ergst.