Flexineb ervaringen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hagelslag
Berichten: 9028
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 11:58

Het kauwen/smakken doet mijn stinker ook.
Vanmorgen na het inhaleren liet ze een dikke sliert zo uit haar mond vallen. Dus ik denk dat het daarmee te maken heeft.

Haar ademhaling is wel heel anders tijdens het inhaleren.
Ook best knijpend vanuit de buik.
Maar zodra als dat we met inhaleren klaar zijn wil zo ook graag lopen en dan komt vaak veel los.

Zo weinig dat er gister los kwam. Zo veel kwam er vandaag weer uit

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 12:16

Mi_Amore schreef:
Mijn merrie kauwt tijdens het gebruik, maar ademt zo'n 25x per minuut met de Neb. Diep in en kort uit. Is dat ok?


Ze zal net zo veel lucht uit ademen als in denk ik. Waar moet anders die lucht blijven. Maar kan zijn dat ze moeite heeft met uitademen. Dat heeft mijn merrie ook dan zie je haar ook knijpen bij de flanken.
Je kan gaan wandelen met de flexineb om. Dat doe ik ook dan moeten ze wel door blijven ademen

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 15:28

Toen wij de laatste 2x de flexineb huurden, wandelde we met de paarden tijdens het vernevelen. Met ons eigen apparaat moeten we aan stroom blijven staan, dus kan dat niet.

We wandelen sowieso altijd daarna, minstens 15min. Maar zie daarin wel iets verschil.

Flexineb met medicatie om het diep in de longen te laten komen of met zoutoplossing om slijm los te krijgen.

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 12:57

Als jullie met de extensie kub 30 cc Nacl vernevelen. Hoe lang duurt dat bij jullie?
Hier op stand 3 40 min ongeveer. Duur het bij jullie ook zo lang?
Of ben ik toe aan een nieuwe medicatie kub

Mi_Amore

Berichten: 14843
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 15:13

Linkerkant onderste bolletje, de gewone cup met Nacl, denk ongeveer 10 - 15min?

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 16:01

Mi_Amore schreef:
Linkerkant onderste bolletje, de gewone cup met Nacl, denk ongeveer 10 - 15min?


Dat is de langzaamaan stand toch?

Mi_Amore

Berichten: 14843
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 16:06

Ik gebruik de gewone cup, dat is de 10ml denk ik?
Dan vermoed ik dat als je het onderste bolletje gebruikt met de 30ml dat 40min wel ok is.

Wanneer gebruiken jullie de Flexineb eigenlijk?
Ik standaard voor het trainen, mijn paard hoest niet, maar heeft wel longschade opgelopen waardoor ze nijpt.

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 17:08

Die van mij is nu in behandeling van Utrecht 10 dagen pretnisolon ventipulmin en equimucin mee gekregen had van mijn eigen da pufjes gekregen maar dat sloeg totaal niet aan. Ze was erg snel buiten adem en elke winter vreselijk hoesten ze blijkt matige astma te hebben.
Niet heel veel slijm in de longen maar wat er zit is enorm taai net kauwgom volgens de DA. Ik vroeg of de flexneb zin had nu. Alleen als ik hem een uur gebruik. Dus dat doen we nu dagelijks

Mi_Amore

Berichten: 14843
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 17:17

Oei dat is aardig lang, maar als het helpt, des te beter!

Fangio

Berichten: 2560
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 19:18

Als ik 25 ml vernevel met de standaard cup ben ik zo'n 45 minuten bezig (ik heb de E2). Overigens doe ik zowel balsamic air als immunosan 1:1 verdunnen, mijn paard vind die beiden echt verschrikkelijk ruiken :+

@ Koetjeboe, heb je dat niks voor in de flexineb gekregen om de slijmen los te maken? Toen mijne voor het eerst op kliniek stond hiermee moesten we vernevelen met hypertone vloeistof om de slijmen los te maken en daarna flixotide + atrovent (locale cortico + zet de longen open)

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 10:08

Heb een nieuwe cup gepakt en die gaat echt tig keer sneller denk dat die andere toch versleten is.
Ik heb wel slijmoplosser gekregen maar niet voor in de flexneb. Ze heeft equimucib gekregen. En vanmorgen zag ik eindelijk kleine kloddertjes de neus uit komen. Hoesten is ook nog nauwelijks. Maar de pretnisolon is nog maar 2 dagen dus ik hoop dat niet daarna net zo hard terug komt

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 10:11

Overigens had ik zelf ook verwacht een hypertone vloeistof mee te krijgen.
Ik werk in de zorg met beademings cliënten en daar word veel gebruik gemaakt van nebusal, dat is een 7%zout oplossing en dat werkt bij mensen als een malle

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 11:17

Dan zou ik naar Equisana rijden en echt voor de zouttherapie gaan. Daar komt het slijm vooral los en daar zou je vanaf willen nu.

Het blijft me verbazen wat artsen voorschrijven. Eerst die hele rij medicatie en dan vaak pas verder. Utrecht heeft ook een dampbox, maar beginnen ze vaak pas daarna over.

Maar als ik even naar ervaringen om me heen kijk en luister, heeft Equisana betere resultaten.

Daarna de luchtwegen onderhouden.

Als je naar het hoest topic gaat, zal je ook lezen dat de medicatie vaak weinig tot geen resultaten geeft, tenzij het om milde klachten gaat en je er echt heel vroeg bij bent.

Flexineb met zoutoplossing kan slijm verdunnen, maar moet je het wel 20 minuten doen minimaal. Voor ontstekingen werkt het wel fijn om de medicatie daar te krijgen.

Maar alles werkt alleen als het totaal plaatje ook klopt.

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 15:04

Totaal plaatje klopt paard staat dag en nacht buiten en nu gestoomt hooi. Ik hou voorlopig mij even aan de adviezen van Utrecht. Ze heeft een veulen aan de voet. Heb geen zin om dagelijks met ze te gaan slepen. Slijm komt nu ook los.
Ik vernevel overigens ruim een uur soms wel 1.5 uur met de flexineb dus dat zit wel goed

Mi_Amore

Berichten: 14843
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 16:48

Ok nu vraag ik mij af of mijn ene cupje voldoende is 3x per week...

Fangio

Berichten: 2560
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 16:55

Hypertone vloeistof heeft bij mij ook gewoon afdoende geholpen door dat te vernevelen met de flexineb. Als je in Utrecht bent geweest zou ik me voor nu ook even bij hun advies houden. Mocht het niet genoeg resultaat geven dan kan je alsnog met hen overleggen of hypertone vloeistof/dampbox/equisana een betere route is voor jullie.

@ Mi-amore, hangt er vanaf denk ik? Ik vernevel die van mij ook alleen nog maar als ik merk dat het nodig is (ivm allergie voor bepaalde dingen heeft hij soms wat meer last als er bijvoorbeeld iets in bloei staat) Wintermaanden hoef ik meestal helemaal niet te vernevelen. Als je paard het goed doet op die 3x per week gewoon zo doen.

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 17:22

Mi_Amore schreef:
Ok nu vraag ik mij af of mijn ene cupje voldoende is 3x per week...



In Utrecht zeiden ze elke dag minimaal 1 uur. Maar dat was in ons geval

N_B_N
Berichten: 1963
Geregistreerd: 03-12-10
Woonplaats: Heijningen

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 18:04

Hoeveel vernevel je dan in een uur? Mijn 10ml zoutoplossing is toch met 20 minuutjes wel klaar

roosje78Jarig

Berichten: 2255
Geregistreerd: 10-09-07
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 18:44

N_B_N schreef:
Hoeveel vernevel je dan in een uur? Mijn 10ml zoutoplossing is toch met 20 minuutjes wel klaar

Bij mij ook, op standje 2.

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 20:45

2 x 30 cc ongeveer nu. Met de oude cup denk 30 cc in 45 min maar de nieuwe cup gaat stukken sneller

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-21 21:15

Houden jullie er rekening mee dat een cupje ongeveer 120 beurten mee gaat. Dan rekenen ze 10 min per beurt.

Ik vernevel mijn paard iedere dag minimaal een halfuur. Dan gaat het heel hard met de cups.

Fangio

Berichten: 2560
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 21:21

felicity schreef:
Houden jullie er rekening mee dat een cupje ongeveer 120 beurten mee gaat. Dan rekenen ze 10 min per beurt.

Ik vernevel mijn paard iedere dag minimaal een halfuur. Dan gaat het heel hard met de cups.

Goed schoonmaken en in de aanbieding inkopen :Y)
Mijne gaan echt wel langer mee hoor, maar ik doe ook wel echt direct eerst schoonmaken als ik klaar ben met puffen.


N_B_N schreef:
Hoeveel vernevel je dan in een uur? Mijn 10ml zoutoplossing is toch met 20 minuutjes wel klaar

Je hebt zo'n extra tuutje om op je cupje te zetten, dan past er tot 30 ml tegelijk in. Maar ik puf dan eigenlijk altijd liever 2x daags wat korter, een uur vind ik zo lang.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-21 21:36

Fangio schreef:
felicity schreef:
Houden jullie er rekening mee dat een cupje ongeveer 120 beurten mee gaat. Dan rekenen ze 10 min per beurt.

Ik vernevel mijn paard iedere dag minimaal een halfuur. Dan gaat het heel hard met de cups.

Goed schoonmaken en in de aanbieding inkopen :Y)
Mijne gaan echt wel langer mee hoor, maar ik doe ook wel echt direct eerst schoonmaken als ik klaar ben.


Schoonmaken word hier ook direct gedaan. Inderdaad voor behoud van de cup.

Waar koop jij ze in de aanbieding :o

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 21:51

Ik heb het idee dat het ook weinig verschil maakt of ik 10 of 30ml doe per keer. Sterker nog, dus doe gewoon lekker 10ml..ik had laatst t idee dat het zelfs beter ging als ik het om de dag deed, leek er meer los te komen. Ik ben het nu ook aan het afbouwen hoor!

Pareltjes
Berichten: 2215
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 22:14

Heb het enkele jaren gebruikt maar weinig effect. Hooguit om zwaardere orale medicatie te vermijden.
Verneveld met Rapidexon, zoutoplossingen etc...

Medisch beeld is stabiel en paard hoet alleen maar slijm verlost te worden. Daarvoor vind ik het vernevelen veel te omslachtig. Dus 2 maal daags slijmoplosser. Veel simpeler en effectiever in zijn geval.