Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

ervaringen/meningen hoefkatrol

 
Profiel   

Hallo allemaal,
Weet niet of mijn bericht hier juist is (ben nog niet lang actief op bokt).
Ik weet dat er al verschillende topics zijn hierover maar wil toch graag meningen op mijn eigen verhaal.

Het zit zo, ik heb 2017 mijn pony gekocht met artrose in zijn been, vorige eigenaren hebben fotos laten maken. (pony is nu inmiddels 18).
Hij was enkel voor recreatief werk geschikt, prima! ik was toch niet van plan intensief te rijden.
Gedrag van mijn pony sloeg 2/3 week terug helemaal om, ben op mijn hoofd getrapt (goed afgelopen) en wouden toch weten of het pijn was of gewoon “het voorjaar in de bol”.

Wij hebben toen onze eigen dierenarts laten komen om fotos te maken, bleek het verkeerde been te zijn waarvan we fotos hebben laten maken (stom om niet eerst de oude fotos op te vragen, ik weet het),dus fotos opgevraagd bij vorige eigenaren hun dierenarts en die doorgestuurd naar onze eigen DA.
Vandaag bericht gekregen dat er op de fotos van 2016 hoefkatrol 3e klasse te zien was en het straalbeen zag er ook niet (helemaal) fraai uit. Maar heb hem niet over artrose gehoord??
De DA zei: zolang hij niet kreupel loopt is pijnstillers en nieuwe fotos laten maken van het juiste been niet nodig.


Nu een aantal vragen aan diegene met ervaringen:
- wat mag je met een paard met hoefkatrol derde klasse? en wat JUIST NIET?
- Zijn er supplementen om hem te ondersteunen?
- andere dingen waar ik op moet letten?
- hoefkatrol is toch iets heel anders als artrose?

Evt andere dingen die ik moet weten , evt meningen/ervaringen zijn allemaal van harte welkom!! graag zelfs!!

Grtjs
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-21 17:10 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic naar Beweging en hoefverzorging.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-21 18:04 



 
Profiel   

C_arola schreef
Ik verplaats dit topic naar Beweging en hoefverzorging.


Oh super dankje!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-21 18:29 



 
Profiel   

Je kunt daar nu niks meer over zeggen omdat dit foto's zijn van 5 jaar terug. Het kan inmiddels wel helemaal anders zijn. Dus ik zou als eerste een nieuwe foto maken om daar een goed oordeel over te vellen.
Verder kan gedragsverandering ook komen door pijn, ben je daardoor op je hoofd getrapt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-21 18:33 



 
Profiel   

Ik zou inderdaad ook een nieuwe foto laten maken. Op 5 jaar tijd kan er veel veranderen. Ik heb wel een paard gekend met hoefkatrol dat in eerste instantie niet kreupel liep, maar wel bijna onmogelijk samen te zetten was met andere paarden. Achteraf gezien had het beestje gewoon pijn, waardoor ze erg agressief reageerde naar soortgenoten. (De hoefkatrol kwam pas naar boven toen ze wél kreupel begon te lopen en er foto's gemaakt zijn). Een gedragsverandering en/of agressie kan ook voorkomen uit pijn, zeker als ie zoiets anders nooit deed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-21 18:38 



 
Profiel   

Earth schreef
Je kunt daar nu niks meer over zeggen omdat dit foto's zijn van 5 jaar terug. Het kan inmiddels wel helemaal anders zijn. Dus ik zou als eerste een nieuwe foto maken om daar een goed oordeel over te vellen.
Verder kan gedragsverandering ook komen door pijn, ben je daardoor op je hoofd getrapt?


Klopt, ik dacht netzo.. alleen onze DA vond het niet nodig nieuwe fotos te maken zolang hij niet kreupel loopt.. dus ik geloofde dat, ben een beetje in de war nu

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-21 18:43 



 
Profiel   

goldyc schreef
Ik zou inderdaad ook een nieuwe foto laten maken. Op 5 jaar tijd kan er veel veranderen. Ik heb wel een paard gekend met hoefkatrol dat in eerste instantie niet kreupel liep, maar wel bijna onmogelijk samen te zetten was met andere paarden. Achteraf gezien had het beestje gewoon pijn, waardoor ze erg agressief reageerde naar soortgenoten. (De hoefkatrol kwam pas naar boven toen ze wél kreupel begon te lopen en er foto's gemaakt zijn). Een gedragsverandering en/of agressie kan ook voorkomen uit pijn, zeker als ie zoiets anders nooit deed.


Oke dankjewel voor je info!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-21 18:44 



 
Profiel   

Nee hoefkatrolontsteking is geen artrose. Dus raar verhaal. Goed beslag is belangrijk en beter wordt het nooit meer. De kans dat hij steeds kreupel is is zeer reeel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-21 20:35 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
Nee hoefkatrolontsteking is geen artrose. Dus raar verhaal. Goed beslag is belangrijk en beter wordt het nooit meer. De kans dat hij steeds kreupel is is zeer reeel.


Wij hebben hem idd gekocht met artrose maar heb hier nog nooit van gehoord, tot nu dus. Hij loopt niet kreupel en in de 4 jaar dat hij bij mij is ook nog nooit kreupel gelopen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-21 21:12 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen