Zijn er al meer paarden nu met symptomen van pollenallergie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pareltjes
Berichten: 2215
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 20:39

rina schreef:
MarliesV schreef:
Pareltjes, je zit hier zelf voor dokter te spelen door slijmoplosser te adviseren en gaat vervolgens vervelend lopen doen over een ander. Beetje jammer.


Tja en lezen doet ze ook niet, want ik heb duidelijk aangegeven dat ik echt niet meer weet waar ik bepaalde dingen gelezen heb. Ik lees echt gruwelijk veel aan artikelen, maar ook berichten van mensen zelf. Of die het dus in opdracht van hun DA doen of zelf doktertje zitten te spelen, geen idee. Vind wel dat je nu idd een beetje begint te zagen. Want zelf kom je met een middel wat ik zonder overleg met mijn DA niet zomaar even zou geven.

Elk paard en mens reageert anders op een allergie. Daarom werkt bij de ene het ene middel, waar dat bij een ander niets uithaalt. Soms moet je zoeken wat voor jou of je paard werkt. Je leest het hier al, bij de ene triggert zonlicht al, bij een ander warmte, of een combi. Of de hoeveelheid pollen die in de lucht hangen, en dan ook nog afhankelijk van wat er op dat moment bloeit. Ik kan em nog gekker maken, ik reageer dus heftig op de pollen van mais. Als die bloeit klink ik echt geweldig, kan zo voor een sexlijn gaan werken echt :+ :D Maar ik heb dus 2 paarden gehad die beide ook op mais reageerden, en ik werd in eerste instantie voor gek verklaart. Na een paar jaar werd het toch wel duidelijk, en de dames waren gelukkig ook duidelijk in hun doen en laten, dat het echt de mais was. Dat viel mij ook alleen op omdat ik er zelf op reageerde. Daarom is het zo zoeken waarop het paard reageert en wanneer. Het bijhouden van een dagboek kan daarbij helpen. En zo dan ook bijhouden welk middel wel of niet, en waar wel en niet hielp. Hooikoorts is helaas 1 van de probleempjes waar geen standaard middel voor werkt.



?

De slijmoplosser is wetenschapenlijk onderzocht bij paarden. Is veilig en houdt de longen schoon. Waar speel ik voor dokter? Waar ben ik vervelend aan het doen? Mag ik geen kritische vraag stellen?
Als de vraag of iets een wetenschappelijke basis ook al niet meer mag of als vervelend wordt ervaren?Of iemand iets ergens gelezen heeft boeit me niet. Het gaat om de serieusheid van de bronnen.

Ik vraag een oprechte vraag omdat ik mijn paard niet zomaar van alles toestop. En mijn dierenarts nog altijd geen alternatief voor ceterizine heeft kunnen aanbieden omdat ook hij graag onderzoeken wil zien.
Ik dus uit nieuwsgierigheid graag wil weten of het écht werkt én veilig is. Gewoon omdat mijn paard daarmee geholpen kan zijn. Noem het zagen, noem het vervelend, noem het alles wat je wilt....al begrijp ik echt je probleem niet.

Pareltjes
Berichten: 2215
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 19:15

superpony schreef:
Pareltjes schreef:
Zijn dat mensen die zelf aan het dokteren zijn geslagen of op advies DA?


Wij zijn met een vorig paard begonnen op aanraden van een veearts en zij had het ook liggen. Van zeer ernstige klachten, ondanks eerdere medicatie zonder resultaat, naar 90% verbetering op enkele pilletjes. Tja, dan kan ik er niet meer van maken dan dat het echt werkt.


Wat waren de klachten bij de jouwe?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Zijn er al meer paarden nu met symptomen van pollenallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 01:48

Slijmoplossers zijn zo ongeveer het veiligste om te geven van alles wat je kan geven. Hoestdrank bijv kan hoest onderdrukken en is in theorie als je de oorzaak niet weet, gevaarlijker.
Na jaren luchtweg patienten en vele scopie's weet je ook weleens wat.........Ook al ben je geen veearts, kan je natuurlijk wel luisteren naar het advies en op welke gronden.

Daarbij lees ik wel meer adviezen van mensen die zichzelf expert noemen, dus of de een nou dit zegt en de ander dat? dan moet men maar niks op Bokt plaatsen en lezen.

@Pareltje, Dikke ogen door trekkend over hoofd, klepperen met de lippen, bulten. Had al de gewone medicatie gehad bij ernstige aanvallen, maar hielp echt niet afdoende.

MarliesV

Berichten: 15188
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Zijn er al meer paarden nu met symptomen van pollenallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 20:45

Hier gisteren de vliegenkap er op gegooid, had een schuddend paard, vermoed overprikkeld door de zon.

Ben benieuwd of ik morgen verschil merk onder het zadel.

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Zijn er al meer paarden nu met symptomen van pollenallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 21:49

Ik heb die van mij nu een week met een kap op staan. Netje aan het hoofdstel. Buiten de klodders slijm na een kort en rustig ritje, en af en toe 2x hoesten tijdens het rijden/opzadelen, hoor ik haar vrijwel niet hoesten. Zou fijn zijn als het inderdaad met een kap op onder controle is te houden

tootje71

Berichten: 5099
Geregistreerd: 09-01-10
Woonplaats: zw.prov.utr.

Re: Zijn er al meer paarden nu met symptomen van pollenallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 18:51

Hoi,ik kom mij hier ook melden.ik ga mij ook even inlezen en tips lezen . Mijn a welshje heeft sinds twee jaar een ( vermoedelijke) pollenallergie. Zodra het voorjaar word gaat hij vreselijk hoesten , neusuitvloeing ,tranende ogen. Hij krijgt altijd geweekt hooi ivm hoefbevangenheid maar ik heb het idee dat het allemaal erger word. Ik las net dat het kan ivm schimmels in het hooi. Ik ga morgen de dierenarts bellen want het hoesten en hoofdschudden is heel erg nu.

IwanLuver
Berichten: 1880
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: steenwijk

Re: Zijn er al meer paarden nu met symptomen van pollenallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 08:57

Hoe gaat het met met jullie paarden? Die van mij heb ik helaas weer aan pufjes en citizine

Rocamor

Berichten: 10855
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Zijn er al meer paarden nu met symptomen van pollenallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 09:04

De mijne staat al een aantal dagen zonder de Loratadine en zie haar amper tot niet knikken. Gisteren na een flinke briespartij wel weer wat wit snot. Wij staan zowat in een woud van zwarte elsen, dus hoop dat het vooral die boom was die de boosdoener is.

Caresse07

Berichten: 9403
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 10:33

De mijne heeft weinig klachten behalve het vele niesen in het begin van het rijden en het wat
meer schuren aan de neus, ook voornamelijk tijdens het rijden.

In de wei staat ze gewoon rustig te eten en ook op stal merk je niks aan haar.

Ze krijgt Cetrizine, Oerbalans en Long Vitaal en we rijden met een neusnetje.

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 10:34

Ik ben een weekje op vakantie geweest naar Ermelo met paard en daar had hij eigenlijk geen last ondanks mooi weer. Toch andere bomen die bij ons niet staan. Toch maar verhuizen?!

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Zijn er al meer paarden nu met symptomen van pollenallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 11:04

De mijne heeft de afgelopen week op respulmin en slijmoplossers gestaan. Leek heel goed te gaan, maar qua pollen was het ook wel gunstig weer natuurlijk. Sinds zaterdag van de medicijnen af en gisteren toch weer een hoestpartij en daarna ook vrij zwaar ademen. Nu was het gisteren ook wel behoorlijk warm, benauwd en drukkend warm.

Hopelijk gaat het nu weer iets beter!

Sweetdreams
Berichten: 131
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 23:17

Ik meld me ook even, mijn paard heeft in februari een voorhoofdholte ontsteking gehad. Hier is ze van hersteld na antibiotica en vochtafdrijvers.

Ze heeft sinds 6-9 maanden ook af en toe een kuchje met aandraven. Ik voer fenegriek bij en het kuchje lijkt weg te zijn.

Hiernaast valt me op dat ze sinds 2-3 weken wat benauwd lijkt en zwaar adem haalt. Ook heeft ze vaker een waterige/wittige neus uitvloeing en briest ze veel met rijden. Ik vraag me af of dit nu te maken heeft met de voorhoofdholte ontsteking, of dat dit wellicht een pollen allergie kan zijn en dat het benauwd zijn los staat van de voorgeschiedenis. Eén ding is zeker, ze heeft last van dr luchtwegen. ik blijf de fenegriek voorlopig voeren en als dat op is heb ik een flesje respi comp van phytonics.

LWDaisy

Berichten: 4774
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 23:30

Hier heeft mijn merrie er nog geen last van (hout vasthouden), de middelen staan wel al klaar.

Als ik jullie iets mag aanraden: in de Action verkopen ze van die vochtige hayfever-relief doekjes. Ik gebruik ze om dagelijks mee over mijn paard haar neus te gaan, en ben er wel tevreden van :)


Afbeelding

DuoPenotti

Berichten: 29454
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 08:03

LWDaisy
die ga ik halen :j
Mijn paard vind het heel fijn als ik haar ogen en neus afdoe met een vochtig washandje.
Alle stofjes en polletjes weg.

LWDaisy

Berichten: 4774
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 08:21

DuoPenotti schreef:
LWDaisy
die ga ik halen :j
Mijn paard vind het heel fijn als ik haar ogen en neus afdoe met een vochtig washandje.
Alle stofjes en polletjes weg.


Mijn paard is nogal anti-doekjes, maar vermits het voor haar eigen goed is, en ze wel verlichting lijken te brengen, gebruiken we ze wel :) Ik vind ze goed!

IwanLuver
Berichten: 1880
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: steenwijk

Re: Zijn er al meer paarden nu met symptomen van pollenallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 10:19

Waar liggen die doekjes? Bij de drogisterij spullen?

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Zijn er al meer paarden nu met symptomen van pollenallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 21:34

Ik verdenk mijn pony met lichte astma dit jaar ook van een pollenallergie.

Ik ben vd week gestart met die hooikoorts tabletjes voor mensen & een pollen netje. Ik zag via bokt veel positieve verhalen over die cetrizine.

Ben benieuwd. Als ze daar uiteindelijk niet op verbeterd kan ze altijd nog mee naar de kliniek.

Nu is de weersomslag voor een astma pony ook niet echt gunstig. Maar ze begon ineens te hoesten van de ene op de andere dag. Enige verandering was weide & weer. :+

Vandaag leek het stuk beter te gaan.

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 17:33

Ik wil me hier graag even melden.

23 maart stond 1 van mijn pony's ineens heel erg benauwd, zo ineens.
Dierenarts erbij en hij dacht bronchitis.
Injectie en 10 dagen respulmin.

Hij knapte op, echter 8 dagen na stoppen respulmin konden we weer begonnen.. en hij knapte op.

7 mei, benauwd, heel veel hoesten, dus weer de dierenarts.
Laatste keer respulmin en anders moest hij een puf.
Hij dacht nu aan Astma en of allergie.

Echter 8 mei, klachten waren weg, geen hoesten meer, niks.
Neusuitvloeiing heeft hij nooit gehad. Ook geen koorts.

Ik denk echt aan pollenallergie

*hij staat 24/7 buiten met schuilstal
*hooi word gespoeld
*geen stro, alleen in de winter

Nu hou ik de pollenradar in de gaten en ben ik begonnen met certrizine.
2 tabletten voor 1 week en daarna wil ik naar 1 tablet.

Wat vinden jullie?
Mijn andere pony heeft nergens last van

Bedankt :Y)

Rocamor

Berichten: 10855
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Zijn er al meer paarden nu met symptomen van pollenallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 21:35

Kijk eens welke bomen of planten rond die tijd zijn gaan bloeien en evt rond 8 mei stoppen.

Mijn merrie lijkt heel sterk op els te reageren. En stress verergert het. Hier staan heel veel elsen, dus dat kan prima. Momenteel knikt ze enkel nog als ze stress ervaart (bv toen ik gisteren met een vlag door de bak ging om te zien hoe het andere paard daarop reageert.)

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 22:13

wat ik zou zeggen is kijk eens of je je hooi kunt stomen of vervangen door voordroog.
hier blijft het gewooneen probleem, geweekt of niet.
er zit toch schimmel,in waar de mijne niet tegen kan.

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 23:46

ellepel schreef:
wat ik zou zeggen is kijk eens of je je hooi kunt stomen of vervangen door voordroog.
hier blijft het gewooneen probleem, geweekt of niet.
er zit toch schimmel,in waar de mijne niet tegen kan.


Dat zou niet logisch zijn.. dan zou hij er al veel langer en constant last van moeten hebben.

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 23:50

Rocamor schreef:
Kijk eens welke bomen of planten rond die tijd zijn gaan bloeien en evt rond 8 mei stoppen.



Afbeelding

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 23:54

Lotus83 schreef:
Ik wil me hier graag even melden.

23 maart stond 1 van mijn pony's ineens heel erg benauwd, zo ineens.
Dierenarts erbij en hij dacht bronchitis.
Injectie en 10 dagen respulmin.

Hij knapte op, echter 8 dagen na stoppen respulmin konden we weer begonnen.. en hij knapte op.

7 mei, benauwd, heel veel hoesten, dus weer de dierenarts.
Laatste keer respulmin en anders moest hij een puf.
Hij dacht nu aan Astma en of allergie.

Echter 8 mei, klachten waren weg, geen hoesten meer, niks.
Neusuitvloeiing heeft hij nooit gehad. Ook geen koorts.

Ik denk echt aan pollenallergie

*hij staat 24/7 buiten met schuilstal
*hooi word gespoeld
*geen stro, alleen in de winter

Nu hou ik de pollenradar in de gaten en ben ik begonnen met certrizine.
2 tabletten voor 1 week en daarna wil ik naar 1 tablet.

Wat vinden jullie?
Mijn andere pony heeft nergens last van

Bedankt :Y)


Ik ben vooral benieuwd of ik goed zit met de certrizine of dat een geval van uitproberen is?

Ook geef ik fenegriek en luchtwegsupport bij sinds het begonnen is.

Rocamor

Berichten: 10855
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Zijn er al meer paarden nu met symptomen van pollenallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 00:01

Veel berken in de buurt?

nnicolex

Berichten: 1233
Geregistreerd: 12-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 01:07

Lotus83 schreef:
Ik ben vooral benieuwd of ik goed zit met de certrizine of dat een geval van uitproberen is?

Ook geef ik fenegriek en luchtwegsupport bij sinds het begonnen is.


Ik heb ook certrizine geprobeerd maar ik merkte daar weinig tot geen verschil mee helaas.. nu is mijn paard ook een headshaker mede door de pollenallergie dus kan zijn dat het bij jou paard wel werkt! Hoor wel verhalen om mij heen waarbij het wel goed aanslaat.