Flexineb ervaringen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spenk
Berichten: 21777
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 20:13

Heeft het paard een diagnose van de dierenarts? Lijkt me dat de luchtwegen dan toch iets hebben als het het paard de hele tijd aan het hoesten is.

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 20:29

sunny43 schreef:
Overleg met dierenarts over hogere NaCl concentratie, hij raadt het af vanwege "uitdroging longvlies" - bij mensen in principe ook alleen onder begeleiding van arts.

Vandaag weer heel warm, komt allemaal groen uit zijn neus, maar lijkt wel onverteerd groenvoer? Had de laatste 2 dagen alleen gepuft en niet verneveld omdat de beweging na vernevelen nauwelijks haalbaar is met deze temperaturen. LIep er vandaag echt allemaal gif groene snot uit 1 neusgat. 2 pufjes gegeven en daarna half uur / 20 ml NaCl 0,9 verneveld op laagste stand. In de eerste vijf minuten kwam er allemaal licht witte drap uit, gewoon door het mondfilter. Daarna werd het rustiger... toen nog 5 minuten gewandeld en 3 minuten gedraafd en nu maar weer zien. Wordt zo onzeker want helemaal anders dan eerder. HIj ademt niet zwaar, lijkt ook niet benauwd maar wel veel dun slijm.

Tja wat is onder begeleiding arts. Die schrijft voor maar meer ook niet. Van Utrecht kon ik het rustig proberen

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 20:56

Spenk schreef:
Heeft het paard een diagnose van de dierenarts? Lijkt me dat de luchtwegen dan toch iets hebben als het het paard de hele tijd aan het hoesten is.


Ja hoor.
Dierenarts is betrokken, heeft een diagnose, correct beleid en medicijnen gehad.
Nu was de overweging zout therapie alvoor starten met middelen als prednison.

Paard heeft na het rijden wat snot en je hoort hem soms wat reutelen. Hoest niet tijdens het rijden.
Maar dus wel hele droge hoest continue tijdens vernevelen.

Fangio

Berichten: 2560
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 21:24

Kan goed zijn dat de nevel toch wat prikkelt in de luchtwegen, maar hoe of wat natuurlijk moeilijk te zeggen zonder scopie.
Mijne heeft tijdens slechte periodes ook wel eens dat juist het vernevelen het hoesten triggerd, dus ik herken het wel

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 22:31

De mijne doet heeeeel soms ook eens kuchen tijdens t vernevelen. Ik zou even een paar dagen aankijken. Misschien als t slijm minder wordt t hoesten ook afneemt.

Spenk
Berichten: 21777
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 11:27

Hoevaak moeten jullie opladen? Ik gebruik hem nu 5x per week ongeveer eerst 20ml nu 10ml per keer. Maar hij is nog altijd niet leeg := heb hem al 5 weken.

judithM
Berichten: 1494
Geregistreerd: 17-02-01

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 17:25

Ik hoef m.ook maar heel weinig op te laden.

Margriet118
Berichten: 15
Geregistreerd: 26-07-22

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 17:36

Hier ook amper. Laad hem wel altijd meteen op als hij naar het middelste lampje gaat.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 17:45

Ik heb hem geloof ik in een jaar/anderhalf misschien 6 keer opgeladen? Ik wacht wel tot ie rood knippert.

sunny43
Berichten: 1064
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 18:35

OH nu ik 2 maal daags 1,5 uur bezig ben met alles vernevelen, moet ik wel regelmatig opladen hoor...

Margriet118
Berichten: 15
Geregistreerd: 26-07-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 18:52

1,5 uur vernevelen? Waarom zo lang?

sunny43
Berichten: 1064
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 20:14

Ik moet 2 maal daags 20 ml NaCl vernevelen voor 21 dagen en daarnaast nog medicatie vernevelen... bij elkaar ruim een uur per keer. (anderhalf uur is ietwat overdreven maar met een uur red ik het niet)

Spenk
Berichten: 21777
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 20:16

duurt de medicatie dan zo lang? want 20 ml NaCl is er hier in 20 minuten doorheen.

sunny43
Berichten: 1064
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 22:15

mmmm bij mij niet... wel op laagste stand...

Spenk
Berichten: 21777
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 22:31

Is je cup niet stuk dan? Ik doe het op de middelste stand maar op de laagste is het hooguit een half uurtje.

judithM
Berichten: 1494
Geregistreerd: 17-02-01

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 06:57

Vind het ook wel erg lang.

sunny43
Berichten: 1064
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 09:47

Spenk schreef:
Is je cup niet stuk dan? Ik doe het op de middelste stand maar op de laagste is het hooguit een half uurtje.


pas een nieuwe....

Spenk
Berichten: 21777
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 13:11

Ik heb hier wel vaker problemen gelezen met nieuwe cups. Hoelang duurt je medicatie? Als dat ook een half uur is dan zal de tijd wel kloppen maar als je nieuwe cup 3 kwartier erover doet... Ik doe ook wel eens 30 ml en heb nooit langer dan een half uur gestaan.

Unleash

Berichten: 1052
Geregistreerd: 23-07-09

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 11:33

Ik meld me ook hier.
Helaas vorige week op de kliniek te horen gekregen dat mijn pony Equine astma heeft. Tussen stadium 1-2, dus nog mild. Maar genoeg om hem momenteel niet te kunnen rijden helaas.

Na veel gelezen te hebben over de flexineb wil ik deze ook gaan bestellen.

Iemand enig idee wanneer er weer een kortingsactie komt of dat er tweedehands nog wat te koop is?
Heb mp en facebook al uitgespeeld vrees ik.

Spenk
Berichten: 21777
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 11:40

Ze hebben recent een kortingsactie gehad helaas maar dat is dan ook ''maar'' 10%

Beweging is wel cruciaal daar worden ze vaak beter van dan van niet rijden. Geen moeilijke dingen maar gewoon stappen dan zet de longen al in beweging.

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 11:49

Even afkloppen.

Maar die van mij is momenteel al een week of 3 volledig klachtvrij.

Ik heb ook niet meer verneveld.

Ik merk vooral dat ze klachtvrij is doordat ze in de aanleuning een stuk losser is. Dat was met slijm echt getouwtrek/pullen. (Zij aan mij, ik niet aan haar)

Ik verwacht dat wellicht dat stukje pollen wat triggerde nu weg is.

Spenk
Berichten: 21777
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 11:54

Fijn! Ik heb een beetje dezelfde ervaring als jij nu :) pollen zijn minder en ik heb ook geen klachten meer. Vernevel nog wel af en toe voor de zekerheid. Maar ik ben dit weekend zelfs voor het eerst weer Z1 gestart met hem buiten.

Unleash

Berichten: 1052
Geregistreerd: 23-07-09

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 12:45

Ooh ik hoop zo dat wij straks ook weer fijn kunnen rijden.

Ik merk dat ik erg 'bang' ben geworden om ook maar iets van inspanning te vragen.

Dat komt omdat 3 weken terug mijn pony plotseling tijdens een longeersessie niet meer op adem kwam. Hij bleef 1,5 na de longeersessie nog steeds veel te hoog in zijn ademhaling. Temperatuur was 39.5. Met spoed DA gebeld. Na ontstekingsremmers in bloed zakte zijn temperatuur van 40 naar 37 in 1 uurtje en werd zijn ademhaling iets rustiger. Twee weken daarna naar kliniek geweest voor bronchoscopie.
Maar in de tussentijd heb ik niks met hem durven doen, aangezien zijn ademhaling na enkele rondjes stappen al veel te hoog was. Plus hij gaf heel erg duidelijk aan dat hij geen zin had in werken. Hij besloot gewoon niet mee te lopen als ik hem uit de wei wilde halen of richting de bak liep.

Gisteren gelongeerd, heel voorzichtig, en toen kreeg hij een hoestbui. 5 of 6 keer gehoest en daarna trok hij uit zichzelf een paar sprintjes en bokkesprongen. Na deze longeersessie was zijn ademhaling heel iets licht knijpend maar wel weer snel naar een normale waarde. Dus van gisteren kreeg ik wel een meer gerustgesteld gevoel.

Beetje achtergrond info: pony heeft een mega goede conditie, heeft enkel soms periodes met een kuchje met aandraven gehad. Normaal kan hij ook heel goed met hitte omgaan. Dus deze aanval kwam voor mij als donderslag bij heldere hemel.

Hoe bepalen jullie wat de grenzen zijn?

Unleash

Berichten: 1052
Geregistreerd: 23-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 12:48

Spenk schreef:
Ze hebben recent een kortingsactie gehad helaas maar dat is dan ook ''maar'' 10%



Ik zag het op fb inderdaad... indd maar 10% maar dat is toch weer 100 euro die je weer aan andere dingen uit kunt geven :)

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 13:02

Hoi!

Misschien past mijn vraag beter hier dan in het hoestende paarden topic.

Ik heb een vraagje voor mensen die ervaring hebben met vernevelen van Immunusan/Balsamic Air/Pulvirex.
Bij mijn paard was het hoesten een tijdje (half jaar/driekwartjaar ongeveer) helemaal weg. Recentelijk is het weer een klein beetje terug gekomen. Hij heeft geen virus of bacterie want dan heeft hij meestal koorts en groene uitvloeiing. De uitvloeiing is nu wit en hij is verder top fit. Ik wilde graag advies vragen voor wat ik kan vernevelen in de flexineb wat hem weer even door de slijm heen helpt, anders dan de zoutoplossing. Bovenstaande 3 vloeistoffen staan aangeraden voor als het geen virus/bacterie is, omdat er geen ontstekingsremmende middelen in zitten en puur gericht is op het tot rust brengen van longen/slijm oplossen. Op dit moment helpt NaCl hem dus net niet voldoende. Welk van de 3 zouden jullie dan pakken?

Advies van Thibault Frippiant was het volgende:
Immuno San, Balsamic Air en Pulvirex zijn vergelijkbaar in samenstelling qua essentiële oliën. Het verschil zit er meer in de dikheid van het vloeistof, waarbij Balsamic Air is het dikste (meer olie), dan Pulvirex dan Immuno San. Bij voorkeur, gebruiken we dunne vloeistoffen.

Hyalusol en Nebulin zijn andere samenstelling. Hyalusol bevat hyaluronzuur, welke een ontstekingsremmer is. Nebulin bevat curcumin, wat een natuurlijke ontstekingsremmende actie heeft.

Ik zou u dan adviseren om met een essentiële olie te werken, en daarnaast of Hyalusol, of Nebulin. Als de ene niet aansluit, zou u de andere kunnen proberen.

Ik heb alleen niet de neiging om echt iets ontstekingsremmend te gaan vernevelen, omdat mijn paard astma heeft. Of zit ik daar verkeerd? Toch zijn advies opvolgen?

En dan nog het volgende: Er zit aardig veel prijsverschil tussen balsamic air en immunosan. Arts geeft dus aan dat hoe dunner de stof hoe beter, maar je kan balsamic air ook verdunnen toch? Is dat dan niet veel goedkoper/zelfde effect als immunosan?