Zijn er al meer paarden nu met symptomen van pollenallergie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Murphylover

Berichten: 294
Geregistreerd: 14-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 13:29

Die van mij heeft er ook al weer een paar weken last van. Sinds begin vorig week maar weer het neusnetje opgedaan met rijden en deze week ga ik weer beginnen met de druppels. Dit jaar is het helaas al erg vroeg begonnen :( al ben ik zelf wel erg blij met het warmere weer !

Evelienepien

Berichten: 3304
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 15:08

Bij mijn paard had ik ook vermoeden dat hij vorige jaren allergisch was.
Was dus net met Puur Pollen begonnen maar heb hem vorige week moeten laten inslapen...
Heb dus nog 1 flesje waar beetje uit is staan.
En ook nog nieuwe volle fles Naf respirator boost, 2 neusnetjes (1 nieuw, 1 amper gebruikt) van LeMieux maat cob en ander neusnetje.
Wie weet wil iemand deze overnemen?

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 16:14

Mijn paard hoest ook, maar idd alleen onder het zadel. Zelfs aan de longeerlijn niet zo. Maar het is al een hele tijd dat ze bij de eerste keer aandraven even moet hoesten, 3 of 4 x . Nu met de pollen loopt ze meer te proesten en ze wil onder het rijden heel vaak haar neus aan haar voorbeen schuren.

Dier_en_arts
Berichten: 47
Geregistreerd: 06-01-18

Re: Zijn er al meer paarden nu met symptomen van pollenallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 11:27

Hier op stal ook een die weer met neusnetje gereden moet worden, had vlak na het warme weer klachten.

Rocamor

Berichten: 10831
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 21:53

Hoe is het met de paarden hier? Ik heb mijn paard op een gegeven moment op de hooikoorts tabletten gezet en dat hielp wel.

Ivm enorme stress hier, was het schudden heel heftig.

Afgelopen weekend even gestopt met de tabletten. Merk inmiddels wel verbetering. Om het weiland staan elzen. 100-200 stuks? Die zouden nu ongeveer qua pollen wat minder moeten doen. Dus ik hoop voor het paard dat ze het ergste heeft gehad.

Caresse07

Berichten: 9394
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 06:27

Mijn merrie ademt vooral wat zwaarder nu nog. Schudden heeft ze gelukkig nooit gedaan.

Ik geef haar Cetrizine, Oerbalans en Long Vitaal bij en rij met een pollen netje.

Gisteren wel even wat meer proesten dan de afgelopen weken maar het was goed te doen.

Hopelijk kan ik haar hiermee door de ergste periode krijgen en wordt het niet slechter dan dit.

MarliesV

Berichten: 15173
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Zijn er al meer paarden nu met symptomen van pollenallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 12:30

Hier het neusnetje met rijden er wel weer op gedaan, ze was weer aan het slaan met haar hoofd en proesten.

Hooikoorts tabletten gebruiken wij alleen in de zomer als het netje niet afdoende is. Hier is er een duidelijk verschil met het rijden, zonder tabletten in zonnige omstandigheden is het slaan met het hoofd, met tabletten licht knikken. 4 ceterizine tabletten een half uur voor het rijden haalt hier dus zeker de scherpe kanten er af.

Die van mij proest/hoest tijdens het rijden in de eerste 50 mtr een aantal keren flink, dan een diepe ontspannen zucht en klaar. Dit is alleen tijdens het seizoen (daaraan kan ik ook herkennen als het weer begint, is het eerste symptoom bij haar) en alleen bij het wegstappen.
Doen meer paarden dit?

Caresse07

Berichten: 9394
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 12:32

Mijne begint juist te proesten bij het aandraven en dan na een paar rondjes is ze klaar en hoor ik haar niet meer.

Ik geef zelf maar 2 tabletjes Cetrizine en het lijkt voldoende te zijn.

Ik herken het ook aan het vele proesten bij de eerste paar rondjes dat het pollenseizoen er weer aan zit te komen :j

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Zijn er al meer paarden nu met symptomen van pollenallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 12:37

Mijn ene ruin heeft er wat last van. Die kan wat slaan met zijn hoofd, ik zie het aan zijn ogen en hij kan wat proesten.

Ik twijfel om voor hem nu de puur pollen of de long vitaal te proberen. Hij slaat niet veel met zijn hoofd, maar zo af en toe. Ogen zijn nog goed, maar zijn sneller wat opgezet.

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Zijn er al meer paarden nu met symptomen van pollenallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 12:44

Mijn merrie heeft ook alweer last.
Maar de klassiek homeopaat is geweest en dat helpt haar.

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 14:35

De eerste paar rondjes in draf loopt mijn paard ook te proesten. Wat heel vervelend is, is dat ze om de haverklap haar kriebelneus wil schuren aan haar voorbeen. Dat gaat ze hup op de rem, trekt de teugel uit mijn handen en hup hoofd naar de grond. Ik geef haar 2 cetirizine tabletjes voor het rijden. Ik twijfel of dat genoeg is. Ze schudt/slaat gelukkig niet heel veel met haar hoofd. Ze ademt ook wat zwaarder als ze aan het werk is.

Gebruikt iemand van jullie de Ewalia kruidensap shaking liquid? Ik vroeg me af of dat verlichting geeft?

Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Zijn er al meer paarden nu met symptomen van pollenallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 10:31

Je weet dat het advies bij Cetirizine op 2x daags rond de 20 tabletten ligt? Dus 40 totaal. 2 zal inderdaadn geen enkele zoden aan de dijk zetten helaas.

pluisje88

Berichten: 8057
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 10:42

Spenk schreef:
Je weet dat het advies bij Cetirizine op 2x daags rond de 20 tabletten ligt? Dus 40 totaal. 2 zal inderdaadn geen enkele zoden aan de dijk zetten helaas.


Daar zijn de meningen over verdeeld :j

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 10:53

Spenk schreef:
Je weet dat het advies bij Cetirizine op 2x daags rond de 20 tabletten ligt? Dus 40 totaal. 2 zal inderdaadn geen enkele zoden aan de dijk zetten helaas.


Ik gaf het een paard met ernstige klachten in nood en die kreeg 2 tabletjes met vrij snel effect.

Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 10:54

Zover ik weet zijn er geen studies of onderzoeken die bevestigen dat een paar tabletjes helpen toch? Of heb jij die wel gevonden? Hier hielp een paar totaal niet en op kliniek gaven ze ook aan dat dat ook niet werkt een paar tabletten doseringen moeten veel hoger zijn daarvoor.

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 11:01

Sas67 schreef:
Ook mijn paard heeft alweer de kriebels. Ceterizine en Loratadine vorig jaar geprobeerd uiteindelijk met echt hoge doses maar heeft niet geholpen. Puur pollen ken ik niet; zijn er meer paarden die hierbij gebaat zijn?


Ja, werkte ook voor mijn paard heel goed. Elk jaar een beetje beter zelfs totdat hij geen last meer had ervan

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Zijn er al meer paarden nu met symptomen van pollenallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 11:02

En puur pollen, begin je dar dan bijvoorbeeld in januari al mee? Voor het pollen seizoen?

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 11:04

Ja, liefst natuurlijk al voor het seizoen al mee beginnen. Maar dat geldt volgens mij voor alle hooikoorts supplementen of medicijnen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 11:06

Spenk schreef:
Zover ik weet zijn er geen studies of onderzoeken die bevestigen dat een paar tabletjes helpen toch? Of heb jij die wel gevonden? Hier hielp een paar totaal niet en op kliniek gaven ze ook aan dat dat ook niet werkt een paar tabletten doseringen moeten veel hoger zijn daarvoor.


Ik kreeg ze van een veearts die ook alternatief werkt, dus beiden! Onderzoeken boeien me niet. Zij schreef het voor, paard had ernstige klachten en het hielp hem duidelijk. Paard kan dat niet spelen.
Mijn moeder zei ook; dat zo iets kleins werkt bij zo een groot paard.

Tja, gif in kleine hoeveelheden, giftige planten, blad etc kan ook veel schade aanrichten. Waarom kan een kleine dosering van iets anders dan niet positief werken?

En wij waren echt al even bezig. Had al van alles gehad, dus waren blij dat iets hem hielp.

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 11:08

Maris schreef:
Ja, liefst natuurlijk al voor het seizoen al mee beginnen. Maar dat geldt volgens mij voor alle hooikoorts supplementen of medicijnen.

Ceterizine en Loratadine doe je ook pas bij klachten, vandaar mijn vraag :)
Maar puur pollen is natuurlijk wat anders.

RedRoses

Berichten: 503
Geregistreerd: 21-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 11:57

Mijn pony schud een enkele keer met rijden, wel minimaal en ook niet elke keer. Zij hoestte in februari en met prednison medicatie is dat allemaal goed gekomen. Nu heeft zij enkel nog verdikte lymfeknopen onder de kaak, dus je hoort haar met rijden wel ademhalen. De dierenarts vond dat niet zorgwekkend, maar zei wel dat ik eventueel een pollen netje kan proberen. Ik dacht ook aan PUUR pollen, omdat ik dat vaker hier voorbij heb horen komen. Maar het ‘pollenseizoen’ is natuurlijk al even bezig, heeft dat dan wel zin om nu nog te beginnen? (Omdat ik lees dat jullie vóór het pollenseizoen al beginnen) Ik weet natuurlijk ook niet zeker of het de pollen zijn, maar het is een ‘simpele’ eerste stap.

L_iek
Berichten: 9707
Geregistreerd: 11-01-07

Re: Zijn er al meer paarden nu met symptomen van pollenallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 18:28

Bij mijn fjord hielp puur pollen niets. Ik rij nu met een neusnetje en dan heeft hij nergens last van.

Caresse07

Berichten: 9394
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 09:11

pluisje88 schreef:
Spenk schreef:
Je weet dat het advies bij Cetirizine op 2x daags rond de 20 tabletten ligt? Dus 40 totaal. 2 zal inderdaadn geen enkele zoden aan de dijk zetten helaas.


Daar zijn de meningen over verdeeld :j


Bijzonder dat mijn merrie dit jaar duidelijk minder last heeft met maar 2 tabletjes. Was met 4 begonnen door het advies van zeker 10 tot 20 tabletten nodig te hebben voor effect. Maar van die 4 tabletten werd ze lusteloos en in zichzelf gekeerd. Op advies van een DA terug naar 2 gegaan en nu gaat het, afgezien van wat proesten in de eerste rondjes draf, goed.

Met pluisjes eens dus dat de meningen daarover verdeeld zijn :)

har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: Zijn er al meer paarden nu met symptomen van pollenallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 14:31

Ik heb een vraag aan jullie betreft de neusuitvloeing. Is dat waterig of echt snot?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Zijn er al meer paarden nu met symptomen van pollenallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 02:54

Zien jullie wat aan de ogen?

Ogen zijn nu niet dik of gezwollen, maar staan wel wat "treurig". Woensdag komt de veearts en wilde ik even overleggen of hij ergens wat druk in zijn hoofd kan hebben evt vanwege de pollen.

Maar 3wk geleden is mijn andere ruin ingeslapen en ik twijfel ook of hij daar nog last van heeft. Hij toont het iets, maar is erg gek op de anderen.

Zijn weerstand kan ook een opdonder hebben gehad vanwege het overlijden.Ik neem het iig wel serieus.