Zijn er al meer paarden nu met symptomen van pollenallergie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pluisje88

Berichten: 8070
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 11:10

Rocamor schreef:
Krijg nu wat... Mijn paard staat ook af en toe haar neus te schuren en haar ene oog traant heel iets sinds zaterdag. Maar ook sinds zaterdag af en toe een headshake. Zondag niks en gisteren zag ik het weer een aantal keer.

dit kan pollenallergie / vorm van hooikoorts zijn? :o?


:j Paar dagen hooikoortspillen geven. Als het dan over is weet je het snel genoeg.

SjonnieZ

Berichten: 2317
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 11:24

c_alsemgeest schreef:
Bij voorgeschreven doseringen van anti histamine (neem even cetirizine als voorbeeld) zit je al snel aan 20 tabletten 2xdd bij het gewicht van een paard a 500kg.
Dus ik vind het bijzonder dat mensen van 1 pilletje effect zien? Is dat dan niet een beetje een placebo effect?
Fijn als dat werkt, maar fysiologisch gezien is het onmogelijk bij een allergie.


Dat vroeg ik mij ook af.
Volgens mijn Da moet je idd grote hoeveelheden geven wil het werkt. Hetgeen ik goed begrijp. Zit zelf nu ook al op 4 pilletjes per dag.

Rocamor

Berichten: 10855
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 11:30

pluisje88 schreef:
Rocamor schreef:
Krijg nu wat... Mijn paard staat ook af en toe haar neus te schuren en haar ene oog traant heel iets sinds zaterdag. Maar ook sinds zaterdag af en toe een headshake. Zondag niks en gisteren zag ik het weer een aantal keer.

dit kan pollenallergie / vorm van hooikoorts zijn? :o?


:j Paar dagen hooikoortspillen geven. Als het dan over is weet je het snel genoeg.


weer wat geleerd. Ik ga eens kijken of ik iets voor haar kan doen

paardje2013
Berichten: 1854
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 11:31

Hebben jullie ook dat als je gaat rijden de klachten veel erger worden ?

pluisje88

Berichten: 8070
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 11:38

c_alsemgeest schreef:
Bij voorgeschreven doseringen van anti histamine (neem even cetirizine als voorbeeld) zit je al snel aan 20 tabletten 2xdd bij het gewicht van een paard a 500kg.
Dus ik vind het bijzonder dat mensen van 1 pilletje effect zien? Is dat dan niet een beetje een placebo effect?
Fijn als dat werkt, maar fysiologisch gezien is het onmogelijk bij een allergie.


Deze discussie hebben wij al vaker gevoerd in een ander topic. Als mijn paard terwijl ik er niet ben, met snottige traanogen in de wei staat terwijl mijn stalgenoten zeggen oh wat ziet dat er zielig uit. Ik geef een hooikoorts pil, of dan twee per dag, en vervolgens zijn er geen snot ogen en geen tranen meer terwijl niemand verder weet dat ze überhaupt wat gekregen heeft dan zal het vast wel werken. Ik word een beetje moe van die placebo discussie steeds. Als minder ook werkt krijgt ze minder. Ik pomp mijn paard niet onnodig vol met tabletten als dat niet nodig is.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 12:39

pluisje88 schreef:
c_alsemgeest schreef:
Bij voorgeschreven doseringen van anti histamine (neem even cetirizine als voorbeeld) zit je al snel aan 20 tabletten 2xdd bij het gewicht van een paard a 500kg.
Dus ik vind het bijzonder dat mensen van 1 pilletje effect zien? Is dat dan niet een beetje een placebo effect?
Fijn als dat werkt, maar fysiologisch gezien is het onmogelijk bij een allergie.


Deze discussie hebben wij al vaker gevoerd in een ander topic. Als mijn paard terwijl ik er niet ben, met snottige traanogen in de wei staat terwijl mijn stalgenoten zeggen oh wat ziet dat er zielig uit. Ik geef een hooikoorts pil, of dan twee per dag, en vervolgens zijn er geen snot ogen en geen tranen meer terwijl niemand verder weet dat ze überhaupt wat gekregen heeft dan zal het vast wel werken. Ik word een beetje moe van die placebo discussie steeds. Als minder ook werkt krijgt ze minder. Ik pomp mijn paard niet onnodig vol met tabletten als dat niet nodig is.


Ik heb ooit ergens gelezen dat een paard veel minder homeopatische middelen nodig is dan wij mens. Als ik het goed onthouden heb maar 1,5 keer zoveel. Dat zou dus inhouden dat ze veel minder dan die 20 tabletten nodig zijn. En ja ook ik merk aan mijn paard(en) dat de tabletten wat doen.
Niet vragen waar ik het gelezen heb. Ik lees gruwelijk veel, in 3 talen, en dit is al even geleden.

DuoPenotti

Berichten: 29454
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Zijn er al meer paarden nu met symptomen van pollenallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 12:59

Toevallig is vandaag hier een Natural Balance gebist verzorger geweest omdat dit ook zou kunnen helpen.

Ik zag haar ook zaterdag weer wat meer met haar neus langs het been wrijven en met longeren soms een klein tikje.
Maar nog niets groots. Hopelijk blijft het weg.

roosje78

Berichten: 2255
Geregistreerd: 10-09-07
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 13:09

Ik durf het al haast niet meer te melden, maar bij mijn paard hielp dus wel de Naf Seasonaze wel. Zelf ben ik geen voorstander van supplementen, maar het arme dier had er echt last van. Neusnetje, Puur pollen, Puur Culico en nog wat andere dingen hadden geen effect. En dat van Naf dus wel.

Placebo effect bij dieren geloof ik niet in. Zij weten niet wat ze binnen krijgen. Onze waarneming daarentegen kan wel bedriegen. Alleen een hoofdschuddend, tranend en jeukende neus wat na een aantal dagen met het geven van een supplement over is, tja, dan is er toch een effect van het middel wat dat middel dan ook moge zijn.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 13:28

c_alsemgeest schreef:
Bij voorgeschreven doseringen van anti histamine (neem even cetirizine als voorbeeld) zit je al snel aan 20 tabletten 2xdd bij het gewicht van een paard a 500kg.
Dus ik vind het bijzonder dat mensen van 1 pilletje effect zien? Is dat dan niet een beetje een placebo effect?
Fijn als dat werkt, maar fysiologisch gezien is het onmogelijk bij een allergie.


Wij hadden een paard dat al regulier was behandeld met prednison etc voor extreme bulten. Niks hielp.

Toen een veearts die ook alternatieve behandelingen toepast. Kregen de hooikoorts pillen mee voor nood en we gaven er eerst 2 en dat hielp vrij snel en goed. Daar is niks placebo aan, want de bulten waren goed waarneembaar en weg=weg. Kan je niet verzinnen, faken or whatever.

Het is ook bekend dat je niet alles moet omrekenen naar gewicht. Een paard is geen mens. Dat geldt ook niet alleen voor homeopathie, maar ook reguliere medicatie die zowel bij mensen, kleine huisdieren als paarden gebruikt wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 13:32

Ik vind het heel moeilijk om te bepalen of iets al dan niet werkt, omdat als je niks doet hooikoorts & de bijbehorende last sowieso al verschilt van dag tot dag (bij wijze van spreken). Het is geen stabiel iets, wat elke dag hetzelfde blijft en dan al dan niet verbetert door iets wat je doet.

Dat gezegd zijnde ben ik heel benieuwd hoe die van mij er vandaag bij staat, eergisteren leek het nog best ok maar we zijn nu weer 2 dagen met pollen verder dus ik ga toch altijd met een klein hartje kijken :=

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-21 13:59

pluisje88 schreef:
c_alsemgeest schreef:
Bij voorgeschreven doseringen van anti histamine (neem even cetirizine als voorbeeld) zit je al snel aan 20 tabletten 2xdd bij het gewicht van een paard a 500kg.
Dus ik vind het bijzonder dat mensen van 1 pilletje effect zien? Is dat dan niet een beetje een placebo effect?
Fijn als dat werkt, maar fysiologisch gezien is het onmogelijk bij een allergie.


Deze discussie hebben wij al vaker gevoerd in een ander topic. Als mijn paard terwijl ik er niet ben, met snottige traanogen in de wei staat terwijl mijn stalgenoten zeggen oh wat ziet dat er zielig uit. Ik geef een hooikoorts pil, of dan twee per dag, en vervolgens zijn er geen snot ogen en geen tranen meer terwijl niemand verder weet dat ze überhaupt wat gekregen heeft dan zal het vast wel werken. Ik word een beetje moe van die placebo discussie steeds. Als minder ook werkt krijgt ze minder. Ik pomp mijn paard niet onnodig vol met tabletten als dat niet nodig is.


Ja ik denk dat sommige actieve stoffen moeten worden aangepast op lichaamsgewicht maar dit geldt niet voor alles
Er zijn meer ( humane ) middelen die met dezelfde dosering net zo effectief zijn op het paard.

pluisje88

Berichten: 8070
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 14:04

Sterker nog, er zijn middelen waarbij de kinderdosering voor mensen vaak voldoende is voor een paard.

En zelfs als je gewicht zou aanhouden. Als ik met mijn 90 kg genoeg heb aan 1 pil, waarom zou mijn paard van 600 kg ineens 20+ pillen nodig hebben?

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 14:09

pluisje88 schreef:
c_alsemgeest schreef:
Bij voorgeschreven doseringen van anti histamine (neem even cetirizine als voorbeeld) zit je al snel aan 20 tabletten 2xdd bij het gewicht van een paard a 500kg.
Dus ik vind het bijzonder dat mensen van 1 pilletje effect zien? Is dat dan niet een beetje een placebo effect?
Fijn als dat werkt, maar fysiologisch gezien is het onmogelijk bij een allergie.


Deze discussie hebben wij al vaker gevoerd in een ander topic. Als mijn paard terwijl ik er niet ben, met snottige traanogen in de wei staat terwijl mijn stalgenoten zeggen oh wat ziet dat er zielig uit. Ik geef een hooikoorts pil, of dan twee per dag, en vervolgens zijn er geen snot ogen en geen tranen meer terwijl niemand verder weet dat ze überhaupt wat gekregen heeft dan zal het vast wel werken. Ik word een beetje moe van die placebo discussie steeds. Als minder ook werkt krijgt ze minder. Ik pomp mijn paard niet onnodig vol met tabletten als dat niet nodig is.


Jammer dat je er moe van wordt.
Maar dat kom je weleens tegen op een discussie forum, mensen met een andere mening. :P
Persoonlijk heb ik deze discussie ook nog niet gevoerd hier volgens mij. En ik heb het idee dat het negatief over kwam. Als ik het zelf zo terug lees begrijp ik dat ook :+

Maar ik zal even toelichten waarom ik het zeg, want ik bedoel het niet negatief, of dat het bijvoorbeeld onzin is dat jij het vind werken:

Ik vind het juist interessant, want waarom werkt het dan wel? Terwijl het een te lage dosering zou zijn volgens de diergeneeskunde. (niet menselijke dosis omgerekend, maar gewoon echt berekend voor het paard vanuit bv Bristol en DAP bodegraven) Want dat zou juist goed zijn om te onderzoeken zodat met zulke omstandigheden andere paarden ook geholpen kunnen zijn. Juist omdat je doseringen dan zo laag mogelijk kan houden, want antihistamine heeft best wel wat effect in het lichaam. Hoe minder, hoe beter.
Dus doe of geef jij nog iets aan je paard naast de hooikoorts tabletten, want dat zou wellicht een reden zijn dat het bij de jouwe goed werkt, waar andere mensen in dit topic dan ook wat aan hebben.

Placebo zie ik vanuit mijn werkveld ook trouwens nooit als iets negatiefs, in de GGZ zijn daar hele mooie resultaten mee behaald, omdat je dan blijkbaar andere omstandigheden creëert die goed werken tegen een bepaalde aandoening. Handelingen kunnen ook een effect hebben op processen in het lichaam.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Zijn er al meer paarden nu met symptomen van pollenallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 16:15

Maar ik denk dat je mensen en paarden helemaal niet moet vergelijken. We zijn totaal anders, met compleet andere systemen. Paarden zijn ook geen proefdieren voor humane medicatie, cosmetica etc. Zijn gewoon niet vergelijkbaar.

Ik heb bijv vaker prednison kuren gehad en hogere doseringen ( ook in zkh per infuus ) dan een paard krijgt.

Dan moet je gewoon kijken naar het middel zelf en wanneer het werkt en hoe sterk. Meer is niet altijd effectiever.

Placebo effect bij dieren zelf kan vrijwel niet. Maar er zijn wel middelen die een placebo effect op de mens hebben. Als mensen bang zijn, ik geef een paard een snoepje en zeg dat het een rustgevend middel is, kan dat een positief effect hebben. Maar dat is dan de menselijke beleving, paard weet van niks.

Hoewel ik ook denk dat sommige dieren best weten dat iets wat ze krijgen helpt bij bijv pijn, ongemak of wat dan ook. Maar dat is dan een link die ze kunnen leggen met een soort van positieve beloning, nl pijn/ongemak weg.

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 19:34

Zaterdag liep mijn paard licht met haar hoofd te schudden,maar zondag was het echt veel meer. Met haar hoofd slaan, veel met haar neus tegen haar voorbeen schuren en gewoon ongeduldig, boos doen met rijden. Vorig jaar homeopathische hooikoorts tabletjes en een neusnetje gekocht. Dus dit jaar maar weer doen. Ik heb wel vast een flesje puur Pollen besteld. Kijken wat dat gaat doen.

L_iek
Berichten: 9708
Geregistreerd: 11-01-07

Re: Zijn er al meer paarden nu met symptomen van pollenallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 19:39

Hier ook weer raak. Heb een neusnet met het rijden en dat gaat prima. Vorig jaar puur pollen, had geen effect.

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 21:57

superpony schreef:
Maar ik denk dat je mensen en paarden helemaal niet moet vergelijken. We zijn totaal anders, met compleet andere systemen. Paarden zijn ook geen proefdieren voor humane medicatie, cosmetica etc. Zijn gewoon niet vergelijkbaar.
.


Ik heb het nergens over humaan gebruik of omrekenen gehad. Juist niet. Maar over gebruik specifiek bij paarden. Paarden en mensen zijn qua doseringen totaal niet vergelijkbaar, alleen al door het andere maag/darm stelsel en andere functie hiervan. Ik had het over de evidence based werkzame hoeveelheden per equine bm.
O.a. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17581764/


Maar blijkbaar zijn er dus best veel paarden waarbij een veel lagere dosering ook werkzaam is.
Dus is het interessant om te onderzoeken waardoor dat precies komt en of andere paarden daar ook baat bij kunnen hebben.
Heb je een bepaald voerbeleid, aanvullende therapieen of behandelingen, hoe is de luchtkwaliteit daar. Etc etc

Caresse07

Berichten: 9403
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 13:55

Hier ook alweer begonnen met Puur pollen en heb het neusnetje alweer klaar liggen.

Gisteren tijdens het longeren was ze flink aan het briesen en proesten.

Duidelijk weer last van pollen -O-

RedRoses

Berichten: 503
Geregistreerd: 21-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 15:44

Ik kom even binnenvallen. Mijn pony hoest sinds vorige week behoorlijk veel, echt pas sinds het 'lekkere weer' dus. Ze staat op stro en we weken het hooi niet (omdat we nooit problemen hadden). Vrijdag schudde ze met haar hoofd tijdens het rijden, deed ze maar kort en verder niet meer gezien. Wel veel met haar neus tegen de tralies vd stal of tegen mij aan schuren, en weinig neusuitvloeiing. Ze krijgt nu Respulmin voor 10 dagen, en ik vreesde erg voor astma. Ineens schiet mij te binnen... de pollen! Nu heb ik met haar nooit iets gemerkt van de pollen of een allergie en is zij al 19 jaar. Als jullie dit verhaal horen als 'ervaringsdeskundigen hooikoorts paarden', denken jullie hierbij dan ook aan hooikoorts? Of is dit echt iets anders naar jullie beleving? Ze hoest enkel en alleen tijdens het rijden. Verder hoor je haar eigenlijk niet. En tijdens het rijden enkel in draf en galop, voornamelijk de galop. In rust ademt ze wel wat zwaarder was de conclusie van de DA. Ze heeft ook iets gezwollen lymfeknopen. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

pluisje88

Berichten: 8070
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 16:13

RedRoses schreef:
Ik kom even binnenvallen. Mijn pony hoest sinds vorige week behoorlijk veel, echt pas sinds het 'lekkere weer' dus. Ze staat op stro en we weken het hooi niet (omdat we nooit problemen hadden). Vrijdag schudde ze met haar hoofd tijdens het rijden, deed ze maar kort en verder niet meer gezien. Wel veel met haar neus tegen de tralies vd stal of tegen mij aan schuren, en weinig neusuitvloeiing. Ze krijgt nu Respulmin voor 10 dagen, en ik vreesde erg voor astma. Ineens schiet mij te binnen... de pollen! Nu heb ik met haar nooit iets gemerkt van de pollen of een allergie en is zij al 19 jaar. Als jullie dit verhaal horen als 'ervaringsdeskundigen hooikoorts paarden', denken jullie hierbij dan ook aan hooikoorts? Of is dit echt iets anders naar jullie beleving? Ze hoest enkel en alleen tijdens het rijden. Verder hoor je haar eigenlijk niet. En tijdens het rijden enkel in draf en galop, voornamelijk de galop. In rust ademt ze wel wat zwaarder was de conclusie van de DA. Ze heeft ook iets gezwollen lymfeknopen. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!


Ik denk dat als je dit topic doorleest je genoeg punten van herkenning tegen gaat komen. Wel gek dat de da niet aan pollenallergie heeft gedacht.

RedRoses

Berichten: 503
Geregistreerd: 21-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 16:23

pluisje88 schreef:
RedRoses schreef:
Ik kom even binnenvallen. Mijn pony hoest sinds vorige week behoorlijk veel, echt pas sinds het 'lekkere weer' dus. Ze staat op stro en we weken het hooi niet (omdat we nooit problemen hadden). Vrijdag schudde ze met haar hoofd tijdens het rijden, deed ze maar kort en verder niet meer gezien. Wel veel met haar neus tegen de tralies vd stal of tegen mij aan schuren, en weinig neusuitvloeiing. Ze krijgt nu Respulmin voor 10 dagen, en ik vreesde erg voor astma. Ineens schiet mij te binnen... de pollen! Nu heb ik met haar nooit iets gemerkt van de pollen of een allergie en is zij al 19 jaar. Als jullie dit verhaal horen als 'ervaringsdeskundigen hooikoorts paarden', denken jullie hierbij dan ook aan hooikoorts? Of is dit echt iets anders naar jullie beleving? Ze hoest enkel en alleen tijdens het rijden. Verder hoor je haar eigenlijk niet. En tijdens het rijden enkel in draf en galop, voornamelijk de galop. In rust ademt ze wel wat zwaarder was de conclusie van de DA. Ze heeft ook iets gezwollen lymfeknopen. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!


Ik denk dat als je dit topic doorleest je genoeg punten van herkenning tegen gaat komen. Wel gek dat de da niet aan pollenallergie heeft gedacht.


Ik lees zeker een aantal punten. Alleen niet specifiek bijvoorbeeld alleen tijdens het rijden hoesten. Dat jeuken met de neus, en het schudden lees ik inderdaad wel. Daarom neig ik er zelf ook naartoe. Ze heeft ook allemaal kleine bultjes op de kaak, wat mij ook iets van allergie lijkt. Over de iets opgezette lymfeknopen lees ik verder ook niks. Ik had ze zelf ook niet opgemerkt; maar de DA wel. Misschien dacht zij niet aan een pollenallergie omdat het nog wel wat vroeg is? Geen idee... en ik weet ook niet goed of dit nog op 19-jarige leeftijd kan ontstaan.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-21 08:29

Mijn paard heeft ook pas de laatste jaren allergie en is nu 19 jaar.
Hoesten is alleen tijdens inspanning.
Verder een waterige loopneus, opgezette lymfeklieren en vaak wat algehele sloomheid.
Tijdig beginnen met ‘puur pollen ‘en neusnet is voor hem voldoende om het te kunnen beperken tot neusvloei.
Het hoesten komt echt als ik te laat ben en moet dan ook het hooi nat gaan maken omdat er dan al te veel irritatie is van de slijmvliezen in de keel etc.

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 09:54

SjonnieZ schreef:
c_alsemgeest schreef:
Bij voorgeschreven doseringen van anti histamine (neem even cetirizine als voorbeeld) zit je al snel aan 20 tabletten 2xdd bij het gewicht van een paard a 500kg.
Dus ik vind het bijzonder dat mensen van 1 pilletje effect zien? Is dat dan niet een beetje een placebo effect?
Fijn als dat werkt, maar fysiologisch gezien is het onmogelijk bij een allergie.


Dat vroeg ik mij ook af.
Volgens mijn Da moet je idd grote hoeveelheden geven wil het werkt. Hetgeen ik goed begrijp. Zit zelf nu ook al op 4 pilletjes per dag.



ik kan denk ik niet rekenen?
dosering ceterizine is bij paarden ongeveer 0.2mg/kg.
mijn ruin is 400 kilo dan is dat 0.2x400= 80 en dan denk ik dan 80mg.
dan is dat 8 pillen van 10mg toch.
of zie ik dat verkeerd

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 10:41

roosje78 schreef:
Ik durf het al haast niet meer te melden, maar bij mijn paard hielp dus wel de Naf Seasonaze wel. Zelf ben ik geen voorstander van supplementen, maar het arme dier had er echt last van. Neusnetje, Puur pollen, Puur Culico en nog wat andere dingen hadden geen effect. En dat van Naf dus wel.

Placebo effect bij dieren geloof ik niet in. Zij weten niet wat ze binnen krijgen. Onze waarneming daarentegen kan wel bedriegen. Alleen een hoofdschuddend, tranend en jeukende neus wat na een aantal dagen met het geven van een supplement over is, tja, dan is er toch een effect van het middel wat dat middel dan ook moge zijn.


Maar hier maak je een denkfout. Waren de omstandigheden al die dagen compleet exact gelijk? Dus zelfde temperatuur, zelfde windkracht , zelfde zonkracht etc? Waarschijnlijk niet.

Daarom moet er bij onderzoek naar een supplement ook altijd een controlegroep zijn die een placebo krijgt. Dan zul je dus regelmatig zien dat de placegroep het net zo goed vond werken. Oa bij het product dat jij noemt. Vandaar dat ze daarvoor op de vingers getikt zijn.

Voorbeeld mijn eigen paard. Ook een pollenallergie en hij stopte midden in het seizoen in juli met proesten en schudden en klaar was het. Geen last meer gehad.

Had ik net 5 dagen ervoor een supplement gegeven dan had ik ongetwijfeld gedacht dat is het! Maar de omstandigheden bepalen nog voor een veel groter deel hoe het verloopt.

RedRoses

Berichten: 503
Geregistreerd: 21-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 13:16

Clasical schreef:
Mijn paard heeft ook pas de laatste jaren allergie en is nu 19 jaar.
Hoesten is alleen tijdens inspanning.
Verder een waterige loopneus, opgezette lymfeklieren en vaak wat algehele sloomheid.
Tijdig beginnen met ‘puur pollen ‘en neusnet is voor hem voldoende om het te kunnen beperken tot neusvloei.
Het hoesten komt echt als ik te laat ben en moet dan ook het hooi nat gaan maken omdat er dan al te veel irritatie is van de slijmvliezen in de keel etc.


Bedankt voor je reactie! Ik had verschillende mensen gevraagd, maar bij niemand deed het paard tijdens inspanning hoesten. Toch ‘fijn’ om te horen dat die van jou dat ook doet, want dan hoop ik toch dat ze een pollen allergie heeft en geen astma of iets dergelijks. Wat jouw paard heeft komt erg overeen met die van mij. Ik maak de respulmin nu af en zal het ook nog even aan de DA voorleggen volgende week, en dan eens kijken of een neusnetje en puur pollen wat gaan doen.