Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

[Volg] Nodulaire sarcoide op koker van ruin

 
Profiel   

Lang geleden dat ik actief ben geweest op bokt! Van mijn oude account ben ik mijn wachtwoord kwijt en mijn mail waar mijn account aan gekoppeld zit is ook niet meer actief, dus vandaar een nieuw account.

Een paar weken geleden heb ik een bultje ontdekt op de koker van mijn 21 jarige nrps pony, een klein bultje dus even in de gaten houden dacht ik.
Nu was hij op zijn verjaardag, afgelopen zondag, lekker aan het rollen in de bak en toen viel mij het bultje weer op. Naar mijn idee is het bultje gegroeid en het is nu zo'n 1cm bij 1.5 cm. De sarcoide zit los van de huid (die kan je vrij bewegen), maar ik heb wel het idee dat het in het onderliggende weefsel vast/vergroeid zit. Het is niet een knikker die je vast kan pakken zegmaar. Toen ging ik mij toch een beetje zorgen maken en ik heb maandag gelijk mijn dierenarts gebeld.
Situatie uitgelegd aan de dierenarts en ze wilde wel graag even langskomen dezelfde middag.

De dierenarts vermoed dat het een nodulaire sarcoide is. Ze heeft foto's van het bultje genomen en ze gaat de foto's doorsturen naar een dierenarts in Engeland (Derek Knottenbelt) voor overleg en een behandelplan. De dierenarts heeft het ook gehad over de bekende liverpoolcreme voor sarcoiden. Maar het is nog even afwachten dus wat het behandelplan wordt.
Ik ben wel heel benieuwd naar ervaringen met de liverpoolcreme. Hoe het heeft geholpen, of juist niet. Hoe lang het bijvoorbeeld duurt, hoe je paard erop reageerde enz.
Ik kwam wel een aantal topics tegen over sarcoiden en liverpoolcreme maar die waren behoorlijk oud. Vandaar mijn interesse in ervaringen.

Ik kwam deze website van Knottenbelt tegen met allemaal info over sarcoiden. Vond ik erg interessant om te lezen: https://equinesarcoid.co.uk/

Eerlijk gezegd had ik niet verwacht dat dit een sarcoide zou zijn. Op internet vind je namelijk vooral andere soorten sarcoiden die er vleziger en uit zien en/of opengebarsten zijn. Ik dacht dus ook eerder aan een melanoom. Maar blijkbaar zijn er heel veel soorten sarcoiden, weer wat geleerd!

Na wat googelen ben ik ook op een andere behandeling van een sarcoide gestuit: BCG-behandeling. Mocht iemand daar ervaring mee hebben en het willen delen graag :)


Een paar foto's van het bultje:


[ img ]


[ img ]


[ img ]


[ img ]


Ik heb dit topic geopend omdat ik hoop informatie te kunnen delen/ontvangen wat betreft het behandelen van een sarcoide.
En ook hoop ik op een goede afloop en op deze manier kan ik mijn zorgen even van mij afschrijven :(:)
Patron heb ik al vanaf zijn 2e levensjaar en ik hoop dat hij nog minstens 40 jaar oud mag worden!
Ik hoop op respectvolle reacties, soms gaat het er nogal hard aan toe op bokt, maar ik heb het beste met mijn paard voor :)

Groetjes, Margriet en Patron
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-21 15:13 



 
Profiel   

Hoi TS,

Ik ken inmiddels meerdere mensen die slechte ervaringen met de injecties hebben.
Is operatief verwijderen een optie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-21 14:17 



 
Profiel   

Wildgirl schreef
Hoi TS,

Ik ken inmiddels meerdere mensen die slechte ervaringen met de injecties hebben.
Is operatief verwijderen een optie?


Er zijn ook minstens zoveel mensen die slechte ervaringen met opereren hebben, lees de verhalen hier op Bokt maar. Volgens mij blijft het kiezen van een behandelplan bij sarcoïden op het moment echt nog een gok. Laat je zo goed mogelijk adviseren over alle opties en maak zelf een keuze. Hoop dat er hier meer ervaringen komen, maar er zijn ook veel topics over te vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-21 09:36 



 
Profiel   

Wij hadden een merrie met een groot en ontstoken sarcoid vlak bij het uier.
Daar is wel een swap genomen, weet niet of dat bij jou ook kan? Anders misschien een biopt?
Zodat je zeker weet wat het is.

Onze merrie is behandeld met de zalf van Knottenbelt, via Arts en Dier Klijndijk (Bert van Ittersum).
In 2 weken vijf keer zalf smeren, dat moest wel op de kliniek. Het behandelen zelf was even gevoelig, maar ik heb verder niet gemerkt dat ze pijn had of er last van had.
Verder niks aan gedaan (mocht er zelfs niet aankomen, niks smeren) en het is nu (na 4 maanden) gewoon weg. Dus ik ben zeer tevreden, maar weet dat het niet altijd succesvol is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-21 09:47 



 
Profiel   

Kendra schreef
Wij hadden een merrie met een groot en ontstoken sarcoid vlak bij het uier.
Daar is wel een swap genomen, weet niet of dat bij jou ook kan? Anders misschien een biopt?
Zodat je zeker weet wat het is.

Onze merrie is behandeld met de zalf van Knottenbelt, via Arts en Dier Klijndijk (Bert van Ittersum).
In 2 weken vijf keer zalf smeren, dat moest wel op de kliniek. Het behandelen zelf was even gevoelig, maar ik heb verder niet gemerkt dat ze pijn had of er last van had.
Verder niks aan gedaan (mocht er zelfs niet aankomen, niks smeren) en het is nu (na 4 maanden) gewoon weg. Dus ik ben zeer tevreden, maar weet dat het niet altijd succesvol is.

Er wordt gezegd dat door het nemen van een biopt slechte cellen zich zouden kunnen gaan verspreiden.Heeft je paard last van deze knobbel? Of niet,en is het rustig en groeit niet?Je paard is al 20+, dan is er altijd wel iets te vinden ergens denk ik.Ik heb ook een oud paard en ik laat alleen behandelen waar hij last van heeft.Er loopt momenteel een topic van iemand die haar paard heeft laten opereren aan sarcoiden en daar is het erger van geworden.Maar,ik ben geen veearts !

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-21 10:09 



 
Profiel   

anjali schreef
Kendra schreef
Wij hadden een merrie met een groot en ontstoken sarcoid vlak bij het uier.
Daar is wel een swap genomen, weet niet of dat bij jou ook kan? Anders misschien een biopt?
Zodat je zeker weet wat het is.

Onze merrie is behandeld met de zalf van Knottenbelt, via Arts en Dier Klijndijk (Bert van Ittersum).
In 2 weken vijf keer zalf smeren, dat moest wel op de kliniek. Het behandelen zelf was even gevoelig, maar ik heb verder niet gemerkt dat ze pijn had of er last van had.
Verder niks aan gedaan (mocht er zelfs niet aankomen, niks smeren) en het is nu (na 4 maanden) gewoon weg. Dus ik ben zeer tevreden, maar weet dat het niet altijd succesvol is.

Er wordt gezegd dat door het nemen van een biopt slechte cellen zich zouden kunnen gaan verspreiden.Heeft je paard last van deze knobbel? Of niet,en is het rustig en groeit niet?Je paard is al 20+, dan is er altijd wel iets te vinden ergens denk ik.Ik heb ook een oud paard en ik laat alleen behandelen waar hij last van heeft.Er loopt momenteel een topic van iemand die haar paard heeft laten opereren aan sarcoiden en daar is het erger van geworden.Maar,ik ben geen veearts !

Ik ben TS niet. Dit gaat om een merrie van 12 jaar. En er is een swap genomen, geen biopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-21 10:38 



 
Profiel   

@Kendra,ik bedoelde jouw paard ook niet.Ik bedoelde het paard van ts. Ik heb jouw ervaring alleen gequoot omdat er dingen instonden als vergelijking.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-21 10:45 



 
Profiel   

@anjali, oké, thnx.
En ik ben het wel met je eens. Er lopen nu meerdere topics over sarcoiden en ik had niet goed gekeken om welke dit ging. Maar deze zou ik inderdaad misschien ook eerst laten zitten.
Ik zou de dierenarts dus misschien niet direct vragen naar behandelmethodes, maar eerst vooral naar de risico's bij niet-behandelen. En dan een afweging maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-21 14:20 



 
Profiel   

Oh he toch nog wat reacties, thanks!

Vorige week belde de dierenarts weer op dat ze overlegd had met collega's en dat ze toch twijfelen of het een sarcoide is. Dus ze stelde voor om een biopt te nemen zodat ze de cellen kunnen onderzoeken. Aankomende donderdag heb ik een afspraak bij de paardenkliniek om een biopt af te nemen. Ik ben hier wel blij mee, dan weten we dadelijk zeker wat het is en dan kan er een goed plan opgesteld worden.
Een nadeel is denk ik wel dat als het een sarcoide is dat het misschien harder gaat groeien door het afnemen van een biopt, maar het groeit nu ook, dus er moet naar mijn idee wel wat gebeuren anders barst het waarschijnlijk vanzelf open.

Ik vond dit wel een duidelijk artikel: https://www.uu.nl/sites/default/files/diagnostiek_van_sarcoiden_bij_het_paard.pdf

Ik zal alle vragen over het biopt en verschillende behandelmethodes even opschrijven op een briefje zodat ik donderdag niks vergeet te bespreken met de dierenarts :o


Wildgirl schreef
Hoi TS,

Ik ken inmiddels meerdere mensen die slechte ervaringen met de injecties hebben.
Is operatief verwijderen een optie?


Misschien is opereren wel een optie omdat het bultje niet aan de huid vast zit. Dit ga ik navragen bij de DA. Ik ga ook vragen aan de DA wat voor ervaringen ze hebben met de bcg injecties.


shirleyp schreef
Wildgirl schreef
Hoi TS,

Ik ken inmiddels meerdere mensen die slechte ervaringen met de injecties hebben.
Is operatief verwijderen een optie?


Er zijn ook minstens zoveel mensen die slechte ervaringen met opereren hebben, lees de verhalen hier op Bokt maar. Volgens mij blijft het kiezen van een behandelplan bij sarcoïden op het moment echt nog een gok. Laat je zo goed mogelijk adviseren over alle opties en maak zelf een keuze. Hoop dat er hier meer ervaringen komen, maar er zijn ook veel topics over te vinden.


Klopt, zo zijn er altijd goede en slechte ervaringen. Die ben ik ook wel tegen gekomen in andere topics. Ik zie alleen weinig verhalen over een nodulaire sarcoide. Ik kom meer topics tegen over verruceus sarcoïdes en fibroblastische sarcoïdes



Kendra schreef
Wij hadden een merrie met een groot en ontstoken sarcoid vlak bij het uier.
Daar is wel een swap genomen, weet niet of dat bij jou ook kan? Anders misschien een biopt?
Zodat je zeker weet wat het is.

Onze merrie is behandeld met de zalf van Knottenbelt, via Arts en Dier Klijndijk (Bert van Ittersum).
In 2 weken vijf keer zalf smeren, dat moest wel op de kliniek. Het behandelen zelf was even gevoelig, maar ik heb verder niet gemerkt dat ze pijn had of er last van had.
Verder niks aan gedaan (mocht er zelfs niet aankomen, niks smeren) en het is nu (na 4 maanden) gewoon weg. Dus ik ben zeer tevreden, maar weet dat het niet altijd succesvol is.


Een swap kan geloof ik niet omdat er gezonde huid over de vermoedelijke sarcoide zit. Dus het wordt een biopt.
Fijn om te lezen dat de zalf bij jouw paard wel werkt en dat het met de pijn dus ook wel mee valt!


anjali schreef
Kendra schreef
Wij hadden een merrie met een groot en ontstoken sarcoid vlak bij het uier.
Daar is wel een swap genomen, weet niet of dat bij jou ook kan? Anders misschien een biopt?
Zodat je zeker weet wat het is.

Onze merrie is behandeld met de zalf van Knottenbelt, via Arts en Dier Klijndijk (Bert van Ittersum).
In 2 weken vijf keer zalf smeren, dat moest wel op de kliniek. Het behandelen zelf was even gevoelig, maar ik heb verder niet gemerkt dat ze pijn had of er last van had.
Verder niks aan gedaan (mocht er zelfs niet aankomen, niks smeren) en het is nu (na 4 maanden) gewoon weg. Dus ik ben zeer tevreden, maar weet dat het niet altijd succesvol is.

Er wordt gezegd dat door het nemen van een biopt slechte cellen zich zouden kunnen gaan verspreiden.Heeft je paard last van deze knobbel? Of niet,en is het rustig en groeit niet?Je paard is al 20+, dan is er altijd wel iets te vinden ergens denk ik.Ik heb ook een oud paard en ik laat alleen behandelen waar hij last van heeft.Er loopt momenteel een topic van iemand die haar paard heeft laten opereren aan sarcoiden en daar is het erger van geworden.Maar,ik ben geen veearts !


Ja klopt er is een risico aanwezig dat het harder gaat groeien of zich gaat verspreiden. Hij heeft geen last van de knobbel, maar hij groeit wel. Dus als ik nu niks doe ben ik bang dat hij er last van gaat krijgen of het gewoon open schuurt of knapt op gegeven moment. Het bultje schuurt nu al bijna langs zijn lies tijdens het lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-21 11:45 



 
Profiel   

Even een update.

Afgelopen donderdag ben ik bij de kliniek geweest om een biopt af te nemen bij het bultje.
Hij gedroeg zich gelukkig heel stoer en met een klein roesje voelde hij er helemaal niks van gelukkig :)
Het was wat lastig voor de dierenarts om er weefsel uit te krijgen, maar uiteindelijk is het gelukt en hebben we meerdere biopten die onderzocht kunnen worden.
Er kwam hard kalk achtig materiaal uit en de dierenarts zei eigenlijk gelijk dat dit waarschijnlijk geen sarcoide is, dus dat vond ik wel fijn om te horen! Wat het dan wel is horen we hopelijk deze week.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-21 10:13 



 
Profiel   

Vorige week heb ik de uitslag gehad van het biopt en het is dus geen sarcoide gelukkig!
Er zijn heel weinig cellen gevonden in het biopt, er zijn voornamelijk kalk en vet aangetroffen, dus waarschijnlijk is het een onschuldige vetbult of een ontstoken haarzakje (verhard talg).
Niks ernstigs gelukkig. De dierenarts adviseert om er niks aan te doen omdat het op een lastige plek zit qua wegsnijden en omdat het bultje in het omliggende weefsel vast ligt. Ze moeten anders teveel wegsnijden. Paardje heeft er gelukkig ook geen last van. Dus ik houd het nog goed in de gaten op advies van de dierenart. Als er wat veranderd aan het bultje dan moet ik maar weer bellen, dan kunnen ze er nog een keer naar kijken.

Al met al valt het gelukkig mee :o
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-21 10:13 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen